Outlander regulier of PHEV

Algemene vragen over de Mitsubishi Outlander PHEV, antwoorden en ervaringen
Plaats reactie
BasRonin
Berichten: 3
Lid geworden op: 21 mei 2023, 14:41

Outlander regulier of PHEV

Bericht door BasRonin » 21 mei 2023, 16:35

Hallo allemaal,

Ik begrijp goed dat ik op een PHEV forum zit maar hoop toch op een objectief antwoord.

Ik ben me aan het verdiepen in de aanschaf van een Outlander (generatie 2 of 3). Dit in verband met gezinsuitbreiding, maar ook om een goede trekker te hebben voor mijn caravan van 1300 kilo.

Ik rij nu een Volvo v50 1.6d maar door het geknijp van de roetfilter en dergelijken trekt hij de caravan maar net. Een Outlander zou dit probleem moeten verhelpen.

Daarnaast vind ik zowel generatie 2 als 3 gewoon mooie bakken.

Nu ben ik me aan het orienteren met een budget van circa 18k. Ik kom dan al snel terecht op bouwjaren tussen 2010 en 2016. Ik wil zelf maximaal 120000km op de teller.

Nu wil ik vooral een betrouwbare auto zonder teveel gezeur. Heb teveel problemen gehad met VW’s en Volvo’s in het verleden. Mitsubishi zou erg betrouwbaar zijn. Natuurlijk snap ik dat onderdelen aan slijtage onderhevig zijn, maar de laatste jaren heb ik voor duizenden euro’s aan reparaties met mijn Volvo gehad. Vandaar mijn keuze voor een Japanner.

Ik neigde eerst naar een PHEV, maar bedacht me later dat ik dan een be rijbewijs moet halen ivm de combinatie met caravan boven de 3500kg. Op zich niet onhaalbaar, maar toen ik me verder ging inlezen over de PHEV begreep ik dat deze auto’s elektromotoren hebben die ondersteund worden door benzinemotoren, ipv andersom zoals de meeste hybrides. Zeker bij bouwjaren als 2013 tm 2015 is de 8 jarige garantie van de elektromotor niet langer van toepassing en mijn grootste angst zou toch zijn dat de accu niet meer voldoet (of nu nog wel maar over enkele jaren niet meer), of zelfs na enkele jaren overlijdt en het hele hybride concept niet interessant meer is. Daarom neig ik toch weer meer naar een reguliere benzine uitvoering.
Wat zijn de effecten wanneer de hybride accu van een PHEV niet meer voldoet? (Aangezien ik las over prijzen van een nieuwe accu voor 7500 euro of gereviseerd tussen de 2000 en 4000 euro).

Concreet is mijn vraag of een PHEV, wanneer de batterij letterlijk overlijdt of het percentage kracht geen functie meer heeft, nog dezelfde prestaties heeft als een reguliere benzine uitvoering. Ik kan dit namelijk nergens vinden. Een reguliere benzine uitvoering (2wd) rijdt ong 1 op 14 tot 1 op 16. Ik vraag me af hoe de PHEV dit doet zonder elektro ondersteuning en of een PHEV uberhaupt trekkracht voor een caravan heeft zonder elektro ondersteuning.

Een reguliere benzine uitvoering lijkt me namelijk degelijker en minder kans op complicaties. Ben benieuwd naar jullie ervaringen of advies.

erichendri
Forumlid
Berichten: 224
Lid geworden op: 04 aug 2019, 15:08
Locatie: Doorn

