Aankoopadvies autoshampoo

Algemene vragen over de Mitsubishi Outlander PHEV, antwoorden en ervaringen
Plaats reactie
rosalietideman89
Berichten: 3
Lid geworden op: 26 apr 2023, 15:00

Aankoopadvies autoshampoo

Bericht door rosalietideman89 » 07 jun 2023, 14:02

Hallo mede Mitsubishi liefhebbers.

Binnenkort ga ik weer op vakantie en natuurlijk ga ik met mijn Mitsubishi. Ik zit te denken aan een nieuwe autoshampoo voor in de auto. Ik heb al meerdere artikels gelezen en informatie opgezocht, maar ik vroeg me eigenlijk nog af wat jullie voorstellen. Zijn er mensen die hun ervaring willen delen met autoshampoos? Dan hoor ik dat graag.

Sven0503
Forumlid
Berichten: 30
Lid geworden op: 15 mar 2023, 21:04

Re: Aankoopadvies autoshampoo

Bericht door Sven0503 » 07 jun 2023, 14:18

toevallig ben ik laatst ook een beetje in het auto wassen gedoken.
Ben niet zo'n freak die de hele dag naast de auto ligt, maar een goeie wasbeurt met een mooi resultaat vind ik wel een voldaan idee.

Op aanraden van een collega van me heb ik de volgende producten gekocht, ik moet er nog mee aan de slag, maar wat ik zo lees is men er wel entheausiast over.

1. Voorwas met de hoge druk en een foam sifon op de lans van de karcher: Meguiar's G191532EU Ultimate Snow Foam

2. voor het wassen van de auto ga ik dan deze shampoo gebruiken: Turtle Wax Hybrid Solutions Ceramic Wash & Wax Car Shampoo

3. voor de velg reiniging: Turtle Wax 52811 Redline Autorad, lichtmetalen reiniger en remstof

4. voor na het wassen nadat je de auto hebt droog gemaakt met droogdoeken nabehandelen met Turtle Wax Hybrid Solutions Ceramic Spray Coating 500 ml. Dit geeft een lange tijd een beschermende laag waardoor water bijna niet meer aantrekt tot de auto en 't er zo afloopt.

Al met al zou dit voor de lak een prima behandeling moeten zijn met een mooi glanzend resultaat.
In afwachting op de Instyle+ BJ2013 zwart.

Gebruikersavatar
Bmtouring
Forumlid
Berichten: 437
Lid geworden op: 10 nov 2019, 17:08

Re: Aankoopadvies autoshampoo

Bericht door Bmtouring » 08 jun 2023, 00:05

Heu.... 'shampoo IN de auto' ?

Vroeger ook wel gefreaked met klei en zo.

De Outlander:

- zachte lak, krasjes zijn er zo uitgepoetst of uitgepolijst (maar ook opgelopen met nagels en schoenen).
- af dealer een waxoil gehad, scheelt vaak in de opgelopen krasjes

Afspoelen en de wielkasten ook, daar blijft modder zitten op blik. In de achterbumper ook maar die roest niet dus dat kun je laten zitten.

Wassen met een zachte shampoo (dus geen trutle of dat vermaledijde setje met twee witte flesjes en een spons in het midden (valma of zo) want dat maakt prima schoon, zo schoon dat je op de lak zit en dan ben je dus snel weer aan de beurt.

Bijvoorbeeld meguiariiruus gold shampoo (ben de preciese naam effe kwijt maar dat gele spul) waar je maar een dopje van nodig hebt. Doe dus al jaren met 1 zo'n grote fles. Maar maak je niet gek met al te rare make-up marketing namen en termen voor dure flesjes: het sop moet vuil afvoeren zonder de bestaande waslaag al te veel te slopen (dasty, groene zeep, afwasmiddel doen dat juist wel, die moet je dus niet pakken).
Voeden, vullen en weetikveel: allemaal keloel. Leuk als je detailingwedstrijden doet en je auto on der een doekje bewaard maar als je zo vaak moet wassen als normale mensen dan is dat allemaal overbodig en helpt alleen regelmatig aan de slag.

eventueel zet je 'm een keer in de was, dat scheelt aanmerkelijk in de volgende poetsbeurten. Dan heb je aan een kwartier genoeg om de auto gewassen te hebben. Mijn voorkeur voor een blikje met een sponsje en daarna uitpoetsen. Vind ik lekker werken, anderen pakken liever vloeibare wax. Handig om te weten: sommige laat je drogen en poets je dan uit (niet te lang, niet te kort) en andere kun je bijna meteen uit gaan poetsen. Dat laatste werkt makkelijker en is niet per se beter of slechter.

wielen een keer grondig schoonmaken. Kan met zuurvrije velgenreiniger (of grover geschut als Dasty maar dat moet je wel snel weer weghalen, dat werkt na) en als je dat gedaan hebt zet je ze in de was. Komende keren zijn ze dan met een keer erover vegen weer schoon. Zeker als je 'm als EV rijdt: weinig remmen scheelt veel stof.

