Lang stilstaan 2mnd/10wk

Algemene vragen over de Mitsubishi Outlander PHEV, antwoorden en ervaringen
Plaats reactie
RobinS
Berichten: 2
Lid geworden op: 29 mar 2023, 00:09

Lang stilstaan 2mnd/10wk

Bericht door RobinS » 29 mar 2023, 11:41

Goedemiddag,

Binnenkort ben ik in de luxe situatie om een lange reis te mogen maken van ca. 8-10 weken.

Mijn ervaring met onze Outlander met lang stil staan is geen hele goede. Iedere vakantie wanneer deze 2/3 weken op een parking wordt gezet (met volle main battery) merken we dat alle batterij 12v en main leeg of bijna leeg is na die periode. Vervelende is dat in die situatie het alarm het moeilijk begint te krijgen en om de haveklap af begint te gaan... vervelend en onwenselijk.

8-10 weken weg is een heel ander verhaal natuurlijk. In principe heb ik geen gelegenheid om de auto die periode aan de lader te hangen.
Ik weet niet waar het interne verbruik in zit, maar dit is kennelijk te hoog.

Vraag: Kan ik de 12v min-kabel eraf halen om het intern verbruik naar 0 te brengen? Of nog makkelijker is dit wellicht te behalen door één/enkele zekeringen te trekken?

Hoor graag van jullie,
Gr.
Robin

Gebruikersavatar
Bmtouring
Site Admin
Berichten: 448
Lid geworden op: 10 nov 2019, 17:08
Locatie: Boxmeer

Re: Lang stilstaan 2mnd/10wk

Bericht door Bmtouring » 29 mar 2023, 16:25

Denk dat je alarm de boel leegtrekt, die is niet af-fabriek en wat ik zo lees hier geeft die wel meer ellende.

Dus die uit laten zou kunnen helpen maar ja, daar is ie nou net niet voor gemaakt dus dat kan een klus zijn. Alleen de kleine accu eraf zou niet moeten helpen want dat kan een boef ook. Maar misschien is er een knopjes combi bij het afsluiten die het alarm uit laat. Zoals wel voor veerboten gedaan wordt (ivm afgaan door schommelen).

Verder zou ik 'm voltanken met BP ultimate (of Vpower) want de gewone E10 verouderd snel en als de accu leeg is dan wil je toch wel wat kunnen met je ICE.

Als het kan zou ik de banden lekker hard oppompen, dan heb je minder kans op platte vlakken bij terugkomst, of ze zijn kleiner en sneller weer weg. Als je 'm in het grind zet hoeft dat niet. Op Px van schiphol is dit wat lastiger natuurlijk maar ik neem aan dat je voor zo'n periode niet je auto daar betaald neerzet.

leg meteen startkabels in de auto en print dat stukje van de handleiding even uit. Dan weet je waar je die aan moet sluiten om de boel weer op gang te krijgen mocht ie inderdaad leeg zijn.

Mocht je er eentje hebben dan kun je een grote (!) vochtvreter in de auto zetten. Niet zo'n kleine vierkante, dat is te klein voor zo lang. Alle auto's worden vochtig en gaan schimmelen. Als je 'm binnen kunt zetten dan kun je je dak op een kier zetten, dan blijft het ook goed genoeg droog.

Gebruikersavatar
Zweitse
Forumlid
Berichten: 33
Lid geworden op: 03 sep 2022, 08:43

Re: Lang stilstaan 2mnd/10wk

Bericht door Zweitse » 17 apr 2023, 12:47

Met alle respect 2 maanden is echt niet lang.
Moet elke auto met gemak uithouden. Maar als jij al aangeeft dat hij na 3weken al leeg is. Dat is echt heel snel.
Zou hem eens laten doormeten, mss is het idd het alarm.
En anders lekt hij ergens stroom.
Groet Zweitse

Plaats reactie