Wat doen de Save en Charge mode exact?

Laders, kabels, lolo's en nog veel meer om je PHEV op te laden
Gebruikersavatar
Anko
Forumlid
Berichten: 5285
Lid geworden op: 21 apr 2013, 14:17

Re: Wat doen de Save en Charge mode exact?

Bericht door Anko » 12 okt 2014, 10:22

En dat is (en was ook la een tijdje) exact mijn idee. Maar waarom zegt Mitsubishi dan op de Australische site dat je in HV mode toch 20% meer bereik hebt dan wanneer je zelf regelmatig omschakelt?
Gr., Anko

Afbeelding + stroom

TG Instyle+, Zwart leer, Intro- , Protection- en Sportpack, Skidplate, verbredingsset v/a, zijskirts, trekhaak, parkeersensoren v/a, Cobra klasse 3, BearLock, Charge-Amps mode 2 kabel, Ratio mode 3 kabel, iPhone 5S.

Reinier L
Forumlid
Berichten: 640
Lid geworden op: 24 aug 2013, 10:32

Re: Wat doen de Save en Charge mode exact?

Bericht door Reinier L » 12 okt 2014, 10:25

Is dit echt mitsubishi die dit zegt?
Misschien dat het systeem in HV sneller en intelligenter kan reageren dan dat wij dat kunnen.
OUTLAND(CRUIS)ER

henkloop
Forumlid
Berichten: 81
Lid geworden op: 16 mei 2014, 13:54

Re: Wat doen de Save en Charge mode exact?

Bericht door henkloop » 12 okt 2014, 10:38

En dat is (en was ook la een tijdje) exact mijn idee. Maar waarom zegt Mitsubishi dan op de Australische site dat je in HV mode toch 20% meer bereik hebt dan wanneer je zelf regelmatig omschakelt?
Mitsubishi Australia zegt wel meer onzinnige dingen, ik heb de indruk dat ze absiluut niet weten wat de PHEV kan en doet.

Toen ik de eerste keer me bij een dealer ging orienteren was ik zo blij met dit forum en alle info erop!!! Echt geen flauw benul hadden ze bij de dealer. Ben gauw weer weggegaan. Dealer 2 was niet veel beter, pas bij nummer drie had ik het gevoel dat ze wisten hoe en wat en dat de monteurs op de hoogte van de techniek waren.

Van de week nog antwoord van Mitsubishi Australie op de vraag: wat is de onderste drempel waarde waarbij de auto nog geladen wordt? het volgende antwoord:

"Customer Reference: 4022806
Receipt is acknowledged of your further correspondence.
Please be advised that after checking with our Technical Department they have confirmed that the Outlander PHEV has a 12KwH battery which using a 230 volt 10 amp domestic supply will recharge in 6 hours 10amps x 230v = 2.3Kw.
Thank you for your enquiry.
Regards
Matt Rose
Customer Care Team Leader | Customer Care
customerservice@mmal.com.au
Mitsubishi Motors Australia Limited
P O Box 8 | MELROSE PARK SA 5039
Phone: 1300 13 12 11 | Facsimile: 1300 55 33 19
"

Daar kon ik wat mee..... :oops: :evil:

Iemand hier misschien?

phevpaul
Forumlid
Berichten: 64
Lid geworden op: 05 okt 2013, 21:31

Re: Wat doen de Save en Charge mode exact?

Bericht door phevpaul » 12 okt 2014, 11:56

Anko schreef:En dat is (en was ook la een tijdje) exact mijn idee. Maar waarom zegt Mitsubishi dan op de Australische site dat je in HV mode toch 20% meer bereik hebt dan wanneer je zelf regelmatig omschakelt?
O... Niet goed gelezen. Ik dacht dat het andersom was, en dat het van een forum kwam en niet van Mitsubishi. Duss. Henk zal wel gelijk hebben, ze snappen er niks van daar.

divercphev
Berichten: 3
Lid geworden op: 09 aug 2021, 18:28

Re: Wat doen de Save en Charge mode exact?

Bericht door divercphev » 10 aug 2021, 16:16

Beste Anko, hopelijk ben je nog aktief op dit onderwerp.
Mijn conclusie na het lezen van jouw bericheten:
1) het verbruik van de ICE is casi gelijk zowel bij lege battrij als met save als met charge.
2) het heeft geen zin met een >50% save rond te rijden, zware bak met benzine.....
3) charge bij hoge snelheid geeft minder lading daar energie naar wielen gaat.
dus:
rijden tot battrij leeg is en als je het laatste stuk EV wil rijden, op charge zetten tot je de
vereiste km heb om er te geraken, GPS geeft dit wel aan.
kan jij je daarin vinden
mvg
Dirk

Online
Gebruikersavatar
Bmtouring
Site Admin
Berichten: 448
Lid geworden op: 10 nov 2019, 17:08
Locatie: Boxmeer

Re: Wat doen de Save en Charge mode exact?

