Kosten startaccu

Laders, kabels, lolo's en nog veel meer om je PHEV op te laden
Plaats reactie
Helddi
Nieuw forumlid

Kosten startaccu

Bericht door Helddi » 12 sep 2022, 14:52

Mijn startaccu lijkt niet meer goed. Gisteren met behulp van WW weggekomen. Had net te weinig stroom om op ready te komen. Kijk nu na 8,5 jaar en 200.000 km toch naar een andere. Ook bij de dealer om de prijs gevraagd: €639!! Dat heb ik nog nooit meegemaakt. Heeft iemand ervaring met de kosten van een startaccu?

JohanvdH
Forumlid

Re: Kosten startaccu

Bericht door JohanvdH » 13 sep 2022, 13:13

Ik heb die van ons zelf vervangen door een accu die ik bij Winparts.nl heb besteld (70 euro).
Installatie is prima te doen. Wel even een aanpassing gemaakt om de ontluchtingsslang aan te sluiten (want de accu zit onder de laadvloer).

Opletten bij bestellen: Niet alle volgens de site passende accu's hebben de passende accupolen.
Mitsubishi Outlander PHEV Instyle+
11-2013, Amethyst Black
Afbeelding

JohanvdH
Forumlid

Bericht door JohanvdH » 13 sep 2022, 13:32

11-2013, Amethyst Black
Afbeelding

Bmtouring
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Bmtouring » 13 sep 2022, 16:56

Die via Mitsubishi is op heilige Japanse grond gekweekt in originele Bonsai stijl met duizend maal gefilterd en door twintig gecertificeerde monniken heilig verklaard water gevuld. De platen zijn van uitzonderlijk ruikend metaal dat heel erg lijkt op wat er in elke andere accu zit maar doordat er aan deze is geroken door een ander contingent zeer heilige monniken op een andere uitzonderlijk heilige berg waar je alleen op je slippers naartoe kan, zijn ze ergens beter voor.

Het enige wat ik kan bedenken is dat de auto graag dezelfde accu wil hebben omdat de electronica daarop is ingesteld qua laden (elke dag om 14u was het toch?) en bijbehorende verandering in prestatie over tijd.

Mijns inziens maakt het in de echte wereld geen fluit uit wat je daarin zet mits je dezelfde waarden aanhoudt. Dus voltage (allicht) en Amperage (anders is de laadtijd langer of korter dan de auto zou kunnen snappen) en koudstart vermogen (mate waarin de accu in korte tijd vermogen kan leveren om het motortje te starten). Hou de inbouwmaten in de gaten, anders past het niet.

Grotere capaciteit heeft geen zin, klein is juist goed omdat die snel weer vol zit. Behalve het EV systeem op gang brengen doet dat ding volgens mij weinig. Zelfs de radio/binnenverlichting/ventilator/raambediening doet ie niet want dat gaat allemaal meteen uit bij uitzetten EV systeem. Kan dat mis hebben maar niettemin: een grotere accu (past toch niet) plaatsen levert niks op m.i.

Elke accumaker levert accu's met die waarden tegenwoordig. Destijds ook al maar goed, kan me ook wel voorstellen dat de fabrikant het graag in eigen hand houdt.

Voor mijn gevoel vergelijkbaar met een apparaat dat in een vervlogen tijdperk is gemaakt en waarvoor je nog onderdelen zoekt. De specs van dat onderdeel waren toen top van het kunnen en tegenwoordig standaard zonder meerprijs. Maar produceren en distribueren van een verouderd onderdeel kost meer dan het ding waard is. Maar ja, de technische voorwaarden herschrijven of aanpassen voor een oud model auto brengt niks op voor de fabrikant dus laat het maar zo.

Volgens mij zijn die 500 euro lucht nog niet eens voor de dealer ook, helemaal zuur want die moet het uit zien te leggen.

Ik ben - kom d'r maar in PHEVikj - niet tegen dealerwerk tegen enige meerprijs maar met dit soort flauwekul doen ze hun geloofwaardigheid geen goed.

JohanvdH
Forumlid

Bericht door JohanvdH » 14 sep 2022, 19:58

In de Prius 2 was het vervangen van de 12V accu ook al een dure aangelegenheid.
Daar werkte een Varta accu jarenlang prima.
11-2013, Amethyst Black
Afbeelding

Plaats reactie