Vervangen kachelventilator

Alles met betrekking tot het interieur van je PHEV
Plaats reactie
Sven0503
Forumlid
Berichten: 30
Lid geworden op: 15 mar 2023, 21:04

Vervangen kachelventilator

Bericht door Sven0503 » 06 jun 2023, 14:09

Onze PHEV heeft een zacht ratelend geluid in het kachelsysteem. Op de laagste blaas stand hoor je een zacht geratel. Wanneer je de snelheid verhoogd word deze ratel ook sneller.

Mijn vermoeden is dan ook de kachelventilator.

Is dit iets waar je zelf bij kan komen of moet dan echt het halve dashboard uit elkaar en wie weet wat nog meer, oftewel een dealerklus?
In afwachting op de Instyle+ BJ2013 zwart.

Gebruikersavatar
Bmtouring
Site Admin
Berichten: 457
Lid geworden op: 10 nov 2019, 17:08
Locatie: Boxmeer

Re: Vervangen kachelventilator

Bericht door Bmtouring » 06 jun 2023, 18:02

Kun je zelf bij, als je het dashboard kastje weghaalt (en de plaat eronder) zoals voor het vervangen van het interieurfilter, dan zie je 'm al zitten.

Best kans dat er een uitgedroogd blaadje of zoiets in zit trouwens, heb ik ook wel gehad. Dus filter eruit en zo ook de luchtkanalen bekijken.

Sven0503
Forumlid
Berichten: 30
Lid geworden op: 15 mar 2023, 21:04

Re: Vervangen kachelventilator

Bericht door Sven0503 » 06 jun 2023, 18:13

Goed te horen,
Zal echter nog heel even moeten wachten gezien ik met een gebroken schouderblad zit, en dat ligt niet heel prettig op de kop in de auto ;-)

Maar ga dan zeker eerst even zelf kijken wat er aan de hand kan zijn aldaar

Dank
In afwachting op de Instyle+ BJ2013 zwart.

JessieJim1
Nieuw forumlid
Berichten: 6
Lid geworden op: 29 mei 2023, 05:34

Re: Vervangen kachelventilator

Bericht door JessieJim1 » 07 jun 2023, 06:12

Het is mogelijk dat het ratelende geluid in het kachelsysteem wordt veroorzaakt door de kachelventilator. Om er zeker van te zijn, is een visuele inspectie nodig.

In de meeste gevallen vereist het bereiken van de kachelventilator het verwijderen van bepaalde onderdelen van het dashboard. Dit kan een complex proces zijn en als je niet bekend bent met autoreparaties, is het raadzaam om dit over te laten aan een professionele dealer of een ervaren autotechnicus.

Zij hebben de juiste kennis, tools en ervaring om het dashboard te demonteren en de kachelventilator te inspecteren en te repareren indien nodig. Het is altijd beter om een deskundige te raadplegen om mogelijke schade of complicaties te voorkomen en ervoor te zorgen dat het probleem correct wordt opgelost.

Sven0503
Forumlid
Berichten: 30
Lid geworden op: 15 mar 2023, 21:04

Re: Vervangen kachelventilator

Bericht door Sven0503 » 07 jun 2023, 07:55

Bedankt voor je reactie Jessie,

Ik ga het binnenkort even bekijken.
Als het me daadwerkelijk te veel word om te demonteren, dan schuif ik hem sowisow bij de dealer om de deur.
In afwachting op de Instyle+ BJ2013 zwart.

GeraldPHEV
Forumlid
Berichten: 28
Lid geworden op: 30 jun 2016, 08:29

Re: Vervangen kachelventilator

Bericht door GeraldPHEV » 05 jul 2023, 21:06

Hallo, ik haak even aan bij deze post.
Sinds vandaag doet mijn kachelventilator het helemaal niet meer. Hij maakte wel al een dag of twee een raar geluid maar dat leek niet heel erg.
Ik kan in handleiding ook zo niet vinden welke zekering dit zou moeten zijn...
Iemand een soortgelijke ervaring?

Gebruikersavatar
Bmtouring
Site Admin
Berichten: 457
Lid geworden op: 10 nov 2019, 17:08
Locatie: Boxmeer

Re: Vervangen kachelventilator

Bericht door Bmtouring » 06 jul 2023, 12:45

2 seconden google: LINK. de 'defogger' lijkt mij de ventilator.

als die nog heel is, de ventilator uitgraven (plaat weg, paar schroeven los) en dan kun je aan de stekker meten (ventilator aan zetten he). Staat daar spanning op dan is je ventilator het probleem. Eventueel op de ventilator 12v zetten (pas op je vingers), doet die niks dan is die dus stuk. Doet die het wel dan kan de kachelweerstand ook stuk zijn. (maar meestal doet ie het dan wel op max en niet op lagere snelheden)

GeraldPHEV
Forumlid
Berichten: 28
Lid geworden op: 30 jun 2016, 08:29

Re: Vervangen kachelventilator

Bericht door GeraldPHEV » 06 jul 2023, 18:37

Bedankt voor de reactie. Staat gewoon 12 volt op de stekker dus zekering is ok.
Ik heb de motor uitgebouwd en als ik 'm aanzwengel dan gaat tie wel draaien. En als die eenmaal draait dan werkt het prima. Toch maar een nieuwe motor bestelt.

Plaats reactie