LED interieurverlichting / Handschoenenkastje / Hemelbekleding

Alles met betrekking tot het interieur van je PHEV
Plaats reactie
Flavio
Forumlid
Berichten: 40
Lid geworden op: 12 dec 2018, 22:34

LED interieurverlichting / Handschoenenkastje / Hemelbekleding

Bericht door Flavio » 11 jul 2020, 14:10

Ik heb vandaag de lampjes van de interieurverlichting, kentekenplaat en laadklep vervangen door LED lampjes.

Ik kan echter niet vinden waar de verlichting van het handschoenenkastje zit. Ik heb al op mijn kop voorin de auto gelegen maar ik zie geen lamp zitten. Heeft iemand daar een tekening of foto van?

En het tweede probleem is dat ik de lamphouder in de hemelbekleding boven de achterbank niet meer terug kan plaatsen. Bij het demonteren rolde het oude lampje op de hemelbekleding en moest ik de hele lamphouder eruit halen. Die zit echter met twee metalen beugels aan de binnenkant geklemd en ik krijg met geen mogelijkheid de lamphouder met de beugels erop naar binnen gedrukt, het gat is te klein. Die beugels moet je eigenlijk vanaf de binnenkant van de hemelbekleding op de lamphouder klikken maar daar kom je natuurlijk niet bij tenzij je de hele hemelbekleding los haalt. Iemand een tip hoe ik dit kan fixen?
TE KOOP: Mitsubishi Outlander PHEV Instyle+ 12/2015 Amethyst Black

Gebruikersavatar
Bmtouring
Forumlid
Berichten: 436
Lid geworden op: 10 nov 2019, 17:08
Locatie: Boxmeer

Re: LED interieurverlichting / Handschoenenkastje / Hemelbekleding

Bericht door Bmtouring » 12 jul 2020, 16:57

heu.... hemelbekleding loshalen?


zit toch dicht bij de achterkant, misschien hoef je alleen het rubber weg te trekken om er genoeg bij te kunnen met een vlakke hand?

Flavio
Forumlid
Berichten: 40
Lid geworden op: 12 dec 2018, 22:34

Re: LED interieurverlichting / Handschoenenkastje / Hemelbekleding

Bericht door Flavio » 12 jul 2020, 17:46

Bmtouring schreef:
12 jul 2020, 16:57
heu.... hemelbekleding loshalen?


zit toch dicht bij de achterkant, misschien hoef je alleen het rubber weg te trekken om er genoeg bij te kunnen met een vlakke hand?
Nee, het is de middelste lamp.
TE KOOP: Mitsubishi Outlander PHEV Instyle+ 12/2015 Amethyst Black

Gebruikersavatar
Bmtouring
Forumlid
Berichten: 436
Lid geworden op: 10 nov 2019, 17:08
Locatie: Boxmeer

Re: LED interieurverlichting / Handschoenenkastje / Hemelbekleding

Bericht door Bmtouring » 12 jul 2020, 17:52

niet goed gelezen 'achterbank' : ik heb die lampjes wel vervangen, kan me zo niet herinneren hoe dat ging.

kun je wellicht door de handgrepen los te schroeven (en de deurrubbers los te trekken) de bekleding voldoende buigen? Pas wel op dat het niet teveel knikt, dat blijf je vaak toch zien.

het is dan wel veel werk aan demontage voor even kunnen aandrukken maar wel de moeite waard lijkt me.


ik kijk zo wel even of ik wat kan zien aan de montage, vrees echter dat er wel e.e.a. los moeten voor je er fatsoenlijk bij kunt.

Gebruikersavatar
PhevTamboer
Nieuw forumlid
Berichten: 9
Lid geworden op: 17 jun 2020, 21:10
Locatie: Arnhem

Re: LED interieurverlichting / Handschoenenkastje / Hemelbekleding

Bericht door PhevTamboer » 30 jul 2020, 00:21

En......is het gelukt?
2015 Business X-Line. Amethyst Black X42 Pearl. Afn.trekhaak 13p.

Flavio
Forumlid
Berichten: 40
Lid geworden op: 12 dec 2018, 22:34

Re: LED interieurverlichting / Handschoenenkastje / Hemelbekleding

Bericht door Flavio » 30 jul 2020, 00:33

Nee, niet echt. Ik heb de lampbehuizing met tape gewikkeld en nu blijft hij wel hangen maar het is niet zoals het hoort.

