Oplossing voor een stabiele bluetooth verbinding!!!

Audio, Bluetooth muziek streamen en navigatie
PHEVlkj
Forumlid
Berichten: 874
Lid geworden op: 31 aug 2013, 15:22

Re: Oplossing voor een stabiele bluetooth verbinding!!!

Bericht door PHEVlkj » 21 mar 2020, 14:17

Ik ben benieuwd hoe het uitpakt.

lkj
Vanaf mei 2019 tot april 2023 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle. Bouwjaar 2014 (gebruikt gekocht). Zwart metallic.
T/m april 2019 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle Bouwjaar 2013 (nieuw gekocht). Titanium Grey.

MitsuAccu
Forumlid
Berichten: 407
Lid geworden op: 09 sep 2013, 11:34

Re: Oplossing voor een stabiele bluetooth verbinding!!!

Bericht door MitsuAccu » 22 mar 2020, 11:09

Ik heb destijds ook wegvallende USB sticks gehad. Het hielp bij mij om niet een USB stick te gebruiken voor de muzie, maar een SD kaart die direct in de unit gezet kan worden. Toen waren mijn problemen voorbij.
Misschien helpt dit.

Gerardus.Rog
Forumlid
Berichten: 55
Lid geworden op: 24 feb 2019, 00:54

Re: Oplossing voor een stabiele bluetooth verbinding!!!

Bericht door Gerardus.Rog » 19 mei 2020, 19:39

Zoals beloofd hierbij een update...

Gisteren is de auto binnen geweest voor enkele updates nadat er contact geweest is met mitsubishi zelf.

*tromgeroffel*

Het probleem is opgelost!

Geen wegvallende usb meer en een stabiele en instant Bluetoothverbinding.

Ook geeft het mmcs nu de correcte nummers weer die afgespeeld worden.

Dus er is een update die maakt dat usb doet wat deze moet doen en wegvallende Bluetooth kan opgelost worden.

PHEVlkj
Forumlid
Berichten: 874
Lid geworden op: 31 aug 2013, 15:22

Re: Oplossing voor een stabiele bluetooth verbinding!!!

Bericht door PHEVlkj » 20 mei 2020, 10:26

Dat is super. :D

lkj
Vanaf mei 2019 tot april 2023 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle. Bouwjaar 2014 (gebruikt gekocht). Zwart metallic.
T/m april 2019 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle Bouwjaar 2013 (nieuw gekocht). Titanium Grey.

vulcan750
Forumlid
Berichten: 175
Lid geworden op: 09 jan 2018, 11:37

Re: Oplossing voor een stabiele bluetooth verbinding!!!

Bericht door vulcan750 » 21 mei 2020, 15:47

Super! Was de update service of moest je betalen voor de update? Ik heb ook nog een wat oudere telefoon met maarliefst Android 6, werkt eigenlijk nog steeds prima (Huawei P8). Het hoeft nog niet direct, maar ik durf bijna geen nieuwe meer te kopen. 😉
Mits Outlander PHEV Executive X-line 2015.(niet meer!) Volvo XC40 Recharge EV MY23

Gebruikersavatar
JohanvdH
Forumlid
Berichten: 568
Lid geworden op: 02 mei 2017, 11:46
Locatie: Wageningen

Re: Oplossing voor een stabiele bluetooth verbinding!!!

Bericht door JohanvdH » 22 mei 2020, 08:50

Dat is goed nieuws Gerardus!

Kan je de versies van de verschillende systemen hier doorgeven zodat ander PHEV rijders kunnen controleren of ze de versie van jouw auto al hebben of ook bij de dealer kunnen vragen om een update?
Het gaat hoogstwaarschijnlijk om de versie van de Main Microcomputer. Die zal bij jou recenter zijn dan die van mij (M3D300 00.72.12)

Je kan de versies achterhalen door met het contact aan en de handrem aan tegelijk de knoppen Settings en Map ingedrukt te houden.
Na een paar seconden verschijnt het menu waar ook de versies van de verschillende systemen in af te lezen zijn.

Ik ben ook benieuwd of de dealer kosten in rekening brengt voor het updaten.

