Auto paar meter verplaatsen zonder de ICE te starten?

Vragen over bepaalde funties van het navigatiesysteem of de standkachel? Vraag maar raak!
Plaats reactie
Paulus333
Forumlid
Berichten: 15
Lid geworden op: 04 okt 2022, 14:37
Locatie: Noord-Brabant

Auto paar meter verplaatsen zonder de ICE te starten?

Bericht door Paulus333 » 04 okt 2022, 15:59

Ik heb me netjes voorgesteld dus nu maar gelijk los branden met een vraag: telkens als ik met mijn motor de garage uit wil moet ik de Outlander een stuk achteruit zetten op de inrit. Als ik weer terugkom dan gaat de auto weer een paar meter vooruit om onder de carport te kunnen staan. Wat ik vervelend vind is dat dan telkens de motor (ICE) start. Kan dat niet puur elektrisch? Ik kan uiteraard wel de EV knop indrukken maar die werkt toch alleen nadat ik op start heb gedrukt?

Is namelijk niet best voor de motor om regelmatig even te starten, paar meter rijden en dan weer uit. Een elektromotor maakt dat niets uit.

Gebruikersavatar
JohanvdH
Forumlid
Berichten: 568
Lid geworden op: 02 mei 2017, 11:46
Locatie: Wageningen

Re: Auto paar meter verplaatsen zonder de ICE te starten?

Bericht door JohanvdH » 04 okt 2022, 19:37

De Outlander start alleen op wanneer de motor nodig is om warmte te maken.
Als je dus de airco+verwarming op 21C laat staan zal de auto na aanzetten meteen de motor starten om die 21C te gaan halen.

Oplossing: Zet vlak voor dat je de auto uitzet de verwarming op 15C en de airco uit.
Mitsubishi Outlander PHEV Instyle+
11-2013, Amethyst Black (particulier gekocht in 2018)
Afbeelding

Paulus333
Forumlid
Berichten: 15
Lid geworden op: 04 okt 2022, 14:37
Locatie: Noord-Brabant

Re: Auto paar meter verplaatsen zonder de ICE te starten?

Bericht door Paulus333 » 06 okt 2022, 19:57

Geweldig, bedankt voor de tip!

Gebruikersavatar
Bmtouring
Site Admin
Berichten: 457
Lid geworden op: 10 nov 2019, 17:08
Locatie: Boxmeer

Re: Auto paar meter verplaatsen zonder de ICE te starten?

Bericht door Bmtouring » 06 okt 2022, 20:03

nog een tip: tot er sneeuw valt de Outlander niet onder de carport zetten... :geek:

Gebruikersavatar
RX-Men-8
Forumlid
Berichten: 291
Lid geworden op: 09 jul 2019, 21:30
Locatie: Hilversum

Re: Auto paar meter verplaatsen zonder de ICE te starten?

Bericht door RX-Men-8 » 09 okt 2022, 21:36

Nog een tip: als je niet weet of vergeten bent de verwarming uit te zetten, druk dan de start knop zonder het rempedaal in te drukken. Dan kun je de klimaatcontrole alsnog op "Off" zetten, en de motor start dan niet omdat het systeem niet in "READY" mode gaat. Daarna rem intrappen en nogmaals de startknop, en dan de auto verplaatsen.
Outlander PHEV: Afbeelding MX-5: Afbeelding Avensis Verso: Afbeelding IS200: Afbeelding

Paulus333
Forumlid
Berichten: 15
Lid geworden op: 04 okt 2022, 14:37
Locatie: Noord-Brabant

Re: Auto paar meter verplaatsen zonder de ICE te starten?

Bericht door Paulus333 » 11 okt 2022, 17:34

Top, die laatste is wel een goeie!

Vandaag heb ik de proef op de som genomen. Toen ik terug kwam heb ik de climat control uitgezet. Gewoon op 'off' zonder eerst de temperatuur te verlagen. Daarna nog even met de motor op pad geweest en bij terugkomst de auto weer onder de carport gezet (ik weet het, het sneeuwt nog niet :) ). Dat ging dus nu wel gewoon in EV mode. Prima! Niet alleen handig voor de motorrijders onder ons maar ook als je de auto bv verplicht van de laadpaal moet halen als hij vol is en een stukje verderop moet parkeren. Kan de ICE tenminste uit blijven.

Plaats reactie