Accupakket 2013 van ongeveer 50 % vervangen?

Laders, kabels, lolo's en nog veel meer om je PHEV op te laden
Plaats reactie
Aanlander
Forumlid
Berichten: 61
Lid geworden op: 13 okt 2013, 12:29

Accupakket 2013 van ongeveer 50 % vervangen?

Bericht door Aanlander » 29 apr 2023, 20:13

Hallo mijn PHEV van december 2013 255 000 km is zo veel mogelijk, vrijwel dagelijks opgeladen, de auto heeft nu ongeveer de helft van zijn capaciteit. Het wordt intussen bijna goedkoper om uitsluitend benzine te rijden ;)
Nu zag ik een website waar men accu's diagnostiseert en eventueel vervangt door een refurbished of nieuw pakket: https://hybride-accu.nl/
Heeft iemand ervaring met dit bedrijf of deze vervanging. Of misschien zijn er andere oplossingen?
Instyle 2013 Technical Silver

erichendri
Forumlid
Berichten: 228
Lid geworden op: 04 aug 2019, 15:08
Locatie: Doorn

Re: Accupakket 2013 van ongeveer 50 % vervangen?

Bericht door erichendri » 29 apr 2023, 23:04

Ik zou denk ik hier gaan informeren.
Zij zijn ook mitsubishi dealer.

https://www.ursembarten.nl/battery-repair-center/

Eric
Nog geen phev bezitter maar wel zoekende naar een mooie instyle in de juiste kleur.
Privé rijdt ik een subaru legacy awd en zakelijk rijdt in een VW id3.

Gebruikersavatar
JohanvdH
Forumlid
Berichten: 565
Lid geworden op: 02 mei 2017, 11:46
Locatie: Wageningen

Re: Accupakket 2013 van ongeveer 50 % vervangen?

Bericht door JohanvdH » 30 apr 2023, 11:51

Het hangt af van de ritten die je maakt.
Als je de auto elke dag gebruikt voor een lange rit is stekkeren niet heel interessant.
Als je de auto vaak gebruikt voor korte ritten kan stekkeren en daarmee alleen elektrisch rijden wel interessant zijn omdat je dan de benzinemotor niet voor korte (koude) ritten gebruikt en dus ook niet overmatig laat slijten.

Ik rij alle lokale ritten elektrisch en als het verder gaat dan 30 kilometer totale reis dan rij ik volledig op benzine.

Vervangen van het accupakket wordt pas interessant wanneer er een bedrijf is dat in dezelfde ruimte een accupakket met grotere capaciteit kan plaatsen.
Kijk maar eens wat ze kunnen voor de Nissan Leaf op https://www.muxsan.com/Nederlands/index.html
Mitsubishi Outlander PHEV Instyle+
11-2013, Amethyst Black (particulier gekocht in 2018)
Afbeelding

Aanlander
Forumlid
Berichten: 61
Lid geworden op: 13 okt 2013, 12:29

Re: Accupakket 2013 van ongeveer 50 % vervangen?

Bericht door Aanlander » 01 mei 2023, 11:39

erichendri schreef:
29 apr 2023, 23:04
Ik zou denk ik hier gaan informeren.
Zij zijn ook mitsubishi dealer.

https://www.ursembarten.nl/battery-repair-center/

Eric
Hartelijk dank. Goed idee en meer bij mij in de buurt.
Instyle 2013 Technical Silver

Aanlander
Forumlid
Berichten: 61
Lid geworden op: 13 okt 2013, 12:29

Re: Accupakket 2013 van ongeveer 50 % vervangen?

Bericht door Aanlander » 01 mei 2023, 11:45

JohanvdH schreef:
30 apr 2023, 11:51
Het hangt af van de ritten die je maakt.
Als je de auto elke dag gebruikt voor een lange rit is stekkeren niet heel interessant.
Als je de auto vaak gebruikt voor korte ritten kan stekkeren en daarmee alleen elektrisch rijden wel interessant zijn omdat je dan de benzinemotor niet voor korte (koude) ritten gebruikt en dus ook niet overmatig laat slijten.

