Standkachel vindt het te koud...

Vragen over bepaalde funties van het navigatiesysteem of de standkachel? Vraag maar raak!
Plaats reactie
Gerardus.Rog
Forumlid
Berichten: 55
Lid geworden op: 24 feb 2019, 00:54

Standkachel vindt het te koud...

Bericht door Gerardus.Rog » 07 feb 2021, 13:03

Dag iedereen,

Iemand die ook al tegen het volgende issue is aangelopen?

Vanmorgen buitentemperatuur van - 2, op de auto ongeveer 15cm sneeuw. Niet echt schokkend, toch?

Accu opgeladen en reeds afgekoppeld.

Ik denk, straks even de auto verzetten, maar geen zin om sneeuw te verwijderen. Dus even via de app de ontwaseming en achterruitverwarming aan. Krijg ik een foutmelding dat de ac niet geactiveerd kan worden omdat;

Een van de deuren open is (auto was op slot)
Aandrijfaccu te laag is (volledig opgeladen)
Accupakket te koud is (het is -2 wtf)

Standkachel dus niet kunnen gebruiken, ook via schema in de auto niet. Waardeloos dus.

Auto gestart en als nog ouderwets met de krabber vloekend de ramen van sneeuw en ijs ontdaan.

PHEVlkj
Forumlid
Berichten: 865
Lid geworden op: 31 aug 2013, 15:22

Re: Standkachel vindt het te koud...

Bericht door PHEVlkj » 07 feb 2021, 14:13

Ik heb in de winter van 2013/2014 de voorverwarming ook gebruikt bij -22 graden. Toen was er ook veel sneeuw. Dus dat zou niet de oorzaak moeten kunnen zijn. Dan is er wat anders aan de hand..... Misschien een sensor niet helemaal goed of zo.....

lkj
Vanaf mei 2019 tot april 2023 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle. Bouwjaar 2014 (gebruikt gekocht). Zwart metallic.
T/m april 2019 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle Bouwjaar 2013 (nieuw gekocht). Titanium Grey.

Gebruikersavatar
Bmtouring
Site Admin
Berichten: 443
Lid geworden op: 10 nov 2019, 17:08
Locatie: Boxmeer

Re: Standkachel vindt het te koud...

Bericht door Bmtouring » 07 feb 2021, 18:15

Had vandaag ook wat discussie met de app. Deze is zo tergend traag met verbinden, kiezen, bevestigen en heeft het dan nog vaak mis ook. En moet op een meter of twee (rechterachterhoek, laadklepkant zeg maar) van mij af staan tegenwoordig. Voorheen niet, en voor zover ik weet heeft wifi geen last van de kou qua bereik.

Vaak geen verbinding dus, met allerlei onzin redenen en oplossingen.

Sinds de laatste koppeling met de auto moet mijn telefoon per se de locatie aan hebben staan. Voorheen niet en is ook totaal irrelevant maar het moet anders verbindingsfout met een lijst onzin oorzaken waar je geen kant mee op kunt.

Maar goed, uiteindelijk aan de praat gekregen en lekker rondgereden in de sneeuw. 4x4 werkt prima. Verwarming is matig: ramen blijven beslagen achterin, de ruitenwissers zitten net te laag op de ruit en bevriezen, daardoor strepen op de ruit. En het duurt eeuwig voor de binnenruimte aangenaam wordt. Achterruitverwarming is ook onder de maat. Voorvervarmen is dus echt wel een must eigenlijk.

Ik heb ook een oude auto uit de jaren 90: die doet dit soort simpele dingen vele malen beter en heeft geen 16A stroomkabel in z'n heup om uit te tappen. Dikke fail op verwarmingsgebied dus.

Maar qua 4x4 klaag ik niet, ondanks de klaagfilmpjes op joetjoep, vandaag trok die de bak toch lekker overal doorheen. Af en toe een zijdelingse zwiep of een nogal lange remweg (ABS getest, werkt) maar niets onverwachts of onhandelbaars. Na jaren achterwielaandrijving helemaal blij mee.

Blij ook met m'n rubber matten met deze sneeuw! Leuk bij de modder aan de schoenen na de boswandelingen maar hier waren ze voor bedacht: water opvangen en niet in de bekleding laten lopen.



