Ombouwen aansluiting trekhaak van 7 polig naar 13 polig

Alle technische dingen mbt het aansluiten van accessoires en andere zaken om je PHEV op te leuken
Plaats reactie
Rick1986
Nieuw forumlid
Berichten: 5
Lid geworden op: 15 nov 2018, 14:42

Ombouwen aansluiting trekhaak van 7 polig naar 13 polig

Bericht door Rick1986 » 15 sep 2022, 11:11

Wij hebben een outlander phev van 2013
Nu zit er al een 7 polige aansluiting bij de trekhaak.
Hier zouden we graag een 13 polige aansluiting willen maken ivm de caravan die we hebben aangeschaft.
Ik weet dat er verloopjes zijn maar wil dat alles werkt bij de caravan.

Nu heb ik wat vragen erover

Is dit het makkelijk zelf te doen?(ben een beetje technisch) of kan ik beter naar een garage?

Moet ik een hele nieuwe kabelset aanschaffen?
Zoja welke kabelboom kan ik hier het beste voor nemen?

Waar zitten de aansluitingen?
Is dit gewoon plug en play?

Alvast bedankt voor de reacties

Gebruikersavatar
Bmtouring
Site Admin
Berichten: 443
Lid geworden op: 10 nov 2019, 17:08
Locatie: Boxmeer

Re: Ombouwen aansluiting trekhaak van 7 polig naar 13 polig

Bericht door Bmtouring » 15 sep 2022, 14:36

Tja, de mate waarin je het zelf kunt (en wilt) hangt van een aantal zaken af natuurlijk.

In theorie heb je een ander stopcontact nodig en wat draden die je toe moet voegen. Qua functie per pin is er genoeg informatie.

Een paar extra functies die je wel of niet nodig hebt (acheruitrijlicht caravan, aanhanger detectie, contactgeschakelde stroom en constante stroom bijv) en dat hangt dan weer van je caravan af. Als je het alleen doet om de constante stroomdraad voor je koelkast dan kun je het nog wel zelf maar als je de hele stekker echt goed wilt doen dan heb je er een aardige klus aan.

Dan zou ik je aanraden om een kabelset te kopen voor deze auto, daar zit ook de handleiding bij met waar je wat kunt vinden in de auto. Dan kloppen de kabeldikten ook. Een goede set werkt met tussenstekkers en niet met klemmetjes die over/door een bestaande draad gaan. Dat laatste is storingsgevoeliger.

Let op met de constante 12v: die komt niet uit de auto-accu volgens mij, en dat kleine accuutje is er niet voor bedacht. Dus echt alleen als je aan het rijden bent en niet als je een uurtje gaat zitten pauzeren want dan kom je er niet meer weg. Als je dat wel graag wilt kunnen dan zou je beter in de caravan een accu zetten met wat electronica. Mogelijk heeft je caravan dat al, 't is maar hoe luxe die is.

Qua werk: vooral het plastic in de kofferbak weghalen is een gedoe (hard plastic, harde klemmetjes, bijna alles geklemd) maar daarna is het makkelijk, er zit niet zoveel achter dat plastic maar je moet er wel even bij kunnen.
Bumper hoeft er waarschijnlijk niet eens af, het gat zit er immers al voor de kabelboom.

Tenzij je PDC hebt, dan kan het iets vervelender worden omdat die moet weten dat er een kar achter hangt.

Rick1986
Nieuw forumlid
Berichten: 5
Lid geworden op: 15 nov 2018, 14:42

Re: Ombouwen aansluiting trekhaak van 7 polig naar 13 polig

Bericht door Rick1986 » 15 sep 2022, 23:08

Dank je wel voor de reactie

Plaats reactie