De navigatie-update kan veel goedkoper

Audio, Bluetooth muziek streamen en navigatie
PHEVlkj
Forumlid
Berichten: 863
Lid geworden op: 31 aug 2013, 15:22

Re: De navigatie-update kan veel goedkoper

Bericht door PHEVlkj » 12 sep 2020, 10:09

Ik doe niet mee. Dan is het toch gestolen spul. Waardeloos. :oops:
Dan komen er nooit meer nieuwe versies als niemand ervoor betaalt.

Van mij mag de beheerder van een forum hier een grens trekken. :x

lkj
Vanaf mei 2019 tot april 2023 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle. Bouwjaar 2014 (gebruikt gekocht). Zwart metallic.
T/m april 2019 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle Bouwjaar 2013 (nieuw gekocht). Titanium Grey.

vulcan750
Forumlid
Berichten: 175
Lid geworden op: 09 jan 2018, 11:37

Re: De navigatie-update kan veel goedkoper

Bericht door vulcan750 » 12 sep 2020, 10:35

Feitelijk heb je gelijk, maar Mitsubishi draait met die hoge updateprijzen je een poot uit. Een navigatie update kost net zoveel of zelfs meer dan een complete (hard- en software) Tomtom met lifetime gratis updates.
Als Mitsubishi nu eens die updates tot een redelijke prijs zo brengen (rond €40 of zo), dan zou dit zoeken naar "alternatieven " ook niet nodig zijn. Mijn mening hierover. 😊
Mits Outlander PHEV Executive X-line 2015.(niet meer!) Volvo XC40 Recharge EV MY23

PHEVlkj
Forumlid
Berichten: 863
Lid geworden op: 31 aug 2013, 15:22

Re: De navigatie-update kan veel goedkoper

Bericht door PHEVlkj » 12 sep 2020, 10:50

Dus we kopen een auto van 15.000 euro (nieuw 50.000 euro) met allemaal opties maar willen verder alles gratis hebben? Die wereld bestaat niet.

De prijs van de navigatie update had je kunnen vragen, dan had je ook kunnen beslissen dat je daarom de auto niet koopt of dat je de update niet uitvoert. Maar om daarom met gestolen spul te werken gaat mij te ver.

Ik hoop dat de moderator dit verder gaat tegenhouden op dit forum.

Dit is mijn laatste reactie hierover. :oops:

lkj
Vanaf mei 2019 tot april 2023 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle. Bouwjaar 2014 (gebruikt gekocht). Zwart metallic.
T/m april 2019 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle Bouwjaar 2013 (nieuw gekocht). Titanium Grey.

Gebruikersavatar
Jos
Moderator
Berichten: 325
Lid geworden op: 23 jun 2013, 19:54

Re: De navigatie-update kan veel goedkoper

Bericht door Jos » 12 sep 2020, 12:43

Ik heb alle berichten die de geur hebben van 'niet betalen voor een update' verwijderd.
10 jaar tevreden gereden in een Instyle+

Online
Gebruikersavatar
Bmtouring
Forumlid
Berichten: 437
Lid geworden op: 10 nov 2019, 17:08

Re: De navigatie-update kan veel goedkoper

Bericht door Bmtouring » 12 sep 2020, 16:11

aha, dan even een beetje nuance aanbrengen: ik noemde mijn ervaringen met bmw en dat ging over het niet meer ondersteunen van de navigatie apparatuur tot een bepaald bouwjaar (verschillend per model). Ik reed een auto uit 2000 en de kaarten updates gingen niet verder dan 2003 (Dit was een Porsche, BMW ging iets langer door) waardoor de hele ingebouwde navigatie/muziek unit dus elk jaar verder van het padje raakte. Daar zelf oplossingen voor hacken omdat er geen legale updates voor zijn is toch even wat anders dan de legale updates omzeilen.

Echter: wil je dat straks kunnen zodra er geen updates meer vanuit de dealer komen, dan moet je wel weten hoe de techniek in elkaar zit.
Zo was het ooit goed mogelijk om met kaarten van merk x en een hack de cd's van merk y alsnog een update te geven. De fabrikant had het allang achter zich gelaten, maar er zijn nou eenmaal mensen die een auto gewoon blijven rijden om allerlei redenen die kennlijk niet gelden voor mensen die dat niet doen.
Aangezien de Outlander niet meer in NL geleverd gaat worden voordat ik aan een nieuwere toe ben wil ik toch wel weten hoe ik dit zelf kan oplossen. Of niet, dat is ook te doen, dan blijft de TomTom en de zijnen op de smartphone z'n diensten wel doen. Met wat meer functies en minder netjes dan geintegreerd in het dashboard.

