Garantie accu
-
- Forumlid
- Berichten: 228
- Lid geworden op: 04 aug 2019, 15:08
- Locatie: Doorn
Re: Garantie accu
Marcs, meen dat er een update is voor het model vanaf 2018,heb ik ergens gelezen.
Eric
Eric
Nog geen phev bezitter maar wel zoekende naar een mooie instyle in de juiste kleur.
Privé rijdt ik een subaru legacy awd en zakelijk rijdt in een VW id3.
Privé rijdt ik een subaru legacy awd en zakelijk rijdt in een VW id3.
-
- Forumlid
- Berichten: 105
- Lid geworden op: 20 jul 2019, 20:45
Re: Garantie accu
Vandaag 2e DBcam gehad (nog 11 dagen garantie, 115900 km op de teller), van 24,2 naar 26,1. Rapport wordt naar MMNL gestuurd. Weet iemand hoelang het duurt voordat ze een besluit naar de dealer sturen? Er was hier toch iemand die een nieuwe accu kreeg met 26,1?
Nou, duimen maar.. mocht degene die een nieuwe accu kreeg met 26,1 dit lezen. Dan zou ik graag wat info willen (dealer en evt besluit MMNL), mocht men in mijn geval anders beslissen.
Nou, duimen maar.. mocht degene die een nieuwe accu kreeg met 26,1 dit lezen. Dan zou ik graag wat info willen (dealer en evt besluit MMNL), mocht men in mijn geval anders beslissen.
-
- Forumlid
- Berichten: 105
- Lid geworden op: 20 jul 2019, 20:45
Re: Garantie accu
Net gebeld door Louwman, accu wordt vervangen..
-
- Forumlid
- Berichten: 869
- Lid geworden op: 31 aug 2013, 15:22
Re: Garantie accu
Gefeliciteerd.
lkj
lkj
Vanaf mei 2019 tot april 2023 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle. Bouwjaar 2014 (gebruikt gekocht). Zwart metallic.
T/m april 2019 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle Bouwjaar 2013 (nieuw gekocht). Titanium Grey.
T/m april 2019 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle Bouwjaar 2013 (nieuw gekocht). Titanium Grey.
-
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 01 mar 2021, 19:06
-
- Forumlid
- Berichten: 115
- Lid geworden op: 07 jun 2018, 11:52
-
- Forumlid
- Berichten: 105
- Lid geworden op: 20 jul 2019, 20:45
Re: Garantie accu
Zeker!
Ben benieuwd wat ze met die 26,3 gaan doen en waar ze de grens gaan trekken..
Ben benieuwd wat ze met die 26,3 gaan doen en waar ze de grens gaan trekken..
-
- Nieuw forumlid
- Berichten: 5
- Lid geworden op: 28 dec 2021, 11:18
Re: Garantie accu
Mag ik vragen wat de aantal eletrische te rijden km's is die jouw auto aangeeft bij een volle accu?
Zat aantal weken op 26.5 en als ik het me goed herinner gaf de auto toen nog iets van 32-34km bij volle accu.
Zat aantal weken op 26.5 en als ik het me goed herinner gaf de auto toen nog iets van 32-34km bij volle accu.
-
- Forumlid
- Berichten: 105
- Lid geworden op: 20 jul 2019, 20:45
Re: Garantie accu
Dat is lastig zo te zeggen, dit ligt aan je rijstijl van je laatste rit. De echt gereden km's als het rond het vriespunt is, komen niet boven de 20 uit.
Eerder 16/18 en dan heb ik de auto aan de stroom voorverwarmd.
Eerder 16/18 en dan heb ik de auto aan de stroom voorverwarmd.
-
- Nieuw forumlid
- Berichten: 5
- Lid geworden op: 28 dec 2021, 11:18
Re: Garantie accu
Het gaat me om het getal dat hij aangeeft als hij opgeladen is.
De werkelijke km's zijn inderdaad laag en de het fluctueert nogal.
De werkelijke km's zijn inderdaad laag en de het fluctueert nogal.
