Garantie accu

Laders, kabels, lolo's en nog veel meer om je PHEV op te laden
RoelUtrecht
Forumlid
Berichten: 115
Lid geworden op: 07 jun 2018, 11:52

Re: Garantie accu

Bericht door RoelUtrecht » 01 okt 2020, 21:02

Deze vraag over een grotere accu ook aan mn dealer gesteld en volgens hen kon dat niet, ook niet met bijbetaling.

Gr, Roel
Mitsubishi Outlander PHEV Instyle '13
2,3 L/100KM

Flavio
Forumlid
Berichten: 40
Lid geworden op: 12 dec 2018, 22:34

Re: Garantie accu

Bericht door Flavio » 01 okt 2020, 21:43

Vandaag de auto opgehaald. Blijkbaar had de dealer de vorige keren niet de juiste procedure gevolgd want de accu is nu van 24,7 Ah naar 26,7 Ah gegaan, dus nog geen nieuwe accu. :(
Mitsubishi Nederland zei wel dat ze verwachten dat deze accu komende winter wel aan vervanging toe zou zijn.
TE KOOP: Mitsubishi Outlander PHEV Instyle+ 12/2015 Amethyst Black

GeraldPHEV
Forumlid
Berichten: 28
Lid geworden op: 30 jun 2016, 08:29

Re: Garantie accu

Bericht door GeraldPHEV » 07 okt 2020, 07:38

Jeroenm schreef:
05 sep 2020, 11:00
Hallo allemaal,

Dank voor alle reacties.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik het volgende niet had verwacht.
1) ik kwam dus bij mijn dealer met mijn 2e handse outlander dat ik vond dat mijn elektrische range toch wel minder werd
2) dealer controleerde de accu en die was ~23 kwh, dus te laag
3) ze hebben een accu defragmentatie uitgevoerd en toen nog steeds ~23 kwh
4) nog een dieper gaande analyse uitgevoerd om te kijken of er misschien individuele cellen kapot waren
5) uitkomst was dat alle cellen gelijkmatig waren "versleten"
6) onderhoud boekjes gecontroleerd (altijd bij officiële Mitsubishi dealer geweest en km stand ~115.000
7) verzoek ingediend bij Mitsubishi voor een totaal nieuw accupakket :-)
8) EN tot mijn grote verrassing is die goedgekeurd!!
9) volgende week wordt hij gemonteerd

Ik moet eerlijk zeggen dat ik heel erg blij en verrast ben dat dit de uitkomst is, zeker omdat ik ook de 2e eigenaar ben.
Mijn conclusie is wel dat het toch handig en verstandig is om je Outlander bij een officiële dealer in onderhoud te houden.

Weet iemand hoe het zit met de garantie op deze nieuwe accu?

Groet,
Jeroen
Ik heb duidelijk te horen gekregen dat op de nieuwe accu zeker niet meer dezelfde garantiebepaling zit als op de originele...

Gebruikersavatar
Duc
Forumlid
Berichten: 233
Lid geworden op: 29 aug 2014, 09:41

Re: Garantie accu

Bericht door Duc » 02 dec 2020, 12:55

Als het gaat om accu testen en wellicht vervangen: Mijn dealer heeft weinig verstand van de accu en wil overal kosten voor in rekening brengen...

Wie heeft er goede ervaringen met zijn dealer? Welke dealer denkt met je mee en doet kosteloos de accu optimalisatie? Ik hoop dat jullie kunnen helpen.

Flavio
Forumlid
Berichten: 40
Lid geworden op: 12 dec 2018, 22:34

Re: Garantie accu

Bericht door Flavio » 02 dec 2020, 13:14

De dealer in Bergen op Zoom berekent de self smoothing procedure alleen door als de accu daarna onder 26 Ah blijft. Dat heeft mij in september €80 gekost.

