afname regeneratie (afremmen op de elec. motoren)

Vragen over bepaalde funties van het navigatiesysteem of de standkachel? Vraag maar raak!
Plaats reactie
Dennis
Forumlid
Berichten: 15
Lid geworden op: 19 dec 2019, 13:06

afname regeneratie (afremmen op de elec. motoren)

Bericht door Dennis » 25 mar 2021, 17:20

Ik heb deze vraag ook reeds gesteld op forum bij accu garantie onderwerp maar nog geen reply.

Dus hierbij vraag direct op onderwerp.

Ik heb een outlanderX style van 2015 met 193K op de teller.

Vanaf dag 1 de eerste berijder. Top auto.

Ik ervaar nu wel het probleem dat regeneratie bij stand B1,2,3,4,5 sinds 4 maanden behoorlijk is afgenomen.

Vanzelfsprekend weet ik dat met volle accur regeneratie niet werkt. Maar na 10 KM 100% elec rijden wel.

Als ik lange rit rijd dan wil de auto wel in B5 af en toe normaal afremmen op de motoren

Heeft iemand hier ervaring mee en kan het worden opgelost?

De accu is ook zeker 1/3 in capaciteit minder dan in 2015. Kan dit een relatie hebben?

De auto staat nu bij de dealer voor accu smoothing maar dit euvel was hun onbekend.

Kan me niet voorstellen dat ik de eerste ben die dit ervaar met alle Outlanders PHEV die rond rijden

Alvast dank

Dennis

Gebruikersavatar
PHEV2014
Forumlid
Berichten: 350
Lid geworden op: 28 aug 2014, 12:49

Re: afname regeneratie (afremmen op de elec. motoren)

Bericht door PHEV2014 » 25 mar 2021, 19:48

Ik meen op dit forum er ooit al eens iets over gelezen te hebben. Weet alleen niet meer waar het staat. Misschien leest diegene dit ook.

Je bent iig dus niet de enige.
Geen Outlander meer. Dus over en te koop: standaard Mitsubishi lader - instelbare EVselect laadkabel 6-16A - set complete winterwielen origineel Mitsubishi.
Belangstelling? Stuur dan een berichtje via het forum.

martin07
Forumlid
Berichten: 34
Lid geworden op: 19 mei 2021, 14:07

Re: afname regeneratie (afremmen op de elec. motoren)

Bericht door martin07 » 20 mei 2021, 09:59

Dennis schreef:
25 mar 2021, 17:20

Ik ervaar nu wel het probleem dat regeneratie bij stand B1,2,3,4,5 sinds 4 maanden behoorlijk is afgenomen.

Vanzelfsprekend weet ik dat met volle accur regeneratie niet werkt. Maar na 10 KM 100% elec rijden wel.
De laatste 4 maanden toen dit bericht geplaatst werd was het 25 maart 2021 het weer vergeleken met vorig jaar is een stuk kouder. J
e rijd in toch al koude maanden.
Als ik bij de mijne uit 2019 de regeneratie bij hou dan zie ik ook dat met name als de buitentemperatuur laag is de regeneratie niet echt werkt eerst de auto op bedrijfstemperatuur dan werkt het wel.
Als ik op de autobaan rij en een pauze inlas van 5 minuten en weer ga rijden zie ik dat regeneratie niet meteen werkt ook na een aantal km niet.

erichendri
Forumlid
Berichten: 228
Lid geworden op: 04 aug 2019, 15:08
Locatie: Doorn

Re: afname regeneratie (afremmen op de elec. motoren)

Bericht door erichendri » 20 mei 2021, 11:00

Martin, laat jij de motor soms aan tijdens die pauze?
Normaal zou na de pauze de generatie moeten werken.

Eric
Nog geen phev bezitter maar wel zoekende naar een mooie instyle in de juiste kleur.
Privé rijdt ik een subaru legacy awd en zakelijk rijdt in een VW id3.

martin07
Forumlid
Berichten: 34
Lid geworden op: 19 mei 2021, 14:07

Re: afname regeneratie (afremmen op de elec. motoren)

Bericht door martin07 » 20 mei 2021, 11:54

Eric
Nee doe de auto uit.
Dan als ik weer op de snelweg kom en de flippers op stand B5 zet en gas weg neemt gebeurt er niets.
Heb dan net een rit van 90 km achter mij.
Moet er bij zeggen dat ik niet EV rij

Gebruikersavatar
RX-Men-8
Forumlid
Berichten: 291
Lid geworden op: 09 jul 2019, 21:30
Locatie: Hilversum

Re: afname regeneratie (afremmen op de elec. motoren)

Bericht door RX-Men-8 » 20 mei 2021, 14:25

Bij een accu op ideale bedrijfstemperatuurzal de maximale regeneratie hoger zijn. Je kunt het observeren tijdens het remmen.

