Type 2 naar Type 1 adapter of kabel?

Laders, kabels, lolo's en nog veel meer om je PHEV op te laden
Plaats reactie
Shadogowah
Berichten: 2
Lid geworden op: 15 mar 2022, 14:46

Type 2 naar Type 1 adapter of kabel?

Bericht door Shadogowah » 31 mei 2022, 12:47

Hallo,

Dit is een vraag voor degenen onder u die met uw PHEV's op roadtrips door Europa zijn geweest.

Ik ga de mijne gebruiken om deze zomer voor het eerst naar Spanje en terug te rijden. Ik ben van plan om te stoppen en openbare laadstations te gebruiken wanneer ik kan. Dit lijken meestal Type 2 te zijn.

Ik heb helemaal geen ervaring met het gebruik van openbare laadstations. Ik laad de auto altijd thuis en ik weet dat ik een soort adapter nodig heb om Type 2 laadstations te gebruiken.

Ik zie dat er grofweg drie opties zijn:

1. Een compacte adapter om aan de ene kant aan de kabel van het laadstation te bevestigen en aan de andere kant een mannelijke Type 1.
Type 2 Naar Type 1 Verloopstekker Elektrische Auto 32 Ampère
https://www.bol.com/nl/nl/p/type-2-naar ... 082855082/

2. Een lange kabel met een vrouwelijke Type 2 aan de ene kant en een mannelijke Type 1 aan de andere kant.
Type 1 oplaadkabel voor Type 2 laadstation
https://www.amazon.nl/gp/product/B09KZLPQ9S

3. Een korte adapterkabel (0,2m) ook met vrouwelijk Type 2 aan de ene kant en mannelijk Type 1 aan de andere.
Type 2 tot type 1 EV Plug adapter
https://www.amazon.nl/gp/product/B07T23X7X7

Optie 1 en 3 zijn alleen nuttig als het laadstation niet alleen op het stopcontact bestaat en al is voorzien van een Type 2 kabel. Voor zover ik kan zien op straat, komt dit relatief vaak voor. Maar als het laadstation een kabel heeft, lijkt optie 1 erg handig.

Optie 2 is de enige mogelijkheid als het laadstation geen kabel heeft.

Wat is jouw ervaring met dit probleem als je buiten Nederland reist en (meestal) snelwegen gebruikt? Wat is de beste optie om te kopen?

Bedankt

erichendri
Forumlid
Berichten: 228
Lid geworden op: 04 aug 2019, 15:08
Locatie: Doorn

Re: Type 2 naar Type 1 adapter of kabel?

Bericht door erichendri » 31 mei 2022, 15:49

Sowieso kan onderweg opladen duurder zijn dan op benzine te rijden en vergeet de laadtijd niet.
Las wel ergens dat je in Spanje je auto gratis kan laden als daar winkeld in de supermarkt.

Eric
Nog geen phev bezitter maar wel zoekende naar een mooie instyle in de juiste kleur.
Privé rijdt ik een subaru legacy awd en zakelijk rijdt in een VW id3.

Gebruikersavatar
case
Forumlid
Berichten: 245
Lid geworden op: 02 apr 2013, 12:21

Re: Type 2 naar Type 1 adapter of kabel?

Bericht door case » 31 mei 2022, 19:24

Shadogowah schreef:
31 mei 2022, 12:47
Hallo,

Dit is een vraag voor degenen onder u die met uw PHEV's op roadtrips door Europa zijn geweest.

Ik ga de mijne gebruiken om deze zomer voor het eerst naar Spanje en terug te rijden. Ik ben van plan om te stoppen en openbare laadstations te gebruiken wanneer ik kan. Dit lijken meestal Type 2 te zijn.

Ik heb helemaal geen ervaring met het gebruik van openbare laadstations. Ik laad de auto altijd thuis en ik weet dat ik een soort adapter nodig heb om Type 2 laadstations te gebruiken.

Ik zie dat er grofweg drie opties zijn:

1. Een compacte adapter om aan de ene kant aan de kabel van het laadstation te bevestigen en aan de andere kant een mannelijke Type 1.
Type 2 Naar Type 1 Verloopstekker Elektrische Auto 32 Ampère
https://www.bol.com/nl/nl/p/type-2-naar ... 082855082/

2. Een lange kabel met een vrouwelijke Type 2 aan de ene kant en een mannelijke Type 1 aan de andere kant.
Type 1 oplaadkabel voor Type 2 laadstation
https://www.amazon.nl/gp/product/B09KZLPQ9S

3. Een korte adapterkabel (0,2m) ook met vrouwelijk Type 2 aan de ene kant en mannelijk Type 1 aan de andere.
Type 2 tot type 1 EV Plug adapter
https://www.amazon.nl/gp/product/B07T23X7X7

Optie 1 en 3 zijn alleen nuttig als het laadstation niet alleen op het stopcontact bestaat en al is voorzien van een Type 2 kabel. Voor zover ik kan zien op straat, komt dit relatief vaak voor. Maar als het laadstation een kabel heeft, lijkt optie 1 erg handig.

Optie 2 is de enige mogelijkheid als het laadstation geen kabel heeft.

Wat is jouw ervaring met dit probleem als je buiten Nederland reist en (meestal) snelwegen gebruikt? Wat is de beste optie om te kopen?

