Nieuw hier .. en misschien binnenkort ook wel een PHEV rijder?

Stel jezelf even voor en vertel wat over je Mitsubishi Outlander PHEV.
Sven0503
Forumlid
Berichten: 30
Lid geworden op: 15 mar 2023, 21:04

Nieuw hier .. en misschien binnenkort ook wel een PHEV rijder?

Bericht door Sven0503 » 16 mar 2023, 21:22

Hallo allemaal,

Ik ben Sven, 36 jr en kom uit Zelhem.
Ik heb me op dit forum eens aangemeld om wat meer informatie over de PHEV's te lezen.

Momenteel rijden we met 't gezin een fijne Volvo V70 uit 2008, een ruime gezinswagen, maar "helaas" zonder turbo en komen we met de vakanties met de caravan van max 1200kg. toch wat te kort in de bergen. Dus we zijn ons wat aan het oriënteren naar alternatieven.
Eerst had ik nog niet zoveel oog voor de outlanders, maar na ik me wat heb ingelezen en foto's / filmpjes heb bekeken, begin ik toch wel entheausiast te worden over deze wagens.
We rijden niet zoveel met de gezinsauto, vrouw gaat met de fiets naar haar werk en ik heb de bus van de zaak. Dus momenteel rijd de volvo alleen voor de boodschappen en af en toe een familie bezoekje of uitje. Dus geen dagelijks woon/werk verkeer.

We houden van een ruimte gezinsauto waar je met 2 kids, kinderwagen enz enz nog fatsoenlijk in kan zitten, en volgens mij heeft de Outlander daar geen klagen over qua ruimte. En lijken ook nog eens prima caravan trekkers te zijn.

Los van het rijden met een caravan gaan we ongeveer 1 a 2x per jaar naar Oostenrijk waar mijn ouders wonen.
Ik besef me dat de wagens geen snelheid monsters zijn voor de duitse autobahn, maar dat is voor lief te nemen.

Ben ook naar een Volvo XC60 aan het kijken, maar ook deze wegen zo'n 1800kg en is het verbruik ook niet heel zuinig te noemen.


Afijn, ben me al even aan het inlezen over deze leuke auto's, maar het blijft me een beetje onduidelijk welke modellen nou welke opties hebben.
Begrijp dat er in de loop der jaren wat facelift en update modellen zijn gekomen.

Is daar wellicht ergens een overzicht over te vinden?

Een paar kleine wensen die we graag op de auto zien:

- Cruise ( en/of adaptieve cruise )
- Airco natuurlijk
- Radio waar minstens bluetooth audio op afgespeeld kan worden + bellen. ( Carplay zou leuk zijn maar dit is volgens mij pas vanaf 2018? )
- Radio DAB
- zit er nog daadwerkelijk merkbaar verschil in 2.0 of 2.4 m.b.t. trekken van een 1200kg caravan?
- Parkeersensoren / camera


Ondertussen nog even verder lezen op het forum.... en wie weet rijden we dit jaar ook wel een PHEV :-)
In afwachting op de Instyle+ BJ2013 zwart.

Gebruikersavatar
JohanvdH
Forumlid
Berichten: 561
Lid geworden op: 02 mei 2017, 11:46

Re: Nieuw hier .. en misschien binnenkort ook wel een PHEV rijder?

Bericht door JohanvdH » 17 mar 2023, 08:19

Welkom Sven!

Een overzicht van de modellen die van de Outlander PHEV geleverd zijn is hier wel eens langsgekomen, dus die moet te vinden zijn.
Let goed op bij het zoeken van een Outlander dat veel verkopers de type aanduidingen niet zo serieus nemen.
Ik zie veel Instyle+ uitvoeringen te koop staan die helemaal geen + zijn (want ze missen de adaptive cruise control knop op het stuur).
Dat is voor mij de fijnste functie in de Outlander.

