Nieuwe accu
- mitsufietsie
- Forumlid
- Berichten: 426
- Lid geworden op: 20 mei 2013, 23:16
- Locatie: 013
Re: Nieuwe accu
d´r staan er toch zat te koop op Autotrader/Marktplaats/Autoweek?
Rob. Instyle, Techn. Silver. Skidplate, trekhaak, park. sensoren voor, Cobra alarm, RVS Side+bullbar. Zelfsluitend schuifdak. Inmiddels niet meer in bezit. Ik doe geen lader reparaties meer.
-
- Forumlid
- Berichten: 1595
- Lid geworden op: 20 sep 2013, 18:57
- Locatie: Omgeving Groningen
Re: Nieuwe accu
Inderdaad een riant aantal.... Voor stevige prijzen.....
3,5 ltr/100 km + (50% zonne-) stroom
Freelance Veiligheidskundige en Milieukundige, druk bezig met het minimaliseren van z'n footprint. 1x outlander phev, 6.120 Wp Solar Frontier PV-systeem.
Freelance Veiligheidskundige en Milieukundige, druk bezig met het minimaliseren van z'n footprint. 1x outlander phev, 6.120 Wp Solar Frontier PV-systeem.
-
- Forumlid
- Berichten: 642
- Lid geworden op: 15 okt 2013, 15:53
Re: Nieuwe accu
En bijna allemaal demo's van de garagehouders.
Hebben ze straks allemaal een X-line als demo.
Hebben ze straks allemaal een X-line als demo.
Re: Nieuwe accu
Ik rijd 25 km naar mn werk met 75% snelweg op cruise control 110km/h ALs ik hem weer aan de stekker laad heb ik nu 4km range, was in zomer rond de 12. Tot zover lijkt het te kloppen...
Maar als ik hem smiddags afkoppel kan ik op de laadpaal keurig zien hoeveel er geladen is. Kom amper boven de 8 kw uit ! zou toch denken dat 4km op de 29km (14%) minder is als 2kw op de 10 kw (20%)!
Of begint mijn accu nu al slecht te worden ?
Maar als ik hem smiddags afkoppel kan ik op de laadpaal keurig zien hoeveel er geladen is. Kom amper boven de 8 kw uit ! zou toch denken dat 4km op de 29km (14%) minder is als 2kw op de 10 kw (20%)!
Of begint mijn accu nu al slecht te worden ?
-
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 20 aug 2018, 17:30
Re: Nieuwe accu/ Garantie
Geachte collega PHEV Outlander gebruikers,
Ik heb het volgende dispuut met de regionale Mitsubishi dealer in de omgeving van Alkmaar.
Mijn PHEV is van 11-2013. In september 2022 werd door een specialist van de regionale Mitsubishi dealer verteld dat ik bij de onderhoud/reparatie beurt in 10-2021 recht had op een nieuwe accu.
Het nivo was toen 24,1 Ah, dus onder de garantiegrens van 26 Ah..
Ik werd door verwezen naar de vestiging waar ik zeer regelmatig voor onderhoud kwam.
Doch daar vertelde men mij, dat ik ook niet alle keren voor service was geweest bij deze dealer doch bij het garagebedrijf via wie ik de nieuwe auto had laten afleveren.
Daardoor zou ik volgens Mitsubishi Nederland mijn rechten op garantie verspeeld hebben.
De service behandelingen betroffen o.a. olie-, luchtfilters.
Nieuwe banden en aircopomp, oplaadkabel zijn wel via de dealer afgenomen.
Dit is voor mij onbegrijpelijk, en mijn vraag is wie kan mij de nodige verstrekken, van hoe nu verder?
Bij voorbaat dank.
Ik heb het volgende dispuut met de regionale Mitsubishi dealer in de omgeving van Alkmaar.
Mijn PHEV is van 11-2013. In september 2022 werd door een specialist van de regionale Mitsubishi dealer verteld dat ik bij de onderhoud/reparatie beurt in 10-2021 recht had op een nieuwe accu.
Het nivo was toen 24,1 Ah, dus onder de garantiegrens van 26 Ah..
Ik werd door verwezen naar de vestiging waar ik zeer regelmatig voor onderhoud kwam.
