Gemiddeld brandstofgebruik

Algemene vragen over de Mitsubishi Outlander PHEV, antwoorden en ervaringen
Plaats reactie
Pier
Berichten: 2
Lid geworden op: 16 jan 2023, 18:14

Gemiddeld brandstofgebruik

Bericht door Pier » 17 jan 2023, 12:28

Hallo mensen,

Weet iemand waar ik het gemiddelde brandstofgebruik kan zien van onze Outlander uit 2013? Met de displayknop links van het stuur kan ik het gemiddelde verbruik op het tellerhuis krijgen maar die reset na iedere rit. Op het grote scherm kan ik met de info knop wat grafieken zien maar ik kan daar geen gemiddeld verbruik op aflezen.
Mijn vrouw rijdt iedere dag ongeveer 30km woon/werk. Dit is bijna helemaal eletrisch. Daarnaast af en toe kleine ritten of juist hele lange ritten. We willen graag weten over langere tijd wat het gemiddelde brandstofverbruik is. Is dat ergens te zien in de auto of wordt dat iedere tankbeurt het aantal getankte liters en de kilometerstand noteren?

Gebruikersavatar
Bmtouring
Site Admin
Berichten: 442
Lid geworden op: 10 nov 2019, 17:08
Locatie: Boxmeer

Re: Gemiddeld brandstofgebruik

Bericht door Bmtouring » 17 jan 2023, 14:23

Noteren is sowieso de meest betrouwbare. Ook omdat je dan de getallen van de auto kunt controleren. Wel pak je dan alle km's, dus ook die je als EV hebt gereden. Voor zover mij bekend houdt de auto dat allemaal niet zelf bij (hoeveel km electrisch en hoeveel kWh kostte dat dan etc.) Is ook voor de auto niet goed bij te houden, je rijdt namelijk ook vaak veel kleine stukjes ICE als de accu leeg is, of als je veel vermogen vraagt.

Enige van die grafiekjes die ik wel eens bekeek was de kosten laatste oplading, maar ja, daar kun je nu ook niks mee ivm de veranderende prijzen. Je kunt de prijs op 1 zetten, dan weet je hoeveel kWh er geladen is.

Maar er is een setting in het tussen-de-teller menu waar je kunt kiezen tussen elke keer reset of niet elke keer. Ben alleen kwijt wat nou die keer was; handmatige reset of contact uit. Maar er zit een verschil in.

Als vuistregel zou je kunnen kijken naar de verbruiksmeter op een lange rit nadat de accu leeg is. Dat eerste stukje EV verdwijnt wel in de grote getallen van de lange rit. Maar als je vertrekt met een lege accu kun je het ook aardig zien. Ik kom op 1:12 uit bij 80km wegen en 1:11 in NL op snelwegen. 1:9 a 10 in DE op snelwegen.

Voor een dagelijkse 30km rit met laden op bestemming moet je zonder ICE kunnen. Zeker als je de kachel/Airco laag/uit zet op korte ritjes. Als je het heel zuinig aan doet met de benzine krijg je vanzelf na een maand of wat de waarschuwing dat je moet gaan tanken. of de motor gaat sowieso aan om de verouderende brandstof weg te stoken.

Plaats reactie