Hallo,
Sinds een maand rijd ik een PHEV uit 2015 en er vallen bij een paar dingen op. Ik hoop dat de ervaren eigenaren mij antwoord kunnen geven op mijn vragen.
Allereerst vind ik het een hele fijne auto en rijdt hij heerlijk. Ik rijd er meestal mee naar mijn werk heen en weer. Een rit van ongeveer 25 km enkele reis. In het begin redde ik het net niet volledig elektrisch om mijn eindbestemming te halen. De laatste paar kilometer sloeg de benzine motor aan en gaf hij uiteindelijk een verbruik van nog geen 2 liter op 100km. Sinds ongeveer 1,5 week rijd hij niet meer volledig elektrisch en schakelt hij continue tussen de benzine motor en de accu waardoor ik nu met een volle accu heen en weer rij met een gemiddeld verbruik van 6 liter op 100km. Weet iemand waardoor dit komt? Doet de auto dat vanzelf? Heeft het met de kou te maken? Of heeft het een andere oorzaak?
Is het normaal dat de auto slechts 20km volledig elektrisch kan rijden? Heeft dat met het weer te maken? Is de kans groot dat hij straks met warmer weer meer aflegd?
Alvast bedankt!
Gr. Rick
Accu verbruik
-
- Nieuw forumlid
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 20 aug 2020, 20:08
Re: Accu verbruik
Hoi Rick,
waarschijnlijk rijdt je met de kachel aan?
waarschijnlijk rijdt je met de kachel aan?
-
- Forumlid
- Berichten: 126
- Lid geworden op: 09 jan 2018, 11:37
Re: Accu verbruik
De kachel pakt veel stroom en bij temperaturen <7° slaat de benzinemotor automatisch aan om de koude accu bij te staan.
Vooral bij korte ritjes kan je beter de verwarming op 15° zetten en eventueel de stoelverwarming aan doen.(als je dit hebt). Dit voorkomt meestal dat de benzinemotor aanslaat.
Vooral bij korte ritjes kan je beter de verwarming op 15° zetten en eventueel de stoelverwarming aan doen.(als je dit hebt). Dit voorkomt meestal dat de benzinemotor aanslaat.
Mits Outlander PHEV Executive X-line 2015.(niet meer!) Volvo XC40 Recharge EV MY23
-
- Nieuw forumlid
- Berichten: 3
- Lid geworden op: 31 dec 2020, 14:53
Re: Accu verbruik
Dat was het inderdaadvulcan750 schreef: ↑10 jan 2021, 12:31De kachel pakt veel stroom en bij temperaturen <7° slaat de benzinemotor automatisch aan om de koude accu bij te staan.
Vooral bij korte ritjes kan je beter de verwarming op 15° zetten en eventueel de stoelverwarming aan doen.(als je dit hebt). Dit voorkomt meestal dat de benzinemotor aanslaat.

Waar zou dat aan kunnen liggen?
-
- Nieuw forumlid
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 20 aug 2020, 20:08
Re: Accu verbruik
Aan of je accu nog vol is of al wat leger is gereden. Bij een volle accu kan namelijk de terug gewonnen energie niet opgeslagen worden.
-
- Nieuw forumlid
- Berichten: 3
- Lid geworden op: 31 dec 2020, 14:53
Re: Accu verbruik
Bedankt voor je tips! Ik was inmiddels al aan het lezen 

-
- Forumlid
- Berichten: 16
- Lid geworden op: 12 jan 2021, 08:22
Re: Accu verbruik
Regeneratie bij volle batterij gaat niet, rij zelf naast de Outlander een tesla die kan 70kw regeneratie leveren maar dat is pas bij goede temperatuur van batterij en als er een x aantal % uit de batterij is. Zoals al beschreven is dit een enigszins complexe auto.Broekkert schreef: ↑10 jan 2021, 14:12Dat was het inderdaadvulcan750 schreef: ↑10 jan 2021, 12:31De kachel pakt veel stroom en bij temperaturen <7° slaat de benzinemotor automatisch aan om de koude accu bij te staan.
Vooral bij korte ritjes kan je beter de verwarming op 15° zetten en eventueel de stoelverwarming aan doen.(als je dit hebt). Dit voorkomt meestal dat de benzinemotor aanslaat.bedankt voor het snelle en duidelijke antwoord! Wat ik ook ineens merk is dat de flippers achter het stuur niet altijd dezelfde weerstand leveren. De ene keer is het verschil duidelijk voelbaar in de B5 stand en de andere keer voel ik nauwelijks verschil.
Waar zou dat aan kunnen liggen?