Doch daar vertelde men mij, dat ik ook niet alle keren voor service was geweest bij deze dealer doch bij het garagebedrijf via wie ik de nieuwe auto had laten afleveren.
Daardoor zou ik volgens Mitsubishi Nederland mijn rechten op garantie verspeeld hebben.
De service behandelingen betroffen o.a. olie-, luchtfilters.
Nieuwe banden en aircopomp, oplaadkabel zijn wel via de dealer afgenomen.
Dit is voor mij onbegrijpelijk, en mijn vraag is wie kan mij de nodige verstrekken, van hoe nu verder?
Bij voorbaat dank.
-
- Forumlid
- Berichten: 869
- Lid geworden op: 31 aug 2013, 15:22
Re: Nieuwe accu
Het lijkt mij een kansloos verhaal en ook een beetje eigen schuld, dikke bult....
Ik pleit op dit forum altijd voor het gebruik van de dealer bij onderhouden dit is 1 van de redenen, want wij verwachten van de dealer dat hij alles op orde houd met zijn dure merk systemen en software. Alleen willen sommigen (ik noem geen namen:-) ....) daar dan niet voor betalen. Het is wat mij betreft verkeerde zuinigheid als je achteraf problemen krijgt, zoals nu blijkt.
Als een auto nog fabrieksgarantie heeft (in dit geval een hele lange 8 jaar op de accu) is het uiterst verstandig en noodzakelijk om je aan die onderhoudsvoorschriften te houden.
Ik denk dat jouw pijlen op Mitsubishi ten onrechte zijn, en ook juridisch lastig hard te maken.
Dus moet je even omdenken en naar de andere partij (verkoper) gaan kijken. Die blijkt jou een auto te hebben verkocht die niet aan de normale verwachting voldoet. Die partij heeft waarschijnlijk verzuimd om jou de stand van de accu door te geven die wel relevant is bij hybrides, zeker als de waarde daarvan ruim onder de fabrieksgarantie had kunnen vallen. Dan kun je ze misschien verwijten dat ze zich niet professioneel hebben gedragen en daar heb je als consument wel recht op. Dus koop ongedaan laten maken of een schadevergoeding voorstellen.
Ik ben geen jurist, maar weet wel het een en ander hiervan. Dus dit is de laatste tip, je moet het gevecht maar aangaan.
lkj
Ik pleit op dit forum altijd voor het gebruik van de dealer bij onderhouden dit is 1 van de redenen, want wij verwachten van de dealer dat hij alles op orde houd met zijn dure merk systemen en software. Alleen willen sommigen (ik noem geen namen:-) ....) daar dan niet voor betalen. Het is wat mij betreft verkeerde zuinigheid als je achteraf problemen krijgt, zoals nu blijkt.
Als een auto nog fabrieksgarantie heeft (in dit geval een hele lange 8 jaar op de accu) is het uiterst verstandig en noodzakelijk om je aan die onderhoudsvoorschriften te houden.
Ik denk dat jouw pijlen op Mitsubishi ten onrechte zijn, en ook juridisch lastig hard te maken.
Dus moet je even omdenken en naar de andere partij (verkoper) gaan kijken. Die blijkt jou een auto te hebben verkocht die niet aan de normale verwachting voldoet. Die partij heeft waarschijnlijk verzuimd om jou de stand van de accu door te geven die wel relevant is bij hybrides, zeker als de waarde daarvan ruim onder de fabrieksgarantie had kunnen vallen. Dan kun je ze misschien verwijten dat ze zich niet professioneel hebben gedragen en daar heb je als consument wel recht op. Dus koop ongedaan laten maken of een schadevergoeding voorstellen.
Ik ben geen jurist, maar weet wel het een en ander hiervan. Dus dit is de laatste tip, je moet het gevecht maar aangaan.
lkj
Vanaf mei 2019 tot april 2023 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle. Bouwjaar 2014 (gebruikt gekocht). Zwart metallic.
T/m april 2019 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle Bouwjaar 2013 (nieuw gekocht). Titanium Grey.
T/m april 2019 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle Bouwjaar 2013 (nieuw gekocht). Titanium Grey.
