MMCS Touch Screen werkt niet meer

Algemene vragen over de Mitsubishi Outlander PHEV, antwoorden en ervaringen
Plaats reactie
Outlanderinho
Berichten: 1
Lid geworden op: 25 aug 2019, 02:33

MMCS Touch Screen werkt niet meer

Bericht door Outlanderinho » 23 okt 2019, 13:38

Hallo allemaal,

Ik had mezelf een leukere eerste post voorgesteld, maar heb her en der wel al wel wat mee lopen lezen. Nou hebben wij laatst een Outlander Executive Edition aangeschaft, bouwjaar oktober 2014. Rijdt prima en wij zijn dan ook tevreden, echter hebben we sinds vorige week last van een touchscreen dat niet meer reageert.

De hardbuttons werken allemaal nog wel, ook de knoppen op het stuur voor het geluid / radio werken, alleen reageert het touchscreen op geen enkele aanraking meer. Niks vreemds gebeurd verder, gewoon plotseling ontstaan voor zover ik weet. In het MMCS handleidingsboekje vind ik verder niks over het rebooten van het systeem.

De auto is gekocht op een afstandje rijden van ons (anderhalf uur) en willen we dus voor we terug gaan naar de garage, kijken of we dit zelf kunnen oplossen. Nou neem ik aan dat dit wel onder de 6-maanden BOVAG garantie valt, want echt normaal is het niet .. dat een touchscreen het nog geen 5 jaar uithoudt.

Heeft iemand hier misschien ervaring mee, of anders tips om iets te doen? Ik kan hier namelijk helemaal niks over vinden op diverse Outlander-forums :( .

RoelUtrecht
Forumlid
Berichten: 115
Lid geworden op: 07 jun 2018, 11:52

Re: MMCS Touch Screen werkt niet meer

Bericht door RoelUtrecht » 23 okt 2019, 17:04

hoi, Heeft het wel gewerkt neem ik aan? bij werkte het hele scherm een tijdje geleden niet meer. Dit had uiteindelijk te maken met een loszittend stekkertje. Ik zou gewoon naar je lokale Mitsubishi dealer toegaan om te kijken of ze het herkennen. Dit in het kader van potentiële onderhoudsklanten aan je binden ;) Zie een post waar ik ook op gereageerd heb waarin o.a. staat de dealer je systeem niet mag openmaken en je alleen een omruil systeem krijgt:
https://www.outlanderphevforum.nl/forum ... &start=100


Bericht door RoelUtrecht » 23 apr 2019, 18:40

Ondertussen verschillende discussies verder met de garage. De mitsubishi garage mocht de MMCS niet openmaken, maar alleen opsturen voor een ander 2e handssysteem voor bijna 650E. Op m'n aandringen hebben ze 't toch opengemaakt en bleek er een stekkertje van 't kabeltje losgeschoten te zijn. Systeem 3 weken weggeweest en nu werkt' t weer! Nu werkt ook m'n wifi, dus dat lijkt bij m'n Phev (2013) toch in combinatie met de MMCS te werken. Blijft vreemd dat ze dat niet eerder konden/mochten nakijken. Wat onderzoekskosten kwijt, maar wel weer een werkend MMCS (met WiFi)! Dank voor 't meedenken!
Mitsubishi Outlander PHEV Instyle '13
2,3 L/100KM

PHEVlkj
Forumlid
Berichten: 869
Lid geworden op: 31 aug 2013, 15:22

Re: MMCS Touch Screen werkt niet meer

Bericht door PHEVlkj » 25 okt 2019, 19:53

Op zich een tegenvaller, maar zoiets kan gebeuren bij een auto met die leeftijd. Je weet nooit hoe zwaar het leven van dat scherm is geweest.

Dit valt zeker onder de Bovag garantie. Ik zou in dit geval het systeem niet open laten maken. Als Mitsubishi als beleid heeft dat dat niet mag zou ik lekker een andere laten plaatsen.

Ik heb toevallig zelf ook te maken met een aflopende Bovag garantie, dus ik heb me er net in verdiept. Dit soort onderdelen als navigatie units valt er ook onder. In tegenstelling tot de fabrieksgarantie heb je nu ook garantie op slijtende delen zoals remblokjes en schijven. Kijk even op de site van de Bovag, daar staan veel concrete voorbeelden bij veelgestelde vragen o.i.d..