Bericht door Bmtouring » 10 aug 2021, 22:49

lijkt me sterk, laatste post van 2014....


ECO helpt je alleen om als EV te rijden door de bandbreedte van wel/niet ICE aanzwengelen wat te vergroten. En de AC werkt minder hard, verder niks kunnen merken in de praktijk.

trancedrift
Forumlid
Berichten: 46
Lid geworden op: 08 jan 2019, 09:03

Re: Wat doen de Save en Charge mode exact?

Bericht door trancedrift » 23 sep 2021, 09:29

Bmtouring,

Een andere voordeel van Eco is hoe elektromotor rem werkt - minder agressief, net als de gas pedaal, maar als je bijvoorbeeld op stand B3 gebruikt zoals ik altijd doe, reageert de auto net als Normal + B2 als je gas looslaat, maar als echte B3 als de werkelijke rempedaal indrukt.
In het algemeen rij ik altijd met Eco aan, vooral als ik op benzine moet rijden, anders reageert de ICE te snel - meer verbruik. Als je veel op cruise rijdt maakt het niet uit.

Wat betreft Save/Charge - ik heb wel ontdekt dat er is wel een verschil tussen, niet alleen dat Charge is Save die nooit stopt (tot 80% lading). Save is essentieel "probeer de batterij op te laden als de motor vraag niet te hoog is" en Charge is "doe echt alles om de batterij op te laden, als er genoeg energie over is, tot (20%) meer belasting dan gevraagd door de motoren" Zoiets.
Dit maakt niet uit bij rijden onder 100km op vlakke weg in Nederland, maakt wel uit als je iets zwaars trekt en in de bergen rijdt.

Andere belangrijke info over Save / Charge is dat het effectief is alleen tussen 30% en ~65%-70% absolute lading van de accu (tussen 0 en 3/4 vol op dashboard). Iemand had het daadwerkelijk gemeten op de UK facebook PHEV pagina. Boven 65% gaat de lading naar de accus omlaag.

Ik rij altijd Save als ik boven 120-130 ga rijden.

trancedrift
Forumlid
Berichten: 46
Lid geworden op: 08 jan 2019, 09:03

Re: Wat doen de Save en Charge mode exact?

Bericht door trancedrift » 23 sep 2021, 10:39

In andere woorden, als je een zware aanhanger of caravan trekt, op relatief hoge snelheid (100+) en op Save staat, je zal blijven accu lading verliezen, de batterijen zullen steeds bijspringen om de ICE te helpen. Als je Save gebruikt, je zal nog steeds de batterijen blijven gebruiken als het echt nodig is, maar minder vaak, en je zal merken dat de accu lading blijft relatief constant.

PHEVlkj
Forumlid
Berichten: 868
Lid geworden op: 31 aug 2013, 15:22

Re: Wat doen de Save en Charge mode exact?

Bericht door PHEVlkj » 23 sep 2021, 20:30

Ik lees nergens in de documentatie van Mitsubishi dat de eco knop ook effect heeft op het regenereren van de energie. Alleen op het gaspedaal en het gebruik van de airco.

Ik gebruik nooit de Eco knop. In het begin wel, maar ik zag er in de praktijk geen beter verbruik mee bij 45.000 km per jaar, dus de laatste 7,5 jaar heb ik dat niet meer gedaan. Ik heb het toen steeds bijgehouden. Ook niet nu ik minder rij, ongeveer max 20.000 per jaar. Bij mij slaat in de zomerperiode met gevulde accu nooit de motor aan tot 80 of 100 km per uur. Even een paar keer oefenen en je kunt tot en met de snelweg op met 120 km/h rijden zonder gebruik van de Eco knop. Je krijgt het er dan vanzelf ingebouwd, namelijk als de motor start heb je te veel gas gegeven :-) Even oefenen op 60 en 80 km wegen :-)

lkj
Vanaf mei 2019 tot april 2023 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle. Bouwjaar 2014 (gebruikt gekocht). Zwart metallic.
T/m april 2019 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle Bouwjaar 2013 (nieuw gekocht). Titanium Grey.

PHEVlkj
Forumlid
Berichten: 868
Lid geworden op: 31 aug 2013, 15:22

Re: Wat doen de Save en Charge mode exact?

Bericht door PHEVlkj » 02 okt 2021, 16:22

Even voor een ander onderwerp gaan zoeken in de officiële gebruikers documentatie die ik zelf heb gekregen of verzameld, geldig voor model met 2.0 liter motor denk ik.

