Garantie accu
-
- Berichten: 3
- Lid geworden op: 21 okt 2021, 22:44
Re: Garantie accu
Ja, ik maakte ook echt een sprongetje van geluk, de auto zelf is ook nog in zeer nette staat, dus het voelt straks echt als een hagelnieuwe! Bedankt!
@roelutrecht, bedankt voor je reactie, ik zit ook bij Norbert Driessen, top service, ze waren de hele procedure al begonnen voordat ik überhaupt gepind had haha. Mijn waardes kwamen wel overeen, ze hadden hem eerst op 26.4 gemeten en na een "kalibratie" op 26.1. Watchdogs gaf zelf 26.0 aan.
@roelutrecht, bedankt voor je reactie, ik zit ook bij Norbert Driessen, top service, ze waren de hele procedure al begonnen voordat ik überhaupt gepind had haha. Mijn waardes kwamen wel overeen, ze hadden hem eerst op 26.4 gemeten en na een "kalibratie" op 26.1. Watchdogs gaf zelf 26.0 aan.
Re: Garantie accu
Fantastisch Jaap, gefeliciteerd! Met recht een topservice van Driessen.
Mits Outlander PHEV Executive X-line 2015.(niet meer!) Volvo XC40 Recharge EV MY23
Re: Garantie accu
Capciteit is inmiddels wel wat minder geworden, ca 7,2 kWh. Maar bij 215.000 km mag ik nog 29,8 Ah noteren, zo'n 78%. Voor mij lijkt het erop dat de VTech chip nog steeds een positief effect heeft op degradatie van de accu.
Wordt wel weer tijd voor een BMU reset om het bereik (nu 30 km) wat te verhogen. Iemand ervaring met het zelf uitvoeren van een BMU reset (via MUT)?
De methode van Speed 1985 lijkt niet meer te werken, je krijgt geen link meer toegestuurd.
Re: Garantie accu
Op de watchdog app zie ik dat de variatie tussen de spanning op accucellen 0,011 V (min-max) bedraagt. Heeft iemand een idee bij welke waarde een smoothing procedure zin heeft? Heb het idee dat de garage dit ook niet precies weet, en maar wat probeert als een klant klaagt.
Als ik het goed begrijp (maar corrigeer graag als ik het fout begrepen heb) wordt bij deze procedure alle cellen afzonderlijk tot dezelfde spanning ontladen. Vervolgens wordt geladen tot de eerste cel aangeeft dat hij vol is. Alle individuele celvoltages worden dan in de BMU opgeslagen en gebruikt als startpunt voor de volgende laadcyclus.
Voordeel is dat alle cellen in gelijke mate aan het motorvermogen bijdragen. Nadeel is dat de slechtste accucellen de goede 'aftoppen' en dus de capaciteit van de gehele batterij begrenzen.
Daardoor kan het zijn dat de maximale capaciteit van het geheel juist afneemt als de BMU ongunstige waardes heeft opgeslagen. Maar het kan ook betekenen dat de 'leeg' waarde omlaag gaat, waardoor je range toch optimaal is.
Als ik het goed begrijp (maar corrigeer graag als ik het fout begrepen heb) wordt bij deze procedure alle cellen afzonderlijk tot dezelfde spanning ontladen. Vervolgens wordt geladen tot de eerste cel aangeeft dat hij vol is. Alle individuele celvoltages worden dan in de BMU opgeslagen en gebruikt als startpunt voor de volgende laadcyclus.
Voordeel is dat alle cellen in gelijke mate aan het motorvermogen bijdragen. Nadeel is dat de slechtste accucellen de goede 'aftoppen' en dus de capaciteit van de gehele batterij begrenzen.
Daardoor kan het zijn dat de maximale capaciteit van het geheel juist afneemt als de BMU ongunstige waardes heeft opgeslagen. Maar het kan ook betekenen dat de 'leeg' waarde omlaag gaat, waardoor je range toch optimaal is.
Re: Garantie accu
Op dit YouTube kanaal kun je heel veel terug vinden aan tests, metingen en experimenten mbt de PHEV (man heeft nu een tesla dus de wat oudere filmpjes..).
https://www.youtube.com/c/unpluggedEV/videos
https://www.youtube.com/c/unpluggedEV/videos
Re: Garantie accu
Ja, gefeliciteerd met de nieuwe accu.
Bij mij is het helaas niet gelukt.
Na een 2e smoothing 3 weken voor de garantie afloopdatum ging de BMU waarde van 25,3 naar 26,8. 2 weken na de garantie afloopdatum zat ie al weer op 26,2 en binnen een week zal ie wel weer onder de garantiewaarde zitten.
