Ik heb mijn phev in juli aangeschaft (een dec 2015 model). Een maand later had ik alle hardware om watchdog te gebruiken. Accu capaciteit toen 28,4 Ah. Nu na 3 maanden weer eens uitgelezen en de capaciteit is gestegen (!) naar 30,6 Ah. Toch wel bijzonder toch? De kou zou toch de capaciteit moeten laten verminderen. Dat merk ik wel op het rijbereik nu bij 10 graden. Ca 32km. In augustus zat ik op ca 42km.
Kan het zijn dat door te snelladen de accu als het ware gesmoothed wordt? Ik merkte namelijk nadat ik de NewMotion kaart had gekregen en eens bij Shell ben gaan snelladen, dat het rijbereik daarna was toegenomen. Als ik nu snellaad en watchdog tegelijk bekijk, dan zie ik dat alle cellen naar 4,1V worden gestuurd. De marge tussen de 80 cellen is 0,009V. Dat lijkt haast wel een soort smoothing die dan wordt uitgevoerd.
Watchdog waarden
-
- Forumlid
- Berichten: 101
- Lid geworden op: 24 jul 2021, 20:42
Watchdog waarden
Een kale PHEV MY16
-
- Forumlid
- Berichten: 115
- Lid geworden op: 07 jun 2018, 11:52
Re: Watchdog waarden
Nee snelladen kan daar niet bij helpen. Ik laadde vrij vaak snel en heb dat nooit mee gemaakt (ook watchdog). Je leest vooral dat snelladen juist eerder degradeert.
Mitsubishi Outlander PHEV Instyle '13
2,3 L/100KM
2,3 L/100KM
-
- Forumlid
- Berichten: 115
- Lid geworden op: 07 jun 2018, 11:52
Re: Watchdog waarden
Nee snelladen kan daar niet bij helpen. Ik laadde vrij vaak snel en heb dat nooit mee gemaakt (ook watchdog). Je leest vooral dat snelladen juist eerder degradeert.
Ben je misschien bij de dealer geweest en heeft ie een smoothing procedure ingezet?
Ben je misschien bij de dealer geweest en heeft ie een smoothing procedure ingezet?
Mitsubishi Outlander PHEV Instyle '13
2,3 L/100KM
2,3 L/100KM
-
- Forumlid
- Berichten: 101
- Lid geworden op: 24 jul 2021, 20:42
Re: Watchdog waarden
Nope, geen smoothing procedure bij een dealer ondergaan. DC laden zou idd slechter zijn dan AC laden, maar ik merk daar weinig van. Ik laad de laatste tijd alleen maar snel.
Een kale PHEV MY16