Re: Outlander regulier of PHEV

Bericht door erichendri » 21 mei 2023, 21:29

De mitsubishi doet het qua rijden op 2 manieren.
Bij lege accu:
Tot ±70 kmh drijft de motor dmv de generator de electromotoren aan.
Boven de 70kmh is er een vaste verbinding tussen de motor en voorwielen en assisteren de e-motoren.
Bij volle accu rijdt je puur electrisch tot ±115-125 kmh.
Accu degradeerd en wordt minder, dat merk je aan minder kms electrisch.
Maar het duurt lang voordat hij nog maar 0 km electrisch rijdt.
Koop daarom 1 die jonger is als 8 jaar en minder als 160000 km heeft gereden, laat ook de accu voor aankoop testen.
Ben bang dat voor bovag garantie de aandrijfaccu uitgesloten is.
Daarbij doet de auto het ook goed in hybride modus en daar heeft hij net als andere auto's weinig accu capaciteit nodig, meeste hebben ±2kwh accu's
Wat ik ook betwijvel of de regulier outlander zo zuinig is wat jij schrijft, gecheckt op spritmonitor?
Mijn advies, koop een elm327 bt dongel en de app phev watchdog en je kunt zelf de accu testen.
En ga er een middagje mee rijden zodat je een goede indruk hebt, maar ook als de accu leeg is. .
Een phev is ook alkeen interressant als je naast je huis kunt laden.
In midden NL kun je een 2015 phev huren voor niet teveel geld.

Eric
Nog geen phev bezitter maar wel zoekende naar een mooie instyle in de juiste kleur.
Privé rijdt ik een subaru legacy awd en zakelijk rijdt in een VW id3.

Gebruikersavatar
Zweitse
Forumlid
Berichten: 33
Lid geworden op: 03 sep 2022, 08:43

Re: Outlander regulier of PHEV

Bericht door Zweitse » 22 mei 2023, 18:23

Hi,
Ik kan je niet op alle vragen antwoord geven. Maar deze wel.
Je vraagt hoe gaat hij met een caravan van 1300kg om. Nou ik kan je zeggen dat ik op dit moment in Frankrijk zit met een Caravan van 1300kg. En ik stond versteld van zijn kracht. Route de napoleon ik zweer je echt geniaal.
Waar je wel tegen moet kunnen dat is. Als je bv op wil trekken op een stijle helling. Dan kan de motor wat hoog in de toeren gaan zitten. Maar dat is van korte duur. Kwestie van wennen,vind ik dan he. Verder is de verhouding erg lekker. En dan bedoel ik de zware wagen.
Wat echt super relaxed is. De flippers als je berg af gaat. Je hoeft bijna niet te remmen. Net voor de haarspeldbocht ff. Gemiddeld gebruikt hij (met caravan) 1:9 wat ik echt niet slecht vind. Ik ben gepensioneerd en door het jaar heen is mijn verbruik 1:30 Maar daarbij moet ik zeggen dat het meerendeel van mijn kilometers door het jaar heen binnen een straal van 35km is. Dus niet helemaal eerlijk 😉 je leest ook hier en daar over een kleine tank. Sorry ik hoop dat ik niemand op zijn teentjes stamp. Maar dat is echt komplete nonsens. Je moet gewoon je pauze nemen en dan ff tanken……
Nou ik hoop fat ik je met dit stukje heb kunnen helpen.

En zoals voorgaande schrijver al melden. Belangrijk is de staat van de aandrijfaccu. Dus die altijd ff laten testen of zelf doen.

Succes met je zoektocht.
Groet Zweitse

P3ps3l
Forumlid
Berichten: 20
Lid geworden op: 22 nov 2022, 19:07

Re: Outlander regulier of PHEV

Bericht door P3ps3l » 23 mei 2023, 16:26

Hi Bas,

Om diezelfde reden ben ik vorig jaar eigenaar geworden van de PHEV.
Trekken van een caravan is voor de outlander een makkie, ik heb 13.5% voor mn kiezen gehad en moeiteloos de top gehaald.
De toeren... ja, hij giert erover want de aandrijfaccus is met het rijden met een caravan na anderhalf uur leeg en dan zal hij zo nu en dan in de toeren gaan om in de 'safe-zone' te blijven (lees min.30% capaciteit) dit is wel even wennen maar ach.. Hiervoor had ik een Franse bak en die liet mij in de steek nabij Venetie, de outlander mag zich zo gedragen, hij brengt je waar jij naartoe wilt.

Mijn batterij laten testen en vlakken op het moment van aanschaf (maart 2022), km-stand 87.000. Resultaat was onder de 26A en na het vlakken weer boven die 26A. De wagen is nu 7 en half jaar oud en vorige maand opnieuw de batterij getest Km stand 115.000 en kom nu in aanmerking voor een nieuw accupakket. Op zich goed nieuws maar wat als die 8 jr al verstreken zou zijn.. Best een ding om over na te denken.

