Welke nieuwe zomerbanden i.v.m. spoorvorming

Algemene vragen over de Mitsubishi Outlander PHEV, antwoorden en ervaringen
Plaats reactie
Booma
Berichten: 4
Lid geworden op: 06 nov 2020, 20:49

Welke nieuwe zomerbanden i.v.m. spoorvorming

Bericht door Booma » 05 nov 2021, 22:06

Hallo mede Outlander chauffeurs,

Ik rij een Outlander PHEV van de eerste serie, bouwjaar 2013. Nu vind ik het steeds storender worden dat zodra de weg schuin afloopt de auto er net zo hard schuin vanaf gaat. behoorlijk last van spoorvorming. Nu is de auto onlangs nog uitgelijnd maar dit heeft weinig geholpen. Als het asfalt kaarsrecht is nergens last. Maar bijvoorbeeld op de snelweg is het continu tegensturen om niet rechtsaf van de weg te gaan. Ik weet dat het asfalt standaard iets afloopt, maar de auto reageerd er echt overdreven veel op.

Mijn huidige set zomerbanden is bijna aan vervanging toe, deze zijn van productie jaar 2018 en type Bridgestone Dueller H/P Sport in de maat 225/55R18 98H. Nu wil ik deze graag vervangen voor een andere set zomerbanden van een deugdelijk merk. Maar ben op zoek naar ervaringen van jullie met banden waar de auto beter van gaat rijden.

Ook heb ik onderstaand artikel gevonden welke mijn interesse heeft, iemand hier ervaring mee wielspacers en camberbouten of met dit bedrijf?

https://www.steverinkbanden.nl/berichte ... erbeteren/

Hoor het graag van jullie, :D

vulcan750
Forumlid
Berichten: 175
Lid geworden op: 09 jan 2018, 11:37

Re: Welke nieuwe zomerbanden i.v.m. spoorvorming

Bericht door vulcan750 » 05 nov 2021, 22:41

Hmm, ik heb er gewoon de standaard Toyo R37 banden onder en herken je klachten echt niet.
Mits Outlander PHEV Executive X-line 2015.(niet meer!) Volvo XC40 Recharge EV MY23

PHEVlkj
Forumlid
Berichten: 868
Lid geworden op: 31 aug 2013, 15:22

Re: Welke nieuwe zomerbanden i.v.m. spoorvorming

Bericht door PHEVlkj » 07 nov 2021, 14:21

Ik heb ook Toyo R37 laten monteren. Heel stil en een lange levensduur weet ik uit bijna 8 jaar ervaring. Mijn eerste heb ik ruim 5 jaar gehad en daar heb ik ruim 125.000 km gehaald met één set Toyo en in de winter Blizzard winterbanden erop.

Michelin Cross climate heb ik ook kort gehad. Die waren ook erg stil. Maar ook heel duur.....

lkj
Vanaf mei 2019 tot april 2023 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle. Bouwjaar 2014 (gebruikt gekocht). Zwart metallic.
T/m april 2019 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle Bouwjaar 2013 (nieuw gekocht). Titanium Grey.

erichendri
Forumlid
Berichten: 228
Lid geworden op: 04 aug 2019, 15:08
Locatie: Doorn

Re: Welke nieuwe zomerbanden i.v.m. spoorvorming

Bericht door erichendri » 07 nov 2021, 21:49

Ik zou eerst de voorbanden eens wisselen van links naar rechts.
Daarna als het nog niet weg is goed laten uitlijnen.
Plaats daarna hier het rapport, muschien is er iets afwijkend van je auto.
Bij mazda kregen wij toen het advies om de rechter wielvlucht wat negatiever te zetten dan links.
Gold voor auto's die ook jouw klacht hadden.
Heb je toevallig een winterbande set liggen om het daarmee te proberen.
Er zitte wel 4 dezelfde banden op je auto?

Eric
Nog geen phev bezitter maar wel zoekende naar een mooie instyle in de juiste kleur.
Privé rijdt ik een subaru legacy awd en zakelijk rijdt in een VW id3.