Ik heb de versienummers van onze PHEV achterhaald:

Versions Indication (screen 1):
Main Microcomputer M3D300 00.72.12
Display Microcomputer M31LN0 00.15.12
HD Microcomputer Acquisition Error
Navi (Loader) BLD-MMC13M 2.19
Navi ((Application) NR242EM 10.41.16
Map Data 260E A1401

Versions Indication (screen 2):
CD Mech CD8 B101F311
CAN BOX 00.10.23
Premium Amp 00.44.00

Hands Free Module:
Parts No. 8785A062
H/W Version 13
S/W Version 14.00.000
HFM Self Check OK
HFM MIC Check OK

Onze PHEV koppelt goed aan de telefoon maar bij afspelen van Spotify via Bluetooth wordt alleen het eerste liedje weergegeven op het display.
Daarnaast reset het systeem als je naar DAB mode gaat of wanneer je in de DAB module de stationslijst opvraagt.
Mitsubishi Outlander PHEV Instyle+
11-2013, Amethyst Black (particulier gekocht in 2018)
Afbeelding

Gebruikersavatar
RX-Men-8
Forumlid
Berichten: 291
Lid geworden op: 09 jul 2019, 21:30
Locatie: Hilversum

Re: Oplossing voor een stabiele bluetooth verbinding!!!

Bericht door RX-Men-8 » 22 mei 2020, 21:05

Leuk, dat moest ik meteen even proberen, en ik heb net een half uurtje door het service menu zitten grasduinen.

Er is 1 verschil met jouw versielijstje:

Main Microcomputer M3D300 00.78.12

En ik heb ook geen niet jouw Spotify probleem, elke song geeft de titel weer (maar niet de artiest). Ook als je previous / next track doet en het volume bedient verschijnt de titel. Ik gebruik overigens een iPhone, dus ik weet niet of dat ook uitmaakt.

En dank je, weer wat geleerd :)
Outlander PHEV: Afbeelding MX-5: Afbeelding Avensis Verso: Afbeelding IS200: Afbeelding

Gebruikersavatar
JohanvdH
Forumlid
Berichten: 568
Lid geworden op: 02 mei 2017, 11:46
Locatie: Wageningen

Re: Oplossing voor een stabiele bluetooth verbinding!!!

Bericht door JohanvdH » 22 mei 2020, 21:21

Geen dank, ik vond het ook interessant om in het "hidden menu" te bladeren en het kan nuttig zijn om deze info te delen.

Ik was op die versienummers gekomen via een eerder topic hier (viewtopic.php?f=10&t=3838&start=25) en ik vermoed dat de door jou genoemde Main Microcomputer M3D300 00.78.12 versie inderdaad degene is die voor een werkende Spotify weergave van de songnamen zorgt.

Luister je ook via Bluetooth naar Spotify of gebruik je een USB kabel (als dat al mogelijk is)?
Heb je ook herstarts van het systeem als je DAB gebruikt of is dat met die nieuwe versie ook verholpen?
Mitsubishi Outlander PHEV Instyle+
11-2013, Amethyst Black (particulier gekocht in 2018)
Afbeelding

Gebruikersavatar
RX-Men-8
Forumlid
Berichten: 291
Lid geworden op: 09 jul 2019, 21:30
Locatie: Hilversum

Re: Oplossing voor een stabiele bluetooth verbinding!!!

Bericht door RX-Men-8 » 22 mei 2020, 22:16

Via bluetooth.

Eigenlijk doe ik weinig met DAB+ omdat ik alles via de iPhone doe, Navigatie, Radio, Podcasts, Spotify en dat is heel vlot en comfortabel.
Wat ik me herinner van DAB+ dat richting west Friesland op de A9 het geluid wel eens wegvalt. Maar geen herstarts.
En zoals gezegd bluetooth alles erg goed, de enige kritiek is dat je soms expliciet op de iPhone toch de bluetooth verbinding moet selecteren nadat je een telefoongesprek aanneemt op de iPhone zelf en niet via de knop op het stuur.

