Garantie accu

Laders, kabels, lolo's en nog veel meer om je PHEV op te laden
Gebruikersavatar
Bmtouring
Forumlid
Berichten: 437
Lid geworden op: 10 nov 2019, 17:08

Re: Garantie accu

Bericht door Bmtouring » 09 jul 2020, 16:34

Wordt vervolgd: waarde was ook na de goocheltrucs te laag en nauwelijks gestegen dus de procedure begint.

Appie
Forumlid
Berichten: 14
Lid geworden op: 19 aug 2018, 06:19

Re: Garantie accu

Bericht door Appie » 15 jul 2020, 10:44

Inmiddels half jaartje en 10k verder sinds de laatste BMI reset bij een dealer. Volgens watchhdog nog altijd 30,5 Ah en -in de praktijk- 35 elektrische kilometers beschikbaar.
Het is natuurlijk wel zomer, maar ik rijd 70% van de kilometers puur elektrisch en gebruik een 16 amp lader, regeneratie B4 en heb een VTech chip onder het gaspedaal.
Ben benieuwd hoe het deze winter verder gaat.

Appie
Forumlid
Berichten: 14
Lid geworden op: 19 aug 2018, 06:19

Re: Garantie accu

Bericht door Appie » 15 jul 2020, 10:46

Het is een 2015, met ruim 195k op de teller

Kamej03
Forumlid
Berichten: 77
Lid geworden op: 03 feb 2020, 23:46

Re: Garantie accu

Bericht door Kamej03 » 16 jul 2020, 00:46

vtech chip onder het gaspedaal...??? Kun je dat iets verduidelijken voor leken zoals ik?
Sinds begin feb 20 een instyle nov 2014

Appie
Forumlid
Berichten: 14
Lid geworden op: 19 aug 2018, 06:19

Re: Garantie accu

Bericht door Appie » 19 jul 2020, 10:56

Een VTech chip is een blokje electronica dat je op elektrische aansluiting van het gaspedaal plaatst. De chip erin begrenst de maximale accustoom als de Outlander op stand 'Eco' staat. Er is dan ongeveer 60 kW systeem vermogen beschikbaar, ruim voldoende voor normale Nederlandse rijsituaties. Bij nood (plankgas) springt de ICE bij en heb je alsnog de volle 120 kW paraat. Dat geldt overigens ook als de auto op stand 'normaal' staat, dan doet de chip niet mee.

Bij gebruik van de chip heb je 2 voordelen:
1. Iets meer rijbereik op een accu, iets van 5 km vol elektrisch bij een combi stad- snelwegrit;
2. Op lange termijn minder slijtage van de rijaccu omdat er gemiddeld minder en lagere piekstromen van de accu gevraagd worden.

Vooral dit laatste maakt de investering van ca €300,- in de chip erg interessant. Installeren kun je gemakkelijk zelf doen.

Gebruikersavatar
JohanvdH
Forumlid
Berichten: 561
Lid geworden op: 02 mei 2017, 11:46

Re: Garantie accu

Bericht door JohanvdH » 19 jul 2020, 13:10

Ook bekend als PHEV box.
Zie viewtopic.php?t=4032

Kwam de chip tegen op een Poolse website voor 179 euro (https://shop.evtun.com/product-category ... nder_phev/)
Wel ex BTW....
Mitsubishi Outlander PHEV Instyle+
11-2013, Amethyst Black
Afbeelding

Jeroenm
Nieuw forumlid
Berichten: 5
Lid geworden op: 21 jan 2020, 16:48

Re: Garantie accu

Bericht door Jeroenm » 20 aug 2020, 13:25

Hallo,

Ik probeer door de bomen het bos te zien :-).
Ik heb een uitdaging met mijn accu omdat hij nu (gemeten door een Mitsubishi dealer) op 23,7 ah zit.
Mijn outlander komt uit 2013.

Nu is mijn dealer druk bezig met Mitsubishi voor een oplossing, val nog onder de 8-jaar garantie, maar ik kan nergens vinden wat nu precies die garantie inhoud? Wat is nu de minimum waarde waar de accu aan moet voldoen na de reparatie?

Ik hoop dat iemand mij verder op weg kan helpen.

