EV system service required

Algemene vragen over de Mitsubishi Outlander PHEV, antwoorden en ervaringen
Plaats reactie
Herman-phev
Forumlid
Berichten: 10
Lid geworden op: 01 feb 2019, 17:25

EV system service required

Bericht door Herman-phev » 21 jul 2020, 18:47

Ik ben sinds ruim een maand in het bezit van een Instyle+ uit dec. 2015.
Hij heeft ook een Cobra alarm (type 4627).
Vandaag was ik wat aan het klussen in de achterbak, oa ook om te kijken waar de pieper van de achterklep zit ;-). Toen ik de auto van het slot deed begon die meer te piepen dan anders. Iets was kennelijk niet in orde ?? En ja hoor: even later ging het alarm af :oops: . Nou, in lichte paniek heb ik toen op het Led-knopje van de Cobra alarm in de auto ingedrukt (ik had misschien beter op de knop op de Drivercard kunnen drukken maar dat bedacht ik me pas later). Enfin, het alarm ging uiteindelijk wel uit.
Na een half uurtje klussen besloot ik om de auto te starten. Nou, dat wilde dus niet... ik kreeg geen "Ready" melding.

Kreeg wél allerlei foutmeldingen achter mekaar:
EV system service required, ACC system service required, FCM, Brake not working, etc etc. Nogal intimiderend. Maar aan de andere kant: als je zóveel foutmeldingen krijgt dan weet je dat er wat anders aan de hand is... De auto wilde uiteraard niet gaan rijden.
Ik dacht: ff een "reset". Dus: de hele boel uitdoen, uit de auto, auto op slot. Auto openen, en dan proberen te starten. Ging niet, ik kreeg dezelfde foutmeldingen en ik kreeg weer geen Ready. Nog een paar keer geprobeerd: niets. Ook de achterklep ging niet meer automatisch open: ik kreeg drie piepjes, duidelijk om aan te geven: "ikke doe het ff niet 8-) "
Toen de andere sleutelset, met een andere Drivercard (voor het Cobra alarm) geprobeerd: geen verandering, zelfde resultaat, zelfde foutmeldingen.
Hmmm ... toen begon ik het toch wel een beetje benauwd te krijgen :? .

Voordat iemand zegt: batterijtjes vervangen van sleutel en Drivercard: dat heb ik juist eergisteren gedaan. En sindsdien heb ik een aantal keren zonder problemen gereden.

Vervolgens heb ik op internet wat gezocht maar niet echt iets gevonden. Na een uurtje ofzo stond ik op het punt om de Mitsubishi Mobiliteitsservice te bellen maar ik dacht ik probeer het nog één keer. En voilá: toen werkte alles gelukkig weer :P .
Sindsdien meerdere rondjes gereden en gestart en gestopt: alles werkt weer normaal.

Heeft iemand ditzelfde probleem weleens gehad?
Moet ik me zorgen maken of is dit iets wat weleens kan gebeuren met het Cobra alarm? Bv omdat hij de Drivercard even niet "zag" ? Of lag het aan het klussen in de achterbak terwijl de auto niet aan stond (lijkt me onwaarschijnlijk ).
En nu ging het "spontaan" goed na "een tijdje" wachten. Is er een andere manier om de boel te resetten, als je niet de tijd hebt (zoals ik vandaag, lang leve de vakantie :) ) maar als je wat meer haast hebt?

Nou, ik hoor graag als jullie vergelijkbare ervaringen hebben gehad.

groeten, Herman
Instyle+ 12/2015

Gebruikersavatar
Bmtouring
Forumlid
Berichten: 436
Lid geworden op: 10 nov 2019, 17:08

Re: EV system service required

Bericht door Bmtouring » 22 jul 2020, 09:21

in deze auto heb ik geen apart alarm, vroeger wel in andere auto's. Best vaak gedonder mee gehad zoals je beschrijft. Dat systeem kapt het een en ander af van stroomvoorziening en daarom reageert de auto met allerlei goed bedoelde informatie die vooral niet aangeven wat er aan de hand is.

Mogelijk heb je ergens aangezeten wat het ding als 'tampering' beschouwde. 12v accu eraf of zo. Of de polen daarvan zitten niet perfect goed en corrosievrij terug vast, dat geeft ook gezeik.

Dat van die stress als zoiets gebeurd als je nou net even niet zoveel tijd hebt herken ik al sinds de eerste dag met deze auto. poot op de rem, hard trappen en dan pas op start drukken. Ik drukte eerst niet hard genoeg en dus geen 'ready. vinger in je oor, op P drukken, en trappen en start drukken... allemaal inmiddels geen issue meer maar wat een irritatie als je gewend bent gewoon de sleutel om te draaien en weg te kunnen rijden.