Denk dat er bij jou een portier (slot) last had van de kou. Toen ik een deur opendeed om wat binnen te leggen (deken, schepje, krabber) stopte de standverwarming ook meteen. bijzondere logica. En dat merk je pas na weer een trage verbinding maken en dan komt er zo'n verhaaltje.

Beste werkte tot nu toe het automatisch via het rooster inplannen van opwarmen. Al heb ik sinds de upate van de app/phone (denk androoid als laatste) meer gezeur dan voorheen (deze app wil het wifi netwerk stoppen, deze app wil het wifi netwerk starten, deze wifi heeft geen internet toegang, wil je deze wifi behouden, etc etc wat een gezeik en je kunt alleen 'deze keer' kiezen en niet 'voor altijd toestaan en hou op met die belerende flauwekul'

;) leukste van vandaag: stuperstil door de verse sneeuw; krakend vers.....

erichendri
Forumlid
Berichten: 228
Lid geworden op: 04 aug 2019, 15:08
Locatie: Doorn

Re: Standkachel vindt het te koud...

Bericht door erichendri » 07 feb 2021, 21:24

Airco's werken niet onder de 2-3 graden celsius.

Eric
Nog geen phev bezitter maar wel zoekende naar een mooie instyle in de juiste kleur.
Privé rijdt ik een subaru legacy awd en zakelijk rijdt in een VW id3.

Gebruikersavatar
JohanvdH
Forumlid
Berichten: 563
Lid geworden op: 02 mei 2017, 11:46
Locatie: Wageningen

Re: Standkachel vindt het te koud...

Bericht door JohanvdH » 08 feb 2021, 09:25

De standverwarming ging hier vanmorgen zonder morren op afstand aan (na de auto sneeuwvrij te hebben gemaakt).

Wel even onthouden dat de ruitenwisser automaat uit moet om te voorkomen dat ie vastgevroren wissers gaat bewegen en ff goed kijken of de spiegels wel lekker uitklappen.
Mitsubishi Outlander PHEV Instyle+
11-2013, Amethyst Black (particulier gekocht in 2018)
Afbeelding

Gebruikersavatar
Bmtouring
Site Admin
Berichten: 443
Lid geworden op: 10 nov 2019, 17:08
Locatie: Boxmeer

Re: Standkachel vindt het te koud...

Bericht door Bmtouring » 08 feb 2021, 11:41

Hier niet helemaal volgens plan. Bij het instellen via de app had ik een timer gekozen en daarna nog eentje voor 's middags. Maar dat begreep die kennelijk niet zoals ik dacht.

Als je 'm de voorruit laat ontwasemen dan gaat de achterruitverwarming ook aan.

Ruitenwissers zet ik omhoog of met iets er tussen van de ruit af, het smeltwater loopt anders tegen de wissers aan en bevriest daar. Want ze zitten zo laag dat ze bevriezen.

Gebruik bij winterse omstandigheden valt me wat tegen eigenlijk. Niet het rijden, dat gaat uitstekend door de prut maar ijs op de wissers, beslagen ruiten achterin, de laadklep bevriest, het haakje van de stekkerklep bevroren, water loopt gewoon de laadklepruimte in, achterklep dooiwater hoopt zich onderaand de klep op op de achterbumper, dat soort design dingetjes.

PHEVlkj
Forumlid
Berichten: 865
Lid geworden op: 31 aug 2013, 15:22

Re: Standkachel vindt het te koud...

Bericht door PHEVlkj » 08 feb 2021, 13:41

het wordt een beetje zurig......

In de gebruiksaanwijzing staat dat je één timer per dag tegelijkertijd kunt instellen. Dus wel 2 keer per dag, maar dan moet je dat even een 2e keer activeren.

In mijn app kan ik kiezen of je de auto wilt ontwasemen of verwarmen (conform gebruiksaanwijzing). Bij verwarmen gaat de achterruitverwarming niet mee, bij ontwasemen wel....

Ik heb via de app de boel zo ingesteld dat de spiegels niet meer uitgaan bij het ontgrendelen.

