Geen vermogen meer op de wielen, benzine motor loopt wel

Algemene vragen over de Mitsubishi Outlander PHEV, antwoorden en ervaringen
Plaats reactie
024PHEV
Berichten: 3
Lid geworden op: 06 okt 2020, 17:18

Geen vermogen meer op de wielen, benzine motor loopt wel

Bericht door 024PHEV » 10 dec 2022, 20:34

Eind 2020 hebben wij een Outlander PHEV tweede hands gekocht (model 2015-2017 met 122K op de teller). Tot een drie weken (en 50.000km verder) totaal geen problemen met de Mitsubishi gehad. Een erg fijne reisauto.

Drie weken geleden, op weg naar mijn werk (Nijmegen - Bunnik) had ik opeens geen vermogen meer op de wielen maar hoorde wel de motor lopen wanneer ik het gaspedaal helemaal in trapte. Had net een tijd file gereden (elektrisch) en nog een groot stuk 100km op de snelweg (deels elektrisch en daarna op benzine). Auto aan de kant en de Wegenwacht gebeld. Zij konden het probleem niet direct oplossen dus dat werd een ritje op de oprijwagen richting garage (merk onafhankelijke garage waar ik goede ervaringen mee heb).

Na een korte proefrit en het aftappen van een beetje versnellingsbakolie werd geconstateerd dat deze zijn beste tijd heeft gehad. Olie dat normaal mooi doorzichtig paars had moeten zijn had nu een zeer troebele bruine/zwarte kleur met zichtbaar metaaldeeltjes erin. Een nagenoeg nieuwe versnellingsbak(met direct er aan vast de elektromotor) is in de Outlander gesleuteld.

Een kleine twee weken was ik mijn auto kwijt maar kreeg hem afgelopen week weer terug en reed weer als vanouds, misschien nog wel beter. Helemaal blij. Afgelopen dagen meerdere ritten op elektrisch en benzine gemaakt (dinsdag Nijmegen/Bunnik vv, woensdag Nijmegen/Duiven vv, donderdag Nijmegen/Bunnik en via Hilversum weer naar Nijmegen, vrijdag wat stadsritten in Nijmegen en vandaag Nijmegen/Houten vv) en totaal geen problemen meer met de auto gehad.

Toen ik vandaag vanuit Houten weer Nijmegen in reed en even verder in Nijmegen moest zijn kwam het probleem met het vermogen weer terug. Auto reed op dat moment 50km (binnen de bebouwde kom) op zijn benzine motor. Enorm balen dat het probleem er weer is. De monteur had nog wel tegen mij gezegd dat hij tijdens de proefrit twee weken geleden bij de storing de knop "charge battery" had ingedrukt en toen was het probleem weg. Dit heb ik vanmiddag ook gedaan en inderdaad er blijft vermogen op de wielen.

Het lijkt wel of het vermogen niet meer direct van de benzine motor op de wielen kan worden gezet bij stadsritten maar wel vanaf de elektro motor. Zelf ben ik totaal niet technisch dus weet ook niet of bovengenoemde constatering kan.

Is er iemand op dit forum die deze klacht herkent of van gehoord heeft? Ik ga maandag ochtend de garage weer met een bezoek vereren.

Gebruikersavatar
Bmtouring
Forumlid
Berichten: 437
Lid geworden op: 10 nov 2019, 17:08

Re: Geen vermogen meer op de wielen, benzine motor loopt wel

Bericht door Bmtouring » 10 dec 2022, 21:02

Even uit m'n hoofd: bij CHARGE is de motor de generator en is de koppeling niet in gebruik. ICE - accu - electromotoren - wielen

accu leeg of veel vermogen vragen: koppeling wel in gebruik: ICE - wielen en accu etc.

oftewel: ik verdenk de koppeling. Is hier ergens een draadje over dat iemand dat ding heeft laten vervangen. Symptomen weet ik niet meer maar zal er vast bij staan.

Ook (deels) vergelijkbaar: LINK ander topic

metaaldeeltjes in de olie, en de koppeling is die gecontroleerd toen?

Staat hier ook ergens een plaatje van hoe ICE en electro met elkaar samenwerken. Of was dat op feesboek, als ik 'm vind post ik 'm hier wel even.

Gebruikersavatar
Bmtouring
Forumlid
Berichten: 437
Lid geworden op: 10 nov 2019, 17:08

Re: Geen vermogen meer op de wielen, benzine motor loopt wel

Bericht door Bmtouring » 10 dec 2022, 21:15

index.png
index.png (68.77 KiB) 431 keer bekeken

024PHEV
Berichten: 3
Lid geworden op: 06 okt 2020, 17:18

Re: Geen vermogen meer op de wielen, benzine motor loopt wel

Bericht door 024PHEV » 10 dec 2022, 22:14

Beste BMtouring, dank voor je snelle reactie en verwijzing naar een eerdere topic over het verwijderen van de koppeling.

Op een foto in dat topic is duidelijk de koppeling te zien. Deze is ook in mijn auto vervangen (kwam even nog eens € 575 excl BTW op de rekening bij), ik heb de oude plaat nog in mijn handen gehad.

Omdat ik vanuit huis en vanuit werk redelijk direct op de snelweg zit (in beide gevallen nog geen 2 km) rij ik bijna nooit binnen de bebouwde kom met de ICE.

Gebruikersavatar
case
Forumlid
Berichten: 245
Lid geworden op: 02 apr 2013, 12:21

Re: Geen vermogen meer op de wielen, benzine motor loopt wel

Bericht door case » 10 dec 2022, 22:40

Onder de ca. 55 km/u is er nooit een directe verbinding tussen de ICE en de wielen. De aandrijving van de wielen gebeurt dan uitsluitend door de elektromotor(en). Bij een volle accu rijdt de auto dan volledig elektrisch. Bij een lege accu of veel gas geven levert de ICE via de generator (extra) vermogen.
Tussen 55 km/u en 120 km/u blijft de auto ook volledig elektrisch rijden, totdat de accu leeg is, de SAVE- of CHARGE-knop wordt gebruikt, of er ook weer veel gas wordt gegeven. De auto regelt dan zelf of de ICE alleen de generator aandrijft of ook rechtstreeks de wielen.
Boven ca 120 km/u is er wel altijd een koppeling met de wielen.
Als je op de snelweg geen vermogen meer op de wielen hebt, is de koppeling de hoofdverdachte. Met CHARGE ingeschakeld zou je dan wel genoeg elektrisch vermogen moeten hebben om tenminste 100 km/u te kunnen aanhouden.
Outlander PHEV Instyle 2013.
KIA e-Niro executive line 64 kWh 2019.

Gebruikersavatar
Bmtouring
Forumlid
Berichten: 437
Lid geworden op: 10 nov 2019, 17:08

Re: Geen vermogen meer op de wielen, benzine motor loopt wel

Bericht door Bmtouring » 11 dec 2022, 09:03

helder case, kleine aanvulling: als de ICE wel aanslaat bij lage snelheden kan dat zijn omdat de kachel aan het werk moet. Kun je voorkomen door de temperatuur op 15 te zetten of door op off te drukken. Handig om te weten als je gaat testen.

Zou toch raar toeval zijn als je 'nieuwe' bak ook stuk blijkt. Wanneer krijgt die het zo zwaar te verduren, alleen als de ICE de wielen aandrijft zoals case beschrijft en dan ook nog eens met wisselende snelheden en als bonus een extra gewicht (aanhanger bijv) waardoor de bak het moet regelen. Vreemd.

Plaats reactie