- Bmtouring
- Site Admin
- Berichten: 448
- Lid geworden op: 10 nov 2019, 17:08
- Locatie: Boxmeer
Re: Nieuwe accu
Edit: hoi Pheikje, je was me voor en gelijk heb je over het stuk dat de verkoper niet eerlijk zou kunnen zijn geweest. Echter is mij niet direct duidelijk dat de auto recent gekocht is. MAar wel dat de claim periode al voorbij was (2021) toen hem dit verteld is (2022) tja, dan ben je gewoon te laat ook al was de accu toen al slecht.
Geen goede service van wie dat destijds geregistreerd heeft maar m.i. ook geen plicht om jou dat te melden dat je accu zo slecht was en er een garantieclaim mogelijk zou zijn.
Heeft Mitsubishi NL dit gezegd of de dealer?
Het is een eis van M-NL dat je onderhoud doet. Niet dat dat bij een dealer moet. (mijn auto is na aflevering 1x bij de dealer geweest totdat ik er weer was voor de accutest)
Over garantie en onderhoud bij een dealer zijn genoeg zaken geweest. Conclusie: garantie vervalt niet per definitie bij onderhoud elders, dat zouden de merken wel graag willen maar dat mag niet, eventueel wel bij slecht onderhoud of geen onderhoud. Dus: aantoonbaar maken dat de auto onderhouden is.
Het doet er wel toe hoe dat onderhoud gedaan is, en wat er gedaan is. Dus als er nooit olie gewisseld is bijvoorbeeld, dan kan de claim over je motorproblemen afgewezen worden. Er moet een oorzakelijk verband zijn en het moet redelijk zijn. Oftewel je moet niet aankomen met een kapot knopje na 10 jaar.
oftewel: lees je in, hier en elders genoeg over te vinden, verwacht niet dat iemand het je gaat voorkauwen en je belt met de oplossing. Sowieso niet zinvol om je gegevens hier openbaar neer te zetten.
Maar altijd geldt: heb een rechtsbijstandsverzekering en hou ze op de hoogte maar blijf altijd netjes en feitelijk in gesprek met de ander.
Geen goede service van wie dat destijds geregistreerd heeft maar m.i. ook geen plicht om jou dat te melden dat je accu zo slecht was en er een garantieclaim mogelijk zou zijn.
Heeft Mitsubishi NL dit gezegd of de dealer?
Het is een eis van M-NL dat je onderhoud doet. Niet dat dat bij een dealer moet. (mijn auto is na aflevering 1x bij de dealer geweest totdat ik er weer was voor de accutest)
Over garantie en onderhoud bij een dealer zijn genoeg zaken geweest. Conclusie: garantie vervalt niet per definitie bij onderhoud elders, dat zouden de merken wel graag willen maar dat mag niet, eventueel wel bij slecht onderhoud of geen onderhoud. Dus: aantoonbaar maken dat de auto onderhouden is.
Het doet er wel toe hoe dat onderhoud gedaan is, en wat er gedaan is. Dus als er nooit olie gewisseld is bijvoorbeeld, dan kan de claim over je motorproblemen afgewezen worden. Er moet een oorzakelijk verband zijn en het moet redelijk zijn. Oftewel je moet niet aankomen met een kapot knopje na 10 jaar.
oftewel: lees je in, hier en elders genoeg over te vinden, verwacht niet dat iemand het je gaat voorkauwen en je belt met de oplossing. Sowieso niet zinvol om je gegevens hier openbaar neer te zetten.
Maar altijd geldt: heb een rechtsbijstandsverzekering en hou ze op de hoogte maar blijf altijd netjes en feitelijk in gesprek met de ander.
-
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 20 aug 2018, 17:30
Re: Nieuwe accu
Heren,
Als jullie niet je naam etc. onder je reactie is dat m.i. enigzins bedenkelijk.
Daarbij ik heb de auto nieuw gekocht in 11-2013.
En daarbij altijd vertrouwen gehad in het lokale garagebedrijf, nog steeds.
Doch van de verlenging van de accu garantie is nimmer bekend gemaakt, terwijl ik toch al regelmatig bij de dealer kwam.
En de dealer desku dige gaf zelf aan dat ze in 2021 in gebreken zijn gebleven.
Gr. Wil
Als jullie niet je naam etc. onder je reactie is dat m.i. enigzins bedenkelijk.
Daarbij ik heb de auto nieuw gekocht in 11-2013.
En daarbij altijd vertrouwen gehad in het lokale garagebedrijf, nog steeds.