-
- Forumlid
- Berichten: 105
- Lid geworden op: 20 jul 2019, 20:45
Re: Garantie accu
Dat wisselt vanwege je laatste rit, meestal geeft hij tussen de 27 en 35 aan.
-
- Nieuw forumlid
- Berichten: 5
- Lid geworden op: 28 dec 2021, 11:18
Re: Garantie accu
kwam nog tot 20 electrische km op de beginstand laatste dagen. Dank voor je feedback.
Toch nog maar eens bij de dealer laten nameten dan.
Toch nog maar eens bij de dealer laten nameten dan.
-
- Forumlid
- Berichten: 19
- Lid geworden op: 29 apr 2021, 11:51
Re: Garantie accu
Zojuist bericht gekregen dat de claim goedgekeurd is, erg blij mee!
-
- Forumlid
- Berichten: 105
- Lid geworden op: 20 jul 2019, 20:45
Re: Garantie accu
Dat is super! Zijn ze toch behoorlijk coulant.. gefeliciteerd!
-
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 01 mar 2021, 19:06
Re: Garantie accu
Online
- Bmtouring
- Site Admin
- Berichten: 457
- Lid geworden op: 10 nov 2019, 17:08
- Locatie: Boxmeer
Re: Garantie accu
15 dec ene post.
30 dec andere post
nog snel als je de kerstdagen en oud/nieuw in aanmerking neemt.
30 dec andere post
nog snel als je de kerstdagen en oud/nieuw in aanmerking neemt.
-
- Forumlid
- Berichten: 105
- Lid geworden op: 20 jul 2019, 20:45
Re: Garantie accu
Ik had bij de dealer gevraagd of ze naar MMNL konden bellen om uitsluitsel te krijgen, anders was ik voor de 31 nog een keer gegaan. Men zou gaan bellen. De volgende dag kreeg ik bericht.
-
- Forumlid
- Berichten: 14
- Lid geworden op: 19 aug 2018, 06:19
Re: Garantie accu
Bijzonder fenomeen: rijaccu weer optimaat bereik na ruim 200.000 km??
Zoals eerder gemeld heeft onze Outlander 2015 een V-tech chip die de motorstroom en accubelasting in de ECO stand beperkt. De accu veroudert wel maar is met een BMU-reset iedere keer redelijk te herstellen tot ongeveer 90%. Daarna loopt de capaciteit terug is het na een half jaar/7000km) bij 70% tijd voor een nieuwe reset. Helaas kost dit iedere keer een kleine € 40,-.
De dealer voert deze BMU reset niet altijd perfect uit. Dat zie je op de Watchdog-app en dan moet je weer richting garage om het opnieuw te laten doen. Om dit te voorkomen heb ik afgelopen keer een handleiding voor de BMU-reset op basis van de methode 'Richard Jennings' in de auto gelegd. De dealer was zo vriendelijk om dit ook zo uit te voeren.Tot mijn grote verrassing geeft dit het volgende resultaat (zie ook het plaatje van de Watchdog):
1. De capaciteit staat na deze reset op 40Ah - 12kWh (105,3%) i.p.v. 38Ah-11,4 KWh. Volgens het dealer meetrapport heeft de accu nog 28,1 Ah capaciteit
2. Deze nieuwe capaciteit loopt (na ruim een maand gebruik) niet terug. Blijkbaar is de kunstmatige BMU veroudering niet actief
3. In gebruik wordt de accu ontladen tot 13,5 Ah (30%). Dan slaat de ICE aan. Inzetbare accu-capaciteit is dus ongeveer 26,5 Ah
4. Als de accu leeg is neemt hij ongeveer 9,4 kWh uit de laadpaal. Dat klopt wel aardig met wat Watchdog meldt, want het laadproces verloopt zeker niet 100% effectief bij nachttemperaturen rond 3-4 graden. Er zal zo'n 8 KWh ingaan, de rest zit in laadverlies en opwarming van accu en onboardlader
5. Op een volle accu rijdt ik iedere werkdag 36 km elektrisch, waarvan 30 snelweg/100km met ca 80 m heuvelopwaarts (Arnhem). Sinds de laatste reset gaat dat ook bij deze lage temperaturen prima.
