Garantie accu

Laders, kabels, lolo's en nog veel meer om je PHEV op te laden
Besouwke
Forumlid
Berichten: 103
Lid geworden op: 20 jul 2019, 20:45

Re: Garantie accu

Bericht door Besouwke » 06 sep 2022, 15:12

Borre schreef:
06 sep 2022, 13:40
Mijn dealer gaf aan dat er 3 DBCAM procedures nodig zijn om de case voldoende te documenteren richting MMN. Ik moest deze procedures à ca. €100 hoe dan ook zelf betalen. Uiteindelijk bleken 2 van de 3 metingen onder de 26 Ah te zitten, maar desondanks is de vervanging goedgekeurd en zal er een nieuwe accu geplaatst worden. De operatie kost minimaal een dag, maar kost soms een dag extra als de hoogspanningskabels voor de snellaadpoort beschadigd raken en ze deze nieuwe moeten bestellen.

Verder geen mogelijkheden voor vergoeding vervangend vervoer, dus heel ruimhartig is het allemaal niet. Maar van de andere kant weer met een zo goed als nieuwe auto de winter in.
Als je accu onder garantie vervangen wordt dan hoef je ook de kosten voor de BDcam niet te betalen. Zo was het bij mij (Louwman Breda). En ik kreeg een gratis leenauto mee.

dmytro.t
Berichten: 1
Lid geworden op: 10 okt 2022, 10:23

Re: Garantie accu

Bericht door dmytro.t » 10 okt 2022, 11:52

Wateringen Zeuw & Zeuw Nissan Mitsubishi dealer.
Last measurements before DBCAM 23.4A
After DBCAM - 24.1A (below warranty conditions - I paid nothing)
Application got approved in July.
October 4th battery arrived to the dealership. Took loaner car for a day, next morning picked up my car.
Very happy. Thank you all in this thread!

foufou
Berichten: 3
Lid geworden op: 13 jan 2023, 15:11

Re: Garantie accu

Bericht door foufou » 13 jan 2023, 15:20

Ook hier mijn dank is voor voor deze thread, sinds een aantal maanden eigenaar van een outlander (2016) en helaas pas achteraf kunnen zien dat de accu niet meer zo best was en flink achteruit ging na +/- 10000 KM te hebben gereden. (van 26.1 (vanaf begin metingen, naar 24.5)

Forum goed gelezen en vandaag een DBCAM afspraak gehad accu stond om 24.5 , na DBCAM staat ie nu op 25.5 en dus kom ik in aanmerking voor een nieuwe ACCU, ik hoefde ook niets te betalen. De aanvraag wordt nu gestuurd richting Mitsubishi Europe, en volgens Garage is het zo goed als zeker dat ze het accepteren. voor mij nog net te vroeg om te Juigen, ik hoor meer over een week a 2 weken.

PHEVlkj
Forumlid
Berichten: 863
Lid geworden op: 31 aug 2013, 15:22

Re: Garantie accu

Bericht door PHEVlkj » 13 jan 2023, 17:19

duimen...

lkj
Vanaf mei 2019 tot april 2023 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle. Bouwjaar 2014 (gebruikt gekocht). Zwart metallic.
T/m april 2019 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle Bouwjaar 2013 (nieuw gekocht). Titanium Grey.

foufou
Berichten: 3
Lid geworden op: 13 jan 2023, 15:11

Re: Garantie accu

Bericht door foufou » 14 jan 2023, 00:17

Inderdaad spannend, dit zijn mijn resultaten:

RoelUtrecht
Forumlid
Berichten: 115
Lid geworden op: 07 jun 2018, 11:52

Re: Garantie accu

Bericht door RoelUtrecht » 31 jan 2023, 12:38

Moet goedkomen! Heb er alle vertrouwen in. Gelukje dat je accu al zo relatief slecht was! ;)
Mitsubishi Outlander PHEV Instyle '13
2,3 L/100KM

foufou
Berichten: 3
Lid geworden op: 13 jan 2023, 15:11

Re: Garantie accu

Bericht door foufou » 03 feb 2023, 16:35

Yesss en het is goed gekomen :) Vandaag bericht gekregen van garage , MI-Europe heeft het goed gekeurd. Afstrpaak staat voor 15/03 mits de accupack binnenkomt anders wordt de afspraak verplaatst.

RoelUtrecht
Forumlid
Berichten: 115
Lid geworden op: 07 jun 2018, 11:52

Re: Garantie accu

Bericht door RoelUtrecht » 04 feb 2023, 12:31

Van harte!
Mitsubishi Outlander PHEV Instyle '13
2,3 L/100KM

P3ps3l
Forumlid
Berichten: 20
Lid geworden op: 22 nov 2022, 19:07

Re: Garantie accu

Bericht door P3ps3l » 29 mar 2023, 14:23

Mijn afspraak staat voor 10 mei bij Mitsubishi dealer in Zaandam na een waarde van ca. 24.2
Het zal mij benieuwen want dat electrisch rijden is leuk maar wordt inmiddels te duur met een 22kw/km wat hij vreet.
Ik zal tezijnertijd posten wat hieruit komt.