Volgens week gaat de auto er weer heen en nu ben ik er bijna zeker van dat de accu na de procedure onder de 26 Ah zal blijven en dan kom ik dus in aanmerking voor een nieuwe accu. De accu is in 2,5 maand tijd van 26 Ah naar 23,5 Ah gezakt.
TE KOOP: Mitsubishi Outlander PHEV Instyle+ 12/2015 Amethyst Black

Flavio
Forumlid
Berichten: 40
Lid geworden op: 12 dec 2018, 22:34

Re: Garantie accu

Bericht door Flavio » 04 dec 2020, 19:12

Wie weet wat die accu smooting procedure nou precies inhoudt?

Mijn dealer beweert dat ze moeten beginnen te testen als de accu vol is en dat ze daarna met de auto moeten gaan rijden om de accu leeg te maken?
Ik heb volgens mij ergens gelezen dat dit leegmaken van de accu door de computer, die in de werkplaats op de auto wordt aangesloten, gedaan wordt door de verwarming e.d. aan te zetten, dus daar hoeft geen monteur aan te pas te komen.

Mijn dealer is ook van mening dat ik de extra tijd die ze nodig hebben om de accu te vervangen, bovenop de uren die Mitsubishi aan ze betaalt, voor mijn rekening zou zijn?

Ik krijg een beetje het gevoel dat ze mij onterecht een aantal uur arbeid in rekening proberen te brengen...
TE KOOP: Mitsubishi Outlander PHEV Instyle+ 12/2015 Amethyst Black

erichendri
Forumlid
Berichten: 224
Lid geworden op: 04 aug 2019, 15:08
Locatie: Doorn

Re: Garantie accu

Bericht door erichendri » 04 dec 2020, 21:43

Een dealer legt altijd toe op garantieklussen, dat zijn echt geen
grote bedragen en het verschil mag hij niet doorberekenen.

Eric
Nog geen phev bezitter maar wel zoekende naar een mooie instyle in de juiste kleur.
Privé rijdt ik een subaru legacy awd en zakelijk rijdt in een VW id3.

Gebruikersavatar
Bmtouring
Forumlid
Berichten: 436
Lid geworden op: 10 nov 2019, 17:08
Locatie: Boxmeer

Re: Garantie accu

Bericht door Bmtouring » 04 dec 2020, 22:44

Flavio schreef:
04 dec 2020, 19:12
Wie weet wat die accu smooting procedure nou precies inhoudt?

Mijn dealer beweert dat ze moeten beginnen te testen als de accu vol is en dat ze daarna met de auto moeten gaan rijden om de accu leeg te maken?
Ik heb volgens mij ergens gelezen dat dit leegmaken van de accu door de computer, die in de werkplaats op de auto wordt aangesloten, gedaan wordt door de verwarming e.d. aan te zetten, dus daar hoeft geen monteur aan te pas te komen.

Mijn dealer is ook van mening dat ik de extra tijd die ze nodig hebben om de accu te vervangen, bovenop de uren die Mitsubishi aan ze betaalt, voor mijn rekening zou zijn?

Ik krijg een beetje het gevoel dat ze mij onterecht een aantal uur arbeid in rekening proberen te brengen...
Mijn ervaring: auto brengen, volgende ochtend auto ophalen met nieuwe accu. Geen extra uren, geen extra kosten. Ook niet voor de leenauto (nieuwe PHEV). Wel betaald voor de voorafgaande test en bijbehorende leenauto maar niet voor de accuwissel zelf dus.

De procedure aan de computer duurt lang, er hoeft niet rondgereden te worden om 'm leeg te laten lopen (er stond geen km bij op mijn teller) en het opnieuw opladen en de bijbehorende software procedure schijnt lang te duren (mijn interpretatie van hun woorden).
Fysiek gezien is de wissel geen moeilijke klus: hoofdstekkers voetenruimte achterin onder het klepje los, auto omhoog, paar stekkers los, handvol bouten los, accu laten zakken, andere eronder rijden en andersom terug. Er is geen seconde besteed aan conservering, invetten, schoonmaken. Moest dus doen niet (is geen verwijt) Daarna computer eraan, stekker eraan en laat 'm maar cellen opladen en calibreren.