Groet,
Johan
Mitsubishi Outlander PHEV Instyle+
11-2013, Amethyst Black
Afbeelding

Gebruikersavatar
Bmtouring
Forumlid
Berichten: 437
Lid geworden op: 10 nov 2019, 17:08

Re: Nieuw hier .. en misschien binnenkort ook wel een PHEV rijder?

Bericht door Bmtouring » 17 mar 2023, 15:20

Jouw gebruik vanuit de auto gezien bestaat dus vooral uit af en toe een lange rit waar je veel ruimte voor wilt hebben. En wat gedoe in de buurt waarvoor je de pk's niet nodig hebt. En voor de rest stilstaan MRB te kosten. Nou dan, zit je dus wel goed voorlopig met de PHEV ondanks dat het geen snelwegkanon is en ook niet uitzonderlijk zuinig nadat de accu leeg is. Dat beetje meer in brandstof verdien je al terug door lagere MRB gedurende de rest van het jaar.

Caravan trekkerij is hier wel meer over te lezen. Eentje van 1200kg lijkt me nogal klein en goed te doen.

lees het accu garantie topic goed en knoop de limieten in je oren bij het zoeken. Flauw als je nou net een auto koopt die 1 maand de periode voorbij is en je accu onder de vervangingsdrempel zakt.

Op die adaptive cc zou ik me niet blindstaren, aanbod zonder is groter. Zou zelfs niet eens per se voor de facelift (de 2.4) gaan maar goed, tweedehands moet je er net tegenaan lopen. Kandidaten goed nalopen, het harde plastic slijt best snel bij lomp gebruik en dat fix je niet zomaar even.

Sven0503
Forumlid
Berichten: 30
Lid geworden op: 15 mar 2023, 21:04

Re: Nieuw hier .. en misschien binnenkort ook wel een PHEV rijder?

Bericht door Sven0503 » 18 mar 2023, 19:52

JohanvdH schreef:
17 mar 2023, 08:19
Welkom Sven!

Een overzicht van de modellen die van de Outlander PHEV geleverd zijn is hier wel eens langsgekomen, dus die moet te vinden zijn.
Let goed op bij het zoeken van een Outlander dat veel verkopers de type aanduidingen niet zo serieus nemen.
Ik zie veel Instyle+ uitvoeringen te koop staan die helemaal geen + zijn (want ze missen de adaptive cruise control knop op het stuur).
Dat is voor mij de fijnste functie in de Outlander.

Groet,
Johan
Bedankt Johan voor je tip.
Ik zal nog eens even verder zoeken op dit forum naar een overzicht.
In afwachting op de Instyle+ BJ2013 zwart.

Sven0503
Forumlid
Berichten: 30
Lid geworden op: 15 mar 2023, 21:04

Re: Nieuw hier .. en misschien binnenkort ook wel een PHEV rijder?

Bericht door Sven0503 » 18 mar 2023, 19:56

Bmtouring schreef:
17 mar 2023, 15:20
Jouw gebruik vanuit de auto gezien bestaat dus vooral uit af en toe een lange rit waar je veel ruimte voor wilt hebben. En wat gedoe in de buurt waarvoor je de pk's niet nodig hebt. En voor de rest stilstaan MRB te kosten. Nou dan, zit je dus wel goed voorlopig met de PHEV ondanks dat het geen snelwegkanon is en ook niet uitzonderlijk zuinig nadat de accu leeg is. Dat beetje meer in brandstof verdien je al terug door lagere MRB gedurende de rest van het jaar.

Caravan trekkerij is hier wel meer over te lezen. Eentje van 1200kg lijkt me nogal klein en goed te doen.

lees het accu garantie topic goed en knoop de limieten in je oren bij het zoeken. Flauw als je nou net een auto koopt die 1 maand de periode voorbij is en je accu onder de vervangingsdrempel zakt.

Op die adaptive cc zou ik me niet blindstaren, aanbod zonder is groter. Zou zelfs niet eens per se voor de facelift (de 2.4) gaan maar goed, tweedehands moet je er net tegenaan lopen. Kandidaten goed nalopen, het harde plastic slijt best snel bij lomp gebruik en dat fix je niet zomaar even.
Zo heb je het inderdaad kort maar correct omschreven.
Geen enorme kilometer vreter, en de ritjes die we al maken in de omgeving zijn dan ook prima elektrisch te doen.