Helaas is MMN onverbiddelijk. Voor ons geen nieuwe accu Hadden we de 1e smoothing in dec 2020 maar nooit gedaan.
Dus langzamerhand terug naar 10-15 km in de winter. Gelukkig hebben we nog een benzinetank dus lekker slurpen dan maar
Bij mij is het helaas niet gelukt.
Na een 2e smoothing 3 weken voor de garantie afloopdatum ging de BMU waarde van 25,3 naar 26,8. 2 weken na de garantie afloopdatum zat ie al weer op 26,2 en binnen een week zal ie wel weer onder de garantiewaarde zitten.
Helaas is MMN onverbiddelijk. Voor ons geen nieuwe accu Hadden we de 1e smoothing in dec 2020 maar nooit gedaan.
Dus langzamerhand terug naar 10-15 km in de winter. Gelukkig hebben we nog een benzinetank dus lekker slurpen dan maar
PHEV Instyle+ MY 10-2013
Re: Garantie accu
10-15 in de winter
Laten we hopen dat third parties nog iets met het accupakket van de outlander aankunnen. Uitbreiden, goedkoper vervangen of wat dan ook. Het is zonde vd outlander als de range zo instort.
Laten we hopen dat third parties nog iets met het accupakket van de outlander aankunnen. Uitbreiden, goedkoper vervangen of wat dan ook. Het is zonde vd outlander als de range zo instort.
Re: Garantie accu
Idd, helaas veel op benzine rijden en dan een accu en 2 elektromotoren meesjouwen, klinkt niet zo duurzaam. Ik snap er ook niets van, hele discussie met MMN gehad over de BMU waarde die voor mij weinig zegt. Na de accusmoothing stort 'ie ook zo weer in, binnen 1 -2 maanden zit je weer op de waarde van voor de accusmoothing. Ze hangen een heel ingewikkeld verhaal op maar als ik aangeef dat ik in de zomer 20 km en in de winter (nu) ca. 17 km (kachel, airco uit) op een accu rijd hoor je geen enkele uitleg van MMN. En daar gaat het toch eigenlijk om? Ik lees op het forum dat er iemand een accuwissel heeft gekregen onder garantie terwijl hij nog 25-30 km kon rijden. Hoe kunnen die verschillen zo groot zijn (of is hij/zij woonachtig in Limburg op een hoge bult en het eerste stuk gaat bergaf ).
Het gaat MMN m.i. alleen maar om een softwarematig berekende waarde en als die voldoet is de accu goed. In de praktijk zegt dat dus niet alles. Ben benieuwd wie dat uit kan leggen, MMN iig niet, die laten niets meer van ze horen, case closed. Ze willen het er niet meer over hebben.
Ik kan wel ergens een 13,8 kWh accu (2e hands, schatting status 80-90%) laten plaatsen. Accu pakket van een nieuwe PHEV is passend gemaakt voor een ouder type zoals ik heb (12 kWh) maar goed, geen garantie op de 'degradatie', wel ca €5000. Ik weet het niet. Wordt wel een heel duur autootje dan van 8 jaar oud. Ik word niet meer zo gelukkig van Mitsubishi, ga maar weer eens nadenken over wat anders....
Het gaat MMN m.i. alleen maar om een softwarematig berekende waarde en als die voldoet is de accu goed. In de praktijk zegt dat dus niet alles. Ben benieuwd wie dat uit kan leggen, MMN iig niet, die laten niets meer van ze horen, case closed. Ze willen het er niet meer over hebben.
Ik kan wel ergens een 13,8 kWh accu (2e hands, schatting status 80-90%) laten plaatsen. Accu pakket van een nieuwe PHEV is passend gemaakt voor een ouder type zoals ik heb (12 kWh) maar goed, geen garantie op de 'degradatie', wel ca €5000. Ik weet het niet. Wordt wel een heel duur autootje dan van 8 jaar oud. Ik word niet meer zo gelukkig van Mitsubishi, ga maar weer eens nadenken over wat anders....
PHEV Instyle+ MY 10-2013
Re: Garantie accu
Dat is inderdaad wel erg spijtig te horen. 5k zou me ook te ver gaan; toch snel al een kwart tot een derde van de dagwaarde. Dat heeft geen zin. Succes met de te maken keuzes.
Re: Garantie accu
Dank. We gaan de afweging maken. Inmiddels is de BMU waarde al weer gezakt naar 25,7 Ah. Gisteravond weer net 17 km mogen rijden op de accu, wel met airco even aan maar jah, dan gaat de benzinemotor ook weer aan. Ben er nu wel achter dat die smoothing 1 grote fake is, lekker technisch trucje maar levert niets op.