Maar haal je niet 2 dingen door elkaar? cell smoothing is volgens mij alleen het resetten van de BMU (oftewel: de aangenomen/berekende waarden verwijderen en de werkelijke status van de cellen aanleren door aaneengesloten leeglopen en opladen. Dit moet bij een nieuw ingebouwde accu en kan bij een bestaande accu. In het laatste geval is dat de vaak genoemde accu-test, de waarde na deze procedure is bepalend voor garantie ja of nee. Die klus kost je wat aan arbeidstijd en zo. In het eerste geval is dat het tijdrovende (maar niet arbeids intensieve) deel van de wissel.
Een wissel kost dus qua werk alleen het sleutelwerk meer dan de smoothing/calibratie/accutest procedure. Nou ja, en de accu zelf dan...

Dus of je garagist je wat extra euro's wil doen doneren; je gevoel kan gelijk hebben. Kan ook best met goede bedoeling zijn vermeld: er zal een vast bedrag voor de wissel staan, doen ze er langer over, dan kost hem dat dus tijd. Het waarom van die meer tijd nodig kun je over twijfelen.

Persoonlijk vind ik dat je als dealer wel met hele erge sterke argumenten moet komen als je extra tijd aan de klant gaat berekenen voor een garantie klus. Bijv. als de boel beschadigd is waardoor je de boel niet op de normale manier kunt losmaken. Maar als er wat ramvast geroest zit doordat de bouten niet tegen water konden dan mag de fabrikant de prijs van te goedkope bouten keuze alsnog betalen.

Flavio
Forumlid
Berichten: 40
Lid geworden op: 12 dec 2018, 22:34

Re: Garantie accu

Bericht door Flavio » 04 dec 2020, 22:56

Ik heb het over de accutest en het vervangen.

Voor de accutest wilden ze mij de eerste keer zo'n €300 doorberekenen. Dat is na mijn protest uiteindelijk €80 geworden.
De volgende accutest staat voor a.s. woensdag gepland en ik krijg het gevoel dat ze dat dus geheel willen doorberekenen. Mijn vraag is hoeveel arbeid daar mee gemoeid is, behalve de computer in de auto steken en die zijn werk laten doen.
En valt de accutest ook onder de garantie als blijkt dat de accu onder garantie vervangen kan worden?

De vraag over het vervangen heb ik gesteld omdat de dealer vind dat ze daar te weinig tijd voor vergoed krijgen van Mitsubishi en mij daar voor willen laten betalen.
TE KOOP: Mitsubishi Outlander PHEV Instyle+ 12/2015 Amethyst Black

Gebruikersavatar
Bmtouring
Forumlid
Berichten: 436
Lid geworden op: 10 nov 2019, 17:08
Locatie: Boxmeer

Re: Garantie accu

Bericht door Bmtouring » 05 dec 2020, 09:36

De test valt niet onder de garantie, die kun je zelf laten doen wanneer je wilt en doet Mitsubishi niet uit voorzorg. Wel schijnt het zo te zijn dat ze bij elke (grote?) beurt een accustatus registreren maar of ze daar uit zichzelf wat mee doen als die te laag is geworden is mij niet bekend. Lijkt me niet gezien de wake-up call die dit onderwerp vaak veroorzaakt bij PHEV rijders. Ik heb betaald voor de test en niet voor de wissel en geloof dat dat geheel volgens de regels was. (overigens las ik dat je na registratie bij 'mijn' dealer zou worden gewaarschuwd tegen het einde van de garantieperiode; als er nog wat niet ok was, dan konden ze dat nog in orde maken binnen die tijd. Klinkt netjes, was vast bedacht voor kleine dingen, niet complete accupakketen. Voorwaarden krijg je niet alsnog voor je neus, je moet wel effe zelf opletten natuurlijk.)