En voor die 2x per jaar naar Oostenrijk en een tripje met de caravan naar het buitenland, zijn die "extra" verbruik kosten wel voor lief te nemen.

Ik zal me zeker even gaan inlezen over de accu's.
Heb dit al wel vaker voorbij horen komen.

Vind zelf ook wel het model van voor de facelift iets mooier qua neus en achterkant. Adaptive is geen must, maar fijn als het er toch op zit.

Ga nog even onderzoeken wat de opmerkelijke verschillen nog zijn in de bouwjaar modellen, en me even inlezen over de accu's.
In afwachting op de Instyle+ BJ2013 zwart.

PHEVlkj
Forumlid
Berichten: 863
Lid geworden op: 31 aug 2013, 15:22

Re: Nieuw hier .. en misschien binnenkort ook wel een PHEV rijder?

Bericht door PHEVlkj » 20 mar 2023, 13:46

Als je echt zo veel mogelijk elektrisch (inclusief gebruik van de kachel in de winter, airco in de zomer) wilt rijden zou ik gaan voor een uitvoering met elektrische (stand)kachel. Volgens mij in ieder geval de Instyle en Instyle + uitvoeringen hebben die optie vanuit de fabriek.

lkj
Vanaf mei 2019 tot april 2023 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle. Bouwjaar 2014 (gebruikt gekocht). Zwart metallic.
T/m april 2019 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle Bouwjaar 2013 (nieuw gekocht). Titanium Grey.

wimvantongeren
Sponsor van dit forum
Berichten: 56
Lid geworden op: 30 mar 2013, 10:15

Re: Nieuw hier .. en misschien binnenkort ook wel een PHEV rijder?

Bericht door wimvantongeren » 20 mar 2023, 15:31

- zit er nog daadwerkelijk merkbaar verschil in 2.0 of 2.4 m.b.t. trekken van een 1200kg caravan?

Ik heb 2 2.0 exemplaren gehad en nu sinds een klein jaar een 2.4 S-Edition.
Voor mijn gevoel rijdt de 2.4 fijner met caravan (1.500 kg).
Hij gaat minder snel hoog in de toeren. Hij lijkt allemaal wat vloeiender te gaan.
ACC is fijn met caravan op een lang stuk snelweg: 95 achter een vrachtwagen en hobbelen maar.

Sven0503
Forumlid
Berichten: 30
Lid geworden op: 15 mar 2023, 21:04

Re: Nieuw hier .. en misschien binnenkort ook wel een PHEV rijder?

Bericht door Sven0503 » 20 mar 2023, 20:08

PHEVlkj schreef:
20 mar 2023, 13:46
Als je echt zo veel mogelijk elektrisch (inclusief gebruik van de kachel in de winter, airco in de zomer) wilt rijden zou ik gaan voor een uitvoering met elektrische (stand)kachel. Volgens mij in ieder geval de Instyle en Instyle + uitvoeringen hebben die optie vanuit de fabriek.

lkj
Ik heb eens wat rond gezocht, en voor zover ik begrijp hebben die Intens versies dus geen standkachel en de Instyle wel.
Daarnaast heeft de Instyle + dus DAB, adaptive cruise.

Echter lijkt het aanbod van de normale Instyle wel wat groter.

Wel even wat keuzes om te overwegen
In afwachting op de Instyle+ BJ2013 zwart.

Sven0503
Forumlid
Berichten: 30
Lid geworden op: 15 mar 2023, 21:04

Re: Nieuw hier .. en misschien binnenkort ook wel een PHEV rijder?

Bericht door Sven0503 » 20 mar 2023, 20:10

wimvantongeren schreef:
20 mar 2023, 15:31
- zit er nog daadwerkelijk merkbaar verschil in 2.0 of 2.4 m.b.t. trekken van een 1200kg caravan?