Onlangs de huidige PHEV gereden met zo'n touch-screen MMCS: nou doe mij de oude maar. Ik wil een volume/aan-uit knop. Dat soort mensen dus.

Mijn PHEV navigatie is niet geupdate, was ik wel van plan maar vergeten te melden toen ik 'm bracht. Dus tja, wat nu, een kaartje erin en updaten of weer naar de dealer (uur verderop), leenauto betalen, ophalen omdat zij niet een simpel SD kaartje willen/mogen/kunnen leveren? Was ik de dealer, dan bedacht ik er wat voor. Een update bij een servicebeurt of zo. Nu doe ik de servicebeurt wel zelf (stelt weinig voor) en kom ik verder liever niet bij de dealer vanwege de kosten. En die weerstand komt niet eens door de mitsu dealer maar door dealers van alle eerdere merken die ik heb gereden.

Verder twijfel ik toch al over een update of niet; die gekke 100 van-tot variant in NL lijkt me niet haalbaar met de MMCS en ik rij voornamelijk op GPS snelheid (Vmax+4) dus dan is het wel prettig om de juiste toegestane snelheid af te kunnen lezen. Lijkt mij dat de TomToms e.d. dit eerder onder de knie gaan krijgen dan zo'n verouderde ingebouwde unit.

Over illegaal of niet is een eindeloze discussie mogelijk. De gevraagde prijs door de legale leverancier doet er niet toe; die heeft dat recht en dat is geen reden om illegaal als legaal te beschouwen. Dat de dealer daar zo ouderwets over doet (kost een dag (onzin, er is niets aan de auto geupdate sinds introductie behalve de lengte van de wifi code), speciale aanbieding (die al jaren loopt)) dat zegt wat over de dealer c.q. over de fabrikant. Maar dat kennen we toch van alle dealers van alle merken; altijd bijzonder maken wat simpel is (update doen, oliebeurtje) en simpel maken wat dat niet is (auto aanschaffen) en er vooral de hoofdprijs voor rekenen. Mag allemaal, we moeten er niet kopen he, dat is onze keuze.

Hoe die vent in de UK dit kan blijven doen is voor mij een raadsel, een beetje opsporingsambtenaar kan toch wel wat gegevens bijeen sprokkelen om 'm te vinden en aan te spreken. Hij kan dus ook anytime uit de lucht zijn en bovendien: je hebt niets aan garantie dat je je spullen ook krijgt na betaling. Best een risico en al met al niet minder dan de helft van de legale prijs. Had ik eerder uit Roemenie of Rusland verwacht, daar hebben ze geen tijd om nauw te kijken naar dit soort praktijken.

PHEVlkj
Forumlid
Berichten: 863
Lid geworden op: 31 aug 2013, 15:22

Re: De navigatie-update kan veel goedkoper

Bericht door PHEVlkj » 12 sep 2020, 18:08

Dat er vanaf het begin geen enkele update is geweest is gewoon niet waar. Ik heb van december 2013 tot nu een dergelijke auto gehad dus ik kan het weten. Vraag maar na bij Martin van Dijken bij Kardol (de laatste keer zag ik hem niet, mag nog wel zijn naam onder de e-mail met afspraak).

De app had als eerste eis Android 2.43 of zo. Een paar jaar geleden bij een wat nieuwere app moest ik helaas mijn oude telefoon zonder simkaart van de auto afkoppelen.

Er zijn ook updates geweest om ervoor te zorgen dat de snel lader altijd gebruikt kan worden.

Voor Bluetooth zijn er altijd updates gemaakt. Ik overlegde met Martin dan vooraf of het zin had gezien de werkende verbinding met de telefoon, want je kunt die update niet terugdraaien. Bij een nieuwe telefoon kun je dus beter wel de laatste update laten installeren. Hoe lang die blijft weet je natuurlijk niet. Maar die Bluetooth protocollen veranderen ook per versie van Android of zo. Het moet ook wel blijven werken allemaal anders kreeg je helemaal niets gekoppeld en dat willen ze waarschijnlijk ook niet.

Er zijn ook diverse terugroepacties geweest, soms ook gekoppeld aan softwarematige zaken.

lkj
Vanaf mei 2019 tot april 2023 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle. Bouwjaar 2014 (gebruikt gekocht). Zwart metallic.
T/m april 2019 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle Bouwjaar 2013 (nieuw gekocht). Titanium Grey.

