Sneeuwketting omleggen

Alle technische dingen mbt het aansluiten van accessoires en andere zaken om je PHEV op te leuken
Plaats reactie
NoAcars
Forumlid
Berichten: 94
Lid geworden op: 24 jul 2021, 20:42

Sneeuwketting omleggen

Bericht door NoAcars » 23 okt 2021, 14:23

Ik heb Picoya Ideal 12 kettingen aangeschaft en deze vandaag maar eens proefomgelegd.
Volgend youtube filmpje geeft een goede begeleiding:
https://youtu.be/4tGuOlO5ZSE

Echter, bij mij liggen de schakels 180 graden andersom, waardoor je het gele uiteinde niet links, maar rechts van de band moet leggen. Ik dacht nog even dat ik de versie had voor het tegenoverliggende wiel, maar ook de andere ketting is exact zo uitgevoerd. Als je de handleiding volgt en stap 1 bekijkt, dan klopt de ligging van dat gele uiteinde niet met het gegeven dat je de schakels aan de open zijde naar de grond gericht moet neerleggen. Ik heb beide varianten geprobeerd en je krijgt de ketting er ook op als je het gele uiteinde wel links legt, maar de zwarte schakels waar je het oranje uiteinde in gaat haken, kijken dan naar de band ipv naar jou en maakt inhaken weer lastiger. Zeker als je dit in vrieskou gaat doen. Daarnaast hebben dan die schakels van stap 1 uit de handleiding hun open zijde naar de band en aangezien die uiteinden flink kunnen prikken….is dat dus de reden waarom je in stap 1 die schakels met de open zijde naar de grond moet laten wijzen.
Ik heb een foto serietje als begeleiding.

Nou helaas, bestand is te groot van 1 foto, laat staan een serie. Ik tik dit vanaf mijn ipad en ik kan de foto’s helaas niet invoegen.Bij interesse dan maar via PM.

PS ik kan alleen in dit deel van het forum iets posten. Ik had het liever bij tips en tricks gehad.

Gebruikersavatar
case
Forumlid
Berichten: 245
Lid geworden op: 02 apr 2013, 12:21

Re: Sneeuwketting omleggen

Bericht door case » 23 okt 2021, 21:13

Heb je geprobeerd de kettingen 'binnenste buiten' te keren? Dan komt als het goed is alles in spiegelbeeld terecht.
Outlander PHEV Instyle 2013.
KIA e-Niro executive line 64 kWh 2019.

NoAcars
Forumlid
Berichten: 94
Lid geworden op: 24 jul 2021, 20:42

Re: Sneeuwketting omleggen

Bericht door NoAcars » 25 okt 2021, 05:22

Prima idee! Ik weet niet of dat binnenste buiten draaien kan, maar zal dat morgen eens bekijken.

NoAcars
Forumlid
Berichten: 94
Lid geworden op: 24 jul 2021, 20:42

Re: Sneeuwketting omleggen

Bericht door NoAcars » 29 okt 2021, 06:50

Nope, dat gaat (natuurlijk) niet.

Gebruikersavatar
case
Forumlid
Berichten: 245
Lid geworden op: 02 apr 2013, 12:21

Re: Sneeuwketting omleggen

Bericht door case » 30 okt 2021, 08:59

Ik heb het filmpje bekeken. Volgens mij kun de ketting 'binnenste buiten' krijgen door de vaste ring andersom om je wiel heen te leggen.
Outlander PHEV Instyle 2013.
KIA e-Niro executive line 64 kWh 2019.

NoAcars
Forumlid
Berichten: 94
Lid geworden op: 24 jul 2021, 20:42

Re: Sneeuwketting omleggen

Bericht door NoAcars » 14 nov 2021, 13:00

Je bedoelt het gele uiteinde rechts ipv links. Zo doe ik het nu in ieder geval.

Plaats reactie