EV SYSTEM SERVICE REQUIRED

Algemene vragen over de Mitsubishi Outlander PHEV, antwoorden en ervaringen
Plaats reactie
Trenouvin
Nieuw forumlid
Berichten: 5
Lid geworden op: 17 okt 2018, 23:49

EV SYSTEM SERVICE REQUIRED

Bericht door Trenouvin » 17 aug 2022, 12:57

Bovenstaande melding kreeg ik een aantal weken geleden in Italië. Na wat speurwerk (oa op dit forum) ben ik de melding een paar keer tegengekomen. Het blijkt een algemene melding te zijn die veel kan betekenen.

Mijn geval echter is nét iets anders dan andere gevallen die ik heb gelezen. Wij reden op een provinciale weg en op een bepaald moment voelde ik dat er wat gaten zaten in het vermogen. Langzaam viel het vermogen helemaal weg tot bijna niets. Toen ik de auto stil heb gezet, heb ik opnieuw proberen te starten. Alle piepjes en tuutjes deden het alsof de auto wilde starten en ook 'ready' kwam gewoon in beeld. Daarna hoorde ik de benzinemotor meerdere startpogingen doen die niet mochten baten. Uiteindelijk was het vermogen helemaal weg. Na de accu even los te hebben gehaald bleef dezelfde melding terugkomen.

Uiteindelijk is de auto naar een dichtstbijzijnde garage gesleept. De diagnose: de aandrijfaccu laadt niet op.
De auto wordt nu naar Nederland gerepatrieerd. Mijn vermoeden is dat de motor wellicht geen benzine kreeg wegens of een kapotte benzinepomp of een verstopt benzinefilter. (dit hoorde ik van iemand die iets dergelijks heeft meegemaakt)

Heeft iemand anders nog een flauw vermoeden wat het zou kunnen zijn? Ik probeer scenario's te verzamelen.

PHEVlkj
Forumlid
Berichten: 862
Lid geworden op: 31 aug 2013, 15:22

Re: EV SYSTEM SERVICE REQUIRED

Bericht door PHEVlkj » 17 aug 2022, 16:09

Dat is behoorlijk balen, daar zit je niet op te wachten, zeker niet op je vakantie :oops:

1
Misschien de 12v accu defect of bijna leeg.. Die is erg klein (36Ah), dus daarom gaat de auto dagelijks de 12v accu bijvullen vanuit de rijaccu omdat je met een te lage spanning van de 12v accu niet kan starten. Misschien heb je veel 12V gebruikt. DVD, laptop, koelkast, telefoon.

2.

Te hoge buitentemperatuur?

Ik zie in de gebruiksaanwijzing het volgende:

. Wanneer de omgevingstemperatuur ongeveer 45 °C of meer bedraagt, kunnen de hieronder beschreven omstandigheden zich voordoen.
Neem de beschreven maatregel.
.Ook bij een omgevingstemperatuur van ongeveer 45 °C of lager kunnen de hieronder beschreven omstandigheden zich voordoen tijdens het
snel opladen of bij veelvuldig rijden met hoge snelheid of op hellingen. Neem de beschreven maatregelen

Starten en rijden
Het motorvermogen wordt beperkt en de prestaties van
het voertuig kunnen afnemen. Vervolgens kan de waarschuwingsmelding
voor beperkte rijmodus* worden weergegeven.
Maatregel:
Breng het voertuig indien nodig
op een veilige plaats tot
stilstand met het Plug-in Hybrid
EV-systeem ingeschakeld

Opladen en accu
De oplaadtijd kan langer worden, het kan zijn dat opladen
niet mogelijk is of dat het oplaadproces wordt onderbroken
Maatregel
Parkeer op een goed geventileerde
plaats in de schaduw.

Als je tijdens de hittegolf in Italië was zou dit laatste het geval kunnen zijn heb je misschien te lang met de symptomen doorgereden zonder echt te stoppen en heeft de auto dat alsnog besloten zelf te doen.....

Het is in ieder geval spannend om dit zo mee te maken. Afwachten wat de oorzaak is. Succes.

lkj
Vanaf mei 2019 tot april 2023 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle. Bouwjaar 2014 (gebruikt gekocht). Zwart metallic.
T/m april 2019 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle Bouwjaar 2013 (nieuw gekocht). Titanium Grey.

Trenouvin
Nieuw forumlid
Berichten: 5
Lid geworden op: 17 okt 2018, 23:49

Re: EV SYSTEM SERVICE REQUIRED

Bericht door Trenouvin » 18 aug 2022, 10:26

Dankjewel voor je uitgebreide analyse.

De 12 v accu leek het goed te doen gezien alle opstart-tuutjes en piepjes. Wellicht dat hij net niet genoeg vermogen had om de benzinemotor te laten starten? De Italiaanse garageman sprak geen woord engels dus wellicht dat hij bedoelde dat de 12volt accu niet bijlaadde ipv van de aandrijfaccu. Ik duim voor deze verklaring, het zou de goedkoopste oplossing zijn ;)

De te hoge buitentemperatuur zou natuurlijk ook kunnen. Al heb ik niet de melding 'beperkte rijmodus' gezien.