Je huidige dealer wentelt zijn probleem met Mitsubishi af op jou als klant. Ik heb niet de indruk dat het redelijk is om door de leverancier geaccepteerd garantiewerk alsnog te laten betalen tenzij dat zo in de voorwaarden staat (zoals vaak: wel tijd maar niet onderdelen enzo). Ik vind het niet correct zo. Hij zou daar ook helder over kunnen zijn en je laten kiezen of je voor hem of voor een andere dealer kiest. Voer voor juristen: je claimt bij je leverancier maar diens leverancier geeft de garantie. Je 'krijgt' het dus van de fabrikant en die bepaald waar het wordt uitgevoerd en tegen welke voorwaarden: in zijn dealernetwerk. En als die dealer daar problemen mee heeft, heeft die problemen met de eisen van z'n fabrikant. Jij als klant kunt bij elke dealer terecht in dat netwerk dus deze dealer schiet zichzelf in de voet met het afwentelen ipv onderhandelen. Weigeren zal hij ook niet graag doen, staat vast in de dealer-zijn-voorwaarden dat ie dat niet mag en krijgt hij alsnog woorden met z'n merk.

Ik zou je graag Kardol in Tiel/Nijmegen aanbevelen maar die houden op met Mitsubishi dealerschap dus ik weet niet of danwel tot wanneer je daar terecht zou kunnen. Wellicht een belletje waard, al is het maar als informatiebron voor je vragen. (geen idee waar je woont, staat niet in je profiel)

Arbeid aan de test behalve wat je noemt bestaat mijns inziens alleen uit het naar binnen rijden, plaats innemen en weer naar buiten rijden. Verder computer aansluiten en paar euro aan stroom er in pompen (cyclus leeg en weer vol). Effectief stel ik mij voor dat dat aan kosten met 1 uur werkplaatstarief (waar dus apparatuur en kennis in verwerkt is) goed betaald zou zijn, maar vragen mogen ze natuurlijk wat ze maar willen.

RoelUtrecht
Forumlid
Berichten: 115
Lid geworden op: 07 jun 2018, 11:52

Re: Garantie accu

Bericht door RoelUtrecht » 05 dec 2020, 10:30

Wel bijzonder dat laten betalen voor een evt vervanging. Volgens mij krijgen ze daar ook gewoon uren betaald door de MNL. Bij mij, waar ik de auto wel in onderhoud heb, doen ze de test voor niks. Dit lees ik ook geregeld op 't forum. Wanneer er wel iets betaald wordt lees ik meestal over EUR 80,- 300 is zoals jezelf ook aanhankelijk maakte echt belachelijk. Ik zou sterk overwegen om naar een ander te gaan.

Suc6 verder!
Mitsubishi Outlander PHEV Instyle '13
2,3 L/100KM

Brandsweer
Nieuw forumlid
Berichten: 8
Lid geworden op: 02 aug 2019, 15:22
Locatie: Friesland

Re: Garantie accu

Bericht door Brandsweer » 08 dec 2020, 20:59

Hier ook al 2x een accu test gedaan (in 1,5 maand), de eerste bij de dealer Velthuizen in Groningen, waar ook de luchtstroomsensor onder garantie is vervangen (en waar de auto tot dusver altijd in onderhoud is geweest). Ben in het totaal daar volgens mij nog geen uur binnen geweest. En de 2e keer is hij bij Raggers in Heerenveen getest tijdens een beurt. Beide keren is er niets voor gerekend en de resultaten zijn 32,9 Ah voor een auto met 99000 km op de teller en uit 2014 zijn volgens mij nog goede waardes. En zal er voor mij wel geen nieuwe accu onder garantie komen...

Gebruikersavatar
JohanvdH
Forumlid
Berichten: 561
Lid geworden op: 02 mei 2017, 11:46
Locatie: Wageningen

Re: Garantie accu

Bericht door JohanvdH » 09 dec 2020, 15:16

Het uitlezen van de accu capaciteit hoort de dealer bij elke beurt te doen.
Als je ernaar vraagt hebben ze het getal zo beschikbaar.