Gebruikersavatar
JohanvdH
Forumlid
Berichten: 561
Lid geworden op: 02 mei 2017, 11:46

Re: Garantie accu

Bericht door JohanvdH » 20 aug 2020, 14:58

De accu krijgt een "reset". Als de capaciteit daarna nog steeds minder dan 26Ah is en de auto heeft minder dan 160.000 gereden dan kom je in aanmerking voor een vervangende accu.
Mitsubishi Outlander PHEV Instyle+
11-2013, Amethyst Black
Afbeelding

RoelUtrecht
Forumlid
Berichten: 115
Lid geworden op: 07 jun 2018, 11:52

Re: Garantie accu

Bericht door RoelUtrecht » 24 aug 2020, 19:26

Dat ziet er dan best goed uit. Volgens mij gaat de AH vaak zo met 2ah omhoog, wanneer deze wat lager staat. In dat geval blijft 't bij jou onder de 26ah. Mocht 't dan wel boven de 26ah uitkomen dan moet je weer wachten tot je dik onder de 26ah zit en 't na een reset niet weer boven de 26ah uitkomt. Het schijnt nog wel belangrijk te zijn dat de dealer ergens noteert dat je ondertussen ontevreden bent over 't electrisch rijbereik.

Let hier wel op. Ik heb me laten overtuigen om op 25,3 ah een reset uit te laten voeren waarna ik daarna ruim boven de 27ah zat. Nu weer wachen totdat ik ruim onder de 26ah zit. Iemand hier ervaring mee in hoeveel ah je bij een 2e reset op een vergelijkbaar ah niveau omhoog gaat? Is dit weer vergelijkbaar als de eerste reset of gaat ie dan minder ver omhoog? Dit om ook nog in aanmerking voor een nieuwe accu te komen.
Mitsubishi Outlander PHEV Instyle '13
2,3 L/100KM

Gebruikersavatar
Bmtouring
Forumlid
Berichten: 437
Lid geworden op: 10 nov 2019, 17:08

Re: Garantie accu

Bericht door Bmtouring » 26 aug 2020, 00:31

Bij mijn reset ging ik geen 2 Ah omhoog hoor, 0,2 hooguit.

Kost wat, bracht niks op, maar wel de procedure gestart voor de vakantie, nog niks gehoord verder dus zal maar weer eens gaan bellen van de week.

Gebruikersavatar
Bmtouring
Forumlid
Berichten: 437
Lid geworden op: 10 nov 2019, 17:08

Re: Garantie accu

Bericht door Bmtouring » 01 sep 2020, 21:11

Vandaag zat ik toch even met m'n mond vol tanden aan de telefoon. Had per email om een statusupdate gevraagd en kreeg netjes een mailtje terug dat ze per volgende week een accupakket geleverd konden krijgen. Duurde even voor ik door had dat dus mijn garantie 'case' goedgekeurd moest zijn.

Volgende dag netjes een telefoontje van de net teruggekeerde medewerker en inderdaad: eind juli was het accoord er al maar dat was mij niet doorgeven tijdens zijn vakantie. Geen probleem natuurlijk, al had ik het graag geweten, nu dus een nieuwe energiekit in mijn Pfiew en dat vind ik toch wel bijzonder goede service van Mitsubishi.

einde maand dus de rest van de auto onderhanden nemen. Remmerij, olien, airco navullen, wat butsjes wegwerken, mistlampjes glas vervangen en een navi update. Dan is ie echt weer als nieuw.

Overigens, als een auto niet of slecht onderhouden zou zijn (gaat het verhaal) dan kan Mitsubishi de wissel afkeuren. Echter, bij normaal gebruik kom je bij de garantie km stand pas in de buurt van je eerste remblokken wissel en verder is er niets te doen aan de auto (nou ja, olie/filtertjes dan) aan onderhoud en al helemaal niet aan het electrisch systeem.

Klein nadeel: nu rij kom ik einde ochtend terug en hand 'm aan de stekker. Bij vertrek in de middag is ie weer vol. Allicht, er kan minder in maar laden gaat nog net zo snel als voorheen. :lol:

RoelUtrecht
Forumlid
Berichten: 115
Lid geworden op: 07 jun 2018, 11:52

Re: Garantie accu

Bericht door RoelUtrecht » 01 sep 2020, 21:25

Mooi bericht, van harte met je nieuwe accu!!
Mitsubishi Outlander PHEV Instyle '13
2,3 L/100KM

PHEVlkj
Forumlid
Berichten: 863
Lid geworden op: 31 aug 2013, 15:22

Re: Garantie accu

Bericht door PHEVlkj » 01 sep 2020, 21:46

Mooi.......

lkj
Vanaf mei 2019 tot april 2023 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle. Bouwjaar 2014 (gebruikt gekocht). Zwart metallic.
T/m april 2019 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle Bouwjaar 2013 (nieuw gekocht). Titanium Grey.