Doch van de verlenging van de accu garantie is nimmer bekend gemaakt, terwijl ik toch al regelmatig bij de dealer kwam.
En de dealer desku dige gaf zelf aan dat ze in 2021 in gebreken zijn gebleven.
Gr. Wil
-
- Forumlid
- Berichten: 869
- Lid geworden op: 31 aug 2013, 15:22
Re: Nieuwe accu
Ik lees nergens dat je altijd al eigenaar bent geweest.
Als dat duidelijk was geweest dan had ik het deel over de verkopende partij natuurlijk niet erbij gezet. Dat was bedoeld om je nog verder op weg te helpen, maar dat wordt kennelijk niet gewaardeerd.
Mijn punt is dit, het gaat om leven en laten leven. Als we allemaal niet naar de dealer gaan en daarmee niet meebetalen aan alle apparatuur en verplichte software die die dealer van de importeur moet gebruiken gingen ze allemaal failliet. En wie moet dan jouw reparatie eis uitvoeren na ruim 9 jaar die je neerlegt bij importeur Mitsubishi? Dus in feite subsidiëren wij als jaarlijks betalende onderhoud dealer klanten jouw accugarantie met terugwerkende kracht.....
Dus dan zal je er achter komen dat de verkoper/onderhouder van jouw auto je ook niet kan helpen want die heeft die kennis niet. Ik hoop eigenlijk dat ze hun poot stijf houden qua afwijzen van de claim.....
Je zult op dit forum weinig volledige namen zien en zeker geen telefoonnummers. Dat is heel ongebruikelijk om het zo in het open te vermelden.
lkj
Als dat duidelijk was geweest dan had ik het deel over de verkopende partij natuurlijk niet erbij gezet. Dat was bedoeld om je nog verder op weg te helpen, maar dat wordt kennelijk niet gewaardeerd.
Mijn punt is dit, het gaat om leven en laten leven. Als we allemaal niet naar de dealer gaan en daarmee niet meebetalen aan alle apparatuur en verplichte software die die dealer van de importeur moet gebruiken gingen ze allemaal failliet. En wie moet dan jouw reparatie eis uitvoeren na ruim 9 jaar die je neerlegt bij importeur Mitsubishi? Dus in feite subsidiëren wij als jaarlijks betalende onderhoud dealer klanten jouw accugarantie met terugwerkende kracht.....
Dus dan zal je er achter komen dat de verkoper/onderhouder van jouw auto je ook niet kan helpen want die heeft die kennis niet. Ik hoop eigenlijk dat ze hun poot stijf houden qua afwijzen van de claim.....
Je zult op dit forum weinig volledige namen zien en zeker geen telefoonnummers. Dat is heel ongebruikelijk om het zo in het open te vermelden.
lkj
Vanaf mei 2019 tot april 2023 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle. Bouwjaar 2014 (gebruikt gekocht). Zwart metallic.
T/m april 2019 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle Bouwjaar 2013 (nieuw gekocht). Titanium Grey.
T/m april 2019 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle Bouwjaar 2013 (nieuw gekocht). Titanium Grey.
-
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 20 aug 2018, 17:30
Re: Nieuwe accu
Geachte lkj,
Ok, geaccepteerd.
Doch het andere punt is, de hybride specialist van de dealer vertelde mij 27-9 j.l. dat ik in 10-2021 al recht had op een nieuwe accu.
Hij kon n.l. alle details inzien in het dossier.
Dus de nieuwe accu had al gemonteerd behoren te zijn!!!
Ook betekend deze gang van zaken dat je geen recht fabrieksgarantie heb als je de auto(nieuw of jong gebruikt) laat afleveren via een lokale garage(geen dealer)!!
Ik ben benieuwd of dit wettelijk zo kan.
gr. WrM
Ok, geaccepteerd.
Doch het andere punt is, de hybride specialist van de dealer vertelde mij 27-9 j.l. dat ik in 10-2021 al recht had op een nieuwe accu.
Hij kon n.l. alle details inzien in het dossier.
Dus de nieuwe accu had al gemonteerd behoren te zijn!!!
Ook betekend deze gang van zaken dat je geen recht fabrieksgarantie heb als je de auto(nieuw of jong gebruikt) laat afleveren via een lokale garage(geen dealer)!!