Testen is gewoon uitlezen van de diagnose apparatuur. Dat kost geen extra tijd.

De smoothing procedure kost wel meer tijd en ik kan me voorstellen dat daar kosten voor worden gerekend.
Mitsubishi Outlander PHEV Instyle+
11-2013, Amethyst Black
Afbeelding

Gebruikersavatar
Duc
Forumlid
Berichten: 233
Lid geworden op: 29 aug 2014, 09:41

Re: Garantie accu

Bericht door Duc » 12 dec 2020, 22:05

Ik ben zo blij met dit forum! :-) Zoveel goede info. Bedankt!

Wat hebben jullie moeten betalen voor de smoothing procedure? (dit is toch de accu opkietelbeurt, die de accu-capaciteit verhoogt met circa 1-3 Ah?)

stimpy877
Berichten: 2
Lid geworden op: 16 jun 2019, 19:02

Re: Garantie accu

Bericht door stimpy877 » 13 dec 2020, 18:11

Heb onlangs ook de accu eens laten uitlezen.(Phev bwj.2018)
Ik heb de auto savonds met lege batterij gebracht en de volgende dag mocht ik er terug om
en hebben mij zelf geen papieren laten zien maar via de watchdog app zag ik 36,8Ah en ik kwam van 32,4Ah.
Wat ze juist gedaan hebben is mij een raadsel ik denk persoonlijk Dbcam.

RoelUtrecht
Forumlid
Berichten: 115
Lid geworden op: 07 jun 2018, 11:52

Re: Garantie accu

Bericht door RoelUtrecht » 17 dec 2020, 12:16

Vandaag auto teruggekregen na kalibratie rij accu. Deze stond op 24,6 en helaas met 1,8 ah gestegen naar 26,4. De vorige keer (+-9mnd geleden) stond ie op 25,4 en toen met 1,9ah gestegen. Nog gevraagd of ze 't niet alsnog kunnen proberen aangezien deze er toch wel onder zal gaan vallen de komende tijd. De kans op Suc6 hiermee schatten ze laag in. Volgende keer weer beter!

Gr, Roel
Mitsubishi Outlander PHEV Instyle '13
2,3 L/100KM

Gebruikersavatar
Duc
Forumlid
Berichten: 233
Lid geworden op: 29 aug 2014, 09:41

Re: Garantie accu

Bericht door Duc » 20 dec 2020, 10:55

Hi, Ik raak toch de kluts een beetje kwijt tav de mogelijke procedures. Ik lees 'opkietelen' (:-)), smoothening procedure, dbcam. Kan iemand de verschillende procedures uitleggen?

Gebruikersavatar
Bmtouring
Forumlid
Berichten: 436
Lid geworden op: 10 nov 2019, 17:08
Locatie: Boxmeer

Re: Garantie accu

Bericht door Bmtouring » 20 dec 2020, 11:44

Leesvoer: https://www.richi.uk/p/mitsubishi-outla ... v-faq.html

Simpel gezegd zijn er meerdere manieren om onderhoud te plegen aan het accupakket en bijbehorende apparatuur:
de unit die het laden en ontladen regelt en data levert aan het dashboard heet de BMS en die kan van de waps raken en dan is de werkelijke staat van de accu niet meer gelijk aan wat het BMS denkt dat die is. En daardoor gaat de hoeveelheid laden en ontladen mis. De gegevens van het BMS wissen om 'm te dwingen opnieuw te leren wordt hier en daar beschreven. Komt neer op met leeg pakket en geen historische data de hele cyclus van vol laden en leeg raken te doorlopen. Daardoor weet het BMS de eindpunten (wat is vol en wat is laag) weer en kan ie weer verder.