Ik rij alle lokale ritten elektrisch en als het verder gaat dan 30 kilometer totale reis dan rij ik volledig op benzine.

Vervangen van het accupakket wordt pas interessant wanneer er een bedrijf is dat in dezelfde ruimte een accupakket met grotere capaciteit kan plaatsen.
Kijk maar eens wat ze kunnen voor de Nissan Leaf op https://www.muxsan.com/Nederlands/index.html
Goede afwegingen. Dankjewel. Wij maken vrij veel lange ritten naar ons vakantiehuisje in Frankrijk. Maar stekkeren ook vrijwel dagelijks, daarom is het pakket ook zo achteruit gegaan. Belangrijk is ook de levensduur van de rest van de auto, maar daar is nog onvoldoende ervaring mee natuurlijk.
Instyle 2013 Technical Silver

Gebruikersavatar
Bmtouring
Site Admin
Berichten: 447
Lid geworden op: 10 nov 2019, 17:08
Locatie: Boxmeer

Re: Accupakket 2013 van ongeveer 50 % vervangen?

Bericht door Bmtouring » 06 mei 2023, 22:19

met 255k zijn alle accu's een eind afgeschreven, naar mijn mening maakt het geen fluit uit hoe je al die tijd hebt geladen (of niet).

vroeger had je alleen keus uit vervangen of niet en dan altijd bij een dealer.

Nu zijn er meerdere ondernemers die het pakket uitelkaar halen en de individuele cellen bekijken en vervangen waar nodig. Dat is altijd slim om te doen en vind ik een betere investering dan compleet vervangen en een ander de goede cellen geven.

255k is verder niet destructief voor de outlander, je zult wellicht een keer wat serieuzere dingen moeten laten doen (stuurkogels, rubbers hier en daar, remmerij, etc) maar op het totaal plaatje inclusief MRB en onderhoud tot nu toe, ben je nog steeds goed af. En kun je nog wel effe door richting de 4 ton of zo. (ik denk dat ik de outlander tegen de 3 ton wel zat ben, zit nu op 210k)

Aanlander
Forumlid
Berichten: 61
Lid geworden op: 13 okt 2013, 12:29

Re: Accupakket 2013 van ongeveer 50 % vervangen?

Bericht door Aanlander » 01 sep 2023, 07:53

Beste Outlander fellow,

Ook mijn accupakket is qua capaciteit gehalveerd bij 260 k. Kun je aangeven welke ondernemers het bestaande pakket kunnen’upgraden’?
Instyle 2013 Technical Silver

Gebruikersavatar
PHEV2014
Forumlid
Berichten: 350
Lid geworden op: 28 aug 2014, 12:49

Re: Accupakket 2013 van ongeveer 50 % vervangen?

Bericht door PHEV2014 » 02 sep 2023, 02:04

Als je niet vanuit overschot stroom uit zonnepanelen stekkert, verdien je een nieuwe accu volgens mij nooit terug. En zelfs vanuit overschot stroom wordt terugverdienen een hele klus.

Excel opstarten en (be)rekenen.
Geen Outlander meer. Dus over en te koop: standaard Mitsubishi lader - instelbare EVselect laadkabel 6-16A - set complete winterwielen origineel Mitsubishi.
Belangstelling? Stuur dan een berichtje via het forum.

Skyfox
Forumlid
Berichten: 12
Lid geworden op: 27 jan 2020, 13:55

Re: Accupakket 2013 van ongeveer 50 % vervangen?

Bericht door Skyfox » 01 dec 2023, 16:38

Bmtouring schreef:
06 mei 2023, 22:19
met 255k zijn alle accu's een eind afgeschreven, naar mijn mening maakt het geen fluit uit hoe je al die tijd hebt geladen (of niet).

vroeger had je alleen keus uit vervangen of niet en dan altijd bij een dealer.

