Hoe rijden jullie met de caravan erachter?

Algemene vragen over de Mitsubishi Outlander PHEV, antwoorden en ervaringen
Plaats reactie
Maarten1988
Forumlid
Berichten: 28
Lid geworden op: 15 mei 2021, 08:34

Hoe rijden jullie met de caravan erachter?

Bericht door Maarten1988 » 28 jul 2021, 08:46

Aanstaande zondag vertrekken we richting Frankrijk met de caravan (900kg)
Eerste keer met de outlander.
Ik had van Mitsibushi al een soort instructie gezien hoe met de caravan te rijden. Maar hoe doen jullie het in de praktijk?
Charge of Save knop standaard ingedrukt en elektra alleen gebruiken daar waar nodig (helling op) of gewoon de normale stand gebruiken?
En leeg is leeg?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Kamej03
Forumlid
Berichten: 77
Lid geworden op: 03 feb 2020, 23:46

Re: Hoe rijden jullie met de caravan erachter?

Bericht door Kamej03 » 03 aug 2021, 04:03

Met de caravan erachter staat ie bij mij in CHARGE stand. Dan heb je het langst profijt van je batterij en rijdt het t meest comfortabel/stil naar mijn mening. Als je een beetje caravan hebt dan gaat de batterij op den duur toch leeg en dan merk je het verschil.
Sinds begin feb 20 een instyle nov 2014

PHEVlkj
Forumlid
Berichten: 874
Lid geworden op: 31 aug 2013, 15:22

Re: Hoe rijden jullie met de caravan erachter?

Bericht door PHEVlkj » 03 aug 2021, 18:38

Je kunt tijdens het stoppen onderweg de motor laten lopen op Charge. Dan is die zo weer bijgeladen. Maar niet helemaal opladen, want je wilt de remfunctie (regeneratie) van de accu natuurlijk wel blijven gebruiken (ik neem even aan dat dat voor het nieuwere model hetzelfde is als de oude) zeker als caravanrijder.

Dat doe ik ook wel eens als niet caravanrijder. In het buitenland bij de benzinepomp of bij de supermarkt.
Gewoon de sleutels in de zak houden. Hij piept dan wel even (zoals vaker :-) ) maar je kunt dan gewoon weglopen.

lkj
Vanaf mei 2019 tot april 2023 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle. Bouwjaar 2014 (gebruikt gekocht). Zwart metallic.
T/m april 2019 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle Bouwjaar 2013 (nieuw gekocht). Titanium Grey.

Gebruikersavatar
Bmtouring
Site Admin
Berichten: 458
Lid geworden op: 10 nov 2019, 17:08
Locatie: Boxmeer

Re: Hoe rijden jullie met de caravan erachter?

Bericht door Bmtouring » 05 aug 2021, 09:36

Leeg is leeg vind ik zelf niet prettig op vakantie, liever half tot een kwart vol regelen via 'save'.

Charge kan natuurlijk ook voor het extraatje bij bergop verderop.

De rest aan electronica als radio, verlichting en zelfs stoelverwarming verbruikt niks merkbaars, behalve de airco maar die regelt ie zelf wel terug als het spannend wordt denk ik. Dit weet ik niet zeker maar mijn jaren 90 bmw deed dat al dus verwacht ik dit eigenlijk wel.

Dit kun je makkelijk testen natuurlijk bij bergop werken.

Bij stilstand laten draaien helpt ook je koelkast op gang houden als je die uit de auto 12V laat trekken. De huishoudaccu van de outlander is maar klein dus hier zou ik wel naar kijken of je die aan wilt laten bij motor uit.

Kun je de draaiende (lege) auto wel op slot zetten eigenlijk?

Oh, en neem je reservesleutel mee (niet in de auto laten liggen, in een tas of zak van je reisgenoot) en die van de caravan ook.....

PHEVlkj
Forumlid
Berichten: 874
Lid geworden op: 31 aug 2013, 15:22

Re: Hoe rijden jullie met de caravan erachter?

Bericht door PHEVlkj » 05 aug 2021, 20:02

Je kunt de auto niet op slot zetten bij draaiende motor, maar je kunt wel de sleutels in je zak houden en weg lopen.
Dus als je buiten het bereik van de auto bent blijft de motor gewoon lopen.

lkj
Vanaf mei 2019 tot april 2023 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle. Bouwjaar 2014 (gebruikt gekocht). Zwart metallic.
T/m april 2019 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle Bouwjaar 2013 (nieuw gekocht). Titanium Grey.