Jeroenm
Nieuw forumlid
Berichten: 5
Lid geworden op: 21 jan 2020, 16:48

Re: Garantie accu

Bericht door Jeroenm » 05 sep 2020, 11:00

Hallo allemaal,

Dank voor alle reacties.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik het volgende niet had verwacht.
1) ik kwam dus bij mijn dealer met mijn 2e handse outlander dat ik vond dat mijn elektrische range toch wel minder werd
2) dealer controleerde de accu en die was ~23 kwh, dus te laag
3) ze hebben een accu defragmentatie uitgevoerd en toen nog steeds ~23 kwh
4) nog een dieper gaande analyse uitgevoerd om te kijken of er misschien individuele cellen kapot waren
5) uitkomst was dat alle cellen gelijkmatig waren "versleten"
6) onderhoud boekjes gecontroleerd (altijd bij officiële Mitsubishi dealer geweest en km stand ~115.000
7) verzoek ingediend bij Mitsubishi voor een totaal nieuw accupakket :-)
8) EN tot mijn grote verrassing is die goedgekeurd!!
9) volgende week wordt hij gemonteerd

Ik moet eerlijk zeggen dat ik heel erg blij en verrast ben dat dit de uitkomst is, zeker omdat ik ook de 2e eigenaar ben.
Mijn conclusie is wel dat het toch handig en verstandig is om je Outlander bij een officiële dealer in onderhoud te houden.

Weet iemand hoe het zit met de garantie op deze nieuwe accu?

Groet,
Jeroen

PHEVlkj
Forumlid
Berichten: 863
Lid geworden op: 31 aug 2013, 15:22

Re: Garantie accu

Bericht door PHEVlkj » 05 sep 2020, 19:44

Mooi dat het goed geregeld is....

lkj
Vanaf mei 2019 tot april 2023 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle. Bouwjaar 2014 (gebruikt gekocht). Zwart metallic.
T/m april 2019 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle Bouwjaar 2013 (nieuw gekocht). Titanium Grey.

RoelUtrecht
Forumlid
Berichten: 115
Lid geworden op: 07 jun 2018, 11:52

Re: Garantie accu

Bericht door RoelUtrecht » 05 sep 2020, 20:28

Heel relaxed! Je zal wel AH bedoelen ipv kwh. Weet je toevallig nog hoeveel AH 't omhoog ging na kalibratie/defragmenteren (ah achter de komma?)?

Er zal nog wel technische garantie op zitten, maar geen nieuwe bereik garantie. Je hebt immers al een nieuwe accu gekregen.
Gr,
Mitsubishi Outlander PHEV Instyle '13
2,3 L/100KM

Jeroenm
Nieuw forumlid
Berichten: 5
Lid geworden op: 21 jan 2020, 16:48

Re: Garantie accu

Bericht door Jeroenm » 06 sep 2020, 11:51

RoelUtrecht schreef:
05 sep 2020, 20:28
Heel relaxed! Je zal wel AH bedoelen ipv kwh. Weet je toevallig nog hoeveel AH 't omhoog ging na kalibratie/defragmenteren (ah achter de komma?)?

Er zal nog wel technische garantie op zitten, maar geen nieuwe bereik garantie. Je hebt immers al een nieuwe accu gekregen.
Gr,
Na defragmentatie was de Ah fractioneel minder geworden. Ik kan mij de exacte getallen niet meer herinneren.

Gebruikersavatar
JohanvdH
Forumlid
Berichten: 561
Lid geworden op: 02 mei 2017, 11:46

Re: Garantie accu

Bericht door JohanvdH » 06 sep 2020, 22:00

Mooi dat je een nieuwe accu krijgt Jeroen!

