Starten startkabels

Vragen over bepaalde funties van het navigatiesysteem of de standkachel? Vraag maar raak!
PHEVlkj
Forumlid
Berichten: 863
Lid geworden op: 31 aug 2013, 15:22

Re: Starten startkabels

Bericht door PHEVlkj » 27 okt 2020, 12:56

Een mooi plaatje. Ik wist het eigenlijk niet.

Is dit voor alle modeljaren (oude en nieuwe motor) geldig?
Welk modeljaar heb je zelf?

lkj
Vanaf mei 2019 tot april 2023 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle. Bouwjaar 2014 (gebruikt gekocht). Zwart metallic.
T/m april 2019 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle Bouwjaar 2013 (nieuw gekocht). Titanium Grey.

Gebruikersavatar
Bmtouring
Forumlid
Berichten: 437
Lid geworden op: 10 nov 2019, 17:08

Re: Starten startkabels

Bericht door Bmtouring » 27 okt 2020, 21:18

Sunnyboy schreef:
26 okt 2020, 21:59
Of ze bellen gewoon de ANWB? Probleem opgelost.
Lief dat vertrouwen in de ANWB, nooit nodig gehad? Die zijn bij de eerste dag kou allemaal meteen druk met mensen 'helpen' aan nieuwe accu's (terwijl de oude nog goed zijn, slechts leeg door te korte ritjes) tegen niet geringe vergoeding. Aangezien ze veelal moeten uitrukken voor achterstallig onderhoud fixen in de grote steden moet het geld toch ergens vandaan komen, de contributie nog verder verhogen gaat zelfs de grijze garde niet meer pikken dus dan maar accu's duwen.

Niks ten nadele van de monteurs van de ANWB trouwens, die worden echter veelal niet ingezet voor waar ze voor bedoeld waren.

Met een setje simpele kabels (of iets minder simpele als je een dieselrijder bent) binnen 5 minuten weer op weg. Standaard uitrusting aan boord. Net als een verbanddoos, zaklamp, deken en fles water. Nou ja, als je wel eens buiten de randstad komt dan, of nóg verder van huis: de grens over...brrrrr.....

Sunnyboy
Forumlid
Berichten: 14
Lid geworden op: 17 sep 2020, 14:45

Re: Starten startkabels

Bericht door Sunnyboy » 28 okt 2020, 07:46

De ANWB was maar een oplossing. Ik heb mijn outlander in onderhoud bij de dealer. Heb dus gewoon via Mitsubishi een mobiliteitspas die elk jaar verlengd wordt.

Als ik de berichten zo lees dan is het lastig om startkabels aan te sluiten. De accu is vrij klein en kan al geen diesel starten. Waarom zou ik een ander helpen met het risico dat ik iets verkeerd doe met aansluiten en het risico dat mijn eigen accu leegtrek. Dan schakelen ze maar een pechhulp in dat zal ik ook zelf moeten doen als de auto niet meer wil rijden.

vulcan750
Forumlid
Berichten: 175
Lid geworden op: 09 jan 2018, 11:37

Re: Starten startkabels

Bericht door vulcan750 » 28 okt 2020, 19:19

Elke Outlander die je ook via de remote-app kan bedienen checkt elke dag (wintertijd om 13u en zomertijd om 14u) en laad deze zonodig bij. Dus behalve de Pure-versie geen probleem om een starthulpje (kortstondig) te doen.
Mits Outlander PHEV Executive X-line 2015.(niet meer!) Volvo XC40 Recharge EV MY23

Freddiem
Nieuw forumlid
Berichten: 8
Lid geworden op: 24 dec 2019, 19:19

Re: Starten startkabels

Bericht door Freddiem » 28 okt 2020, 23:53

Zelf heb ik met mijn 2013 Phev al meerdere mensen geholpen met het starten van hun auto, totaal geen probleem.
Ik zette wel altijd de "Charge" stand aan, zodat de motor draait, dus ook de generator.