Daar zijn wat trucs voor beschreven her en der. Met de 12v accu leeg, laadstekker eruit en erin en weet ik veel. Tot leegrijden, standverwarming aan tot ie stopt vanwege hele lege accu, en dan in 1 x helemaal volladen zoals op bovenstaande link beschreven. En de dealer kan dat via software (MUT) aanzetten.

cell smoothing is volgens mij bovenstaande plus een controle en bijstellen per accucel waar het hele pakket uit bestaat. Dat duurt lang en kennelijk kunnen de cellen apart aangstuurd worden, krijgt een zwakkere cel dus wat meer aandacht dan een sterkere cel. zoiets.

De grondigste manier is kennelijk de echte DRIVE BATTERY CAPACITY AUTOMATIC MEASUREMENT oftewel de dbcam procedure. En dat is een ander vinkje in de software voglens bovenstaande link die niet elke dealer kan vinden. Niet verwonderlijk, de meeste PHEV's in NL gingen de lease in en berijders hadden weinig interesse in de techniek. Nu er meer particulieren mee rijden die dat wel interessant vinden en de techniek maximaal te benutten.

genoemde link geeft veel informatie, lang niet alles bewezen natuurlijk maar ik vind het wel een grondige inkijk in de systemen in de PHEV. Het gaat wat dieper dan de schreeuwrige oneliners met magische handelingen om extreme resultaten te krijgen op sommige forums en videos.

Gebruikersavatar
Duc
Forumlid
Berichten: 233
Lid geworden op: 29 aug 2014, 09:41

Re: Garantie accu

Bericht door Duc » 20 dec 2020, 23:12

Dank Bmtouring! Duidelijke info. Als Mitsubishi er niet uitkomt, kunnen ze nog altijd bij jou terecht! :D

Gebruikersavatar
Bmtouring
Forumlid
Berichten: 436
Lid geworden op: 10 nov 2019, 17:08
Locatie: Boxmeer

Re: Garantie accu

Bericht door Bmtouring » 21 dec 2020, 14:08

Dank voor het compliment maar terecht is het niet: ik heb hierboven weergegeven wat ik heb gedestilleerd uit de wirwar van meningen, eigen ervaringen en door anderen opgeschreven ervaringen. Die mensen die dit allemaal opschrijven, proberen, uitzoeken, video's van opnemen, die hebben we nodig. De waarheid hebben we geen van allen in pacht, dealers ook niet per definitie al zitten daar hele goede tussen.
En van Mitsubishi kunnen we helaas niet verwachten dat ze alsnog een technisch document publiceren die onze ouwe outlanders uit de doeken doet.

Deze techniek is alweer achterhaald, hoe anders was dat met bijvoorbeeld duitse auto's uit de jaren 70-80, heel veel techniek en zelfs onderdelen van toen zijn grotendeels in werking gelijk gebleven, daar kon je serieus veel over leren en toepassen.

De PHEV doorgronden heeft zo weinig zin; tegen de tijd dat je echt wat kunt gaan doen is het hele hybride verhaal voorbij. Opvolgende modellen vergen weer andere kennis en spullen. Het werk aan de auto's is steeds minder en minder vaak, wat blijft is software en electro/accu technieken waar je zonder speciale apparatuur niks meer aan kunt doen.

Het worden wegwerp artikelen: werkt het dan is het ok. Kleine softwarematige aanpassingen gaat nog. Maar zodra er echt wat stuk is, is het meteen duur want alles geintegreerd.

Weliswaar zal het na het wegwerpen na 10 jaar dienst wel veel gerecycled kunnen worden maar of dat vergelijkbaar is met een ouwe Benz pas na 30 jaar dienst slopen? Maar ook hier geldt natuurlijk: wanneer is het dan goed? Voor de werkgelegenheid hier, of in het producerende land? of voor het milieu hier/daar, of voor de eigenaar, of voor de overheid etc.

Back on topic: met mijn nieuwe accupakket heb ik min of meer een nieuwe auto van 6 jaar oud. De rest van de auto heeft z'n sporen van gebruik maar die zou ik na 1 jaar ook al gehad hebben. Kwestie van materiaalkeuze, sommige dingen slijten nou eenmaal sneller.