In de winter gebruik ik altijd iets om de rubbers in te smeren, net zoals bij de wintersport. Dat deed ik in het verleden bij mijn Volvo's en nu bij de PHEV. Geen enkele last van vastvriezen dus.

De laadklep is geopend relatief kwetsbaar. Daarom heb ik voor de sneeuw even de lader eraf gehaald.

lkj
Vanaf mei 2019 tot april 2023 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle. Bouwjaar 2014 (gebruikt gekocht). Zwart metallic.
T/m april 2019 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle Bouwjaar 2013 (nieuw gekocht). Titanium Grey.

Gebruikersavatar
Bmtouring
Site Admin
Berichten: 443
Lid geworden op: 10 nov 2019, 17:08
Locatie: Boxmeer

Re: Standkachel vindt het te koud...

Bericht door Bmtouring » 08 feb 2021, 15:39

Zurig? ik niet, ben dik tevreden met het vervoermiddel in dit weer. Dat het beter en slimmer kan wil niet zeggen dan het waardeloos is.

Dus de shutdown checklist is nu:
ramen dicht,
dakraam dicht,
radio volume naar nul (vanwege het opstarttempo van de MMCS, nu kun je meteen de radio aan zetten door het volume hoger te draaien ook als de MMCS nog wakker aan het worden is),
kachel OFF (anders start meteen de motor en zit je in een wolk van benzinedampen van een koudgestarte motor),
spiegels inklappen en in de winter gaat spiegels inklappen eraf (ivm bevriezing en mogelijk schade bij uitklappen)
en komt erbij:
Timer (menu settings / automatische airco oid) kiezen voor de volgende rit, ruitenwissers aan en zodra verticaal op 'OFF' drukken zodat je ze op kunt klappen en schoonmaken.

En eenmalig door de instellingen lopen: automatisch wissen bij sproeien en interval naar keuze instellen, verlichting kan niet op altijd aan maar wel gevoeliger reageren op afnemend licht (werkt dus niet in de sneeuw: veel licht). achterruitverwarming aan bij starten, luchtverdeling meer naar de ruiten.

Niet laden bij sneeuw en vorst..... :) ik los het zo op:

Een mof van een plastic zak of doek om de laadstekker dekt het laadklepgat mooi af en houdt de boel vrij van inwaaiende sneeuw.

Bij het voorverwarmen begint de wagen meteen te laden hoorde ik (klik in de laadpaal), dus zo slim is ie dan dus weer wel.

mocht je portier of klep toch wat vastgevroren zitten door opvriezend dooiwater: druk de deur dieper in z'n sponningen en trek 'm daarna pas open, dan is het ijs veelal gebroken en hebben de rubbers minder te lijden.

Kleine tip nog: plastic bakje achter de middenconsole voor besneeuwde krabber en handschoenen, vangt het dooiwater mooi op. Liefst iets erin als een omgekeerd bekertje zodat het geen badje wordt voor de handschoenen.

Gerardus.Rog
Forumlid
Berichten: 55
Lid geworden op: 24 feb 2019, 00:54

Re: Standkachel vindt het te koud...

Bericht door Gerardus.Rog » 08 feb 2021, 16:37

erichendri schreef:
07 feb 2021, 21:24
Airco's werken niet onder de 2-3 graden celsius.

Eric
Met ac bedoel ik in dit geval de verwarming met ontwaseming en achterruitverwarming. Zoals je kan kiezen de app, drie opties verwarmen, koelen en ontwaseming.

In de app werd dit bij de fout zoals bovenstaande melding weergegeven als AC...

Overigens deze morgen geen probleem... Blijft vreemd. Immers nu - 10 en dikke laag ijs. Maar goed, donderdag gaat hij voor z'n beurt dan maar gelijk even nalaten kijken of er iets niet klopt in de software.

erichendri
Forumlid
Berichten: 228
Lid geworden op: 04 aug 2019, 15:08
Locatie: Doorn

Re: Standkachel vindt het te koud...

Bericht door erichendri » 08 feb 2021, 21:43

Ik laat de ruitenwissers uit en doe ze alleen omhoog.
Er gaat wel eens ijs en harde sneeuw in de uitsparingen zitten
die weggedrukt moet worden als de armen na contact aan naar beneden gaan.
Vind het mechaniek niet fijn.