Ik heb 2 2.0 exemplaren gehad en nu sinds een klein jaar een 2.4 S-Edition.
Voor mijn gevoel rijdt de 2.4 fijner met caravan (1.500 kg).
Hij gaat minder snel hoog in de toeren. Hij lijkt allemaal wat vloeiender te gaan.
ACC is fijn met caravan op een lang stuk snelweg: 95 achter een vrachtwagen en hobbelen maar.
Bedankt voor je reactie,
Als ik zo de verhalen lees, zouden de 2.0's ook prima met een caravan overweg kunnen.
Je moet er alleen niet met 110 mee de berg op willen.

Adaptive cruise is inderdaad wel een wens, dan kom je uit op de Instyle + of hoger wat ik zo her en der lees.
In afwachting op de Instyle+ BJ2013 zwart.

PHEVlkj
Forumlid
Berichten: 863
Lid geworden op: 31 aug 2013, 15:22

Re: Nieuw hier .. en misschien binnenkort ook wel een PHEV rijder?

Bericht door PHEVlkj » 20 mar 2023, 20:28

Ik zou gewoon met beide modellen proef rijden. Dan kun je ook de kwaliteit van de CC en adaptieve versie vergelijken qua werking, geluid en andere zaken.

DAB was op de eerste modellen magertjes ingericht en de adaptive CC maakt wel wat extra geluid en is niet echt een hele nieuwe ontwikkeling bij Mitsubishi.. Niet zomaar wat aanschaffen dus.....
Ik ben zelf ooit daarom voor de Instyle gegaan en bij de 2e auto heb ik dezelfde keuze gemaakt.

Succes. Ik zal de komende dagen niet kunnen reageren op verdere vragen.

lkj
Vanaf mei 2019 tot april 2023 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle. Bouwjaar 2014 (gebruikt gekocht). Zwart metallic.
T/m april 2019 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle Bouwjaar 2013 (nieuw gekocht). Titanium Grey.

Sven0503
Forumlid
Berichten: 30
Lid geworden op: 15 mar 2023, 21:04

Re: Nieuw hier .. en misschien binnenkort ook wel een PHEV rijder?

Bericht door Sven0503 » 30 mar 2023, 21:06

We moeten nog eens gaan testrijden, maar twijfelen nog aan het model.

De "nieuwere" modellen hebben wat meer opties wat we eigenlijk graag willen zoals een wat lagere km stand, DAB, Carplay.

Maar het uiterlijk van de oudere modellen vinden we wel gewoon fraaier.
Al dat chroom op die nieuwere modellen... hmwah..

Keuzes keuzes
In afwachting op de Instyle+ BJ2013 zwart.

PHEVlkj
Forumlid
Berichten: 863
Lid geworden op: 31 aug 2013, 15:22

Re: Nieuw hier .. en misschien binnenkort ook wel een PHEV rijder?

Bericht door PHEVlkj » 31 mar 2023, 18:56

Misschien moet je gewoon even gaan proefrijden.

Ik heb tijdens wat problemen met de garantie met mijn auto (2.0) een keer het 2.4 model een paar dagen mee gehad. Dat is een veel lekkerdere auto qua rijden en samenwerking motor/accu dan de 2.0 die ik zelf heb. Dus als geld niet het grootste probleem is (waardoor je gedwongen bent voor de 2.0 te gaan), dan wist ik het wel. En misschien zijn de opties nog verder ontwikkeld zodat het beter en met minder geluid werkt (bv Adaptieve CC)

Succes.

lkj
Vanaf mei 2019 tot april 2023 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle. Bouwjaar 2014 (gebruikt gekocht). Zwart metallic.
T/m april 2019 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle Bouwjaar 2013 (nieuw gekocht). Titanium Grey.

erichendri
Forumlid
Berichten: 224
Lid geworden op: 04 aug 2019, 15:08

Re: Nieuw hier .. en misschien binnenkort ook wel een PHEV rijder?

Bericht door erichendri » 31 mar 2023, 21:55

De chromen delen kun je in de kleur laten wrappen als je dat mooier vind.

