Voorstelen 2019 Instyle+

Stel jezelf even voor en vertel wat over je Mitsubishi Outlander PHEV.
Plaats reactie
trancedrift
Forumlid
Berichten: 38
Lid geworden op: 08 jan 2019, 09:03

Voorstelen 2019 Instyle+

Bericht door trancedrift » 16 sep 2020, 10:47

Ik dacht toch even voorstelen. Ik ben Peter en ik rij in een prive aangeschaft PHEV uit 2019 met de 2.4 motor en 13.8kw accu, al 40 000 km met veel plezier.

Ik gebruik de auto ook voor woon-werk verkeer, pre-corona dagelijks 120 km, met twee keer laden thuis en op kantoor. Ik moet zeggen dat de Outlander heeft mijn inderdaad al duizenden euro's bespaart aangezien dat ik volledige km vergoeding krijg en ook nog wat extra omdat ik geen auto van de zak gebruik.

Naast de PHEV heb ik een hobby auto, weer een Mitsubishi. Ik ben in de tussen tijd relatief handig geworden met met tuning van moderne benzine auto's, de werking van ICE's, onderstel en chassis tuning - mijn hobby auto heb ik zelf opgebouwd van een Lancer 1.8 tot turbo 300pk trackday race klaar auto. Ik tune zelf 2009+ Lancers en Outlanders, maar de PHEV laat ik voorlopig met rust (tot dat de garantie voorbij is..).

Ik ben in het algemeen een "grote Mitsubishi fan", sinds 2005 alleen Mitsubishi's gereden met een Carisma als student, Galant, 2x Colt, Eclipse, Lancer en dat is mijn tweede Outlander.

Ik heb in de laatste jaar mezelf verdiept in de werking van de PHEV en de problemen met batterij. Echter dat is niet te voorkomen bij plug in hybrides, accu wordt continu geladen en afgeladen, en ook nog altijd heel zwaar belast (capaciteit vs. el motor vermogen ratio). Maar ik heb wel een woon-werk auto nodig, dat ook nog familie auto moet zijn voor lange vakantie ritten. En ook nog af en toe naar het strand of supermarkt, of de kinderen naar school brengen puur op elektriciteit moet kunnen. Ja, ik heb weinig min punten aan de PHEV kunnen vinden voor mijn doeleinden. En ik mag maximaal maar twee auto voor me deur parkeren, daar heb je het.

Ik heb de Intense+ versie, helaas was dat in 2019 nog zonder de all around monitor, en grootste misser - elektrische bestuurder stoel met geheugen - we hebben 30cm verschil in hoogte met mijn vrouw, en dat is even regelen als we gaan wisselen achter de stuur. Navigatie mis ik helemaal niet, Android Auto is veel beter en altijd up to date.

20200804_093400res.jpg
20200804_093400res.jpg (198.13 KiB) 3301 keer bekeken
20200813_135410res.jpg
20200813_135410res.jpg (246.85 KiB) 3301 keer bekeken
20160923CF_1544_zpsfqklhs4b.jpg
20160923CF_1544_zpsfqklhs4b.jpg (254.99 KiB) 3301 keer bekeken

Gebruikersavatar
RX-Men-8
Forumlid
Berichten: 266
Lid geworden op: 09 jul 2019, 21:30
Locatie: Hilversum

Re: Voorstelen 2019 Instyle+

Bericht door RX-Men-8 » 16 sep 2020, 11:37

Wow, welkom, mooie hobby!

Mitsubishi had best veel moois in het programma, ik zag onlangs nog een mooie Sapporo GSR in mijn buurt staan.

Veel rijplezier!
Outlander PHEV: Afbeelding MX-5: Afbeelding Avensis Verso: Afbeelding IS200: Afbeelding

trancedrift
Forumlid
Berichten: 38
Lid geworden op: 08 jan 2019, 09:03

Re: Voorstelen 2019 Instyle+

Bericht door trancedrift » 16 sep 2020, 13:02

Nou ja, jammer dat Mitsubishi als auto fabrikant erg afhankelijk zijn van hun corporate leiding van uit Mitsubishi corporation. Geen evolutions meer, niet alle voordelen kunnen krijgen uit de voorsprong behaald met de PHEV in 2013-14 - deze zijn allemaal "managment" fouten door cash preseravation beleid. In tegenstelling doet Subaru veel beter onder Fuji heavy industries, met veel meer vrijheid. Ze hebben ook een flink market aandeel in USA, en toch in de hele wereld blijven aanwezig. En nu gaat Mitsubishi weg van Europa...