Nu zijn er meerdere ondernemers die het pakket uitelkaar halen en de individuele cellen bekijken en vervangen waar nodig. Dat is altijd slim om te doen en vind ik een betere investering dan compleet vervangen en een ander de goede cellen geven.

255k is verder niet destructief voor de outlander, je zult wellicht een keer wat serieuzere dingen moeten laten doen (stuurkogels, rubbers hier en daar, remmerij, etc) maar op het totaal plaatje inclusief MRB en onderhoud tot nu toe, ben je nog steeds goed af. En kun je nog wel effe door richting de 4 ton of zo. (ik denk dat ik de outlander tegen de 3 ton wel zat ben, zit nu op 210k)
Heb je ervaring met bedrijven die cellen individueel vervangen, of kan je aangeven welke bedrijven dit zo doen? Ons accupakket zit na 8 jaar op 26,8, dus helaas geen nieuw accupakket onder garantie, maar we stekkeren wel veel en rijden bijna alles elektrisch. Maar door de verminderde capaciteit komt bij woon-werk de benzinemotor er steeds vaker op het laatste stukje even in, helaas... Een gedeeltelijke tune-up van het pakket zou top zijn!
Mitsubishi Outlander PHEV Instyle+ Ruby Black 2015

Gebruikersavatar
JohanvdH
Forumlid
Berichten: 565
Lid geworden op: 02 mei 2017, 11:46
Locatie: Wageningen

Re: Accupakket 2013 van ongeveer 50 % vervangen?

Bericht door JohanvdH » 02 dec 2023, 19:16

Deze dealer lijkt het (volgens de website) te kunnen:

https://benniewilmink.mitsubishi-motors ... air-center
Mitsubishi Outlander PHEV Instyle+
11-2013, Amethyst Black (particulier gekocht in 2018)
Afbeelding

erichendri
Forumlid
Berichten: 228
Lid geworden op: 04 aug 2019, 15:08
Locatie: Doorn

Re: Accupakket 2013 van ongeveer 50 % vervangen?

Bericht door erichendri » 02 dec 2023, 21:56

Ursum barten kun je ook daarvoor contacten.
Is een dealergroep in noord Holland.

Eric
Nog geen phev bezitter maar wel zoekende naar een mooie instyle in de juiste kleur.
Privé rijdt ik een subaru legacy awd en zakelijk rijdt in een VW id3.

Gebruikersavatar
Bmtouring
Site Admin
Berichten: 447
Lid geworden op: 10 nov 2019, 17:08
Locatie: Boxmeer

Re: Accupakket 2013 van ongeveer 50 % vervangen?

Bericht door Bmtouring » 05 dec 2023, 18:35

Maar door de verminderde capaciteit komt bij woon-werk de benzinemotor er steeds vaker op het laatste stukje even in, helaas... Een gedeeltelijke tune-up van het pakket zou top zijn! schreef:
Mogelijk ben ik dan de vloekende in de kerk maar ik vind het zo slecht nog niet om regelmatig de benzinemotor (ICE) te laten werken.

De PHEV is geen EV namelijk. We zouden graag willen dat het dat wel is maar dat is het niet, de PHEV is uitgevonden van ongeveer 2010 tot 2013 á 2014. Ik vind het van belang om de tijdgeest en technische ontwikkeling mee te wegen in een oordeel over de PHEV. In 2010 kwam de iPad uit, BMW de F10, Dacia de Duster, Saab z'n sjinamasker, BP verloor nogal wat olie in de zee en die gast van feestboek begon te ruiken van de centen.