Ik ben wel benieuwd, hoever je nu en straks met de nieuwe accu komt (in echte kilometers).
Ik doe nu een paar keer per week 40km op een avond, dus 20 heen en 20 terug en haal dat nog net (daarnet 3km over op de guessometer) met een erg rustige rijstijl en onze 80% accu.
Als ik met een nieuwe accu 20% meer bereik zou hebben zou ik op 50 uit moeten kunnen komen.
Mitsubishi Outlander PHEV Instyle+
11-2013, Amethyst Black
Afbeelding

Jeroenm
Nieuw forumlid
Berichten: 5
Lid geworden op: 21 jan 2020, 16:48

Re: Garantie accu

Bericht door Jeroenm » 07 sep 2020, 09:03

Op dit moment als ik de accu volledig heb opgeladen staat mijn teller op ~26 km.
Maar, zoals je al schrijft ben ik heel erg blij als ik in de praktijk de ~20 km haal en dit met een rustige rijstijl, max regeneratie en op 80 km wegen.
Ik ben erg benieuwd wat de nieuwe accu gaat doen :-).

Gebruikersavatar
Bmtouring
Forumlid
Berichten: 437
Lid geworden op: 10 nov 2019, 17:08

Re: Garantie accu

Bericht door Bmtouring » 11 sep 2020, 18:15

Nou de nieuwe stroomtank zit er in. Meteen een range van 48km op het schermpje van de guesso-meter maar inderdaad: fors meer nu.

De watchdog merkte het ook en kwam met een leuke melding 'Battery capacity change detected!' met 12,6Ah er bij.

De status van de vorige was 25,3 en de nieuwe 37,9 (ik was al vertrokken dus was niet top vol)


Ik mocht een bijna nieuwe PHEV rijden tijdens de wissel en die beviel me ook prima. Beetje krachtiger, wat stiller en een mooie kleur. Verder was het een wat kalere uitvoering en had het een nieuwe radio/navi unit die me totaal niet beviel (navi via je telefoon, touch screen (ik wil een volume/aan/uit knop)). Verder zat deze minder lekker had ik de indruk, maar het materiaal (soort alcantara, van dat matte spul) was wel beter dan wat ik heb (met gaatjes). Er zaten dus geen toeters en bellen op - nou ja, die zaten er wel op en dat herinnerde me er aan dat ik die allemaal uitgeroeid heb op de mijne (schouderklopje, goede actie geweest) - en dat was een beetje jammer, ik ben wel nieuwsgierig naar de ACC hoe dat rijdt. Maar de normale achterklep beviel prima (electrische is me te traag) dus mogelijk dat ik die van mij weer ont-electrisch.

Wat me opviel: charge/save is een knop maar nu is er ook een EV knop. Maar wat blijkt: je kunt niet op de cruise control rijden én de EV mode aan hebben?! En voor de verwarming kennelijk ook niet want de motor werd om de paar minuten even aangezet voor de kachel. Echt totaal niet passend bij de rest van het rijden.

Verder: er zaten Yokohama's onder en die hebben dus ook de ochtend 'dribble' als ze warm zijn weggezet en koud weggereden. En er zat een kunststof binnenbekledingsplaatje op de electrische tankdop klep; die klinkt wat minder blikkerig maar de veer is gelijk dus het ding kan nog prima achteroverklappen en schade veroorzaken.

Stom van mij; ben vergeten de navigatie te laten updaten. Maar goed, de tijdsbepaalde Vmax zal ook in de update niet gerealiseerd worden verwacht ik.

Tot slot: dikke pluim voor Kardol in Tiel (voorheen ook Nijmegen): het ziet er niet geweldig uit als je voor het eerst aan komt rijden daar maar de service is top, vriendelijk, professioneel en vlot. Uitleg als je vraagt en niet als je dat niet wilt.

Gebruikersavatar
RX-Men-8
Forumlid
Berichten: 290
Lid geworden op: 09 jul 2019, 21:30

Re: Garantie accu

Bericht door RX-Men-8 » 12 sep 2020, 16:58

Top, bijna 38 Ah is nieuw/als nieuw.