Ik kan op dit moment niet aangeven of de prestaties qua caravantrekken in combinatie met een slechte batterij (vaak in hoge toeren) verbeterd wordt door een nieuw batterijpakket maar zal daar dan wel een keer verslag van doen.

Naast het trekken doet de phev in algemeen gebruik niet onder aan de reguliere benzine uitvoering. Fijne wagen, veel pluspunten maar ook wat mindere maar dat hebben alle merken.

erichendri
Forumlid
Berichten: 224
Lid geworden op: 04 aug 2019, 15:08
Locatie: Doorn

Re: Outlander regulier of PHEV

Bericht door erichendri » 24 mei 2023, 14:48

Ik zou mij om de toeren van de motor geen druk maken tijdens het trekken van de caravan.
De motor draait in dat geval maximaal 4500 toeren en vaak minder.
Laten we eerlijk zijn, dat doet een motor zonder turbo met 120-150 pk ook heuvelop.
Dat Zweitse erg tevreden is over de outlander na de rioute de Napoleon gereden te hebben met de caravan
zegt wel genoeg over de trek kwaliteit, dat is een weg die door veel carantrekkers gemeden wordt.

Eric
Nog geen phev bezitter maar wel zoekende naar een mooie instyle in de juiste kleur.
Privé rijdt ik een subaru legacy awd en zakelijk rijdt in een VW id3.

Gebruikersavatar
Bmtouring
Forumlid
Berichten: 436
Lid geworden op: 10 nov 2019, 17:08
Locatie: Boxmeer

Re: Outlander regulier of PHEV

Bericht door Bmtouring » 24 mei 2023, 22:58

Eens, toeren maakt niks uit, die kan ie makkelijk hebben. Het is het geluid dat we niet gewend zijn waardoor we ons (onnodig) zorgen maken.

Ten eerste is het moment van geluid vreemd voor ervaren autorijders (niet per se snelheidsafhankelijk) en ten tweede is het niveau wellicht (zal een ieder anders ervaren) wat hoog maar het valt zo op doordat het er plotseling bij komt na een relatieve stilte zonder ICE.

De motor zelf maakt wel herrie maar niet meer dan andere motoren, heb wel eens een auto gereden zonder kap over de motor; trommelvliezen rammelden al bij lage toerentallen, de Outlander heeft niet veel isolatie plus het verschil tussen uit en aan is groot. Als het langzaam opbouwt zoals bij een schakel auto, dan schrik je niet zo.

En elke trekauto maakt meer geluid bij bergop, en dat lijkt dan opeens erg omdat het stuk tot die berg rustig was in het vooronder. het verschil is alleen dat je nu langzaam rijdt met die bak erachter en de motor hard werkt en je dus weinig windgeruis hebt. Terwijl je bij hetzelfde toerental (en herrie) zonder die kist veel sneller zou rijden met bijbehorend windgeruis en dan accepteren we dat makkelijker.


Pin je niet vast je die km's, de accustatus en leeftijd is veel belangrijker. Tussen de 1 en 2 ton zitten wat remblokken/schijven, banden, een stuurkogel en wat olie en filters. Verder niks (afhankelijk van hoe de auto gebruikt is EV/ICE) eigenlijk. De ideale gebruikte outlander heeft een accu die net onder de garantielimiet zit en idem zo'n leeftijd. De rest - mits normaal gebruikt - is veel minder relevant als bij een ICE auto. De ICE in de Outlander slijt niet zoals een normale ICE (want gebruiks uren plus japanse techniek plus veelal indirect als aandrijving in gebruik onder sturing van een computer) en de aandrijflijn ook niet (want electromotoren) dus eigenlijk is de bekleding het waar je aan zou kunnen zien hoe oud ie is. En sommige mensen kunnen binnen een paar maanden een splinternieuw interieur verbruiken tot een kippenhok en anderen rijden er 3 ton mee voordat je zie dat er iemand in gezeten heeft.