Wat betreft de handschoenkastverlichting, die zit er volgens de dealer niet in, maar volgens de handleiding wel???
TE KOOP: Mitsubishi Outlander PHEV Instyle+ 12/2015 Amethyst Black

Gebruikersavatar
Bmtouring
Forumlid
Berichten: 436
Lid geworden op: 10 nov 2019, 17:08
Locatie: Boxmeer

Re: LED interieurverlichting / Handschoenenkastje / Hemelbekleding

Bericht door Bmtouring » 31 jul 2020, 07:42

ik heb ook geen verlichting in het handschoenkastje. Er zit wel een vierkant gat, maar dat is volgens mij om een clip los te kunnen maken, meer zie ik daar niet achter zitten.

lichtje boven de achterbank heb ik verwisseld door het doorzichtige kapje eruit te wippen, de rest bleef zitten. Je moet best wat weghalen om er bij te kunnen (handgrepen, portierrubbers etc.) Als ik dat moest doen legde ik er meteen wat draadjes aan om naar de plaatsen iets achter boven de hoofdsteunen te kunnen. Daar heb je veel meer aan een lampje dan middenin en bovendien zie ik dat dan niet in m'n binnenspiegel. Maar goed, dat is een heel andere mod dan wat jij nodig hebt nu.

PHEVlkj
Forumlid
Berichten: 862
Lid geworden op: 31 aug 2013, 15:22

Re: LED interieurverlichting / Handschoenenkastje / Hemelbekleding

Bericht door PHEVlkj » 01 aug 2020, 14:50

Dat er weinig lampjes zijn heeft volgens mij te maken met het 12 V concept.

De 12 V accu is klein (ergens rond 37 Ah) en deze accu is noodzakelijk om de auto op te starten.
Daarom hebben ze het dagelijks bijladen om 14 uur vanuit de rij accu doorgevoerd denk ik.
Bij een dergelijk kleine accu, waar best wat verbruikers op zijn aangesloten, wil je extra gebruik van kleine verbruikers zo veel mogelijk beperken.

Ik weet eigenlijk niet of de motor en een dynamo wordt gestart start als je te veel 12 V hebt gebruikt en de 12 V accu dan automatisch wordt bijgeladen?

Gebruik van LED is in dit kader dan wel weer gunstiger....

lkj
Vanaf mei 2019 tot april 2023 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle. Bouwjaar 2014 (gebruikt gekocht). Zwart metallic.
T/m april 2019 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle Bouwjaar 2013 (nieuw gekocht). Titanium Grey.

Gebruikersavatar
Bmtouring
Forumlid
Berichten: 436
Lid geworden op: 10 nov 2019, 17:08
Locatie: Boxmeer

Re: LED interieurverlichting / Handschoenenkastje / Hemelbekleding

Bericht door Bmtouring » 01 aug 2020, 18:15

Volgens mij wordt de motor niet voor de kleine accu gestart. Niet te doen, stel dat de auto op een vliegveld (of) in een parkeergarage staat en opeens start...

De binnenverlichting (en achterklepbediening) gaan na x seconden of minuten uit. Hoe lang kun je instellen bij persoonlijke voorkeuren.

Mijn gedachte is om die stroomvoorziening voor de achterklep ook te gebruiken voor de bediening van het dakraam. En misschien nog wel de ramen en de radio ook want het ontbreken van een vertragingsrelais voor die zaken is me een complete doornstruik in beide ogen.

PHEVlkj
Forumlid
Berichten: 862
Lid geworden op: 31 aug 2013, 15:22

Re: LED interieurverlichting / Handschoenenkastje / Hemelbekleding

Bericht door PHEVlkj » 01 aug 2020, 21:14

Ik bedoel tijdens het rijden... :D

Uiteraard niet bij het parkeren. :mrgreen:

Dus stel je rijdt langdurig op stroom en de radio (of iets anders) speelt zo lang dat de onderwaarde van de 12 V accu wordt bereikt. Start dan de motor om een ouderwetse dynamo te laten draaien voor 12 V of werkt het anders?

lkj
Vanaf mei 2019 tot april 2023 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle. Bouwjaar 2014 (gebruikt gekocht). Zwart metallic.
T/m april 2019 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle Bouwjaar 2013 (nieuw gekocht). Titanium Grey.

