De kosten voor energie zijn natuurlijk flink omhoog gegaan de laatste tijden waardoor ik me afgevroeg in hoeverre het verstandig is mijn outlander (uit 2013) te blijven opladen. Heel precies heb ik het niet bijgehouden, maar ik denk dat het inmiddels veel goedkoper is om te tanken dan te laden. Daarom ben ik heel benieuwd hoe jullie afweging hierin is. Helaas heb ik nog geen zonnepannelen (verwacht binnenkort te verhuizen, dus heb de aanschaf steeds uitgesteld) waardoor de laadkosten flink zijn gestegen thuis.
Een KWH kost mij nu ongeveer 60 cent en ik hooguit 3 kilometer kan rijden op een KWH. Dat zou neer komen op 20 cent per kilometer (maar ik denk eigenlijk duurder omdat ik niet meer zo ver kom alleen op elektriciteit).
Tanken kost nu zeg maar 2 euro (inmiddels wat goedkoper) per liter. Op een liter rijd ik zo'n 13 km. Dan kom ik uit op zo'n 15 cent per kilometer.
Er wordt natuurlijk wat gesponsord straks door de overheid, maar het verbruik ligt hier al jaren ver boven het gemiddelde vanwege het laden van de outlander. Dus die 60 cent kan ook nog wel eens een stuk gaan oplopen per KWH (veel leverancier zitten al ergens rond de euro per KWH).
Ik vraag me alleen wel af in hoeverre ik er verstandig aan doe helemaal niet meer te laden. Dit zal vermoedelijk niet positief werken op de levensduur van de accu pakketten als die maandenlang niet gebruikt gaan worden. Als ik staks verhuisd ben en flink wat panelen op het dak heb liggen wil ik toch graag weer elektrisch gaan rijden. Het stille rijden op elektriciteit vindt ik sowieso geweldig.
Ik ben erg benieuwd hoe andere mensen hier een afweging in maken, en of misschien iemand een meer gedetailleerde berekening heeft gemaakt op dit vlak!
Kosten elektriciteit vs benzine
Re: Kosten elektriciteit vs benzine
60 ct per kwh ? Ik betaal aan de openbare laadpaal maar 34 ct per kwh.
Dat maakt een heel groot verschil.
Dat maakt een heel groot verschil.
Outlander phev exective x-line 2015
Het hangt vooral af van je energiecontract. Als je inderdaad thuis € 0,60 betaalt per kWh, kun je beter stoppen met thuis laden. Het accupakket wordt altijd gebruikt; zonder plug-in werkt de auto nog steeds als gewone hybride.
Ik heb een dynamisch energiecontract en zonnepanelen. De kWh-prijs varieert hierbij per uur, en soms kost een kWh meer dan € 0,75 (!), maar vooral in een zonnig weekend daalt de prijs dan tot bijv € 0,01 of € 0,02 per kWh (Opladen maar!). Met ook een volledig elektrische auto voor de deur ben je dan spekkoper.
Ik heb een dynamisch energiecontract en zonnepanelen. De kWh-prijs varieert hierbij per uur, en soms kost een kWh meer dan € 0,75 (!), maar vooral in een zonnig weekend daalt de prijs dan tot bijv € 0,01 of € 0,02 per kWh (Opladen maar!). Met ook een volledig elektrische auto voor de deur ben je dan spekkoper.
Outlander PHEV Instyle 2013.
KIA e-Niro executive line 64 kWh 2019.
KIA e-Niro executive line 64 kWh 2019.
De kWh prijs kun je voor jouw situatie uitzoeken. Het verbruik ook wel als je vaak dezelfde rit rijdt. En heb benzine verbruik idem. Dus dan kun je je vergelijking maken.
Is je kWh prijs tamelijk vast dan kun je die ook in MMCS zetten en dan zie je meteen de prijs van de laatste oplading en van de afgelopen maand. Vergelijk je dat met de dagprijs van de benzine en klaar ben je.
Je hoeft natuurlijk niet meteen 4 maanden 100% niet electrisch te rijden. Rijdt ook niet lekker ken je 'm beter op driekwart of zo houden met 'SAVE'
Dan heb je zelf in de hand wanneer je welke energiebron pakt.
In feite wordt je kWh prijs die van het plafond want als je er nu boven zit zakt deze voor jou. Zit je er nu onder dan verwacht ik dat ze die omhoog doen naar het plafond en kom je boven je plafond, ja dan zit je er ongetwijfeld meteen ver boven.