Over Spotify, als de app open is op de iPhone was gaat deze vanzelf verder spelen over bluetooth als je in de auto stapt. Maar als niets actief was op de iPhone, gaat ie de muziekbibliotheek op de iPhone zelf afspelen.
Outlander PHEV: Afbeelding MX-5: Afbeelding Avensis Verso: Afbeelding IS200: Afbeelding

PHEVlkj
Forumlid
Berichten: 874
Lid geworden op: 31 aug 2013, 15:22

Re: Oplossing voor een stabiele bluetooth verbinding!!!

Bericht door PHEVlkj » 23 mei 2020, 16:08

Mijn telefoon met de nieuwste Android werkt ook probleemloos met Bluetooth.

Mijn dealer rekent nooit extra kosten voor het updaten van de auto en/of Bluetooth software. Het is gewoon onderdeel van een standaard onderhoudsbeurt. Dan hebben ze waarschijnlijk toch al een netwerkverbinding van de auto met Japan....

Maar als het apart moet gebeuren kan ik me voorstellen dat ze voor de werkzaamheden wel wat vragen.

lkj
Vanaf mei 2019 tot april 2023 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle. Bouwjaar 2014 (gebruikt gekocht). Zwart metallic.
T/m april 2019 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle Bouwjaar 2013 (nieuw gekocht). Titanium Grey.

PHEVlkj
Forumlid
Berichten: 874
Lid geworden op: 31 aug 2013, 15:22

Re: Oplossing voor een stabiele bluetooth verbinding!!!

Bericht door PHEVlkj » 26 mei 2020, 14:47

@vulcan750

Ik ben nog vergeten daar op te reageren.

Ik heb (5) jaren alleen mijn oude HTC desire (toen Android 2.43) gebruikt voor het gebruik van de app. En mijn nieuwere telefoons voor het bellen via Bluetooth. Zelfs na het upgraden van de WIFI heb ik die HTC nog gebruikt. Helaas ging die een tijd geleden kapot.

Voor het gebruik van de app hoef je geen sim kaart in je telefoon te hebben. Dus als je overstapt naar een nieuwe telefoon moet je zorgen dat de dealer zo lang mogelijk de oude software van de app op de auto laat staan. Dus gewoon de sim eruit halen in de Huawei en niets opnieuw installeren voor de app. Het blijft gewoon werken. Dan kun je ook je thuisnetwerk even eruit gooien en dan maak je standaard verbinding met de PHEV, zonder dat je eerst moet omschakelen vanaf je thuisnetwerk.

Mijn huidige Nokia 7 plus (wordt steeds opnieuw naar de nieuwste Android bijgewerkt, nu versie 10) werkt feilloos met Bluetooth.

Mijn dealer onderscheid 3 mogelijkheden qua updates bij een beurt.
1 Update algemene auto software (gebeurt nog steeds kennelijk)
2 Update app software in de auto
3 Update Bluetooth software van de auto.

3 zou ik uit ervaring alleen adviseren als je een nieuw telefoon hebt en de Bluetooth koppeling werkt niet meer. Je kunt de update niet terugdraaien naar de vorige versie.

Bij een onderhoudsbeurt horen die updates er gewoon bij, dus je hoeft daar niet extra voor te betalen. Maar je moet er wel even over nadenken.

Ik heb nog niet geprobeerd om de app weer werkend te krijgen op de Nokia na de laatste update van de app, misschien ga ik dat nog even proberen binnenkort. Maar het gaat hier over Bluetooth.

lkj
Vanaf mei 2019 tot april 2023 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle. Bouwjaar 2014 (gebruikt gekocht). Zwart metallic.
T/m april 2019 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle Bouwjaar 2013 (nieuw gekocht). Titanium Grey.

vulcan750
Forumlid
Berichten: 175
Lid geworden op: 09 jan 2018, 11:37

Re: Oplossing voor een stabiele bluetooth verbinding!!!

Bericht door vulcan750 » 26 mei 2020, 16:17

Ikj, bedankt voor je uitvoerige antwoord! Hier kan ik wat mee en voorlopig laat ik de BT versie maar voor wat het is. M'n good old Huawei P8 werkt nog feilloos, ook de batterij lijkt onverslijtbaar. Ondanks Trumps wanhopige tegenwerkingen wordt mijn volgende telefoon waarschijnlijk weer een Huawei. (maar dat is een ander verhaal!) 😉
En wellicht komt er dit jaar een andere telefoon, dan hou ik de P8 er nog wel even naast.
Mits Outlander PHEV Executive X-line 2015.(niet meer!) Volvo XC40 Recharge EV MY23

PHEVlkj
Forumlid
Berichten: 874
Lid geworden op: 31 aug 2013, 15:22

Re: Oplossing voor een stabiele bluetooth verbinding!!!