Stel je zet de flippers op B5 en gaat bij hoge snelheid van het gas af. Als je dan nog extra gaat bijremmen, kun je zien of de power-wijzer nog meer linksom draait (meer regeneratie). Bij lage temperaturen zul je zien dat er niet of nauwelijks extra geregenereerd wordt, en bij gunstigere temperaturen kan het tot het dubbele van de B5 stand oplopen.

Dus, afhankelijk van de acculading (vol/halfvol), temperatuur (winter/zomer) en bedrijfstemperatuur (net vertrokken of allang onderweg) zul je verschil kunnen merken in afremming op B5 of regeneratie bij (bij)remmen.
Outlander PHEV: Afbeelding MX-5: Afbeelding Avensis Verso: Afbeelding IS200: Afbeelding

martin07
Forumlid
Berichten: 34
Lid geworden op: 19 mei 2021, 14:07

Re: afname regeneratie (afremmen op de elec. motoren)

Bericht door martin07 » 20 mei 2021, 17:45

Dat klopt wat het weer betreft de laatste keer dat ik de lange rit maakte is alweer 6 weken geleden
Maar je kunt nagaan dat als je al 90 km gereden hebt de acculading wel leeg is.

De rit die ik maak is 180 km enkele reis altijd op de zelfde plek stop ik, ook op de terugweg en altijd als ik de auto na een kleine pauze weer instap om weer via de autobaan verder te rijden.
Zet dan tijdens het rijden de auto gelijk op B5 als ik dan op de autobaan zit en gas moet terug nemen zie ik de power wijzer niet richting het blauwe gaan dit duurt ongeveer een minuut of 10 voor hij weer reageert maar kan ook korter zijn.

Op een gegeven moment ga je hierop letten.

Gebruikersavatar
RX-Men-8
Forumlid
Berichten: 291
Lid geworden op: 09 jul 2019, 21:30
Locatie: Hilversum

Re: afname regeneratie (afremmen op de elec. motoren)

Bericht door RX-Men-8 » 20 mei 2021, 18:46

Dat klinkt inderdaad niet goed. De wijzer moet toch minstens direct een paar streepjes in het blauw duiken bij het remmen, tenzij de accu propvol zit. En niet pas na 10 minuten.
Outlander PHEV: Afbeelding MX-5: Afbeelding Avensis Verso: Afbeelding IS200: Afbeelding

Gebruikersavatar
JohanvdH
Forumlid
Berichten: 568
Lid geworden op: 02 mei 2017, 11:46
Locatie: Wageningen

Re: afname regeneratie (afremmen op de elec. motoren)

Bericht door JohanvdH » 20 mei 2021, 21:27

Het lijkt erop dat het accupakket wellicht niet goed meer is.

Hoeveel lading gaat erin als je de auto van "leeg" naar vol oplaadt?
Hoever kom je dan op die volle lading (echte kilometers tot de brandstofmotor aanslaat, niet de inschatting van de auto...)?
Mitsubishi Outlander PHEV Instyle+
11-2013, Amethyst Black (particulier gekocht in 2018)
Afbeelding

martin07
Forumlid
Berichten: 34
Lid geworden op: 19 mei 2021, 14:07

Re: afname regeneratie (afremmen op de elec. motoren)

Bericht door martin07 » 22 mei 2021, 06:40

RX-Men-8
Was begin deze week bij de dealer voor de 2de service de auto heeft er een nacht moeten blijven. Het valt mij op dat tijdens het rijden bij gas terug en remmen nu alles gewoon werkt. Ook als de accu vol is en ik weg rij op de stand EV.
EV gebruikte ik eigenlijk nooit weet niet waarom maar moet het toch vaker gaan doen.
Kan mij nog herinneren dat als ik een volle accu had ik 54 km elektrisch kon rijden nu is het 57 km.
Wat er dan pressies bij de garage hebben gedaan weet ik niet. Heb wel een uitdraai gekregen van wat ze allemaal aan de auto hebben gedaan maar nog niet na gekeken.
Autobaan heb ik nog niet kunnen kijken of na 90 km hetzelfde is als wat ik al geschreven had dat zie ik eind volgende week. Maar dat zal nu dan wel goed zijn.

JohanvdH
Wat de echte kilometer is bij een volle lading zou het niet weten heb er nooit opgelet. Daar ik eigenlijk nooit op EV heb gereden. Voor mij is het gewoon stap in de auto en rij weg het enige knopje die ik gebruik is de hold als ik dan bij een stoplicht sta de voet van de rem kan, en op de autobaan de knop groene zone.

Plaats reactie