Charge amps spark defect

Laders, kabels, lolo's en nog veel meer om je PHEV op te laden
Plaats reactie
Kamej03
Forumlid
Berichten: 77
Lid geworden op: 03 feb 2020, 23:46

Charge amps spark defect

Bericht door Kamej03 » 05 sep 2022, 20:16

Mijn charge amps kabel werkt niet meer. Ik ben bang dat de stekker in het stopcontact te warm is geworden. Weet iemand of je die er zomaar af kan knippen en een nieuwe aan kan zetten of zit er techniek in het stopcontact of is wellicht de lengte van de kabel belangrijk voor het correct functioneren?
Defect is ontstaan door vervuiling in het stopcontact en ik laad vaak op 16amp, dan is het lekker snel weer opgeladen. Maar dan ontstaat er ook wel wat warmte in het stopcontact, dat moet dan wel goed schoon zijn maar buiten ben je niet altijd ‘in control’ wat dat betreft.

Iemand verstand van de ChargeAmps Spark kabel?
Sinds begin feb 20 een instyle nov 2014

Gebruikersavatar
Bmtouring
Site Admin
Berichten: 448
Lid geworden op: 10 nov 2019, 17:08
Locatie: Boxmeer

Re: Charge amps spark defect

Bericht door Bmtouring » 06 sep 2022, 15:38

misschien wel handig om iets duidelijker het probleem te omschrijven. Je kabel heeft aan elke kant een stekker en een stopcontact.... Foto's helpen ook.

deze kabel? https://manualzz.com/doc/7013349/user-m ... harge-amps

als je auto kant kapot is, dan heb je pech, daar zit de electronica in. Overigens wel een risicovol ontwerp omdat er geen rekening gehouden wordt met kabelschade tijdens het laden, de auto moet alle veiligheid regelen. Ook als die uitschakelt bij een probleem, blijft er spaning op de kabel staan totdat de zekeringsautomaat van het huis ingrijpt en dat kan te laat zijn met risico's als open polen op de oprit met spanning erop.... Kan het mis hebben maar dit is wat ik als reden had om er een laadpaal kast aan de muur te schroeven: die communiceert met de auto en kapt alles af.

de WCD (wandcontactdoos aan je huis) kant lijkt mij een normale stekker en die kun je gewoon openschroeven om te kijken. Als deze kant kapot is (hittesporen op de pinnen bijv of gesmolten plastic) dan moet die er toch af en kun je 'm ook slopen om te kijken wat er in zit.

Op 16A gaat een paar decimeter meer of minder niks uitmaken. Meerdere meters misschien wel maar meer niet.

Maar alles heeft een oorzaak, en als het inderdaad over de WCD kant gaat zou je die ook onder de loep moeten nemen. En de bedrading er naartoe ook. 16A is geen simpel lampje he, dat is net zoveel als je zekeringautomaat in je meterkast aankan. Dus niet zomaar op een WCD in de garage die via een paar verdeeldozen met klassieke verbinders en mogelijk nog wat onbekende kabeldiktes onderling verbonden is met je meterkast en daar met nog wat anders op 1 automaat terecht is gekomen ooit toen het nog niet zo hard ging met laden.

Bij mij was het eerst via de baksteen lader op een WCD, dus met (wat was het ook weer, max 9 A of zo?) en voor 16 heb ik een 3 fasen aansluiting gemaakt in een gebruikte laadpaal unit. Met bijbehorende dikke bedrading, afzekering en aarding. Kan de Outlander nog niet meer mee dan 16A laden op 1 fase maar de volgende gaat het er wel doorheen trekken zonder problemen.

Dus als jij 16A via een normale WCD trekt en dat al lange tijd, kan die ook aardig verouderd zijn van binnen. De moeite om na te kijken, staat ook in de handleiding zie ik nu.

Meteen een WCD voor buiten met klepje monteren, evt dakje er boven. Scheelt enorm in de vervuiling. Afgezien van de spinnen dan, die beesten gaan echt overal in wonen....

Plaats reactie