Gebruikersavatar
Bmtouring
Forumlid
Berichten: 436
Lid geworden op: 10 nov 2019, 17:08
Locatie: Boxmeer

Re: Outlander regulier of PHEV

Bericht door Bmtouring » 24 mei 2023, 23:09

'regulier'... met alleen een ICE zou ik verder zoeken naar een betere auto. Deze moet het hebben van het bijzondere PHEV aspect. In techniek en bijbehorende kosten (brandstof/stroom en MRB) is het wat bijzonders.
Qua isolatie, afwerking, materiaalkeuze, ergonomie, rijgedrag, multimedia en prestaties zou ik de Outlander ergens tussen de boodschappenauto's zetten.

BasRonin
Berichten: 3
Lid geworden op: 21 mei 2023, 14:41

Re: Outlander regulier of PHEV

Bericht door BasRonin » 06 jun 2023, 20:36

Jullie hebben erg goede reacties gegeven!

Daar mijn Volvo V50 niet door de apk kwam (hoog kostenplaatje aan reparaties) en ik inmiddels al een week uit de apk liep moest ik snel handelen.

Ik had geen tijd een apparaatje te kopen om de accu van een phev te testen en gezien ons budget waren we waarschijnlijk uitgekomen op een phev die ouder dan 8 jaar was geweest. Ik vind dat toch een groot gevaar, een gereviseerde accu kost rond de 3500 euro las ik. Daarnaast kan ik me toch wel vinden in wat iedereen een kleine tank noemt. Bij lange caravan ritten wordt het dan gewoon vaker tanken. Uiteindelijk had ik zeker ook genoegen genomen met een phev, maar het is een 2 liter 2017 benzine versie geworden.

Ik ben het niet eens met het “comfort, mediatainment, uitstraling past in de categorie boodschappenautos”-verhaal. Ik ben in eerste instantie echt gevallen op de looks en de ruimte. Toegegeven rijdt mijn Volvo V50 iets strakker (sowieso vind ik diesel veel lekkerder rijden), en is de afwerking iets minder strak in de Mitsu. Met name in de kofferbak waar de zijkanten hard plastic zijn. Toch moet ik zeggen dat dit facelift model mooie leder(look?) dashboard heeft en het infotainment systeem carplay ondersteunt wat voor mij een geweldige upgrade is. De isolatie zou met het facelift model verbeterd moeten zijn. Toegegeven, ik vind de Volvo wel stiller.

Ik vind het een fantastische bak, phev of niet, en na wikken en wegen heb ik voor ons budget de reguliere benzine versie als betrouwbaarder gezien. Hopelijk heb ik de goede keuze gemaakt :-).

Gebruikersavatar
Bmtouring
Forumlid
Berichten: 436
Lid geworden op: 10 nov 2019, 17:08
Locatie: Boxmeer

Re: Outlander regulier of PHEV

Bericht door Bmtouring » 06 jun 2023, 21:13

Qua betrouwbaarheid zit je alvast zeer waarschijnlijker goed in een Japanner.

Veel veilige en prettige kilometers gewenst!

BasRonin
Berichten: 3
Lid geworden op: 21 mei 2023, 14:41

Re: Outlander regulier of PHEV

Bericht door BasRonin » 07 jun 2023, 07:18

Dat hoop ik echt! Thank you :-)

Sven0503
Forumlid
Berichten: 30
Lid geworden op: 15 mar 2023, 21:04

Re: Outlander regulier of PHEV

Bericht door Sven0503 » 07 jun 2023, 07:54

Gefeliciteerd met je aanschaf,
Zag dit topic een beetje te laat waardoor ik mijn ervaring niet kon delen,

Maar ben tot dusver zeker positief gestemd over de PHEV,
Het pakt voor ons erg goed uit met het thuisladen en "gratis" rijden.


Wens je in ieder geval veel veilige km's met de outlander, en natuurlijk vast een fijne vakantie ;-)
In afwachting op de Instyle+ BJ2013 zwart.

Gebruikersavatar
Zweitse
Forumlid
Berichten: 33
Lid geworden op: 03 sep 2022, 08:43

Re: Outlander regulier of PHEV

Bericht door Zweitse » 07 jun 2023, 11:50

Heel veel geluk met je Outlander.
En veel veilige km toegewenst.
Gr Zweitse

Plaats reactie