Wat er met mijn oude pakket is gebeurd weet ik niet, het wordt gerecycled maar hoe? Dat is accutechniek, een hele interssante nieuwe sport. Heb een youtube videootje gezien waar ze zo'n ding uitelkaar halen. Een hele rij kleine accutjes met een boel draden en wat printplaten. Stel me zo voor dat die accutjes individueel getest kunnen worden en alsnog gebruikt. Het ding is modern genoeg om goed gerecycled te worden neem ik maar aan.

In dat opzicht is zo'n accuwissel eigenlijk zo raar nog niet om vaker te doen in het leven van de auto. Het is dat er grote bedragen voor staan maar als je sec naar de hardware kijkt lijkt me dat wel mee te vallen. Technisch gezien geen rocket-science om dat ding te vervangen. Het inleren zou slimmer/sneller/beter kunnen. Zal nog wel even duren voordat de huidige EV producenten zover zijn dat die pakketten universeler worden en dus goedkoper in productie en vervanging. Voorlopig is die kennis nou juist waarop ze nog kunnen concurreren, minder op bouwkwaliteit dan vroeger. Waarom niet zoals de huidige startaccu's? Ding eruit, ding erin, intelligentie apart maken en klaar. De rest van de auto doet niks bijzonders met een voller of leger maximum lading van het pakket. Ik zou bijna zeggen: accu laten zakken, deksel eraf, kapotte cellen vervangen, deksel erop, omhoog en klaar. Logistiek ook handiger.

Overigens, heeft iemand goede informatie over de garantiebepalingen van het nieuwe pakket? Aangezien je er als gebruiker niets aan kunt verklooien (als je normaal met je auto omgaat dan) zou je toch mogen verwachten dat die ook weer in hetzelfde tempo verouderd met dus een gelijke kwaliteitsgarantieregeling.
Echter: de garantie op het 1e pakket is geen wettelijke, dus staat het ze waarschijnlijk vrij om op de 2e iets anders te bieden. Wettelijke 2 jaar heb je sowieso lijkt me. En verder een redelijke periode die je als gebruiker mag verwachten maar ja... hoe lang zou dat zijn (wat ook nog eens juridisch bruikbaar is).

Flavio
Forumlid
Berichten: 40
Lid geworden op: 12 dec 2018, 22:34

Re: Garantie accu

Bericht door Flavio » 21 dec 2020, 19:54

Mijn auto staat vandaag weer bij de dealer om de accu te meten. Ik dacht dat dit een uurtje werk was, maar volgens de dealer zijn ze van Mitsubishi Nederland verplicht om weer een complete accu smoothing procedure te doen (die ze een maand of drie geleden ook al hebben gedaan) om de aanvraag voor een nieuwe accu te kunnen indienen. Klopt dat of snappen ze het wederom weer niet?
TE KOOP: Mitsubishi Outlander PHEV Instyle+ 12/2015 Amethyst Black

Gebruikersavatar
Bmtouring
Forumlid
Berichten: 436
Lid geworden op: 10 nov 2019, 17:08
Locatie: Boxmeer

Re: Garantie accu

Bericht door Bmtouring » 21 dec 2020, 21:39

Ik denk dat dat wel klopt, de garantieaanvraag komt van de grond na een voorgeschreven test.

Een meting zonder smoothing is eigenlijk geen goede meting want er is verbetering mogelijk (al blijkt die volgens de gedeelde ervaringen op dit forum) niet veel op te leveren, ik kan me wel voorstellen dat Mitsubishi wel graag een 'echte' meting wil hebben voordat ze de claim (en dus de kosten) accepteren.

Dat die meting kortgeleden ook al is gedaan - en klaarblijkelijk volgens voorschrift - komt onnozel over, dat wel. Beetje als een coronatest: kun je elke week wel doen want in de tussentijd kun je het alsnog opgelopen hebben.

Vond het zelf ook wel een gok maar ik had geluk: de eerste test (met smoothing) was meteen al ondermaats en kon de claim de deur uit. Voor hetzelfde geld had ik het in het najaar nog eens moeten doen (net onder de km limiet) als ik door de smoothing nét boven de grens was uitgekomen.