Ik zou niet wachten met melden bij de verkoper. Je bent verplicht het zo snel mogelijk na constatering te doen. Je moet nooit iets doen wat je positie t.o.v. de verkopende partij zou kunnen verslechteren. En dus ook niet er door de plaatselijke dealer iets aan laten doen. Dan ben je kansloos tegen de verkoper als het fout loopt. Je moet hem de mogelijkheid geven om e.e.a. op te lossen. Het lijkt mij belangrijk genoeg om even 2 keer anderhalf uur voor te rijden. Die units zijn er duur genoeg voor. Een leenauto lijkt me ook mogelijk. Volgens de Bovag moet de garantiegever het vervoersprobleem van de garantievrager oplossen tijdens de garantiewerkzaamheden. :D

lkj
Vanaf mei 2019 tot april 2023 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle. Bouwjaar 2014 (gebruikt gekocht). Zwart metallic.
T/m april 2019 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle Bouwjaar 2013 (nieuw gekocht). Titanium Grey.

Eenritjephev
Berichten: 3
Lid geworden op: 31 mei 2020, 19:12

Re: MMCS Touch Screen werkt niet meer

Bericht door Eenritjephev » 01 sep 2020, 20:22

Hallo Allemaal,

Ben nu enkele maanden in bezit van een fantastische outlander en geniet er veel van.
Heb al erg veel info kunnen vinden waarvoor dank.
Ik heb echter sinds enkele dagen ook bovenstaand probleem.
Was benieuwd wat hier de oplossing / ervaringen in zijn.

Scherm begon tijds de rit raar te doen en van zender te wisselen en half te reageren en vervolgens bij volgende start werkt de hele aanraking niet meer...

Ik hoor graag ideeën/suggesties :)

Gebruikersavatar
Bmtouring
Site Admin
Berichten: 449
Lid geworden op: 10 nov 2019, 17:08
Locatie: Boxmeer

Re: MMCS Touch Screen werkt niet meer

Bericht door Bmtouring » 01 sep 2020, 21:06

suggestie? openschroeven en genoemd stekkertje opzoeken. Nou ja, eerst grondig internet afspeuren naar het openmaken etc. Meer richting het oosten hebben ze dat allemaal allang uitgevogeld en beschreven.

Slijtage/schade aan zo'n scherm ken ik bij andere merken wel doordat een deel niet meer werkt, of het ongevoeliger worden, of strepen in beeld. Maar nog nooit door plotselinge totaal uitval. Genoemd stekkertje kan, kan ook corrosie op zo'n plat, dun lintkabeltjes zijn (dat is zelf haast niet op te lossen) maar dat zie ik vaker bij laptops dan bij auto systemen (die zijn dan van binnen op veel meer plaatsen gecorrodeerd)

PHEVlkj
Forumlid
Berichten: 869
Lid geworden op: 31 aug 2013, 15:22

Re: MMCS Touch Screen werkt niet meer

Bericht door PHEVlkj » 01 sep 2020, 21:50

Heb je nog garantie of heb je hem korter dan 6 maanden en van een autobedrijf gekocht?

Dan zou ik er niet zelf aanzitten en het gewoon bij de verkoper neerleggen ter oplossing.

Als je van een particulier hebt gekocht kun je de andere ideeën uitvoeren...

Succes.

lkj
Vanaf mei 2019 tot april 2023 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle. Bouwjaar 2014 (gebruikt gekocht). Zwart metallic.
T/m april 2019 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle Bouwjaar 2013 (nieuw gekocht). Titanium Grey.

Eenritjephev
Berichten: 3
Lid geworden op: 31 mei 2020, 19:12

Re: MMCS Touch Screen werkt niet meer

Bericht door Eenritjephev » 03 sep 2020, 23:36

Bedankt voor de reacties.
Met garantie gekocht dus gelukkig gaan ze er na kijken. :D

Ik laat nog even weten wat de uitkomst is.

PHEVlkj
Forumlid
Berichten: 869
Lid geworden op: 31 aug 2013, 15:22

Re: MMCS Touch Screen werkt niet meer

Bericht door PHEVlkj » 04 sep 2020, 16:25

Mooi, dat scheelt weer een hoop ergernis.
Succes.

lkj
Vanaf mei 2019 tot april 2023 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle. Bouwjaar 2014 (gebruikt gekocht). Zwart metallic.
T/m april 2019 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle Bouwjaar 2013 (nieuw gekocht). Titanium Grey.

Eenritjephev
Berichten: 3
Lid geworden op: 31 mei 2020, 19:12

Re: MMCS Touch Screen werkt niet meer

Bericht door Eenritjephev » 24 okt 2020, 19:52

Het heeft even geduurd maar ik heb de radio weer retour. Nieuw scherm erin gezet en alles werkt weer perfect.

Thanks voor de tips :D

PHEVlkj
Forumlid
Berichten: 869
Lid geworden op: 31 aug 2013, 15:22

Re: MMCS Touch Screen werkt niet meer

Bericht door PHEVlkj » 24 okt 2020, 20:07

gefeliciteerd.

lkj
Vanaf mei 2019 tot april 2023 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle. Bouwjaar 2014 (gebruikt gekocht). Zwart metallic.
T/m april 2019 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle Bouwjaar 2013 (nieuw gekocht). Titanium Grey.

Plaats reactie