Motorkap vergrendeling los/stuk

Alles met betrekking tot de buitenkant van je Outlander PHEV
Plaats reactie
skipp4y
Berichten: 4
Lid geworden op: 28 okt 2020, 12:35

Motorkap vergrendeling los/stuk

Bericht door skipp4y » 09 jun 2023, 12:42

Beste all
Deze apk werd ik verrast door een afkeur. (Outlander 2015) Whats happening. De motorkap ging niet meer open. Ontgrendel kabel los (of stuk, dat wist ik toen nog niet) Het schijnt vaker voor te komen. Helaas lees ik er hier nog niet van vandaar mijn bijdrage. Aan de binnenzijde was de kabel ook uit de handel en door (uit)trekken ging niet. Mijn veronderstelling; losgehaakt.
Eerst mijn garage 1 uur geprutst. Geen succes. Tegen sluitingstijd de auto maar meegenomen. Bij de dealer gevraagd: Geen advies, ja, breng hem maar wel kijken wel. En toen dacht ik BEkijk het maar. Uren prutsen inclusief onderdelen (gril) is 500 euro zo weg.

Thuis aan de slag. De gril kan je aan de onderzijde los trekken (op de helft ongeveer). Boven zit hij met drukknoppen en daar kan je dus met een dichte moterkap niet bij. De gril zover omhoog geduwd dat ik met de hand er door kan. Op die maat een paar hardschuim blokjes een de zijkant er on der gezet. In het midden zit een zwart plastic kapje als afscherming van de vergrendeling. Daar moet je met (beheerst) geweld de drukknopjes van zien los te krijgen. De vergrendeling zit vast met drie m6 boutjes. Met een dopje 10 met 25 cm verlengstukken kan je deze (na het weg wringen van het zwarte kapje los draaien. De motorkap kan nog steeds niet open omdat plastic carosserie delen en de sensorkabel nog vast zitten. Maar je krijgt wel zoveel ruimte dat je aan de achterkant van de vergrendeling kan. Maak van dun staaldraad een lus (ca 30 cm) steek deze door het gat aan de zijkant (waar de buitenkabel van de ontgrendeling in gaat) Met je linker hand moet je de lus achter het oogje haken waar de binnenkabel in zit. Vervolgens met een tang of een houtje in het andere eind van de lus hard trekken en de grendel springt open. De kabel weer op zijn plaats. Met een stukje staaldraad de binnen en buitenkabel geborgd zodat dit maar 1 keer gebeurt. Voor het borgen van de buitenkabel heb ik een klein gaatje van 2 mm op de hoek van het grendelhuis geboord. Er zijn wel wat nieuwe drukknopjes nodig. Omdat je er niet bij kan gaan er wat van deze knopjes stuk. Kan je wel bij. Eerst de binnenkant omhoog en vervolgens kan het hele knopje er uit. Succes. Mocht je vragen hebben skipp4y@live.nl.
L1170961A.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gebruikersavatar
RX-Men-8
Forumlid
Berichten: 290
Lid geworden op: 09 jul 2019, 21:30
Locatie: Hilversum

Re: Motorkap vergrendeling los/stuk

Bericht door RX-Men-8 » 09 jun 2023, 14:01

Inderdaad dat overkwam mij ook eens. De lip waar je met je vinger tegenaandrukt verboog alleen maar, hij zat muurvast.
Ik heb toen met een platte staaf aluminium (onderuit een rolgordijntje) de haak met kracht van de grendel gedrukt.
Daarna was het ontroesten en smeren en alles liep weer. Slechte bescherming tegen weer en wind.
Outlander PHEV: Afbeelding MX-5: Afbeelding Avensis Verso: Afbeelding IS200: Afbeelding

erichendri
Forumlid
Berichten: 228
Lid geworden op: 04 aug 2019, 15:08
Locatie: Doorn

Re: Motorkap vergrendeling los/stuk

Bericht door erichendri » 10 jun 2023, 19:16

Advies is bij onderhoud dit onderdeel te smeren.

Eric
Nog geen phev bezitter maar wel zoekende naar een mooie instyle in de juiste kleur.
Privé rijdt ik een subaru legacy awd en zakelijk rijdt in een VW id3.

Plaats reactie