Eric
Nog geen phev bezitter maar wel zoekende naar een mooie instyle in de juiste kleur.
Privé rijdt ik een subaru legacy awd en zakelijk rijdt in een VW id3.

Sven0503
Forumlid
Berichten: 30
Lid geworden op: 15 mar 2023, 21:04

Re: Nieuw hier .. en misschien binnenkort ook wel een PHEV rijder?

Bericht door Sven0503 » 01 apr 2023, 11:52

PHEVlkj schreef:
31 mar 2023, 18:56
Misschien moet je gewoon even gaan proefrijden.

Ik heb tijdens wat problemen met de garantie met mijn auto (2.0) een keer het 2.4 model een paar dagen mee gehad. Dat is een veel lekkerdere auto qua rijden en samenwerking motor/accu dan de 2.0 die ik zelf heb. Dus als geld niet het grootste probleem is (waardoor je gedwongen bent voor de 2.0 te gaan), dan wist ik het wel. En misschien zijn de opties nog verder ontwikkeld zodat het beter en met minder geluid werkt (bv Adaptieve CC)

Succes.

lkj
ja we moeten ook gewoon even beide modellen gaan rijden om een beter oordeel te vellen inderdaad.
Geld speelt natuurlijk altijd mee, maar we gaan eerst maar eens proefrijden.
In afwachting op de Instyle+ BJ2013 zwart.

Sven0503
Forumlid
Berichten: 30
Lid geworden op: 15 mar 2023, 21:04

Re: Nieuw hier .. en misschien binnenkort ook wel een PHEV rijder?

Bericht door Sven0503 » 01 apr 2023, 11:52

erichendri schreef:
31 mar 2023, 21:55
De chromen delen kun je in de kleur laten wrappen als je dat mooier vind.

Eric
ja dat is natuurlijk waar, optisch kun je er wel wat aan laten doen
In afwachting op de Instyle+ BJ2013 zwart.

erichendri
Forumlid
Berichten: 224
Lid geworden op: 04 aug 2019, 15:08

Re: Nieuw hier .. en misschien binnenkort ook wel een PHEV rijder?

Bericht door erichendri » 01 apr 2023, 21:09

Zou als het kan voor de 2.4 gaan of de 2.0 face-lift.
Beiden weet ik wel te huur staan zodat je er een dag mee kunt rijden voor een goede indruk.
Zitten in midden Nederland.

Eric
Nog geen phev bezitter maar wel zoekende naar een mooie instyle in de juiste kleur.
Privé rijdt ik een subaru legacy awd en zakelijk rijdt in een VW id3.

Sven0503
Forumlid
Berichten: 30
Lid geworden op: 15 mar 2023, 21:04

Re: Nieuw hier .. en misschien binnenkort ook wel een PHEV rijder?

Bericht door Sven0503 » 07 apr 2023, 21:09

Een 2.4 ligt wellicht toch wat boven budget, dus zou het toch de 2.0 worden met wel de facelift.
In afwachting op de Instyle+ BJ2013 zwart.

Sven0503
Forumlid
Berichten: 30
Lid geworden op: 15 mar 2023, 21:04

Re: Nieuw hier .. en misschien binnenkort ook wel een PHEV rijder?

Bericht door Sven0503 » 20 apr 2023, 16:24

Inmiddels hebben we er een op het oog welke ons wellicht bevalt. Willen daar komend weekend gaan kijken.
Echter heeft deze volgens de specificaties geen trekhaak, en dat is voor ons wel benodigd.

Ervaringen hiermee hoe hoog de kosten hiervoor kunnen oplopen?
Moet er bijv. een stuk kabelboom bij in, of hebben die outlanders dit al voorbereid in de wagen verstopt liggen?

Betreft een 2014 model. Instyle +
In afwachting op de Instyle+ BJ2013 zwart.

Gebruikersavatar
Bmtouring
Forumlid
Berichten: 437
Lid geworden op: 10 nov 2019, 17:08

Re: Nieuw hier .. en misschien binnenkort ook wel een PHEV rijder?