Nogmaals dank voor het meedenken

PHEVlkj
Forumlid
Berichten: 862
Lid geworden op: 31 aug 2013, 15:22

Re: EV SYSTEM SERVICE REQUIRED

Bericht door PHEVlkj » 18 aug 2022, 13:53

Graag gedaan.

Ik help je hopen dat je inderdaad de goedkoopste oplossing kunt gebruiken.

Ik ben benieuwd wat het uiteindelijke probleem is.

lkj
Vanaf mei 2019 tot april 2023 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle. Bouwjaar 2014 (gebruikt gekocht). Zwart metallic.
T/m april 2019 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle Bouwjaar 2013 (nieuw gekocht). Titanium Grey.

Kamej03
Forumlid
Berichten: 77
Lid geworden op: 03 feb 2020, 23:46

Re: EV SYSTEM SERVICE REQUIRED

Bericht door Kamej03 » 21 aug 2022, 12:58

Nu ik de titel van deze post lees, herinner ik me weer.
Betreffende melding zag ik kort in beeld, een tijdje terug, toen ik een hele scherpe bocht most nemen en mijn stuur een moment maximaal gedraaid was. In die manoeuvre 2 keer gezien, daarna niet meer. Ik snap ook niet wat de stuurinrichting met het EV system van doen heeft. Ik ga nog s kijken of ik de melding met het stuur nogmaals kan uitlokken.
Sinds begin feb 20 een instyle nov 2014

route66
Forumlid
Berichten: 35
Lid geworden op: 01 aug 2013, 17:40

Re: EV SYSTEM SERVICE REQUIRED

Bericht door route66 » 22 jan 2023, 09:56

Ik ben benieuwd naar wat er uiteindelijk mis was. Ik heb namelijk momenteel het zelfde probleem. Na een rit van ruim 200 km op 8 januari aangekomen op vakantieadres in Duitsland. Na het uitpakken van de koffers wilde ik de auto verzetten en kreeg de melding ''EV system service required. Ik kon de rem niet meer intrappen en de auto deed verder niets meer. Door de ADAC is geprobeerd de computer uit te lezen en te resetten, maar dat is niet gelukt, kreeg de fout er niet uit. Uiteindelijk is de auto met veel gedoe (kreeg de auto niet in N stand) naar een garage in de buurt verplaatst waar hij nu nog steeds staat. De ANWB kreeg het transport niet geregeld omdat de auto niet in N stand was te zetten. Ik hoop dat dit de komende week wel lukt want zit nu al ruim 2 weken zonder auto.
Omdat zowel de ADAC als de ANWB het probleem niet opgelost konden krijgen ben ik benieuw naar de uiteindelijke oplossing van de melding 'EV systeem service required'

Gebruikersavatar
JohanvdH
Forumlid
Berichten: 561
Lid geworden op: 02 mei 2017, 11:46

Re: EV SYSTEM SERVICE REQUIRED

Bericht door JohanvdH » 22 jan 2023, 19:18

Heb je een ODBC uitlees apparaatje aangesloten (om bijvoorbeeld de staat van de accu uit te lezen via de PHEV Watchdog app)?
Zoja, die los halen en de auto opnieuw aanzetten.
Mitsubishi Outlander PHEV Instyle+
11-2013, Amethyst Black
Afbeelding

route66
Forumlid
Berichten: 35
Lid geworden op: 01 aug 2013, 17:40

Re: EV SYSTEM SERVICE REQUIRED

Bericht door route66 » 23 jan 2023, 09:40

Nee, apparaatje zegt me ook niets. Er is wel uitgelezen door zowel de ADAC als de ANWB, konden echter niet resetten.

MitsuAccu
Forumlid
Berichten: 407
Lid geworden op: 09 sep 2013, 11:34

Re: EV SYSTEM SERVICE REQUIRED

Bericht door MitsuAccu » 23 jan 2023, 12:58

Waarschijnlijk al geprobeerd, maar bij mij heeft het wel eens geholpen om de pluspool vn de hulpaccu los te nemen en die een tijdje tegen de minpool aan te houden en dan weer normaal aansluiten. Heeft toen gewerkt in ieder geval.
Succes.

Gebruikersavatar
Bmtouring
Forumlid
Berichten: 437
Lid geworden op: 10 nov 2019, 17:08

Re: EV SYSTEM SERVICE REQUIRED

Bericht door Bmtouring » 23 jan 2023, 22:05

Dat is best risicovol. Neem er wat tijd voor: pool eraf laten (kwartiertje of zo) (nu zijn de condensatoren in de diverse modules al wel leeg) en dan als je het graag wilt proberen de polen tegen elkaar (om ze gedwongen leeg te laten lopen, bijgeloof) en dan weer aansluiten.