Online
Gebruikersavatar
Bmtouring
Forumlid
Berichten: 437
Lid geworden op: 10 nov 2019, 17:08

Re: De navigatie-update kan veel goedkoper

Bericht door Bmtouring » 13 sep 2020, 09:53

PHEVlkj schreef:
12 sep 2020, 18:08
Vraag maar na bij Martin van Dijken bij Kardol (de laatste keer zag ik hem niet, mag nog wel zijn naam onder de e-mail met afspraak).
Helaas weet ik de naam niet van de medewerker die me dat vertelde, wel 1 van de 3 bij de receptie.
De app had als eerste eis Android 2.43 of zo. Een paar jaar geleden bij een wat nieuwere app moest ik helaas mijn oude telefoon zonder simkaart van de auto afkoppelen.
Dat zonder simkaart snap ik even niet, of bedoel je dat je die telefoon gebruikte voor de phev-remote app en niet om te bellen?

Je brengt me wel op een idee, ik heb nog wel een oude telefoon die dan alleen die app en de wifi van de auto moet kennen. Handig in de gang om in de winter niet naar buiten te hoeven om de verwarming aan te zetten (mijn tijden zijn niet zodanig regelmatig dat ik ze vooraf in kan programmeren).
Er zijn ook updates geweest om ervoor te zorgen dat de snel lader altijd gebruikt kan worden.
Wat was de beperking daarop dan in de oudere versies? Ik heb wel een ingewikkeld verhaal gelezen over de lokatie icm laden of niet.
Voor Bluetooth zijn er altijd updates gemaakt. Ik overlegde met Martin dan vooraf of het zin had gezien de werkende verbinding met de telefoon, want je kunt die update niet terugdraaien. Bij een nieuwe telefoon kun je dus beter wel de laatste update laten installeren. Hoe lang die blijft weet je natuurlijk niet. Maar die Bluetooth protocollen veranderen ook per versie van Android of zo. Het moet ook wel blijven werken allemaal anders kreeg je helemaal niets gekoppeld en dat willen ze waarschijnlijk ook niet.
Bluetooth is wat dat betreft inderdaad wel een beetje complex. Ooit was het echt alleen maar carkit voice en nu audio streaming en heel veel minder stroomverbruik. Als je bluetooth aan liet op de Nokia 6310 was je batterij vele malen sneller leeg dan niet. Gelukkig had je toen ook nog de inklik houder, ook icm bluetooth kit. Fijne houders waren dat, toen leken ze lomp omdat de telefoons kleiner waren. Tegenwoordig zie je de houder niet meer achter het lcd plakkaat van de telefoon. (weet je nog die jaren 70/80 auto's die een TV schermpje aan boord hadden (a la KITT) bij de tuners, die waren kleiner dan de gemiddelde smartphone van nu)

Er zijn ook diverse terugroepacties geweest, soms ook gekoppeld aan softwarematige zaken.
Ik ken er maar 1; die van de wifi code lengte. Zou er ergens een version-info lijst zijn van de PHEV?

PHEVlkj
Forumlid
Berichten: 863
Lid geworden op: 31 aug 2013, 15:22

Re: De navigatie-update kan veel goedkoper

Bericht door PHEVlkj » 13 sep 2020, 10:41

Dan hebben ze bij Kardol geen diepte investering gedaan in het personeel...
Misschien is Martin slachtoffer geworden van de reorganisatie en inkrimpingen bij Kardol. De laatste keer heb ik hem daar niet meer gezien, maar stond nog wel zijn naam onder de bevestiging van de afspraak met Kardol. Hij is heel service gericht en dat kost geld voor de dealer....

Om dezelfde reden heb ik besloten om de dealer waar ik mijn laatste auto heb gekocht (Autobraber) verder niet meer serieus te nemen. Daar werd aan de receptie (ik zal hier de naam niet noemen) letterlijk gezegd dat er de afgelopen jaren voor deze auto nooit updates zijn geweest toen ik bij aankoop had laten noteren dat de auto met alle updates (inclusief de laatste navigatie) ook moest worden afgeleverd. Dat terwijl men wist dat ik een dergelijke auto vanaf het begin had gehad. Bovendien hebben ze de auto zeer slecht afgeleverd, zonder aanpassing dan ook en met lekkage op de achterklep waardoor er water op het afdekzeil boven de koffers lag in onze vakantie in Zweden. Ook de nieuwe navigatie update was niet geïnstalleerd en ze kregen de app niet op mijn telefoon geïnstalleerd. Dat heb ik maar zelf thuis gedaan, want het werkte natuurlijk wel. Ik had dezelfde telefoon namelijk ook in mijn in elkaar gereden auto gebruikt.