Bericht door PHEVlkj » 26 mei 2020, 20:03

Goed plan..

lkj
Vanaf mei 2019 tot april 2023 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle. Bouwjaar 2014 (gebruikt gekocht). Zwart metallic.
T/m april 2019 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle Bouwjaar 2013 (nieuw gekocht). Titanium Grey.

Gerardus.Rog
Forumlid
Berichten: 55
Lid geworden op: 24 feb 2019, 00:54

Re: Oplossing voor een stabiele bluetooth verbinding!!!

Bericht door Gerardus.Rog » 20 jun 2020, 08:05

Als ik weer eens tijd heb zal ik de versies opzoeken. Wel even vermelden dat de fix van korte duur was. Zoals vanouds weer instabiele Bluetooth met wegvallende verbinding en geen automatische audioverbinding meer. Aan gsm niets veranderd en nog altijd android 10. Merk van gsm is Sony xperia xz2 premium

Ook weer de melding usb geheugen niet aangesloten, wel aangesloten. Blijft iets vaags.

Gebruikersavatar
JohanvdH
Forumlid
Berichten: 568
Lid geworden op: 02 mei 2017, 11:46
Locatie: Wageningen

Re: Oplossing voor een stabiele bluetooth verbinding!!!

Bericht door JohanvdH » 20 jun 2020, 11:14

RX-Men-8 schreef:
22 mei 2020, 21:05
Leuk, dat moest ik meteen even proberen, en ik heb net een half uurtje door het service menu zitten grasduinen.

Er is 1 verschil met jouw versielijstje:

Main Microcomputer M3D300 00.78.12

En ik heb ook geen niet jouw Spotify probleem, elke song geeft de titel weer (maar niet de artiest). Ook als je previous / next track doet en het volume bedient verschijnt de titel. Ik gebruik overigens een iPhone, dus ik weet niet of dat ook uitmaakt.

En dank je, weer wat geleerd :)
Met de jaarbeurt heeft de dealer ook de software versie van de Main Microcomputer geupdate (naar versie 00.78.12).
DAB radio werkt nu zonder spontane reboots van het systeem.
Spotify vanaf mijn Android toestel via Bluetooth werkt nog als voorheen en de weergave geeft op het scherm ook nog steeds alleen de eerste liedje dat je afspeelt weer wat blijft staan wanneer je naar de volgende liedje gaat.
Mitsubishi Outlander PHEV Instyle+
11-2013, Amethyst Black (particulier gekocht in 2018)
Afbeelding

Daniel.
Berichten: 4
Lid geworden op: 16 okt 2020, 22:11

Re: Oplossing voor een stabiele bluetooth verbinding!!!

Bericht door Daniel. » 22 okt 2020, 00:26

Ik ben ook sinds kort trotse bezitter van een Outlander PHEV 2015 september, laatste serie van het oude model en ben er echt mega tevreden mee. De Remote Control app werkt super alleen de bluetooth heb ik problemen. Mijn vader heeft een (Xiaomi) Redmi Note 9 en ikzelf heb een Xiaomi Mi 8 en sinds kort een Xiaomi Mi 9. Met beide Mi 8 en Mi 9 heb ik problemen met de bluetooth. De Remdi Note 9 heeft daarentegen geen probleem. Allemaal draaien ze Android 10 dus wat het kan zijn geen idee.

Media uitzetten heb ik ook al geprobeerd, maar de bluetooth blijft koppelen ontkoppelen. Wifi uit, via de speciale bluetooth app, koppelen via voice command ook maar ik krijg het niet met mijn mobiel aan de praat. Enig idee wat het nog kan zijn. Alles is als het goed is vorige week geupdate en daarbij heb ik ook een kaarten update. Die staat los van dit probleem maar toch. Heeft iemand een idee?

Plaats reactie