Mijn vraag aan diegene die inmiddels met een garantie accupakket rondrijden, wat is de ervaring vervolgens?
- Hoeveel kw perst hij er in vol aan de paal (mijne komt nu niet verder dan 6.7 max)
- Hoeveel km rijdt de auto vervolgens met een volle lading

Bvd

Gebruikersavatar
Bmtouring
Forumlid
Berichten: 437
Lid geworden op: 10 nov 2019, 17:08

Re: Garantie accu

Bericht door Bmtouring » 29 mar 2023, 16:34

gewoon weer zoals toen ie nieuw was. Dus niet meer door een grotere accu of zo. max capaciteit minus 30% bij normaal leegrijden geloof ik. 9kW of zo? Staat hier wel ergens, er zijn twee varianten.

afstand hangt van zoveel factoren af. Maar als je dezelfde ritten zult rijden dan kun je het uitrekenen. iets minder dan twee keer zoveel zou ik schatten, omdat je bij de garantiegrens zat.

kosten tja, aan de betaalpaal zal het even rekenen worden. Als je panelen hebt en overcapaciteit plus binnen het accubereik je ritjes kunt doen ben je goed af.

P3ps3l
Forumlid
Berichten: 20
Lid geworden op: 22 nov 2022, 19:07

Re: Garantie accu

Bericht door P3ps3l » 09 mei 2023, 08:27

Deel ik:

Interessant filmpje over de versnelde degradatie van de (nieuwe) accu uitgelegd en hoe dit op te lossen, door de garage uiteraard.
Ik zal dit morgen tevens ook aan mijn garage meedelen en zien welke methode zij toepassen.
Van wat ik begrijp zou dit de enige volgorde moeten zijn anders krijg je nog steeds slechte uitkomst:

1. reset BMU en batterijstatussen
2. low level smoothing
3. lees waarde terug in DBCAM

https://youtu.be/BH-Z1Fm9KZE

NoAcars
Forumlid
Berichten: 94
Lid geworden op: 24 jul 2021, 20:42

Re: Garantie accu

Bericht door NoAcars » 26 mei 2023, 18:55

Heeft iemand deze volgorde al eens laten uitvoeren bij de dealer (reset/smoothing/dbcam) op de 'oudere' generatie MY's? En was het bereik na deze procedure een stuk beter en bleef het dat ook?

sjonkomel
Nieuw forumlid
Berichten: 5
Lid geworden op: 02 feb 2020, 16:39

Re: Garantie accu

Bericht door sjonkomel » 27 mei 2023, 13:32

Onze Outlander gaat op 6 juni naar de dealer voor deze procedure. Bereik schommelt nu rond de 30km, 25 snelweg en gemeten capaciteit is 25.9Ah.
Zodra hij terug is zal ik een update posten.

sjonkomel
Nieuw forumlid
Berichten: 5
Lid geworden op: 02 feb 2020, 16:39

Re: Garantie accu

Bericht door sjonkomel » 09 jun 2023, 20:17

NoAcars schreef:
26 mei 2023, 18:55
Heeft iemand deze volgorde al eens laten uitvoeren bij de dealer (reset/smoothing/dbcam) op de 'oudere' generatie MY's? En was het bereik na deze procedure een stuk beter en bleef het dat ook?
Inmiddels de auto weer terug. Vlak voor de procedure was hij nog gezakt naar 25,8Ah. Na de procedure heeft hij 27,9Ah. Boven de garantiewaarde en volgens de garage een mooi resultaat. De Watchdog app geeft ook exact hetzelfde resultaat.
Voor nu dus 'tevreden', uiteraard had ik graag een nieuwe accu gehad of een hogere waarde. Maar ik heb nog altijd een praktisch bereik van iets meer dan 30km wat voor het dagelijks gebruik het verbruik drukt.

NoAcars
Forumlid
Berichten: 94
Lid geworden op: 24 jul 2021, 20:42

Re: Garantie accu

Bericht door NoAcars » 28 aug 2023, 19:38

Top, bedankt voor info. 2Ah erbij. Maakt iets van 0,8 a 0,9 kwh. Dat zou bij mij dan 6km extra range opleveren. Waarom heb je geen range verbetering?

sjonkomel
Nieuw forumlid
Berichten: 5
Lid geworden op: 02 feb 2020, 16:39

Re: Garantie accu

Bericht door sjonkomel » 31 aug 2023, 09:42

Het heeft wel een praktische verbetering in range opgeleverd al blijft het gissen hoeveel precies. Je schatting van extra capaciteit klopt wel. Ik gok dat ik nu 4 kilometer verder kom dan voor de DBCAM. Inmiddels is er wel weer 0,5 aH af trouwens.
Nu in de zomer is mijn bereik ergens tussen de 32-36 km.