Trouwens, voor jullie informatie, ik heb ook MUTIII Mitsubishi software om DBCAM's zelf uit te kunnen voeren, onder andere, en veel andere extra's. Eigenlijk alles dat de dealer kan doen zonder software aanpassingen.

Oorspronkelijke redenen hiervoor was dat aanstaande maand moeten van Preuninger de BMU software update installeren, en ze zeiden dat DBCAM toch niet in de instructies hoort en ik moet zelf voor de extra "service" betalen. Nou het is paar knoppen drukken en wachten procedure, maar wordt gerekend op anderhalf uur werkplaats kosten. (in werkelijkheid heb ik op in UK phev groep op facebook een kopie van de instructie van Mitsubishi naar de Duitse dealers gezien, waarin duidelijk staat dat de software update gevolgd moet worden door DBCAM en niet alleen een soft reset van de BMU)

PHEVlkj
Forumlid
Berichten: 793
Lid geworden op: 31 aug 2013, 15:22

Re: Voorstelen 2019 Instyle+

Bericht door PHEVlkj » 16 sep 2020, 13:27

De garantie op de accu is pas afgelopen na 8 jaar of een bepaald aantal kilometers maximaal.

lkj
Vanaf mei 2019 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle met PDC Bouwjaar 2014 (gebruikt gekocht). Zwart metallic.
T/m april 2019 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle Bouwjaar 2013 (nieuw gekocht). Titanium Grey.

trancedrift
Forumlid
Berichten: 38
Lid geworden op: 08 jan 2019, 09:03

Re: Voorstelen 2019 Instyle+

Bericht door trancedrift » 16 sep 2020, 19:53

Voor de 2019 is 100 000 km en 5 jaar alleen. Aan Corona te danken, ga ik niet binnen 3 jaar boven 100 000km, maar ik zit al op 40 700km in minder dan 2 jaar... gaat snel

Gebruikersavatar
Bmtouring
Forumlid
Berichten: 287
Lid geworden op: 10 nov 2019, 17:08
Locatie: Boxmeer
Contacteer:

Re: Voorstelen 2019 Instyle+

Bericht door Bmtouring » 16 sep 2020, 20:56

Onlangs zo'n rode als leenauto mogen rijden. Erg mooie kleur moet ik zeggen, mooier dan op de foto's. Ik neem even aan dat er maar 1 rode kleur is. Echt jammer dat de interieurs allemaal zwart of zwart zijn, hier zou ik een licht interieur mooi bij vinden (niet alleen de stoelen, vooral tapijten (zijden) en portieren. Niets is onmogelijk maar alles alsnog gaan bekleden schuif ik nog even voor me uit...)
De leenauto had een soort alcantara achtig materiaal, prettiger spul dan de geperforeerde zeef op mijn zittingen (zit prima hoor, maar schoon ziet het er nooit uit). Al heb ik dan wel weer BillGrill in 2 standen die je met wipschakelaars uit de jaren 80 op Medium of Well-Done kunt zetten.

Nou ik het schrijf; ik moet achterin nog wat aan BillGrill's regelen, dat was de voorwaarde van m'n jongste om de vorige in te mogen ruilen voor deze :lol:

PHEVlkj
Forumlid
Berichten: 793
Lid geworden op: 31 aug 2013, 15:22

Re: Voorstelen 2019 Instyle+

Bericht door PHEVlkj » 17 sep 2020, 21:32

Je hebt wel langer garantie op de accu volgens mij.

Zie deze post:viewtopic.php?f=18&t=4202&p=51230&hilit ... aar#p51230

lkj
Vanaf mei 2019 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle met PDC Bouwjaar 2014 (gebruikt gekocht). Zwart metallic.
T/m april 2019 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle Bouwjaar 2013 (nieuw gekocht). Titanium Grey.

trancedrift
Forumlid
Berichten: 38
Lid geworden op: 08 jan 2019, 09:03

Re: Voorstelen 2019 Instyle+

Bericht door trancedrift » 18 sep 2020, 15:03

Lieveling spel van mijn 2 jarige dochtertje is "even" de stoelverwarming van papa en mama aan te zetten zonder dat ze het merken. Rijden we dan en het voelt een beetje oncomfortabel warm... stoelverwarming stond op 2.. Maar inderdaad, deze knoppen zijn echt van begin jaren 90 nooit verandert. Echt onhandig plek ook, moet gewoon op de dashbord staan.