Ik heb inderdaad mijn oude telefoon jaren aan de auto gekoppeld gehad (dat heb ik al eerder als mogelijke oplossing gegeven, ik weet niet meer zo in welk topic. Op een gegeven moment heb ik bij een nieuwe telefoon de koppeling met de app gewoon laten staan op de oude en de sim kaart eruit gehaald. Dat heeft jaren prima gewerkt, totdat er een nieuwere versie van Android als minimum eis gold.

De wijziging met het laden heeft te maken met laden via het Chademo stop contact. Kennelijk kon je niet veilig bij alle laadstations zonder meer de Chademo stekker gebruiken.

Nog niet zo lang geleden het vervangen van een luchtstroomsensor bijvoorbeeld. Er is ook een terugroepactie geweest voor de remmen. Ik heb geen zin om alles in de e-mail terug te zoeken omdat iemand bij Kardol wartaal uitslaat :mrgreen: ....

lkj
Vanaf mei 2019 tot april 2023 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle. Bouwjaar 2014 (gebruikt gekocht). Zwart metallic.
T/m april 2019 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle Bouwjaar 2013 (nieuw gekocht). Titanium Grey.

Gebruikersavatar
Jos
Moderator
Berichten: 325
Lid geworden op: 23 jun 2013, 19:54

Re: De navigatie-update kan veel goedkoper

Bericht door Jos » 17 sep 2020, 10:58

PHEVlkj schreef:
11 sep 2020, 16:58
Ik krijg nu als ik het nieuwe kaartje erin doe de volgende melding:

Huidige versie 00104244
Gevonden versie 00104238
Ik heb het kaartje ook gekregen. Huidige versie (2014 geloof ik): 00108001, gevonden versie: 00104238. Vervolgens de waarschuwing of ik echt wilde updaten want het zou een oudere versie zijn...

Na de update heb ik nieuw kaartenmateriaal en ben ik eindelijk verlost van die vrouw in mijn auto. ;)
10 jaar tevreden gereden in een Instyle+

PHEVlkj
Forumlid
Berichten: 863
Lid geworden op: 31 aug 2013, 15:22

Re: De navigatie-update kan veel goedkoper

Bericht door PHEVlkj » 17 sep 2020, 20:53

Dat is mooi, die eerste dame is verschrikkelijk. Daardoor wist ik direct dat de dealer de afgesproken update niet had aangebracht.... :mrgreen:

lkj
Vanaf mei 2019 tot april 2023 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle. Bouwjaar 2014 (gebruikt gekocht). Zwart metallic.
T/m april 2019 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle Bouwjaar 2013 (nieuw gekocht). Titanium Grey.

Gebruikersavatar
RX-Men-8
Forumlid
Berichten: 290
Lid geworden op: 09 jul 2019, 21:30

Re: De navigatie-update kan veel goedkoper

Bericht door RX-Men-8 » 19 sep 2020, 10:14

PHEVlkj schreef:
13 sep 2020, 10:41
Ik heb inderdaad mijn oude telefoon jaren aan de auto gekoppeld gehad (dat heb ik al eerder als mogelijke oplossing gegeven, ik weet niet meer zo in welk topic. Op een gegeven moment heb ik bij een nieuwe telefoon de koppeling met de app gewoon laten staan op de oude en de sim kaart eruit gehaald. Dat heeft jaren prima gewerkt, totdat er een nieuwere versie van Android als minimum eis gold.
Geruststelling: Update naar IOS 14 geeft geen problemen met de bluetooth koppeling met de Outlander, het werkt vandaag nog als vanouds.
Blijkbaar is dat bij sommige andere auto's niet het geval. Ook de App doet het, je krijgt wel even de vraag of de app mag zoeken naar devices op het netwerk (moet je toestaan).
Outlander PHEV: Afbeelding MX-5: Afbeelding Avensis Verso: Afbeelding IS200: Afbeelding

Herman-phev
Forumlid
Berichten: 10
Lid geworden op: 01 feb 2019, 17:25

Re: De navigatie-update kan veel goedkoper

Bericht door Herman-phev » 01 okt 2020, 19:22

Hoi Lkj,

Heb je al een antwoord gekregen van de leverancier ?
En heb je het kaartje geïnstalleerd ?

Groeten, Herman
Instyle+ 12/2015

PHEVlkj
Forumlid
Berichten: 863
Lid geworden op: 31 aug 2013, 15:22

Re: De navigatie-update kan veel goedkoper

Bericht door PHEVlkj » 03 okt 2020, 16:19

Ja, ik heb snel antwoord gehad op mijn vragen en word tot nu toe steeds netjes via e-mail te woord gestaan.