Eric
Nog geen phev bezitter maar wel zoekende naar een mooie instyle in de juiste kleur.
Privé rijdt ik een subaru legacy awd en zakelijk rijdt in een VW id3.

Gerardus.Rog
Forumlid
Berichten: 55
Lid geworden op: 24 feb 2019, 00:54

Re: Standkachel vindt het te koud...

Bericht door Gerardus.Rog » 09 feb 2021, 07:23

Ruitenwissers zet ik altijd rechtop, dus van de ruit af. Om aanvriezen aan de ruit te voorkomen bij sneeuw en ijs.

erichendri
Forumlid
Berichten: 228
Lid geworden op: 04 aug 2019, 15:08
Locatie: Doorn

Re: Standkachel vindt het te koud...

Bericht door erichendri » 09 feb 2021, 22:14

Ja, rechtop als ze in de ruststand zitten.

Eric
Nog geen phev bezitter maar wel zoekende naar een mooie instyle in de juiste kleur.
Privé rijdt ik een subaru legacy awd en zakelijk rijdt in een VW id3.

bruin10
Forumlid
Berichten: 12
Lid geworden op: 11 mar 2021, 11:37

Re: Standkachel vindt het te koud...

Bericht door bruin10 » 03 nov 2021, 19:09

ik lees dat bij ieder de standkachel/ verwarming tijdens het rijden wel werkt, helaas wordt bij mijn auto het totaal niet warm dus vrees een bezoek aan de dealer voor de winter, of hebben jullie andere opties? wat ik fout doe

Gebruikersavatar
JohanvdH
Forumlid
Berichten: 563
Lid geworden op: 02 mei 2017, 11:46
Locatie: Wageningen

Re: Standkachel vindt het te koud...

Bericht door JohanvdH » 05 nov 2021, 14:54

Gaat de kachel alleen niet aan als je op elektriciteit rijdt of ook niet wanneer je op benzine rijdt?
Gaat de ventilator onderin het dashboard wel aan?
Mitsubishi Outlander PHEV Instyle+
11-2013, Amethyst Black (particulier gekocht in 2018)
Afbeelding

bruin10
Forumlid
Berichten: 12
Lid geworden op: 11 mar 2021, 11:37

Re: Standkachel vindt het te koud...

Bericht door bruin10 » 05 nov 2021, 14:59

eerst op de timer werd het wel warm maar tijdens het rijden elektrisch of met motor komt e ralleen maar koude lucht zelfs met de climate control op 29graden zou bloedheet moeten zijn dan, en nu op timer komt er ook alleen maar koude lucht uit ik vrees een defecte kachel die is elektrisch toch? kostelijk plaatje denk ik

Gebruikersavatar
Bmtouring
Site Admin
Berichten: 443
Lid geworden op: 10 nov 2019, 17:08
Locatie: Boxmeer

Re: Standkachel vindt het te koud...

Bericht door Bmtouring » 12 nov 2021, 16:38

de kachelmodule op zich was niet zo groot of ingewikkeld als ik me goed herinner, keer ergens gezien op een forum of youtube.

aan de stekker gebruikt het ding geen thermostaat, al rijdende wel. Dus mogelijk zit daar iets niet goed en dat zou kunnen zijn dat de interieurruimte thermometer het niet doet of kan doen. Dus stuk of vervuild (kleine roostertje bij je rechterknie, daar zit ie achter), ook dat heb ik ergens gezien met foto's van hoe je er bij kunt komen.

Echt fantastisch heet wordt de kachel overigens volgens mij nooit, zelfs ook al gooit ie de motor er voor aan, voor stroomdraaien dan; een lekker heet water circuit heeft ie dan nog steeds niet verwacht ik.

Ad Kersten
Berichten: 1
Lid geworden op: 02 dec 2021, 10:09

Re: Standkachel vindt het te koud...