Jammer.
Jammer.
PHEV Instyle+ MY 10-2013
Re: Garantie accu
Mijn garantie verloopt 31 dec dit jaar, heb al 1 dbcam achter de rug. Nu zit hij op 24ah, ben van plan om half december weer een procedure uit te laten voeren en hopen dat hij onder de 26 valt..
Re: Garantie accu
Precies op z’n 8e verjaardag een nieuwe accu!! Garantieclaim is goedgekeurd en over 4 weken een afspraak voor installatie. Bij de tweede dbcam van 24,9 naar 25,9. Binnen een paar dagen al akkoord.
Ik kreeg wel mee dat er nu redelijk veel accu’s aan het einde zitten en dat MM er iets ruimer mee om gaat. Dwz dat een accu nu niet meer binnen de garantieperiode moet zijn vervangen.
Ik kreeg wel mee dat er nu redelijk veel accu’s aan het einde zitten en dat MM er iets ruimer mee om gaat. Dwz dat een accu nu niet meer binnen de garantieperiode moet zijn vervangen.
Re: Garantie accu
Ik wist niet dat het vervangen binnen de garantie periode moest, dat zou mooi zijn, als MMN een leveringsprobleem heeft zou je daar als consument het slachtoffer van worden. Het lijkt me dat de constatering uiteraard wel binnen de 8 jaar moeten vallen, de rest is MMN's probleem denk ik.
-
- Forumlid
- Berichten: 115
- Lid geworden op: 07 jun 2018, 11:52
Re: Garantie accu
Lekker Gefeliciteerd!!tijmenb schreef: ↑26 nov 2021, 00:22Precies op z’n 8e verjaardag een nieuwe accu!! Garantieclaim is goedgekeurd en over 4 weken een afspraak voor installatie. Bij de tweede dbcam van 24,9 naar 25,9. Binnen een paar dagen al akkoord.
Ik kreeg wel mee dat er nu redelijk veel accu’s aan het einde zitten en dat MM er iets ruimer mee om gaat. Dwz dat een accu nu niet meer binnen de garantieperiode moet zijn vervangen.
Mitsubishi Outlander PHEV Instyle '13
2,3 L/100KM
2,3 L/100KM
-
- Forumlid
- Berichten: 115
- Lid geworden op: 07 jun 2018, 11:52
Re: Garantie accu
Ondertussen een paar dagen een nieuwe rij accu onder de auto, erg mooi! Zelfs 17km over op een ritje die ik eerst net aan/net niet kon halen.
Ah was 37,9 bij ophalen na 2 dagen al weer 37,8. Hopelijk blijft je daar wel ff ophangen qua niveau.
Helaas wel de opmerking dat condensor (voor airco maar ook koeling rij accu) een lekkage heeft. Schijnt zo 1100 E te kosten kwam ik achter.. Vragen hierover snel ik wel nog een andere post.
Ah was 37,9 bij ophalen na 2 dagen al weer 37,8. Hopelijk blijft je daar wel ff ophangen qua niveau.
Helaas wel de opmerking dat condensor (voor airco maar ook koeling rij accu) een lekkage heeft. Schijnt zo 1100 E te kosten kwam ik achter.. Vragen hierover snel ik wel nog een andere post.
Mitsubishi Outlander PHEV Instyle '13
2,3 L/100KM
2,3 L/100KM
Re: Garantie accu
De condensor van mijn auto was ook stuk. Ik heb deze laten vervangen bij autobedrijf Boonstoppel Jr. in Waddinxveen. Kostte in totaal 545 euro. Een groot verschil met het bedrag dat jij noemt. Misschien de moeite waard om daar eens langs te gaan? Succes ermee.
Re: Garantie accu
1100 euro is een originele Mitsu condensor terwijl een OEM condensor de helft kost.
Ik rij al drie jaar probleemloos rond met een OEM condensor nadat de originele condensor na 5 jaar lek bleek.
Ik denk nog wel aan een stukje gaas oid om lekkage door steenslag via de koelopeningen aan de voorkant te voorkomen (ondanks dat het lek geen gevolg was van steenslag maar van brakke fabrikage van het originele onderdeel).
Ik rij al drie jaar probleemloos rond met een OEM condensor nadat de originele condensor na 5 jaar lek bleek.
Ik denk nog wel aan een stukje gaas oid om lekkage door steenslag via de koelopeningen aan de voorkant te voorkomen (ondanks dat het lek geen gevolg was van steenslag maar van brakke fabrikage van het originele onderdeel).