Er is ook iets niet oké: op langere ritten komt de ICE bij een lege accu in (je ziet dan even het schildpad symbool op het display). De ICE gaat helaas ook direct weer uit als er een beetje stroom in de accu is geladen. Blijkbaar is de BMU-hysteresis niet actief. Dit los ik nu handmatig op door de chargeknop te gebruiken, zodat de ICE wat langer aanstaat.
Overige zaken, zoals het battery display en het feit dat regeneratief remmen pas kan als de accu wat leger is, functioneren als vanouds.
Tot nu toe bevalt dit prima: beschikking over de maximale capaciteit, zonder dat de BMU het kunstmatig beperkt. Alleen het aansturen van de ICE in generator mode is een dingetje.
Mijn vraag: Is er iemand die weet welke BMU parameters te maken hebben met de aansturing van de ICE? Het gaat met name om parameters die de BMU-hysteresis bepalen: (ICE 'pendelt' tussen aan-35% en uit-40%, bij minder dan 60 kmph tussen aan-30% en uit-35%)?
Zoals eerder gemeld heeft onze Outlander 2015 een V-tech chip die de motorstroom en accubelasting in de ECO stand beperkt. De accu veroudert wel maar is met een BMU-reset iedere keer redelijk te herstellen tot ongeveer 90%. Daarna loopt de capaciteit terug is het na een half jaar/7000km) bij 70% tijd voor een nieuwe reset. Helaas kost dit iedere keer een kleine € 40,-.
De dealer voert deze BMU reset niet altijd perfect uit. Dat zie je op de Watchdog-app en dan moet je weer richting garage om het opnieuw te laten doen. Om dit te voorkomen heb ik afgelopen keer een handleiding voor de BMU-reset op basis van de methode 'Richard Jennings' in de auto gelegd. De dealer was zo vriendelijk om dit ook zo uit te voeren.Tot mijn grote verrassing geeft dit het volgende resultaat (zie ook het plaatje van de Watchdog):
1. De capaciteit staat na deze reset op 40Ah - 12kWh (105,3%) i.p.v. 38Ah-11,4 KWh. Volgens het dealer meetrapport heeft de accu nog 28,1 Ah capaciteit
2. Deze nieuwe capaciteit loopt (na ruim een maand gebruik) niet terug. Blijkbaar is de kunstmatige BMU veroudering niet actief
3. In gebruik wordt de accu ontladen tot 13,5 Ah (30%). Dan slaat de ICE aan. Inzetbare accu-capaciteit is dus ongeveer 26,5 Ah
4. Als de accu leeg is neemt hij ongeveer 9,4 kWh uit de laadpaal. Dat klopt wel aardig met wat Watchdog meldt, want het laadproces verloopt zeker niet 100% effectief bij nachttemperaturen rond 3-4 graden. Er zal zo'n 8 KWh ingaan, de rest zit in laadverlies en opwarming van accu en onboardlader
5. Op een volle accu rijdt ik iedere werkdag 36 km elektrisch, waarvan 30 snelweg/100km met ca 80 m heuvelopwaarts (Arnhem). Sinds de laatste reset gaat dat ook bij deze lage temperaturen prima.
Er is ook iets niet oké: op langere ritten komt de ICE bij een lege accu in (je ziet dan even het schildpad symbool op het display). De ICE gaat helaas ook direct weer uit als er een beetje stroom in de accu is geladen. Blijkbaar is de BMU-hysteresis niet actief. Dit los ik nu handmatig op door de chargeknop te gebruiken, zodat de ICE wat langer aanstaat.
Overige zaken, zoals het battery display en het feit dat regeneratief remmen pas kan als de accu wat leger is, functioneren als vanouds.
Tot nu toe bevalt dit prima: beschikking over de maximale capaciteit, zonder dat de BMU het kunstmatig beperkt. Alleen het aansturen van de ICE in generator mode is een dingetje.