Kamej03
Forumlid
Berichten: 77
Lid geworden op: 03 feb 2020, 23:46

Re: Hoe rijden jullie met de caravan erachter?

Bericht door Kamej03 » 09 aug 2021, 19:20

Kun je wel rijden met de auto als die loopt maar de key niet in de buurt is? Nog niet geprobeerd, zo meteen ff doen, maar als dat wel t geval is zou ik de auto niet draaiend op een parking laten staan.
Sinds begin feb 20 een instyle nov 2014

Kamej03
Forumlid
Berichten: 77
Lid geworden op: 03 feb 2020, 23:46

Re: Hoe rijden jullie met de caravan erachter?

Bericht door Kamej03 » 09 aug 2021, 19:58

Wegrijden met de kabel eraan gaat niet maar zonder sleutel dan weer wel. Met het eerste ben ik wel blij maar het 2e valt me toch tegen. Als je de accu wilt laden op een parking kun je niet tegelijkertijd ff gaan plassen o.i.d. Jammer hoor, het ligt toch eigenlijk voor de hand dat je t zo regelt dat zonder sleutel je niet kan rijden, dat is bij een conventionele auto toch ook zo. Ik heb maar 2 meter geprobeerd op de oprit, misschien dat ie verderop ……….. Wie weet hier het fijne van?
Sinds begin feb 20 een instyle nov 2014

Gebruikersavatar
JohanvdH
Forumlid
Berichten: 568
Lid geworden op: 02 mei 2017, 11:46
Locatie: Wageningen

Re: Hoe rijden jullie met de caravan erachter?

Bericht door JohanvdH » 09 aug 2021, 22:00

Je accu laden door de motor te laten lopen terwijl de auto stil staat is niet efficiënt en wellicht ook minder vriendelijk voor de omgeving.
Dat zou alleen nuttig zijn als je vlak voor een enorme berg staat terwijl je tijdens de rit daarvoor geen gelegenheid hebt gehad om de accu te laden.

Conventionele auto's met een keyfob kan je ook niet op slot zetten terwijl de motor draait, zover ik weet.
Mitsubishi Outlander PHEV Instyle+
11-2013, Amethyst Black (particulier gekocht in 2018)
Afbeelding

Maarten1988
Forumlid
Berichten: 28
Lid geworden op: 15 mei 2021, 08:34

Re: Hoe rijden jullie met de caravan erachter?

Bericht door Maarten1988 » 10 aug 2021, 08:09

We zijn afgelopen week eigenlijk zonder problemen naar de camping in Frankrijk 🇫🇷 gereden.
Auto geladen waar het kon en onderweg met de charge knop gereden.
Maar met caravan erachter en rond de 95km per uur rijden heeft de auto geen capaciteit over om nog bij te laden. Maar ook zonder de elektro motor met gemak de heuvels over. Gemiddeld verbruik rond de 1:9

Gebruikersavatar
Bmtouring
Site Admin
Berichten: 458
Lid geworden op: 10 nov 2019, 17:08
Locatie: Boxmeer

Re: Hoe rijden jullie met de caravan erachter?

Bericht door Bmtouring » 10 aug 2021, 22:56

Nog even over dat weglopen met contact aan: we weten nu dat je de boel niet op slot kunt doen als de auto nog 'ready' is en je niet in de buurt bent. Wel kan iemand instappen en wegrijden (vandaar mijn opmerking over iemand in de auto laten) al kan die niet meer starten na de eerstvolgende contact uit (hetgeen dus EV+ICE voorraad energie verderop kan zijn)

en wat als je de 2e sleutel er bij pakt?

of als je de auto handmatig op slot doet (knopje binnenzijde portier) en dan de deur dicht gooit.

of... etc. genoeg te experimenteren

erichendri
Forumlid
Berichten: 228
Lid geworden op: 04 aug 2019, 15:08
Locatie: Doorn

Re: Hoe rijden jullie met de caravan erachter?

Bericht door erichendri » 11 aug 2021, 22:19

Accu rijdt je bijna nooit leeg, er blijft altijd rond de 30% in terwijl je meter op nul staat.
Dat regelt het BMS en is beter voor de accu.
Daardoor blijft de electromotor altijd assisteren indien mogelijk.

Eric
Nog geen phev bezitter maar wel zoekende naar een mooie instyle in de juiste kleur.
Privé rijdt ik een subaru legacy awd en zakelijk rijdt in een VW id3.

Plaats reactie