Dit heb ik gevonden:

-----------------------------
Wat gebeurt er als de auto in de Battery Charge-stand
staat?
In de Battery Charge-stand wekt de benzinemotor
d.m.v. een generator elektriciteit op waarmee de accu
wordt opgeladen. In deze stand laadt de motor de accu
voortdurend op, bij rijden en stilstaan.
Bij het rijden in de Charge-stand is een reductie van
het motorvermogen merkbaar aangezien het beschikbare
motorvermogen verdeeld moet worden tussen
de generator en de aandrijving.
Bij stilstaan in de Charge-stand draait de motor een
verhoogd toerental van ongeveer 1.500 tpm en duurt
het opladen vanaf een lege accu conditie tot 80% lading
ongeveer 40 minuten. (brandstofverbruik hiervoor
is ongeveer 3 liter benzine)
-------------------------------------------------------
Wat is Save Mode?
Save Mode is het behouden van de actuele batterij
lading toestand. Save Mode kan in iedere ladingstoestand
ingeschakeld worden. Als de Save Mode bij
100% lading wordt ingeschakeld zakt het niveau naar
90%. Bij ingeschakelde Save Mode gaat de auto eerder
naar Parallel Hybride Mode. (Bij 65 km/h). Als er extra
aandrijfkracht nodig is, zal de Save Mode worden overruled.
Plug-in Hybrid EV System
----------------------------------------------------------------------------
Als het stroomniveau van de accu laag is, is het dan zuiniger
om in de Battery Charge-stand op te laden of te
rijden in de standaard serie mode?
Het omschakelen naar de Battery Charge-stand verkleint
de actieradius met circa 20% ten opzichte van
de standaard serie mode. Het is dus niet efficiënter om
voor de Battery Charge stand te kiezen in deze situatie.
-----------------------------------------------------------------------
De Battery Save-stand vermindert het gebruik van
energie uit de accu
Bestuurders kunnen handmatig de Battery Save Mode
selecteren om de resterende energie uit de accu te sparen.
Hiermee kan de berijder bepalen wanneer hij volledig
elektrisch wilt rijden, zoals bijvoorbeeld in de stad of in een
woonwijk.
---------------------------------------------
Blijft de aandrijfaccu geladen als ik de stand “SAVE” of
“CHARGE” gebruik?
Ja, maar er zijn uitzonderingen. Bij het rijden met een
zware caravan en/of belading bijvoorbeeld. Om een
goede aandrijving in stand te houden wordt er in zo’n
geval toch stroom aan de aandrijfaccu onttrokken; ook
als de “SAVE” of “CHARG E” stand actief is. Tevens voorziet
de aandrijfaccu de comfortsystemen zoals bijvoorbeeld
de airconditioning van stroom. Het verbruik hiervan
is beperkt, maar zal vooral op de langere afstanden
stroom uit de aandrijfaccu halen. In de “SAVE” stand
wordt dit niet aangevuld. Als de auto in de “CHARG E”
stand staat, zal de aandrijfaccu bijladen op de momenten
dat dit mogelijk is (lees: als de verbrandingsmotor
kracht over heeft). Normaal gesproken is dit vooral het
geval bij snelheden onder de 80 kilometer per uur.
------------------------------------------------------------------------

lkj
Vanaf mei 2019 tot april 2023 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle. Bouwjaar 2014 (gebruikt gekocht). Zwart metallic.
T/m april 2019 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle Bouwjaar 2013 (nieuw gekocht). Titanium Grey.

NoAcars
Forumlid
Berichten: 101
Lid geworden op: 24 jul 2021, 20:42

Re: Wat doen de Save en Charge mode exact?

Bericht door NoAcars » 04 okt 2021, 14:20

CHR laat ik achterwege vanwege inefficiëntie en kosten (ik sleur geen caravan; maar ik geloof dat het handig is dat wanneer je een pukkel moet nemen met een sleurhut eraan dat het dan handig is om wat lading te hebben voor net dat beetje extra vermogen om die pukkel te nemen).
SAVE doet precies waar het voor staat. Het bewaart de restcapaciteit. Laatst moest ik een 150km rit maken en prompt was het de langste filedag van het jaar. A12 dicht en ik moest uit het zuiden komend naar Den Haag en dat ging dus min of meer via Amsterdam. Heel veel file gereden en de eerste TMC melding deed zich al na 20km aan. IK dacht dat SAVE wellicht handig zou zijn om zodoende met de accu het vele optrekken in de files te gaan doen. Met SAVE heb ik de resterende 20km bewaard en die waren aan het eind van de rit ook wel op. Met zo'n filedag denk ik dat ik wel wat benzine en flink wat uitstoot tijdens het filerijden heb bespaard. Maar met korte files heeft het volgens mij niet zo gek veel zin. Ook al heb je --- in je display, dan rijdt de auto alsnog een km of 2 elektrisch in een file.
Een kale PHEV MY16

Plaats reactie