Probeer het liever eerst zonder dat tegen elkaar houden, het kán kwaad, al gaat het meestal goed.

route66
Forumlid
Berichten: 35
Lid geworden op: 01 aug 2013, 17:40

Re: EV SYSTEM SERVICE REQUIRED

Bericht door route66 » 24 jan 2023, 10:19

deze opties zijn ook door de monteur van de ADAC geprobeerd (tegen elkaar houden niet...) echter zonder resultaat. Ik ben eigenlijk het meest benieuwd naar de oorzaak van deze melding. vooral om niet steeds het risico te lopen of ie het doet of niet.

Gebruikersavatar
Bmtouring
Forumlid
Berichten: 437
Lid geworden op: 10 nov 2019, 17:08

Re: EV SYSTEM SERVICE REQUIRED

Bericht door Bmtouring » 24 jan 2023, 22:10

Kan ik me voorstellen. Vervelende van die melding is dat het een soort verzamelmelding is. Kan diverse oorzaken hebben. Vertaald betekend het eigenlijk: hang de MUTIII computer er maar aan en doe wat die zegt.

Hopen dat het meevalt, laat het nog even weten zodra er wat meer duidelijk is?

route66
Forumlid
Berichten: 35
Lid geworden op: 01 aug 2013, 17:40

Re: EV SYSTEM SERVICE REQUIRED

Bericht door route66 » 04 feb 2023, 12:26

Gisteren, uiteindelijk na 4 weken (door transport problemen) de auto weer op kunnen halen bij de dealer. Bij het uitlezen werd gezien dat er onderspanning was waardoor het systeem niet opstartte. Dit bleek te worden veroorzaakt door de accessoire accu. Deze bleek onder de 12 volt te zijn en ook na opladen bleef deze onder de 200 amp. Zeer waarschijnlijk door een kapotte cel in de accu. Na vervanging van de accessoire accu (uiteindelijk een rekening van 796 euro) werkte alles weer.
Hopelijk is het probleem nu echt verholpen.
Ik ben uiteindelijk wel blij geweest met de Mitsubishi Assistance, die voor vervangend vervoer en (ook al duurde het lang) voor transport van de auto hebben gezorgd.

Gebruikersavatar
Bmtouring
Forumlid
Berichten: 437
Lid geworden op: 10 nov 2019, 17:08

Re: EV SYSTEM SERVICE REQUIRED

Bericht door Bmtouring » 04 feb 2023, 22:07

200 amp... :roll:

nou ja, in elk geval weet je de oorzaak en dat het niet je EV systeem is.

Voor de rest over de falende diagnose daar, het onnodige transport met wachttijd en de bezopen rekening heb ik het maar niet. De assistance heb je in ieder geval weer ge-update voor een jaar toch? (mag ik hopen na zo'n sponsorbijdrage).

Weer een les geleerd voor velen: net zoals een simpel spijkertje je koets stil kan leggen, kan een simpele accu van een paar tientjes (zie elders op het forum) dat dus ook. En ondanks het automatisch bijladen dagelijks en alle electronica heeft ook deze auto geen slimme waarschuwing bij een stervende (start)accu. Jammer want dat kan wel. Geen schande, bijna geen enkele auto heeft dat.

route66
Forumlid
Berichten: 35
Lid geworden op: 01 aug 2013, 17:40

Re: EV SYSTEM SERVICE REQUIRED

Bericht door route66 » 05 feb 2023, 12:25

Ik hoop in elk geval dat ik weer een hele tijd storingsvrij kan rijden. uiteindelijk heb ik hiervoor 9 jaar ook storingsvrij gereden. dat kun je ook niet van elk automerk zeggen...

NoAcars
Forumlid
Berichten: 94
Lid geworden op: 24 jul 2021, 20:42

Re: EV SYSTEM SERVICE REQUIRED

Bericht door NoAcars » 11 feb 2023, 09:40

route66 schreef:
04 feb 2023, 12:26
Gisteren, uiteindelijk na 4 weken (door transport problemen) de auto weer op kunnen halen bij de dealer. Bij het uitlezen werd gezien dat er onderspanning was waardoor het systeem niet opstartte. Dit bleek te worden veroorzaakt door de accessoire accu. Deze bleek onder de 12 volt te zijn en ook na opladen bleef deze onder de 200 amp. Zeer waarschijnlijk door een kapotte cel in de accu. Na vervanging van de accessoire accu (uiteindelijk een rekening van 796 euro) werkte alles weer.
Hopelijk is het probleem nu echt verholpen.
Ik ben uiteindelijk wel blij geweest met de Mitsubishi Assistance, die voor vervangend vervoer en (ook al duurde het lang) voor transport van de auto hebben gezorgd.
Zo zeg, deze melding hou ik even in gedachten. Vreselijk veel gedoe en dan blijkt het de service accu te zijn van een paar tientjes. Bedankt voor de terugkoppeling

Plaats reactie