Gebruikersavatar
RX-Men-8
Forumlid
Berichten: 290
Lid geworden op: 09 jul 2019, 21:30
Locatie: Hilversum

Re: LED interieurverlichting / Handschoenenkastje / Hemelbekleding

Bericht door RX-Men-8 » 02 aug 2020, 08:19

Ik heb ergens gelezen dat de accessoire accu geladen wordt als de rijmodus READY is, maar ook tijdens het laden van de drive battery aan de laadpaal. Na een volle lading niet meer. Maar wel zou er een dagelijkse cyclus zijn waarbij de accessoire accu opgeladen wordt als je niet met de auto rijdt of hem niet oplaadt.

Maar tijdens READY kan het zijn dat de benzinemotor gestart wordt, maar dan om de drive accu te laden. DAt zou dan genoeg moeten zijn om de accessoire accu op peil te houden lijkt me.
Outlander PHEV: Afbeelding MX-5: Afbeelding Avensis Verso: Afbeelding IS200: Afbeelding

Gebruikersavatar
case
Forumlid
Berichten: 245
Lid geworden op: 02 apr 2013, 12:21

Re: LED interieurverlichting / Handschoenenkastje / Hemelbekleding

Bericht door case » 02 aug 2020, 11:21

PHEVlkj schreef:
01 aug 2020, 21:14
Ik bedoel tijdens het rijden... :D
...........
Dus stel je rijdt langdurig op stroom en de radio (of iets anders) speelt zo lang dat de onderwaarde van de 12 V accu wordt bereikt. Start dan de motor om een ouderwetse dynamo te laten draaien voor 12 V of werkt het anders?

lkj
De 12V accu wordt bijgeladen uit de grote rij-accu. Die wordt evt. gevoed door de motor/generator (ca.70kW). Voor zover ik weet heeft de auto geen 12V dynamo...
Outlander PHEV Instyle 2013.
KIA e-Niro executive line 64 kWh 2019.

PHEVlkj
Forumlid
Berichten: 862
Lid geworden op: 31 aug 2013, 15:22

Re: LED interieurverlichting / Handschoenenkastje / Hemelbekleding

Bericht door PHEVlkj » 02 aug 2020, 20:37

Dat klinkt op zich logisch.

lkj
Vanaf mei 2019 tot april 2023 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle. Bouwjaar 2014 (gebruikt gekocht). Zwart metallic.
T/m april 2019 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle Bouwjaar 2013 (nieuw gekocht). Titanium Grey.

Herman-phev
Forumlid
Berichten: 10
Lid geworden op: 01 feb 2019, 17:25

Re: LED interieurverlichting / Handschoenenkastje / Hemelbekleding

Bericht door Herman-phev » 06 jan 2021, 19:34

Hoi Flavio,

Ik las dat je het lampje bij de laadklep hebt vervangen (door LED).
Mij lukt het niet om het plastic kapje van de verlichting bij de laadklep los te krijgen ?!
Bij de binnenverlichting lukte me dat wel, maar dit kapje krijg ik met geen mogelijkheid los.
Wie kan mij helpen ? Heeft er iemand een gouden tip ?

Dank, groet, Herman
Instyle+ 12/2015

Flavio
Forumlid
Berichten: 40
Lid geworden op: 12 dec 2018, 22:34

Re: LED interieurverlichting / Handschoenenkastje / Hemelbekleding

Bericht door Flavio » 06 jan 2021, 21:31

Staat in de handleiding. Het was wat gedoe maar het lukt vast wel.
TE KOOP: Mitsubishi Outlander PHEV Instyle+ 12/2015 Amethyst Black

trancedrift
Forumlid
Berichten: 46
Lid geworden op: 08 jan 2019, 09:03

Re: LED interieurverlichting / Handschoenenkastje / Hemelbekleding

Bericht door trancedrift » 07 jan 2021, 14:36

Ik heb het ook vervangen door LED, gewoon met een mesje. Zit wel dieper in, maar is duidelijk aan welke kant moet je drukken.

Plaats reactie