Ik ben benieuwd of dit wettelijk zo kan.
gr. WrM
-
- Forumlid
- Berichten: 228
- Lid geworden op: 04 aug 2019, 15:08
- Locatie: Doorn
Re: Nieuwe accu
Onderhoud bij de dealer hoeft niet duur te zijn.
De kennis van de dealer heeft ook zijn voordelen.
Je laat gewoon elk jaar een kleine beurt doen en de rest laat je ergens anders doen of doe je zelf.
Het onderhoudsschema met het tijdschema / werkzaanheden staat in je instructieboekje.
Daarin vind je ook de garantie voorwaarden en daar heb je voor getekend bij aflevering van de auto.
Bewaar wel de fakturen, zelf haal ik wel altijd originele onderdelen, is ook 1 mogelijke discussie minder.
De dealer controleert als het goed is bij een afspraak of er modificaties open staan, zijn voor hem ook inkomsten wanneer die nog uitgevoerd moeten worden.
Hij zal je ook wijzen op de accu conditie testen en dat die bij de importeur in een logboek komen.
Ergens is het na de test van vorig jaar fout gegaan in de comunicatie, de vraag is dan of jij die test hebt laten doen of je onderhoudsbedrijf.
En was het een officiele test met reconditioning waardoor de accu een iets hogere waarde oplevert, deze laatste waarde is ook bepalend voor de garantie.
Of gewoon een simpel accu testje.
Overigens zie je in geen enkel forum adresgegevens onderaan een bericht.
Deze worden hooguit per pb uitgewisseld.
Eric
De kennis van de dealer heeft ook zijn voordelen.
Je laat gewoon elk jaar een kleine beurt doen en de rest laat je ergens anders doen of doe je zelf.
Het onderhoudsschema met het tijdschema / werkzaanheden staat in je instructieboekje.
Daarin vind je ook de garantie voorwaarden en daar heb je voor getekend bij aflevering van de auto.
Bewaar wel de fakturen, zelf haal ik wel altijd originele onderdelen, is ook 1 mogelijke discussie minder.
De dealer controleert als het goed is bij een afspraak of er modificaties open staan, zijn voor hem ook inkomsten wanneer die nog uitgevoerd moeten worden.
Hij zal je ook wijzen op de accu conditie testen en dat die bij de importeur in een logboek komen.
Ergens is het na de test van vorig jaar fout gegaan in de comunicatie, de vraag is dan of jij die test hebt laten doen of je onderhoudsbedrijf.
En was het een officiele test met reconditioning waardoor de accu een iets hogere waarde oplevert, deze laatste waarde is ook bepalend voor de garantie.
Of gewoon een simpel accu testje.
Overigens zie je in geen enkel forum adresgegevens onderaan een bericht.
Deze worden hooguit per pb uitgewisseld.
Eric
Nog geen phev bezitter maar wel zoekende naar een mooie instyle in de juiste kleur.
Privé rijdt ik een subaru legacy awd en zakelijk rijdt in een VW id3.
Privé rijdt ik een subaru legacy awd en zakelijk rijdt in een VW id3.
- Bmtouring
- Site Admin
- Berichten: 448
- Lid geworden op: 10 nov 2019, 17:08
- Locatie: Boxmeer
Re: Nieuwe accu
Oneens, garantie moet je claimen, het is geen plicht voor de leverancier om die ongevraagd te leveren. Het is geen terugroepactie, daar werkt het anders, daarvoor moet de leverancier wel actief de gebruikers benaderen.
Oneens, zie eerdere posts over onderhoud.Ook betekend deze gang van zaken dat je geen recht fabrieksgarantie heb als je de auto(nieuw of jong gebruikt) laat afleveren via een lokale garage(geen dealer)!!
Voor een garantieclaim moet je voldoen aan de voorwaarden die de leverancier mag stellen. En die stelt dat je de auto netjes moet onderhouden volgens schema, en waarschijnlijk nog wel wat aan zaken als niet misbruiken zoals slechte onderdelen monteren of zaken demonteren en half gesloopt inleveren bij een claim. Daarin wordt ook de leverancier beschermd door de wet.
Voor wat betreft voor- en nadelen van onderhoud door een dealer laten doen valt genoeg te zeggen (en zeker niet alleen ten nadele) maar past m.i. niet in dit topic.