En dan kom ik er - ondanks mijn weerzin tegen dom denkwerk over dagelijkse ergonomie - elke keer weer achter dat het toch verdraaid ingenieus is wat Mitsubishi heeft gepresteerd. Vergeet ook niet dat Nederland maar een heel klein erwtje is op de mondiale autoverkopen-kaart, de bijtelling destijds leverde de PHEV Hollandsch Roem op en dat was om voor een dubbeltje op de eerste - lease - rang te mogen zitten. Verhalen genoeg over lease-rijders die dat hele accupakket nooit gebruikt hebben. Maar alleen daarvoor werd de outlander niet voor bedacht, gemaakt en verkocht.

Als ik de PHEV op zichzelf bekijk, dan vind ik het nog steeds een goede auto en vind ik dat je in 2023 verbazingwekkend weinig goede alternatieven tegenkomt. Ik had eigenlijk allang een PHEV met 500km EV range of zoiets verwacht, wat is er nou simpeler dan een uit-ontwikkelde ICE te gebruiken als mobiele acculader? Een buitenboordmotor zou al genoeg zijn om de hoofd-accu op te toppen. De Outlander heeft dan nog een koppeling maar met wat techniek (2023-2013 = 10 jaar grofweg) moet dat na tien jaar spelen in het lab toch wel een keer opgelost zijn?

Dus die ICE zit in de blikken doos en waarom ook weer. Wel, ten eerste uiteraard om de auto voort te bewegen zodra de accu leeg is. Vervolgens wordt het pas interessant: die ICE kun je strategisch inzetten terwijl je rij-accu nog lang niet leeg is! Latere EV's laten dat allemaal niet of nauwelijks toen maar in de Outlander kun je nog relatief veel zelf regelen. Niet omdat dat zo bedacht was, de bestuurder werd toen nog enige vorm van intelligentie toegekend, maar omdat het praktisch zo uitkwam toen ze een bestaande auto om gingen klussen tot PHEV.

Nu het winter heet en we 1 dag sneeuw gehad hebben merk ik hoezeer ik de ICE waardeer. Ik laat de auto namelijk ontdooien via de standverwarmingsfunctie (met sleutel mod) en kan altijd naar m'n bestemming op pad. En aangezien die bestemming zinvol is - anders ging ik immers niet - ben ik blij dat ik die rit niet hoef af te zeggen door een te lege accu of zoiets banaals.

Tot mijn spijt ben ik niet in de gelegenheid om vele EV/PHEV etc. varianten te testen in dagelijks gebruik. Wat me na wat gesprekken met andere bestuurders duidelijk is: die auto's zijn ontworpen om de media te plezieren. Want welke grapjas (!) bedenkt dat je als enige bezitter en bestuurder toch elke keer weer moet klikken op 'OK" om weg te kunnen rijden in je eigen duurbetaalde auto? (spoiler zie onder)

De outlander is mijns inziens dus gewoon een prima auto en bij introductie al een stapje vóór op de concurrentie. En na tien jaar is er nog maar bar weinig om uit te kiezen als opvolger. Ze zijn er wel hoor, de RAV 4 en.....ehm.....tja.....nou de RAV4 dus.



















spoiler: VW

RoelUtrecht
Forumlid
Berichten: 115
Lid geworden op: 07 jun 2018, 11:52

Re: Accupakket 2013 van ongeveer 50 % vervangen?

Bericht door RoelUtrecht » 09 dec 2023, 12:41

Aanlander schreef:
01 mei 2023, 11:39
erichendri schreef:
29 apr 2023, 23:04
Ik zou denk ik hier gaan informeren.
Zij zijn ook mitsubishi dealer.

https://www.ursembarten.nl/battery-repair-center/

Eric
Hartelijk dank. Goed idee en meer bij mij in de buurt.
Super benieuwd wat je gaat doen en welke mogelijkheden ze je kunnen bieden (en tegen welke kosten). Wil je ons oo de hoogte houden?
Mitsubishi Outlander PHEV Instyle '13
2,3 L/100KM

Plaats reactie