Bekijk de kosten en moeite van de testen relatief aan de kosten en voordeel van een nieuw accupakket. Ik vond het niet meer zo'n pijn doen, die rekening. :)

RoelUtrecht
Forumlid
Berichten: 115
Lid geworden op: 07 jun 2018, 11:52

Re: Garantie accu

Bericht door RoelUtrecht » 22 dec 2020, 20:08

Bmtouring schreef:
20 dec 2020, 11:44
Leesvoer: https://www.richi.uk/p/mitsubishi-outla ... v-faq.html

Simpel gezegd zijn er meerdere manieren om onderhoud te plegen aan het accupakket en bijbehorende apparatuur:
de unit die het laden en ontladen regelt en data levert aan het dashboard heet de BMS en die kan van de waps raken en dan is de werkelijke staat van de accu niet meer gelijk aan wat het BMS denkt dat die is. En daardoor gaat de hoeveelheid laden en ontladen mis. De gegevens van het BMS wissen om 'm te dwingen opnieuw te leren wordt hier en daar beschreven. Komt neer op met leeg pakket en geen historische data de hele cyclus van vol laden en leeg raken te doorlopen. Daardoor weet het BMS de eindpunten (wat is vol en wat is laag) weer en kan ie weer verder.

Daar zijn wat trucs voor beschreven her en der. Met de 12v accu leeg, laadstekker eruit en erin en weet ik veel. Tot leegrijden, standverwarming aan tot ie stopt vanwege hele lege accu, en dan in 1 x helemaal volladen zoals op bovenstaande link beschreven. En de dealer kan dat via software (MUT) aanzetten.

cell smoothing is volgens mij bovenstaande plus een controle en bijstellen per accucel waar het hele pakket uit bestaat. Dat duurt lang en kennelijk kunnen de cellen apart aangstuurd worden, krijgt een zwakkere cel dus wat meer aandacht dan een sterkere cel. zoiets.

De grondigste manier is kennelijk de echte DRIVE BATTERY CAPACITY AUTOMATIC MEASUREMENT oftewel de dbcam procedure. En dat is een ander vinkje in de software voglens bovenstaande link die niet elke dealer kan vinden. Niet verwonderlijk, de meeste PHEV's in NL gingen de lease in en berijders hadden weinig interesse in de techniek. Nu er meer particulieren mee rijden die dat wel interessant vinden en de techniek maximaal te benutten.

genoemde link geeft veel informatie, lang niet alles bewezen natuurlijk maar ik vind het wel een grondige inkijk in de systemen in de PHEV. Het gaat wat dieper dan de schreeuwrige oneliners met magische handelingen om extreme resultaten te krijgen op sommige forums en videos.
Te gek, dank voor alle informatie en delen vd link!
Mitsubishi Outlander PHEV Instyle '13
2,3 L/100KM

Flavio
Forumlid
Berichten: 40
Lid geworden op: 12 dec 2018, 22:34

Re: Garantie accu

Bericht door Flavio » 22 dec 2020, 20:18

Vandaag de auto opgehaald. Op PHEV Watchdog kan ik zien dat er een BCAM procedure is uitgevoerd en helaas is accu van 23,9 naar 26,1 gegaan. :x :x
De dealer gaat toch de aanvraag indienen.
TE KOOP: Mitsubishi Outlander PHEV Instyle+ 12/2015 Amethyst Black

PHEVlkj
Forumlid
Berichten: 862
Lid geworden op: 31 aug 2013, 15:22

Re: Garantie accu

Bericht door PHEVlkj » 24 dec 2020, 14:54

Dat wordt spannen afwachten dan....

Succes.

lkj
Vanaf mei 2019 tot april 2023 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle. Bouwjaar 2014 (gebruikt gekocht). Zwart metallic.
T/m april 2019 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle Bouwjaar 2013 (nieuw gekocht). Titanium Grey.

Plaats reactie