Gebruikersavatar
JohanvdH
Forumlid
Berichten: 565
Lid geworden op: 02 mei 2017, 11:46
Locatie: Wageningen

Re: Welke nieuwe zomerbanden i.v.m. spoorvorming

Bericht door JohanvdH » 08 nov 2021, 08:48

Zijn de achterwielen wel meegenomen bij het uitlijnen?
Mitsubishi Outlander PHEV Instyle+
11-2013, Amethyst Black (particulier gekocht in 2018)
Afbeelding

Gebruikersavatar
Bmtouring
Site Admin
Berichten: 448
Lid geworden op: 10 nov 2019, 17:08
Locatie: Boxmeer

Re: Welke nieuwe zomerbanden i.v.m. spoorvorming

Bericht door Bmtouring » 12 nov 2021, 16:44

betere uitlijnboer opzoeken en tegelijkertijd: mijn voorbanden zijn op en ik merk dat de auto nu meer ''trekt' naar rechts dan voorheen.

toen ik 'm net had heb ik er nieuwe (de huidige) banden onder laten zetten en uitgelijnd. Dat scheelde meteen een stuk in het naar rechts trekken, op de vorige - versleten - banden was het ook drama en stond het stuur nog niet recht ook. Terwijl die auto nooit een tik gehad had oid. Maar dus wel 'verlopen' uitlijning. Misschien is het typisch voor deze auto, dus regelmatig uitlijnen. Is sowieso vaker nuttig dan je zou denken. ruim voordat je het merkt is het al zinvol om te doen. En zeker als je zelf altijd in de auto rijdt, raak je geleidelijk aan gewend aan het onjuiste rijgedrag. Nou maakt het bij de outlander niet heel veel uit - behalve het trekken richting de berm - maar bij sportievere auto's merk je het verschil al gauw.

Let wel, de auto is altijd al veel gevoeliger dan eerdere autos die ik heb gehad. Zelf lekker rechtdoor karren doet ie niet graag, altijd bijsturen voor elke hobbel, spoortje, schuin stuk etc.

Gebruikersavatar
RX-Men-8
Forumlid
Berichten: 291
Lid geworden op: 09 jul 2019, 21:30
Locatie: Hilversum

Re: Welke nieuwe zomerbanden i.v.m. spoorvorming

Bericht door RX-Men-8 » 12 nov 2021, 17:49

Ik zoek altijd banden met een zachte ronde zijwang, er zijn banden die nogal een hoekige rand hebben, en daardoor meer last van sporen of schuine stukken.

Ik ben blij met de Vredestein Ultrac Satin, die zijn weinig gevoelig voor sporen.
Outlander PHEV: Afbeelding MX-5: Afbeelding Avensis Verso: Afbeelding IS200: Afbeelding

erichendri
Forumlid
Berichten: 228
Lid geworden op: 04 aug 2019, 15:08
Locatie: Doorn

Re: Welke nieuwe zomerbanden i.v.m. spoorvorming

Bericht door erichendri » 13 nov 2021, 21:57

Banden met een zachte ronde wang geven een zwabberige auto.
Rijdt ook niet fijn met sleurhut erachter.

Eric
Nog geen phev bezitter maar wel zoekende naar een mooie instyle in de juiste kleur.
Privé rijdt ik een subaru legacy awd en zakelijk rijdt in een VW id3.

Gebruikersavatar
RX-Men-8
Forumlid
Berichten: 291
Lid geworden op: 09 jul 2019, 21:30
Locatie: Hilversum

Re: Welke nieuwe zomerbanden i.v.m. spoorvorming

Bericht door RX-Men-8 » 15 nov 2021, 14:25

Ik weet niet welke banden je dan hebt gehad, maar die ervaring heb ik niet met deze Vredesteins en Continental banden. Ook de Michelin Pilot Cup 2 banden op mijn MX-5 zijn mooi afgerond en niet spoorgevoelig, en ook niet zwabberig. Yokohama dB V550 waren echter zeer spoorgevoelig.
Outlander PHEV: Afbeelding MX-5: Afbeelding Avensis Verso: Afbeelding IS200: Afbeelding

Plaats reactie