-
- Forumlid
- Berichten: 115
- Lid geworden op: 07 jun 2018, 11:52
Re: Garantie accu
Dank voor jullie reacties mbt de condensor.
Ondertussen kostenplaatje binnen. Kleine 1100E met mitsi onderdelen en kleine 800 met aftermarkt onderdelen (via dezelfde garage). Nog steeds wel fors bedrag wat blijkbaar door de bevestigingsplek zo weer kan gebeuren (zie heronder).
Wat gaas monteren is dan misschien wel raadzaam. Iemand dit al gedaan?
Dit is de reactie vd dealer. "
De condensor kan al lek gaan door een steentje wat door het rooster van de bumper kan komen, deze leeftijd en km stand is niet raar of snel.
Dan daarbij is het onderdeel van aluminium en zit in weer en wind, en heeft wel wat te verduren."
Ondertussen kostenplaatje binnen. Kleine 1100E met mitsi onderdelen en kleine 800 met aftermarkt onderdelen (via dezelfde garage). Nog steeds wel fors bedrag wat blijkbaar door de bevestigingsplek zo weer kan gebeuren (zie heronder).
Wat gaas monteren is dan misschien wel raadzaam. Iemand dit al gedaan?
Dit is de reactie vd dealer. "
De condensor kan al lek gaan door een steentje wat door het rooster van de bumper kan komen, deze leeftijd en km stand is niet raar of snel.
Dan daarbij is het onderdeel van aluminium en zit in weer en wind, en heeft wel wat te verduren."
Mitsubishi Outlander PHEV Instyle '13
2,3 L/100KM
2,3 L/100KM
Re: Garantie accu
vorige week een platte steen ter grootte van een doosje lucifers onderin de bumper gevonden... dat was die klap dus onderweg.
inderdaad, stuk geperforeerd plaat/gaas halen bij de bouwmarkt en aan de binnenkant van de grille monteren, scheelt ook bladeren en daardoor onstane prut onderin.
inderdaad, stuk geperforeerd plaat/gaas halen bij de bouwmarkt en aan de binnenkant van de grille monteren, scheelt ook bladeren en daardoor onstane prut onderin.
Re: Garantie accu
Zie viewtopic.php?f=2&t=3479&p=40841&hilit=gaas#p40841 voor wat inspiratie over het te plaatsen gaas. Staat hier voor het voorjaar op mijn todo lijst.
Re: Garantie accu
Vorige week een beurt + APK bij de dealer laten uitvoeren, de batterijmeting gaf nu 24,7Ah aan. Komende nacht wordt de batterij gebalanceerd (onder garantie). Ik ben benieuwd of hij boven de 26Ah komt!spotmatic schreef: ↑19 okt 2021, 12:47Ook op deze wijze nogmaals dank Johan!
Volgens watchdog heeft mijn batterij nog 25,8Ah, garantie nog tot 31-12-21 dus de komende tijd maar eens kijken wat Mitsubishi hier van vind!
Re: Garantie accu
Na een nacht balanceren is de capaciteit gestegen naar 26,3Ah.
De dealer heeft hiermee een garantieaanvraag gedaan bij Mitsubishi NL, wordt vervolgd!
De dealer heeft hiermee een garantieaanvraag gedaan bij Mitsubishi NL, wordt vervolgd!
Re: Garantie accu
spannend...
Hopen dat ze soepel zijn en anders misschien nog een keer balanceren op eigen kosten op 31 december en hopen dat het dan wel er onder blijft.
lkj
Hopen dat ze soepel zijn en anders misschien nog een keer balanceren op eigen kosten op 31 december en hopen dat het dan wel er onder blijft.
lkj
Vanaf mei 2019 tot april 2023 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle. Bouwjaar 2014 (gebruikt gekocht). Zwart metallic.
T/m april 2019 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle Bouwjaar 2013 (nieuw gekocht). Titanium Grey.
T/m april 2019 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle Bouwjaar 2013 (nieuw gekocht). Titanium Grey.
Re: Garantie accu
De accu van de 2019 versie is 13,8 weet iemand hiervan de garantie waarde zal toch niet ook 26 zijn.
Mijn accu zit nu op een 75% gaat snel na beneden auto is 2 jaar nu krijg er max 8 a in en kan dan 25 km rijden.
Mijn accu zit nu op een 75% gaat snel na beneden auto is 2 jaar nu krijg er max 8 a in en kan dan 25 km rijden.
LB
Re: Garantie accu
Hoeveel kilometer heeft jouw Outlander op stroom afgelegd?
Hoe vaak laad je hem op?
Hoe vaak laad je hem op?