Bedankt
Wat erichendri zegt klopt; opladen (vooral snelladen) kan duurder zijn dan op benzine rijden.
Als je gaat opladen zijn er twee mogelijkheden:
1. Snelladen, dit doet de Outlander met een Chademo aansluiting. Omdat bij snelladers de kabel altijd aan de laadpaal vastzit, moet je er dus een zoeken met Chademo aansluiting.
2. Normaal laden: hiervoor gebruik je een Mennekes(type2) naar Yazaki(type1) laadkabel, die, als het goed is met de auto is meegeleverd. Dit is wat jij bij optie 2 beschrijft. De gangbare aansluiting voor openbare laadpalen is de Mennekes stekker.
Outlander PHEV Instyle 2013.
KIA e-Niro executive line 64 kWh 2019.

PHEVlkj
Forumlid
Berichten: 869
Lid geworden op: 31 aug 2013, 15:22

Re: Type 2 naar Type 1 adapter of kabel?

Bericht door PHEVlkj » 01 jun 2022, 13:11

Ik ga al 8,5 jaar op vakantie met mijn PHEV door heel Europa. Zweden, Noorwegen, Italië, Oostenrijk op allerlei rare wegen, inclusief (on)verharde wegen. In het begin had ik ook allerlei idealen voor wat betreft onderweg opladen en kabels gekocht.

Onderweg opladen op de snelweg zal niet veel helpen, al is het maar omdat je op de snelweg rijdt en dan weinig extra kilometers krijgt door het opladen. Op de snelweg is het elektrische bereik zo weg, zeker met vol gepakte auto. Dus gewoon de extra kilometers op benzine rijden :-)

De auto rijdt het comfortabelst als je de accu onderweg half vol houd via Save en Charge, dan kun door het middelgebergte vliegen met extra accu ondersteuning bergop of onderweg geluidloos een berg oprijden (zonder keihard motorgeluid). Dus nooit de accu helemaal laten leeglopen, want dan krijg je die niet zo snel weer vol. Dus na het tanken niet vergeten, want de auto start helaas niet zelf op Save of Charge als je hem zo hebt uitgezet......

Als je de accu half vol houdt zal onderweg laden helemaal geen zin hebben. Bovendien zal de Chademo aansluiting tot maximaal 80% van de accu capaciteit opladen in 20 minuten. Praktisch gezien zal het dus niet werken al is het maar dat je onderweg al in de rij moet staan om benzine te tanken en je waarschijnlijk voor elektriciteit niet 2 keer in de rij wil bij dezelfde tankbeurt....

lkj
Vanaf mei 2019 tot april 2023 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle. Bouwjaar 2014 (gebruikt gekocht). Zwart metallic.
T/m april 2019 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle Bouwjaar 2013 (nieuw gekocht). Titanium Grey.

erichendri
Forumlid
Berichten: 228
Lid geworden op: 04 aug 2019, 15:08
Locatie: Doorn

Re: Type 2 naar Type 1 adapter of kabel?

Bericht door erichendri » 01 jun 2022, 13:22

Met charge laadt de generator ook de accu tot 80%.

Eric
Nog geen phev bezitter maar wel zoekende naar een mooie instyle in de juiste kleur.
Privé rijdt ik een subaru legacy awd en zakelijk rijdt in een VW id3.

Shadogowah
Berichten: 2
Lid geworden op: 15 mar 2022, 14:46

Re: Type 2 naar Type 1 adapter of kabel?

Bericht door Shadogowah » 06 jun 2022, 14:45

Bedankt.

Ik begrijp dan dat het niet de moeite waard is om de auto in openbare laadstations te laden voor lange ritten, maar gebruik gewoon de SAVE-modus als het plan bestaat uit het inrijden van een stad of omhoog in een bergpas.

PHEVlkj
Forumlid
Berichten: 869
Lid geworden op: 31 aug 2013, 15:22

Re: Type 2 naar Type 1 adapter of kabel?

Bericht door PHEVlkj » 06 jun 2022, 17:27

Je zult Save en Charge moeten combineren om de boel op minimaal 50/60% te houden.

Save houdt de laatste stand van de accu bij. Dat lijkt handig, maar in de praktijk zul je zien dat het niet zo is.
Het gaat fout bij gebruiken van meer stroom dan je bij laadt. Met name in de heuvels doet zich dat voor, maar ook op de weg in Nederland.

Ik probeer een voorbeeld te geven, maar dat is niet altijd mijn sterkste punt....

Je drukt op Save bij 50% accu. Je rijdt in de heuvels en je accu gaat naar 40%. Je zou dan hopen dat de auto dan daarna weer automatisch naar 50% gaat zonder dat je wat hoeft te doen. Helaas is de waarheid iets anders en onthoudt de auto de lagere 40%.

Dus als je alleen Save gebruikt zal de accu steeds minder worden qua percentage, dus zul je ook tussentijds Charge moeten gebruiken. Het klink allemaal ingewikkeld, maar je gaat het vanzelf ontdekken :)

lkj
Vanaf mei 2019 tot april 2023 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle. Bouwjaar 2014 (gebruikt gekocht). Zwart metallic.
T/m april 2019 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle Bouwjaar 2013 (nieuw gekocht). Titanium Grey.

Plaats reactie