Afdrogen doe ik niet maar ik heb dan ook zowat kalkvrij water. Anders grote microfiber doek: twee vegen per kant en droog is ie. (ali o.a. carclean.nl uiteraard ook)
De ramen wel met een doek en eventueel met glassex. binnenkant voorruit niet vergeten. Zijruiten zet ik soms in de was. Dat werkt wel mooi maar je ziet ook wel eens druppeltjes (stof dat in de druppels zat blijft dan achter) dus heeft zo z'n voor en nadelen.

heb je een keer tijd (camping) dan zou je 'm dus in de was kunnen zetten. Doe je dat eens per jaar dan is wassen iets voor even tussendoor.

vliegen: natte handdoek erover om in te weken, daarna erafvegen met genoemde autoshampoosopje en een doek (microfiber, eventueel zo'n blauwe dweil van de action)

interieur: genoemde blauwe microvezel doek die nog vochtig is uitknijpen na het afdrogen van de ramen (waar dus die shampoo afgespoeld is) en over je dashboard halen, geen middeltjes gebruiken. Zelfde doek voor stoelen en als laatste het plastic in de voetenruimten. Zeep doet daar niks voor je, dat helpt bij het afvoeren van vuil in water (buitenkant in het sop dus) en voor het meeste binnenvuil hoef je niet te soppen. Heb je echt veel modder, dan inweken bijv. met natte doek zoals bij die vliegen.

vetvlekken rond de knopjes stuur en radio eventueel weghalen met een tipje (vinger in een doek) glassex, geen dasty of zo pakken. Als het heel erg is kun je spiritus of andere alcohol (isopropanol als je dat nou net hebt staan van je laatste airco reiniging) pakken om dat vet weg te halen.

Het meeste vuil is vet met vuil, lost het vet op en het vuil is ook weg.

En als je nou echt zin hebt dan kun je nog de achterlichten en het remlicht gaan ontdoen van die lelijke prut aan de randjes. Dom ontwerp, achterlichten heb je er zo uit, dan kun je die rand beter uitvegen/spoelen.

NoAcars
Forumlid
Berichten: 94
Lid geworden op: 24 jul 2021, 20:42

Re: Aankoopadvies autoshampoo

Bericht door NoAcars » 28 aug 2023, 19:26

Ik ben geen ultieme schoonmaker, maar wil wel roestellende voor blijven. Ik vind de waterafvoer bij achterklep een beetje kneuterig gedaan. De rubbers bovenin moeten ervoor zorgen dat er geen water aldaar naar binnenstroomt en alles naar zijkant wordt afgevoerd. Sporen van aanslag ontstaat er aldus en veel aangekoekt modder blijft er achter. Dat hoopt zich ook achter de rubbers op. Van de week heb ik de grote rubber van achterlamp tot achterlamp losgetrokken en de boel schoongemaakt. Lijkt me geen overbodige luxe, want het blik wat het rubber afdekt is op sommige plekjes kalig en staat niet helemaal lekker in de lak.

PHEVlkj
Forumlid
Berichten: 863
Lid geworden op: 31 aug 2013, 15:22

Re: Aankoopadvies autoshampoo

Bericht door PHEVlkj » 29 aug 2023, 14:34

Ik zou niet meer reageren op rosalitideman89

Zoek even op Google naar rosalietideman89 .

Ik kwam op een ander forum toevallig dezelfde naam (en die is natuurlijk best opvallend) met exact dezelfde tekst tegen, alleen met een ander model auto.

Het is 1 grote nepperij want deze persoon maakt tientallen keren steeds dezelfde letterlijke teksten maar een ander model auto (Suzuki,Classic car eb vel anderen), motor, camper, dus in feite leugens.

Helaas.

lkj
Vanaf mei 2019 tot april 2023 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle. Bouwjaar 2014 (gebruikt gekocht). Zwart metallic.
T/m april 2019 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle Bouwjaar 2013 (nieuw gekocht). Titanium Grey.

Plaats reactie