Bericht door Ad Kersten » 02 dec 2021, 11:33

@bruin10,
Naast een verstopt koelvloeistoffilter kan ook de 4-weg thermostaatklep kapot zijn (dat is nu zo bij mijn Outlander). Dat laatste is een prijzige reparatie omdat de thermostaat met behuizing en al vervangen wordt, kost ca. 600 € (onderdeel zelf kost ca. 400 €). Ik zit zelf nog te overwegen om deze reparatie niet uit te voeren en alleen de elektrische standkachel te gebruiken maar aan de andere kant vind ik dat de auto technisch gewoon in orde moet zijn.
Filter vervangen is veel goedkoper, 83 € meldde Hemcho (viewtopic.php?f=2&t=4555&p=54294&hilit=filter#p54294)
Ad

bruin10
Forumlid
Berichten: 12
Lid geworden op: 11 mar 2021, 11:37

Re: Standkachel vindt het te koud...

Bericht door bruin10 » 02 dec 2021, 16:53

bedankt voor alle reacties maandag gaat hij naar de dealer voor apk onderhoud en ik laat hier gelijk naar kijken dan laat ik het hier weten wat er aan de hand is hopelijk valt het mee

PHEVlkj
Forumlid
Berichten: 865
Lid geworden op: 31 aug 2013, 15:22

Re: Standkachel vindt het te koud...

Bericht door PHEVlkj » 05 dec 2021, 13:58

Ze zullen het wel moeten uitzoeken, want een APK goedkeuring zonder werkende kachel lijkt mij een lastig verhaal.

Zie:

https://apk-handboek.rdw.nl/personenaut ... ntwaseming

Hopen dat de oorzaak relatief klein is en daarmee de kosten ook laag....

Succes.

lkj
Vanaf mei 2019 tot april 2023 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle. Bouwjaar 2014 (gebruikt gekocht). Zwart metallic.
T/m april 2019 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle Bouwjaar 2013 (nieuw gekocht). Titanium Grey.

bruin10
Forumlid
Berichten: 12
Lid geworden op: 11 mar 2021, 11:37

Re: Standkachel vindt het te koud...

Bericht door bruin10 » 05 dec 2021, 14:54

de airco en voorruit verwarming werkt wel dus dat zal geen probleem zijn maar wil het gewoon gemaakt hebben moet wel comfortabel rijden

PHEVlkj
Forumlid
Berichten: 865
Lid geworden op: 31 aug 2013, 15:22

Re: Standkachel vindt het te koud...

Bericht door PHEVlkj » 05 dec 2021, 15:10

Misschien heb je geluk. Want je hebt wel koude lucht als ik het goed begrijp.

Dit staat nog op die site:
Voorruitontwaseming
Het is voldoende als de aanjager op 1 stand werkt en als er een duidelijk voelbare, op de voorruit gerichte luchtstroom aanwezig is. U hoeft niet te controleren of deze luchtstroom warm is.

lkj
Vanaf mei 2019 tot april 2023 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle. Bouwjaar 2014 (gebruikt gekocht). Zwart metallic.
T/m april 2019 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle Bouwjaar 2013 (nieuw gekocht). Titanium Grey.

bruin10
Forumlid
Berichten: 12
Lid geworden op: 11 mar 2021, 11:37

Re: Standkachel vindt het te koud...

Bericht door bruin10 » 06 dec 2021, 16:30

hallo allemaal nogmaals bedankt voor de reacties auto net terug van de garage mijn kachel doet het weer was een vervuilde sensor gelukkig dus zeer lage kosten op naar de volgende 30.000km

PHEVlkj
Forumlid
Berichten: 865
Lid geworden op: 31 aug 2013, 15:22

Re: Standkachel vindt het te koud...

Bericht door PHEVlkj » 07 dec 2021, 13:22

Dat is goed nieuws.

Om welke sensor ging het?

lkj
Vanaf mei 2019 tot april 2023 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle. Bouwjaar 2014 (gebruikt gekocht). Zwart metallic.
T/m april 2019 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle Bouwjaar 2013 (nieuw gekocht). Titanium Grey.

bruin10
Forumlid
Berichten: 12
Lid geworden op: 11 mar 2021, 11:37

Re: Standkachel vindt het te koud...

Bericht door bruin10 » 07 dec 2021, 13:25

weet het niet zeker maar dacht de temperatuur sensor, het werkt in ieder geval afgelopen nacht in de koud heen en weer gereden zo een 110km was lekker behagelijk in ieder geval

Plaats reactie