NoAcars
Forumlid
Berichten: 94
Lid geworden op: 24 jul 2021, 20:42

Re: Garantie accu

Bericht door NoAcars » 05 sep 2023, 22:14

Goed om te horen!

Daniel.
Berichten: 4
Lid geworden op: 16 okt 2020, 22:11

Re: Garantie accu

Bericht door Daniel. » 07 sep 2023, 15:02

Ik heb ook een vraag m.b.t. de accu. De auto is een Mitusbishi Outlander PHEV uit 2015 Datum kenteken wat ik zie is op 17-07-2015 gebeurd, nu net onderhoud gehad en zie ik dat uit de batterij-conditietest (aandrijfaccu) 25,8 ah is gemeten. Hij staat op 140k maar zoals de datum is die net ouder dan 8 jaar. Hoort dit zo want als ik de verhalen lees lees ik dat mocht dit binnen de garantieperiode van de accu gebeuren dat er dan wat aan gedaan kan worden.

erichendri
Forumlid
Berichten: 224
Lid geworden op: 04 aug 2019, 15:08

Re: Garantie accu

Bericht door erichendri » 07 sep 2023, 18:36

Ben bang dat je pech hebt, 2 maanden te laat.
Mitsubishi geeft volgens mij niet snel coulance op de accu.
Was het een vonditietest of reconditietest wat een nacht duurt?

Eric
Nog geen phev bezitter maar wel zoekende naar een mooie instyle in de juiste kleur.
Privé rijdt ik een subaru legacy awd en zakelijk rijdt in een VW id3.

Daniel.
Berichten: 4
Lid geworden op: 16 okt 2020, 22:11

Re: Garantie accu

Bericht door Daniel. » 12 sep 2023, 21:58

Was een test wat tijdens een onderhoudsbeurt is gedaan.

Daniel.
Berichten: 4
Lid geworden op: 16 okt 2020, 22:11

Re: Garantie accu

Bericht door Daniel. » 14 sep 2023, 17:46

Ik heb inderdaad reactie en daarbij geven ze aan dat het al coulance was. Zo is het mij niet verteld bij de dealer, daar werd gezegd je hebt gewoon 8 jaar garantie, maar het was het proberen waard.
Mitsubishi schreef: Vanuit de fabrikant bestaat er een coulanceregeling op de accucapaciteit. Wij spreken hiervoor van een coulance en niet van garantie, omdat ten tijde van de verkoop van uw auto deze niet bestaand was. Op latere modellen is Mitsubishi Motors een garantie gaan afgeven en heeft toen besloten om de modellen daarvoor onder goodwill van coulance te voorzien.

Enkel wanneer de waarde van de accucapaciteit onder de norm valt binnen 8 jaar en 160.000 km, kan er aanspraak gemaakt worden op deze coulanceregeling. De Mitsubishi dealer zal hiervoor eerst een optimalisatietest moeten uitvoeren. De voorwaarden voor de coulanceregeling op de accucapaciteit zijn:

- Klacht afname accucapaciteit / actieradius beschreven door klant
- Waarde accucapaciteit na optimalisatieprocedure van < 26 Ah.
- Binnen 8 jaar en 160.000 km. (net wat als eerste wordt bereikt)

Naar aanleiding van uw bericht, hebben wij contact opgenomen met uw Mitsubishi dealer. Zij geven aan dat zij de batterijconditie van uw auto hebben bekeken, maar bij de laatste onderhoudsbeurt is er geen optimalisatietest voor uw auto hebben uitgevoerd. De optimalisatietest wordt uitgevoerd om de meting te optimaliseren. De auto uit de fabriek heeft namelijk een voorgeprogrammeerd en een gemiddelde degradatie, maar deze kan in de praktijk door gebruik afwijken. De optimalisatie zorgt ervoor dat de meting de daadwerkelijke degradatie laat zien en niet welke is vooringesteld. Het geeft dus de daadwerkelijke capaciteit van uw auto aan. De daadwerkelijke capaciteit is dus voor uw auto niet bekend.

In uw onderstaande bericht geeft u aan dat uw auto de 8 jaar heeft gepasseerd. Uw auto voldoet daardoor helaas niet meer aan de voorwaarden om in aanmerking te komen voor deze regeling.

Gezien de strikte beoordeling van de voorwaarden door de fabrikant in Japan, maar ook hun al coulante opstelling voor het achteraf invoeren van deze accucapaciteitsregeling, kunnen wij geen uitzonderingen maken. Afwijken van de voorwaarden zou betekenen dat er coulance op de coulance wordt gegeven. Dit kunnen wij helaas niet doen.

Wij gaan er vanuit u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Plaats reactie