Of de pook die schakelaartjes heeft ipv een fysieke verplaatsing: moet je bij het manouvreren (en dan komt er toch net wel een vrachtwagen van de ene kant en een appende tuthola van de andere kant op je af) toch steeds weer kijken of het ding in de juiste versnelling staat of in de N is gebleven.

Maar ook dat went; lekker groot en hoog, de rest wacht maar effe. Zen en zo.

PHEVlkj
Forumlid
Berichten: 862
Lid geworden op: 31 aug 2013, 15:22

Re: EV system service required

Bericht door PHEVlkj » 22 jul 2020, 15:16

Ik had in mijn vorige auto ook een alarm met driver card. Ook vaak gedoe.

In deze zit het niet, daardoor gaat het starten bij probleemloos.

Een bekend euvel van de alarmen met driver card is een probleem met de schakelaar bij het rempedaal. Daar is een connectie mee naar het alarm. Als die verbinding niet meer goed werkt kun je problemen krijgen.

Of het een kostbaar probleem is weet ik niet. Anders kun je ook overwegen het alarm eruit te laten slopen. Dat heeft ook iemand van dit forum pasgeleden gedaan. Even zoeken op het forum naar het juiste topic (anders moet ik het doen :) )

lkj
Vanaf mei 2019 tot april 2023 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle. Bouwjaar 2014 (gebruikt gekocht). Zwart metallic.
T/m april 2019 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle Bouwjaar 2013 (nieuw gekocht). Titanium Grey.

Gebruikersavatar
RX-Men-8
Forumlid
Berichten: 290
Lid geworden op: 09 jul 2019, 21:30

Re: EV system service required

Bericht door RX-Men-8 » 22 jul 2020, 21:37

Dat was ik :) - Ook regelmatig ACC service required melding, en nukkig bij het "READY" zijn.

viewtopic.php?f=40&t=3732&p=53277#p53277

Na ruim een half jaar was de maat vol toen het alarm 's nachts afging zonder knipperende lichten - je hebt eerst niet door dat het die van jou is en er is dan ook geen alarm code. Uit laten bouwen, kosteloos omdat het bij de aflevering al hannesen was en ik had gevraagd of het er uit mocht als het niet te doen was.
Outlander PHEV: Afbeelding MX-5: Afbeelding Avensis Verso: Afbeelding IS200: Afbeelding

Gebruikersavatar
JohanvdH
Forumlid
Berichten: 561
Lid geworden op: 02 mei 2017, 11:46

Re: EV system service required

Bericht door JohanvdH » 23 jul 2020, 10:25

Herman, maak je gebruik van een ODB stekker om via je telefoon zaken van de auto uit te lezen?
De enige keer dat ik dezelfde meldingen had als jij had ik mijn ODB stekker aangesloten. Nadat ik die losgehaald had zijn de meldingen nooit meer teruggekomen.
Mitsubishi Outlander PHEV Instyle+
11-2013, Amethyst Black
Afbeelding

marcos
Berichten: 1
Lid geworden op: 25 apr 2019, 16:50

Re: EV system service required

Bericht door marcos » 08 aug 2021, 18:52

Hopelijk heeft iemand een antwoord. Voor de 3e keer een EV foutmelding. Twee keer op een vervelend tijdstip en plaats. Bij de pomp in het buitenland en dan 3 uur wachten bij die pomp op de wegenwacht.
Leuk dat er een reset wordt uitgevoerd bij de Mitsubishi dealer, maar wat is de oorzaak???

Ga ik dat nu weer beleven op mijn terugreis. Niet meer tanken gaat echt niet lukken. Kan het aan de trekkracht liggen ( caravan ruim 1400 kg), de warmte ( ruim 30 graden), ons humeur ( zonnig).

PHEVlkj
Forumlid
Berichten: 862
Lid geworden op: 31 aug 2013, 15:22

Re: EV system service required

Bericht door PHEVlkj » 08 aug 2021, 20:44

Er zijn diverse oorzaken.
Zie dit topic:

viewtopic.php?f=2&t=3877&p=55009&hilit= ... ice#p55009

Het zou iets met de banden te maken kunnen hebben dus.

Waarom zou je niet meer kunnen tanken?

Succes.

lkj
Vanaf mei 2019 tot april 2023 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle. Bouwjaar 2014 (gebruikt gekocht). Zwart metallic.
T/m april 2019 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle Bouwjaar 2013 (nieuw gekocht). Titanium Grey.