PeterW
Forumlid
Berichten: 133
Lid geworden op: 20 jun 2013, 21:16

Re: Starten startkabels

Bericht door PeterW » 31 okt 2020, 15:47

Sunnyboy schreef:
28 okt 2020, 07:46
Als ik de berichten zo lees dan is het lastig om startkabels aan te sluiten.
Helemaal niet lastig. De aansluiting voor een accukabel staat gewoon beschreven in de handleiding van de auto.
De aansluiting zit voor onder de motorkap en niet achterin bij de 12V-accu. Dat was zo bij mij eerste PHEV (2013) en is nog steeds zo in mijn huidige PHEV (2019-versie).
Mitsubishi Outlander PHEV S-editie Silky White Pearl november-2018 afgeleverd, particuliere PHEV-rijder vanaf november 2013 :mrgreen:

Gebruikersavatar
RX-Men-8
Forumlid
Berichten: 290
Lid geworden op: 09 jul 2019, 21:30

Re: Starten startkabels

Bericht door RX-Men-8 » 31 okt 2020, 21:37

Best handig dat je kunt aansluiten aan de voorkant op de daarvoor bestemde pluspool en ook in de kofferbak direct aan de accupolen.
De Outlander heeft wel een kleine accu, dus het is handig eerst een flink aantal minuten de pechauto te laden met de Outlander op "READY" en dan pas proberen te starten, dan komt er ook wat punch uit de accu van de pechauto. Gaat ie nog niet rond, gewoon nog weer even wachten en laden.
Outlander PHEV: Afbeelding MX-5: Afbeelding Avensis Verso: Afbeelding IS200: Afbeelding

trancedrift
Forumlid
Berichten: 46
Lid geworden op: 08 jan 2019, 09:03

Re: Starten startkabels

Bericht door trancedrift » 18 dec 2020, 10:21

Freddiem schreef:
28 okt 2020, 23:53
Zelf heb ik met mijn 2013 Phev al meerdere mensen geholpen met het starten van hun auto, totaal geen probleem.
Ik zette wel altijd de "Charge" stand aan, zodat de motor draait, dus ook de generator.
Er is een converter 300V naar 12V van de drive-batterij naar de accu, dus het maakt niet uit of de ICE werkt of niet, In het algemeen het is afgeraden om de PHEV te gebruiken voor jump starten van andere auto's - je kunt deze inverter kapot maken en het is een dure. Het is geen dynamo.

Edit: Juiste manier om te doen is - altijd een portable accu-jumper kit bij de hand hebben!

Gebruikersavatar
Bmtouring
Forumlid
Berichten: 437
Lid geworden op: 10 nov 2019, 17:08

Re: Starten startkabels

Bericht door Bmtouring » 20 dec 2020, 00:02

mwoah, 9 van de 10 auto's in je buurt die even starthulp nodig hebben, hebben weinig nodig om op gang te komen. Dat kan met een losse accu ook, daar heeft de rest van de auto geen last van.

Als je sloopautos, diepbevroren diesels, trekkers, oldtimers, probleemauto's gaat verbinden, ja, dan loop je risico's. Of dat meer is dan met een gewone auto, lijkt me niet. Die omvormer stopt er zelf wel mee als het niet snor zit. Niet per se permanent stuk bedoel ik.

Nou heb ik toevallig nog een accu 'over' van een eerdere auto dus die heb ik aan de druppellader en dus beschikbaar als starthulp, wel zo handig.

trancedrift
Forumlid
Berichten: 46
Lid geworden op: 08 jan 2019, 09:03

Re: Starten startkabels

Bericht door trancedrift » 04 jan 2021, 09:51

Koop gewoon zoiets - draagbaar lithium jumper kit. I k heb deze Aukey 18000mah, kan je ook je telefoon mee opladen, met zaklampje etc, past in de zak achter de passagiers stoel. Ik heb al drie keer lege 12v accu gehad in 2020, en dat op minder dan 2 jaar oud auto... maar ja, met mini 12v accu en heel veel accessories op 12V.

Met zo'n kleine ding is je PHEV in 1 sec opgestart (je hoef alleen de computer op te starten en het schakelt naar de drive accu)

Maar je kan ook iemand anders helpen - dit ding kan alles tot 3 liter diesel starten.

Afbeelding

Plaats reactie