Op mijn auto heb ik nu 2019-A staan. Dat bleek na wat uitzoeken dezelfde versie als het SD kaartje wat ze mij hadden opgestuurd. Binnenkort krijg ik een nieuwere versie toegestuurd.

lkj
Vanaf mei 2019 tot april 2023 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle. Bouwjaar 2014 (gebruikt gekocht). Zwart metallic.
T/m april 2019 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle Bouwjaar 2013 (nieuw gekocht). Titanium Grey.

vulcan750
Forumlid
Berichten: 175
Lid geworden op: 09 jan 2018, 11:37

Re: De navigatie-update kan veel goedkoper

Bericht door vulcan750 » 03 okt 2020, 17:17

Netjes! Krijg je dan versie 2020/2021 (kaartupdate medio 2020)?
Mits Outlander PHEV Executive X-line 2015.(niet meer!) Volvo XC40 Recharge EV MY23

PHEVlkj
Forumlid
Berichten: 863
Lid geworden op: 31 aug 2013, 15:22

Re: De navigatie-update kan veel goedkoper

Bericht door PHEVlkj » 03 okt 2020, 17:35

Daar ga ik wel van uit, maar in ieder geval nieuwer dan 2019-A. :mrgreen:

Ik kan me voorstellen dat ze dit net wat later beschikbaar krijgen dan de dealers. Of misschien kopen ze het wel in bij faillissementen van dealers of zo... De inkoopprijs voor de dealers is natuurlijk ook niet gelijk aan de verkoopprijs.

De kaartjes zijn identiek aan de Mitsubishi kaarten, qua opdruk en zo.

lkj
Vanaf mei 2019 tot april 2023 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle. Bouwjaar 2014 (gebruikt gekocht). Zwart metallic.
T/m april 2019 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle Bouwjaar 2013 (nieuw gekocht). Titanium Grey.

abernardi
Berichten: 2
Lid geworden op: 23 mar 2021, 19:09

Re: De navigatie-update kan veel goedkoper

Bericht door abernardi » 23 mar 2021, 20:09

case schreef:
05 sep 2020, 14:36
Ik heb net het SD-kaartje van de Engelse website binnen gekregen. Etiket op het kaartje zag er exact hetzelfde uit als op het kaartje in de MMCS. Kaartjes verwisseld, update bevestigd, en na 1 minuut of minder, startte MMCS gewoon op.
Hallo ik Ben nieuw hier. Heb vandaag sd card ontvangen uit UK. Erin gedaan maar kan hem niet lezen. Doe ik iets verkeerd.

Gebruikersavatar
case
Forumlid
Berichten: 245
Lid geworden op: 02 apr 2013, 12:21

Re: De navigatie-update kan veel goedkoper

Bericht door case » 23 mar 2021, 20:53

Geen idee. Heb je wel de versie besteld voor jouw model MMCS?
Outlander PHEV Instyle 2013.
KIA e-Niro executive line 64 kWh 2019.

abernardi
Berichten: 2
Lid geworden op: 23 mar 2021, 19:09

Re: De navigatie-update kan veel goedkoper

Bericht door abernardi » 24 mar 2021, 10:58

case schreef:
23 mar 2021, 20:53
Geen idee. Heb je wel de versie besteld voor jouw model MMCS?
kreeg net Bericht dat ik de verkeerde heb besteld. Moet 8750A396 hebben maar heb 8750A450 besteld.

rudipatty
Berichten: 3
Lid geworden op: 18 sep 2021, 23:41

Re: De navigatie-update kan veel goedkoper

Bericht door rudipatty » 19 sep 2021, 09:44

Hallo , ik ben nieuw hier en ik heb een vraag.
Ik ben woonachtig in Spanje en heb vorige week een mitsubishi outlander hibride van 2014 gekocht , nu zit ik met het probleem dat de navigatie ook van 2014 is natuurlijk.
Ik heb een kaartje laten komen van eurovanmaps en dat werkt niet er komt op dat het de data niet kan lezen , mijn vraag is wat moet ik doen voor dit probleem , naar mitsubishi zel gaan of wat , ik ben op dit moment in Belgie.

rudipatty
Berichten: 3
Lid geworden op: 18 sep 2021, 23:41

Re: De navigatie-update kan veel goedkoper

Bericht door rudipatty » 19 sep 2021, 11:32

Hij vraagt om een code in te vullen , weet iemand waar ik die code kan vinden?

Plaats reactie