Geoptimaliseerd: Van 25,5aH naar 34,8

Laders, kabels, lolo's en nog veel meer om je PHEV op te laden
Plaats reactie
Gieke
Berichten: 3
Lid geworden op: 17 jan 2023, 15:47

Geoptimaliseerd: Van 25,5aH naar 34,8

Bericht door Gieke » 17 jan 2023, 18:53

Vandaag mijn auto (2014, maand geleden gekocht met 214k op de teller) laten optimaliseren. Dealer stomverbaasd door de winst. Anderhalf of twee is normaal wat je moest verwachten. Ik ging echter van 25.5 naar 34.8. Hoe is zoiets te verklaren? Enig idee?

Gebruikersavatar
Bmtouring
Forumlid
Berichten: 437
Lid geworden op: 10 nov 2019, 17:08

Re: Geoptimaliseerd: Van 25,5aH naar 34,8

Bericht door Bmtouring » 18 jan 2023, 07:45

Lekker gaan rijden en dan over een paar dagen of een week nog eens kijken hoeveel km's je als EV kunt rijden.

Er zijn wat gegevens waarmee het systeem rekent weggehaald om 'm te dwingen opnieuw te gaan rekenen. Naarmate er nieuwe gegevens geregistreerd worden over het laden en ontladen, wordt het allemaal weer wat realistischer.

Kan goed dat het resetten niet helemaal goed gegaan is, het omvat iets meer dan 1 geheugensetje leegmaken. Zit er nog een deel oude gegevens in, dan klopt het geheel ook niet. Maar het corrigeert zichzelf na verloop van tijd. Dat gaat ook niet perfect (daarom ook zo'n optimalisatie/reset) want er worden ook waarden aangenomen ipv gemeten.
Buiten dat, een acu die net van een lader afkomt geeft een hoge waarde, na enige belastig komt de ware aard naar boven en kun je pas wat over de kwaliteit zeggen.

Zo'n aanname is bijvoorbeeld de afname van de capaciteit van de cellen, gebaseerd op gemiddelden maar dus niet per se een feit. Zijn jouw cellen nou net nog beter dan aangenomen, dan geeft een reset een hogere waarde. Die aannames zijn kennelijk best wat ruim genomen want zowat elke reset geeft een beetje winst. Helaas rekent de rest van het systeem met de waarden deels gebaseerd op die aanames en daarom gaat de auto er dan eigenlijk te vroeg van uit dat je accu te leeg is om als EV door te gaan en is je range dus laag.

met de dongle en watchdog app kun je zelf ook de status van je accu bijhouden. Resetten of die waarden aanpassen kan je er niet mee, daar heb je andere software voor nodig.

Gebruikersavatar
JohanvdH
Forumlid
Berichten: 561
Lid geworden op: 02 mei 2017, 11:46

Re: Geoptimaliseerd: Van 25,5aH naar 34,8

Bericht door JohanvdH » 18 jan 2023, 11:00

Bij welke dealer heb je de optimalisatie laten uitvoeren @Gieke?
Mitsubishi Outlander PHEV Instyle+
11-2013, Amethyst Black
Afbeelding

Gebruikersavatar
JohanvdH
Forumlid
Berichten: 561
Lid geworden op: 02 mei 2017, 11:46

Re: Geoptimaliseerd: Van 25,5aH naar 34,8

Bericht door JohanvdH » 18 jan 2023, 11:12

Zou de accu wellicht een keer zijn vervangen maar is daarbij geen optimalisatie uitgevoerd?
Mitsubishi Outlander PHEV Instyle+
11-2013, Amethyst Black
Afbeelding

Gieke
Berichten: 3
Lid geworden op: 17 jan 2023, 15:47

Re: Geoptimaliseerd: Van 25,5aH naar 34,8

Bericht door Gieke » 18 jan 2023, 11:54

JohanvdH schreef:
18 jan 2023, 11:00
Bij welke dealer heb je de optimalisatie laten uitvoeren @Gieke?
Bij Tramper in Goes.

Gieke
Berichten: 3
Lid geworden op: 17 jan 2023, 15:47

Re: Geoptimaliseerd: Van 25,5aH naar 34,8

Bericht door Gieke » 18 jan 2023, 18:30

Bmtouring schreef:
18 jan 2023, 07:45
Lekker gaan rijden en dan over een paar dagen of een week nog eens kijken hoeveel km's je als EV kunt rijden.

Ik rij nog maar kort phev en moet wennen aan sommige gekkigheden. Wel heb ik nu direct al het dubbele van wat ik eerder had. Bij koud weer gaf hij 15 km aan na een volle tragere lading. Is nu 30 km bij ongeveer dezelfde temperatuur (net boven vriespunt). Tot dan toen nooit hoger dan 26 km bij 12 graden. De geladen kilometers lijken ook echt. Maar is maar eerste indruk. Moet het wat langer aankijken.

Gebruikersavatar
Bmtouring
Forumlid
Berichten: 437
Lid geworden op: 10 nov 2019, 17:08

Re: Geoptimaliseerd: Van 25,5aH naar 34,8

Bericht door Bmtouring » 19 jan 2023, 07:19

Dat kan wel kloppen van dat getal maar niet dat je er ook zo ver mee komt.

Dat getal - de guess-o-meter - is maar een berekende afstand die je zou kunnen halen als je net zo blijft rijden als je vorige ritten.

Het enige dat een feit zal zijn is het getal op je km teller. Dus de tripteller op nul (knopje ingedrukt houden) na volle lading en dan kijken wat er staat als de accu leeg is. Dat is nog niet zo eenvoudig als het lijkt want leeg is niet leeg, er zijn meerdere redenen waarom de ICE (motor) aan gaat, ook als de accu niet leeg is (gevraagd vermogen (je gasvoet dus), verwarming ja/nee, rijsnelheid etc) . En daarmee krijg je dus extra kms' voor die acculading.

Vandaar dus over een langere periode kijken hoe ver je komt met dezelfde rijstijl

Plaats reactie