Over de kleur , we hebben getwijfeld tussen de zwart perl met paarse tint, en deze, en uiteindelijk konden we de rode sneller krijgen, en mijn andere Mitsubishi is ook Orient Red. Ik moet zeggen dat we hebben uiteindelijk nooit spijt van gehad, met zwarte SUV ben je een en gemiddelde lease rijder en het is onze familie auto, mag wat kleurrijker zijn, de kinderen herkennen het meteen op straat. Het is ook net wat andere tint dan de
P26 Orient Red op de Lancer, mist de oranje "flakes". Ik zag onlangs een Silver PHEV, en zag ook niet verkeerd, zeker met de domme grijze "diffuser" achter, past helemaal niet met de rode kleur, maar verdwijnt op de zilver metalic.

trancedrift
Forumlid
Berichten: 38
Lid geworden op: 08 jan 2019, 09:03

Re: Voorstelen 2019 Instyle+

Bericht door trancedrift » 03 nov 2020, 14:30

Ik moet jullie zeker Preuninger afraden als dealer, laten we zeggen dat dit niet mijn eerste slechte ervaring is met Preuninger maar ik had even geen keuze - mijn oorspronkelijk dealer was niet meer Mitsubishi+Honda dealer maar ging naar Toyota+Honda. Voor de 40 000 km beurt moest ik dus naar de oplichters bij Preuninger.

Ik moet beginnen dat ik wilde perse de BMU update (van versie BD907A naar versie BD908A) Dat loost de sterke initiele artificiële degradatie van de batterij voor de MY19-20 Outlander. Er is en officiële service newsletter van Mitsubishi naar alle dealer medio juni 2020 met uitleg hoe en waarom. Ze moesten ook olie, filters en remvloeistof verversen.

Als de auto terug was ik heb meteen opgemerkt dat er absoluut niks verandert aan de batterij, en BMU software nog steeds met de oude versie. Dan dacht ik, daar gaan we weer, even de rest van de werkzaamheden checken - olie blijkt bruin, met zwarte residu - 1 dag oude olie.. kapjes op de remapparaten - droog en opgeraakt.

1 dag oude olie...
20201031_132104sm.jpg
20201031_132104sm.jpg (68.21 KiB) 1670 keer bekeken
Uiteindelijk een DBCAM gedaan om de batterij capaciteit terug op realistische niveau te krijgen met goede resultaten (van 80% 35.1Ah naar 90% 39.9 Ah). DBCAM is natuurlijk een tijdelijke oplossing omdat er verandert niks aan de BMU, degradatie algoritme blijft de foutieve originele, dus over een jaar zou het weer nodig zijn.
123381341_10158569523998950_3112846748373847395_n.jpg
123381341_10158569523998950_3112846748373847395_n.jpg (22.89 KiB) 1670 keer bekeken
Voor de rest batterij health blijkt goed, 90% is redelijk resultaat voor 500 cycle (dat mijn batterij al heeft). Ook in vergelijking met de rest van de MY2019+ auto data op PHEV Watchdog. Hierbij wat info over de LEV46R cells die in de MY2019_ Outlander zitten (tov de LEV40 in de MY2013-2018 Outlander) Let opdat capaciteit is -5% vanaf het begin, je krijgt 44 Ah in plaats van de maximale 46 Ah van 10x LEV46 pack, en tijdschaal is in SQRT(cycles) dus 500 cycles is ~22 etc. Idee is dat batterij pack blijft boven boven 80% (of 75% bruikbaar) capaciteit na 10 jaar gebruik van een Outlander PHEV 2019+.
123381341_101jhkgj3847395_n.jpg
123381341_101jhkgj3847395_n.jpg (28.5 KiB) 1670 keer bekeken
Dit is natuurlijk de batterij fabrikant, Mitsubishi hebben de BMU software verpest en de schijnbare degradatie wijk te veel van de GS Yuasa verwachting (meer dat ze dachten ze hebben ingebouwd) en daarom de update. Outlanders gebouwd na Maart 2020 hebben de nieuwe software.