Leuk ook dat je kon vergelijken met de nieuwere PHEV. De 2.4 liter, en achter een 70kW motor ipv 60kW.
Je hebt op de jouwe geen ACC? Ik gebruik hem niet als het verkeer wat drukker is, dus eigenlijk nooit in mijn omgeving. Want telkens houdt ie in als er iets te dicht bij komt, en je net van baan wilt wisselen. Beetje houterig, ik ben van het vloeiende rijden en ik kijk zelf verder vooruit dan de ACC. Op de kortste ACC afstand blijven mensen tussen je voorligger en jou tussenvoegen en voor je het weet sukkel je rechts met 80km/h, zonder inhaalmogelijkheid. Maar zo ten oosten van Hoogeveen is het prima te doen.
Outlander PHEV: Afbeelding MX-5: Afbeelding Avensis Verso: Afbeelding IS200: Afbeelding

Gebruikersavatar
Bmtouring
Forumlid
Berichten: 437
Lid geworden op: 10 nov 2019, 17:08

Re: Garantie accu

Bericht door Bmtouring » 13 sep 2020, 10:25

ik heb geen ACC inderdaad, maar ik las eerder al dat dat niet werkt bij fileverkeer dus heeft het voor mij niet zoveel zin. Ik wil nog wel eens achter een andere auto blijven hangen. Zeker tegenwoordig met die 100kmh regels. Als ik iemand tref die ook 104kmh-gps rijdt dan vind ik treintje rijden wel ok. Maar vooral het fileverkeer vind ik slopend en daar werkt deze variant dus niet helaas.

Overigens die nieuwe heeft 'park-hold' of zoiets: dat zou standaard moeten zijn: remmen tot stilstand, poot van de rem en bij tikje gas meteen op weg. Prettiger rijden. Wel weer meteen drie versies waarschuwingen en pingels (functie uit bij uitzetten, functie staat nog aan, handrem stand oid) dus kan beter uitgevoerd maar reed wel prettig.

Ook hadden alle ramen comfort close/open (in 1 druk helemaal open of dicht) ipv alleen het bestuurdersraam.

Flavio
Forumlid
Berichten: 40
Lid geworden op: 12 dec 2018, 22:34

Re: Garantie accu

Bericht door Flavio » 30 sep 2020, 12:31

Mijn auto is uit 2015, bij aankoop in juni 113.000 km en 26 Ah capaciteit. Nu na nog geen 9.000 gereden te hebben 24,7Ah.
Ik hoop dus binnenkort ook in aanmerking te komen voor een nieuwe accu.

Toen ik bij de dichtstbijzijnde Mitsubishi dealer na de eerste test (accu bleef op 24,7 Ah staan) had aangegeven, dat ik voor een nieuwe accu onder garantie in aanmerking wilde komen, werd ik aangekeken alsof ze water zagen branden. Er werd gezegd dat de accu nooit kapot zou gaan en vervangen kon niet, want de accu is te zwaar om uit de auto te halen en ze wensten me veel succes met de aanvraag....
Ik had al niet veel vertrouwen in deze dealer en dat werd door deze uitspraak niet beter.
Dit is trouwens een Toyota dealer die het Mitsubishi dealerschap er bij hebben gekregen.

Ze hebben de auto nu al drie keer gehad om de accu te meten en/of te testen omdat ze de vorige keren het niet goed hadden uitgevoerd volgens de importeur.

Mijn vraag is of het mogelijk is om, tegen bijbetaling, een grotere accu te laten monteren, 13,8 kWh i.p.v. 12 kWh.
Weet iemand al of deze accu's qua formaat hetzelfde zijn?
TE KOOP: Mitsubishi Outlander PHEV Instyle+ 12/2015 Amethyst Black

Gebruikersavatar
JohanvdH
Forumlid
Berichten: 561
Lid geworden op: 02 mei 2017, 11:46

Re: Garantie accu

Bericht door JohanvdH » 30 sep 2020, 14:58

De maat is wellicht hetzelfde maar de elektronica en software van de auto moeten ook overweg kunnen met een andere capaciteit van de accu.
Mitsubishi Outlander PHEV Instyle+
11-2013, Amethyst Black
Afbeelding

Flavio
Forumlid
Berichten: 40
Lid geworden op: 12 dec 2018, 22:34

Re: Garantie accu

Bericht door Flavio » 30 sep 2020, 15:23

Denk je? De huidige elektronica software kan ook over weg met de standaard accu of die nou 38 Ah of 25 Ah is. Als het formaat hetzelfde is zullen er waarschijnlijk efficiëntere cellen in zitten.
TE KOOP: Mitsubishi Outlander PHEV Instyle+ 12/2015 Amethyst Black

Plaats reactie