Gebruikersavatar
Bmtouring
Forumlid
Berichten: 436
Lid geworden op: 10 nov 2019, 17:08

Re: EV system service required

Bericht door Bmtouring » 09 aug 2021, 08:28

in geval van zorgen over het uit- en weer aanzetten: gewoon niet uitzetten. Je kunt prima tanken zonder 'm uit te zetten. Is ook wel grappig om de brandstofbalk omhoog te zien gaan met enige vertraging.

wel zorgen dat er iemand in de auto blijft om de eventuele boef een mep te verkopen. Als je het gepiep niet wilt dan de sleutel aan die iemand in de auto geven ;)

Gebruikersavatar
JohanvdH
Forumlid
Berichten: 561
Lid geworden op: 02 mei 2017, 11:46

Re: EV system service required

Bericht door JohanvdH » 09 aug 2021, 10:39

JohanvdH schreef:
23 jul 2020, 10:25
Herman, maak je gebruik van een ODB stekker om via je telefoon zaken van de auto uit te lezen?
De enige keer dat ik dezelfde meldingen had als jij had ik mijn ODB stekker aangesloten. Nadat ik die losgehaald had zijn de meldingen nooit meer teruggekomen.
Kan je die reset niet gewoon zelf uitvoeren door de 12V accupool even los te halen?
En het is al eerder in dit topic door mij aangegeven: Heb je een ODB dongle in gebruik (en zoja, verwijder die dan)?
Mitsubishi Outlander PHEV Instyle+
11-2013, Amethyst Black
Afbeelding

Leeuwenpc
Forumlid
Berichten: 14
Lid geworden op: 07 mei 2021, 11:58

Re: EV system service required

Bericht door Leeuwenpc » 09 aug 2021, 16:19

ik heb geruime tijd hiermee rond gereden (zeker een maand)
eerste weken kwam de melding vanuit het niets, laatste week bleef deze volcontinue aan

een helder moment bij de garage, naar het schijnt zijn er transport zekeringen.
Voor een auto die dus op transport is.

Deze zat nog in mijn auto en is nooit goed verwijderd.
Maakte dus om de zoveel tijd 'contact' waardoor de melding kwam.

* melding in dashboard
* scherm was uit, niet te bedienen
* geen radio / cam / etc


Afbeelding

Leeuwenpc
Forumlid
Berichten: 14
Lid geworden op: 07 mei 2021, 11:58

Re: EV system service required

Bericht door Leeuwenpc » 10 aug 2021, 12:28

hier is nog een filmpje wat i had.
tank is net vol gepompt.
na het tanken lijkt deze nog leeg in het dashboard
tijdens het rijden komt er steeds meer benzine-bereik bij

youtube video

Jeroenp2020
Forumlid
Berichten: 24
Lid geworden op: 22 mar 2021, 20:20

Re: EV system service required

Bericht door Jeroenp2020 » 16 okt 2021, 03:27

JohanvdH schreef:
23 jul 2020, 10:25
Herman, maak je gebruik van een ODB stekker om via je telefoon zaken van de auto uit te lezen?
De enige keer dat ik dezelfde meldingen had als jij had ik mijn ODB stekker aangesloten. Nadat ik die losgehaald had zijn de meldingen nooit meer teruggekomen.
Ik kreeg vanavond ook de melding ev system Service required. Alles doet het verder prima. Kan het met de odb te maken hebben ook al heb ik die al maanden erin zitten

Gebruikersavatar
JohanvdH
Forumlid
Berichten: 561
Lid geworden op: 02 mei 2017, 11:46

Re: EV system service required

Bericht door JohanvdH » 16 okt 2021, 09:01

Ik gebruik de ODB dongle nu alleen als ik even wil meten wat de status van de accu is.
Voor de rest van de tijd ligt ie los op de plank.

Nooit meer EV System Service Required meldingen gehad sindsdien.
Mitsubishi Outlander PHEV Instyle+
11-2013, Amethyst Black
Afbeelding

Jeroenp2020
Forumlid
Berichten: 24
Lid geworden op: 22 mar 2021, 20:20

Re: EV system service required

Bericht door Jeroenp2020 » 16 okt 2021, 09:22

Okee dan ga ik dat ook proberen. Gelukkig doet de auto verder alles ,de motor slaat gewoon aan en dergelijk , kachel doet het. Ik hoop dat het bij mij dan ook aan de odb ligt

Jeroenp2020
Forumlid
Berichten: 24
Lid geworden op: 22 mar 2021, 20:20

Re: EV system service required

Bericht door Jeroenp2020 » 16 okt 2021, 19:02

Helaas opnieuw de melding gekregen.
De melding komt enkel als het batterij niveau een kwart bereikt. Maaandag maar even de garage bellen

Plaats reactie