Mijn vraag: Is er iemand die weet welke BMU parameters te maken hebben met de aansturing van de ICE? Het gaat met name om parameters die de BMU-hysteresis bepalen: (ICE 'pendelt' tussen aan-35% en uit-40%, bij minder dan 60 kmph tussen aan-30% en uit-35%)?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
- JohanvdH
- Forumlid
- Berichten: 568
- Lid geworden op: 02 mei 2017, 11:46
- Locatie: Wageningen
Re: Garantie accu
Welke dealer heeft de reset uitgevoerd?
-
- Forumlid
- Berichten: 19
- Lid geworden op: 29 apr 2021, 11:51
Re: Garantie accu
Afspraak staat om 11 februari de batterij te vervangen. Tot op heden onder de indruk van de service van Norbert Driessen en Mitsubishi Nederland!
Is jouw batterij al vervangen en zo ja; wat merk je hiervan?
-
- Forumlid
- Berichten: 105
- Lid geworden op: 20 jul 2019, 20:45
Re: Garantie accu
Nog niet, ik had afgelopen week gebeld, ze verwachten de accu eind januari. Ik weet niet hoever ik met een nieuwe accu ga komen, ik heb de auto gekocht toen hij 5 jaar oud was, toen haalde ik 40 km af zo. Ik moet wel zeggen dat ik veel regenereer en uitdrijf. Mijn vrouw zegt dat ik als een opa rijdt . Als zij in mijn auto rijdt dan staan de GOM de volgende dag aanzienlijk lager dan bij mij.
-
- Forumlid
- Berichten: 14
- Lid geworden op: 19 aug 2018, 06:19
Re: Garantie accu
Dat is Herwers, vestiging Arnhem.
Ik ga nog wel aan de slag met het issue, het is niet de bedoeling om voortaan handmatig de ICE te blijven starten. Dus perfect is het nog niet, maar wel zeer aangenaam, altijd meer dan 9kWh beschikbaar
-
- Forumlid
- Berichten: 14
- Lid geworden op: 19 aug 2018, 06:19
Re: Garantie accu
Mijn vraag blijft: weet iemand welk signaal aangeeft dat de rijaccu zo leeg is dat de ICE moet starten? En welke BMU parameter dit regelt?
-
- Forumlid
- Berichten: 115
- Lid geworden op: 07 jun 2018, 11:52
Re: Garantie accu
Nee niet weet dat niet. Veelal bij 27 a 28% in de stad en 30% ofzo bij hogere snelheden.
Mitsubishi Outlander PHEV Instyle '13
2,3 L/100KM
2,3 L/100KM
-
- Forumlid
- Berichten: 55
- Lid geworden op: 24 feb 2019, 00:54
Re: Garantie accu
Met nog 4 dagen tot m'n outtie 8 jaar wordt en een accu met nog 25,3 ah toch maar de dbcam laten doen in de hoop op een gunstige uitkomst. Capaciteit gestegen naar 27,4 ah. Bij thuiskomst al terug gezakt naar 27,3 ah.
Nu is de garantie op de capaciteit van de accu en niet de auto. Zo zou je dus kunnen redeneren dat het gaat over de acculeeftijd van 8 jaar. Volgens phev watchdog is de leeftijd van mijn accu slechts 2814 dagen. Ofwel 7 jaar en 9 maanden. Ondanks dat het kenteken van de auto is afgegeven op 28/2/2014. Gerekend vanaf de productiedatum van de accu valt hij nog ruim binnen garantie.
Zou deze argumentatie opgaan om toch een nieuwe batterij af te dwingen. Desnoods via rechtsbijstand. Uiteindelijk is de dbcam niet meer of minder dan een poging onder de garantie uit te komen.
Nu is de garantie op de capaciteit van de accu en niet de auto. Zo zou je dus kunnen redeneren dat het gaat over de acculeeftijd van 8 jaar. Volgens phev watchdog is de leeftijd van mijn accu slechts 2814 dagen. Ofwel 7 jaar en 9 maanden. Ondanks dat het kenteken van de auto is afgegeven op 28/2/2014. Gerekend vanaf de productiedatum van de accu valt hij nog ruim binnen garantie.
Zou deze argumentatie opgaan om toch een nieuwe batterij af te dwingen. Desnoods via rechtsbijstand. Uiteindelijk is de dbcam niet meer of minder dan een poging onder de garantie uit te komen.