Bericht door Bmtouring » 20 apr 2023, 20:54

trekhaak monteren is simpel. Kabelboompje koop je er bij en komt niet verder dan de kofferbak.

Kost wat tijd (bumper eraf, diverse plastic delen eraf in de kofferruimte) maar verder niks bijzonders. Met wat extra handen (om de bumper eraf te pakken) met een uurtje of twee goed te doen.

Diverse aanbieders online, keuze uit wel/niet afneembaar, en de stekkerdoos (klassiek of modern veel polig) maken de prijs.

Als je er een caravan achter gaat hangen en twee linkerhanden hebt dan zou je het beter laten doen. Anders prima zelf te doen.

niks te programmeren (mogelijk wel als je PDC achter hebt)

Sven0503
Forumlid
Berichten: 30
Lid geworden op: 15 mar 2023, 21:04

Re: Nieuw hier .. en misschien binnenkort ook wel een PHEV rijder?

Bericht door Sven0503 » 21 apr 2023, 06:15

bedankt voor je reactie.

Linkerhanden uitgesloten hier ;-)
Maar ook geen automonteur.

Zal het eens in overweging nemen.
Bij toeval ook nog een ander model gevonden die wel een trekhaak al heeft.

Gaan zaterdag bij beide even kijken en testrijden, .. dus hopelijk binnenkort ... :-)
In afwachting op de Instyle+ BJ2013 zwart.

erichendri
Forumlid
Berichten: 224
Lid geworden op: 04 aug 2019, 15:08

Re: Nieuw hier .. en misschien binnenkort ook wel een PHEV rijder?

Bericht door erichendri » 21 apr 2023, 10:39

Je kunt ook bij de aankoop een trekhaak afdingen.

Eric
Nog geen phev bezitter maar wel zoekende naar een mooie instyle in de juiste kleur.
Privé rijdt ik een subaru legacy awd en zakelijk rijdt in een VW id3.

Gebruikersavatar
Bmtouring
Forumlid
Berichten: 437
Lid geworden op: 10 nov 2019, 17:08

Re: Nieuw hier .. en misschien binnenkort ook wel een PHEV rijder?

Bericht door Bmtouring » 22 apr 2023, 08:36

Bijdingen dan...

Sven0503
Forumlid
Berichten: 30
Lid geworden op: 15 mar 2023, 21:04

Re: Nieuw hier .. en misschien binnenkort ook wel een PHEV rijder?

Bericht door Sven0503 » 22 apr 2023, 16:25

Hoeft al niet meer, vandaag testrijdagje gehad.. en voor degene met trekhaak gegaan :-)
Instyle+ uit 2013 met 110.000 op de klok.

Blij verrast door de testrit.
Auto krijgt nog even een beurt en aircoservice en kunnen hem dan met 1 a 2 weekjes ophalen.

Erg blij mee.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
In afwachting op de Instyle+ BJ2013 zwart.

erichendri
Forumlid
Berichten: 224
Lid geworden op: 04 aug 2019, 15:08

Re: Nieuw hier .. en misschien binnenkort ook wel een PHEV rijder?

Bericht door erichendri » 22 apr 2023, 21:00

Veel rijplezier zodadelijk.

Eric
Nog geen phev bezitter maar wel zoekende naar een mooie instyle in de juiste kleur.
Privé rijdt ik een subaru legacy awd en zakelijk rijdt in een VW id3.

Sven0503
Forumlid
Berichten: 30
Lid geworden op: 15 mar 2023, 21:04

Re: Nieuw hier .. en misschien binnenkort ook wel een PHEV rijder?

Bericht door Sven0503 » 23 apr 2023, 09:01

dankje Eric,

Ondertussen me hier maar even inlezen over eventuele laadbox voor thuis.
Er zit wel een "thuislader" bij, maar denk dat een wallbox toch iets praktischer is.
In afwachting op de Instyle+ BJ2013 zwart.

Plaats reactie