Zelf reken ik met mijn totale verbruik incl. auto. Minus eigen productie. Van het restant de prijs bepalen (plafondprijs in mijn geval) en dat vervolgens terugrekenen naar alle kWh verbruik. Wel zijn mijn panelen al terugverdiend (met de oude prijzen) dus afschrijving hoef ik niet mee te rekenen. En ik ga er van uit dat ik met het totaalverbruik onder het plafond blijf. Dus eigenlijk gewoon de afrekening t.z.t. is de prijs die ik moet betalen voor alle verbruik. Dat getal zet ik in de auto en dan zie ik de kosten van mijn laatste lading van 'mijn' stroom.
Jouw 60 cent zal naar 40 gaat tot aan het plafond, als je meer verbruikt dan zul je over het meerdere een kWh prijs moeten schatten en in de gaten houden. Bij verandering de berekening opnieuw maken.
Let op, dat die 40 cent is niet per se vergelijkbaar omdat er nog wat kosten niet in zitten. Netbeheer en een belasting waarschijnlijk maar dat moet je even uitzoeken hou dat nou precies zal uitvallen in jouw situatie.
Ook je manier van afrekenen maakt uit. Ik moet 1x per jaar m'n standen doorgeven en dan krijg ik een rekening over het verbruik van dat jaar. Dus de prijs van die tijd is voor mij van belang, niet al het gestuiter van de prijzen in de voorgaande maanden.
Is je kWh prijs tamelijk vast dan kun je die ook in MMCS zetten en dan zie je meteen de prijs van de laatste oplading en van de afgelopen maand. Vergelijk je dat met de dagprijs van de benzine en klaar ben je.
Je hoeft natuurlijk niet meteen 4 maanden 100% niet electrisch te rijden. Rijdt ook niet lekker ken je 'm beter op driekwart of zo houden met 'SAVE'
Dan heb je zelf in de hand wanneer je welke energiebron pakt.
In feite wordt je kWh prijs die van het plafond want als je er nu boven zit zakt deze voor jou. Zit je er nu onder dan verwacht ik dat ze die omhoog doen naar het plafond en kom je boven je plafond, ja dan zit je er ongetwijfeld meteen ver boven.
Zelf reken ik met mijn totale verbruik incl. auto. Minus eigen productie. Van het restant de prijs bepalen (plafondprijs in mijn geval) en dat vervolgens terugrekenen naar alle kWh verbruik. Wel zijn mijn panelen al terugverdiend (met de oude prijzen) dus afschrijving hoef ik niet mee te rekenen. En ik ga er van uit dat ik met het totaalverbruik onder het plafond blijf. Dus eigenlijk gewoon de afrekening t.z.t. is de prijs die ik moet betalen voor alle verbruik. Dat getal zet ik in de auto en dan zie ik de kosten van mijn laatste lading van 'mijn' stroom.
Jouw 60 cent zal naar 40 gaat tot aan het plafond, als je meer verbruikt dan zul je over het meerdere een kWh prijs moeten schatten en in de gaten houden. Bij verandering de berekening opnieuw maken.
Let op, dat die 40 cent is niet per se vergelijkbaar omdat er nog wat kosten niet in zitten. Netbeheer en een belasting waarschijnlijk maar dat moet je even uitzoeken hou dat nou precies zal uitvallen in jouw situatie.
Ook je manier van afrekenen maakt uit. Ik moet 1x per jaar m'n standen doorgeven en dan krijg ik een rekening over het verbruik van dat jaar. Dus de prijs van die tijd is voor mij van belang, niet al het gestuiter van de prijzen in de voorgaande maanden.
Hier hetzelfde, van half zo duur thuisladen ipv benzine is nu thuisladen anderhalf keer zo duur als benzine rijden, omdat de elekticiteitstarieven zijn verdrievoudigd. Krom, maar er zit dan ook ruim driekwart belasting op stroom, tegen maar de helft op benzine.
Als je langere tijd alleen op benzine rijdt kan je de accu het best gewoon leegrijden (dan rijdt de auto op benzine ook zuiniger dan met een halfvolle accu en de save knop aan is mijn ervaring).
Ik had een collega met een lease Outlander (2e berijder) die 190.000 op de teller had en geen laadkabel meer.
Nooit laden en elke dag 100km op benzine rijden leverde een accu op die 89 of 90% van de originele capaciteit over had!
Ik had een collega met een lease Outlander (2e berijder) die 190.000 op de teller had en geen laadkabel meer.
Nooit laden en elke dag 100km op benzine rijden leverde een accu op die 89 of 90% van de originele capaciteit over had!