Of jaarlijkse DBCAMs...

trancedrift
Forumlid
Berichten: 38
Lid geworden op: 08 jan 2019, 09:03

Re: Voorstelen 2019 Instyle+

Bericht door trancedrift » 11 mei 2022, 18:42

Weer een beurt, weer nieuwe dealer en weer geprobeerd een update van de BMU software te krijgen... En weer geen succes, volgens hun was geen nieuwe versie beschikbaar. Nou we hebben altijd de optie van de DBCAM, laptop erbij en hoppa capaciteit weer omhoog. 39ah na dbcamm, met 36.2ah voor.

SmartSelect_20220511-183048_Chrome.jpg
SmartSelect_20220511-183048_Chrome.jpg (85.23 KiB) 507 keer bekeken

Een van de betere accu prestaties van de 2019+ modelen in ieder geval.

NoAcars
Forumlid
Berichten: 65
Lid geworden op: 24 jul 2021, 20:42

Re: Voorstelen 2019 Instyle+

Bericht door NoAcars » 13 mei 2022, 14:28

trancedrift schreef:
16 sep 2020, 13:02
Nou ja, jammer dat Mitsubishi als auto fabrikant erg afhankelijk zijn van hun corporate leiding van uit Mitsubishi corporation. Geen evolutions meer, niet alle voordelen kunnen krijgen uit de voorsprong behaald met de PHEV in 2013-14 - deze zijn allemaal "managment" fouten door cash preseravation beleid. In tegenstelling doet Subaru veel beter onder Fuji heavy industries, met veel meer vrijheid. Ze hebben ook een flink market aandeel in USA, en toch in de hele wereld blijven aanwezig. En nu gaat Mitsubishi weg van Europa...

Trouwens, voor jullie informatie, ik heb ook MUTIII Mitsubishi software om DBCAM's zelf uit te kunnen voeren, onder andere, en veel andere extra's. Eigenlijk alles dat de dealer kan doen zonder software aanpassingen.

Oorspronkelijke redenen hiervoor was dat aanstaande maand moeten van Preuninger de BMU software update installeren, en ze zeiden dat DBCAM toch niet in de instructies hoort en ik moet zelf voor de extra "service" betalen. Nou het is paar knoppen drukken en wachten procedure, maar wordt gerekend op anderhalf uur werkplaats kosten. (in werkelijkheid heb ik op in UK phev groep op facebook een kopie van de instructie van Mitsubishi naar de Duitse dealers gezien, waarin duidelijk staat dat de software update gevolgd moet worden door DBCAM en niet alleen een soft reset van de BMU)
Waar is deze MUTIII software te verkrijgen? Ik wil zo’n dbcam ook wel eens zelf doen.

trancedrift
Forumlid
Berichten: 38
Lid geworden op: 08 jan 2019, 09:03

Re: Voorstelen 2019 Instyle+

Bericht door trancedrift » 05 aug 2022, 17:05

MUTIII software is echter een combinatie van de werkelijke software van Mitsubishi genoemd MUTIII die makkelijk op het internet te vinden is (zijn natuurlijk geen "officiële" koppies, dus oppassen met het bron. Dat is de makkelijke deel, je hebt ook een OBD2 tool die met J2534 protocol werkt, dus een tool die kan communiceren met auto ECU en ook de ECU programmeren. Dit is ook niet te moeilijk, ik gebruik Tactrix Openport 2.0 omdat ik het al had - ik tune hobbymatig Mitsubishi 's. Dan komt de moeilijke gedeelte - er is ook een driver nodig voor de software en de OBD tool met elkaar te kunnen communiceren, de driver is specifiek voor Mitsubishi en is "locked" op een computer/laptop. Je ziet ook vaak ook in dealer garages de mechanici rondlopen meet een oude laptop voor een merk auto's - dezelfde redenen. Er is een rus die op facebook zijn diensten verkoopt, hij heeft de code van de driver gekraakt en kan een driver maken specifiek voor je laptop hardware ID, dus dat is de laatste stap. Het is moeilijk omdat je moet zijn code invoeren in de software tool dat je krijgt van hem - en daar ligt de risico natuurlijk, je runt een dubieuze stuk software op je laptop met de risico je laptop onderdeel van een bot-net te maken :) een beetje overdreven maar moet je wel zorgen voor goede antivirus en beter geen gevoelige info hebben op die laptop.

Plaats reactie