Garantie accu
-
- Forumlid
- Berichten: 14
- Lid geworden op: 19 aug 2018, 06:19
Re: Garantie accu
Qua service: ik heb bij het aanmelden van de onderhoudsbeurt aangegeven dat deze parameters gereset moesten worden. Was geen probleem, alleen bleek bij de vestiging van dealer in Doetinchem de juiste apparatuur niet beschikbaar. Die reset is een paar dagen later in vestiging Arnhem alsnog uitgevoerd.
Dus geen probleem, afgezien van een een stukje rijden..
Dus geen probleem, afgezien van een een stukje rijden..
-
- Nieuw forumlid
- Berichten: 8
- Lid geworden op: 15 sep 2019, 10:52
Re: Garantie accu
Mijn Phev instyle november 2013 met 103000 op de teller heeft vorige week het nieuwe accupakket gekregen.
Wanneer die nu is opgeladen geeft die 52 km aan, de daadwerkelijke kilometers zijn ongeveer 45. Voor de vervanging was het rond de 30.
Ik ben hier blij mee, heb in principe een nieuwe auto nu. En gekocht in augustus 2019.
Goede service van de garage, die uit zichzelf dit allemaal voor mij geregeld heeft.
Wanneer die nu is opgeladen geeft die 52 km aan, de daadwerkelijke kilometers zijn ongeveer 45. Voor de vervanging was het rond de 30.
Ik ben hier blij mee, heb in principe een nieuwe auto nu. En gekocht in augustus 2019.
Goede service van de garage, die uit zichzelf dit allemaal voor mij geregeld heeft.
-
- Forumlid
- Berichten: 868
- Lid geworden op: 31 aug 2013, 15:22
Re: Garantie accu
Super..
Inderdaad mooi van de dealer. Volgens mij mag je bij dergelijke ervaringen best de naam noemen. Dan weten mensen met problemen in ieder geval waar ze mogelijk terecht kunnen.
lkj
Inderdaad mooi van de dealer. Volgens mij mag je bij dergelijke ervaringen best de naam noemen. Dan weten mensen met problemen in ieder geval waar ze mogelijk terecht kunnen.
lkj
Vanaf mei 2019 tot april 2023 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle. Bouwjaar 2014 (gebruikt gekocht). Zwart metallic.
T/m april 2019 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle Bouwjaar 2013 (nieuw gekocht). Titanium Grey.
T/m april 2019 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle Bouwjaar 2013 (nieuw gekocht). Titanium Grey.
-
- Forumlid
- Berichten: 115
- Lid geworden op: 07 jun 2018, 11:52
-
- Forumlid
- Berichten: 175
- Lid geworden op: 09 jan 2018, 11:37
Re: Garantie accu
Helemaal top Lippi! Met een beetje beheerst rijden haal je van de zomer 50km op EV wel!
Mits Outlander PHEV Executive X-line 2015.(niet meer!) Volvo XC40 Recharge EV MY23
-
- Nieuw forumlid
- Berichten: 8
- Lid geworden op: 15 sep 2019, 10:52
Re: Garantie accu
Bennie Wilmink in Enschede
-
- Forumlid
- Berichten: 28
- Lid geworden op: 30 jun 2016, 08:29
Re: Garantie accu
Lippi - Dan ben je bij dezelfde garage als ik.
Als je Watchdog hebt dan zou het wel interessant zijn om te zien hoe je batterij zich de komende weken/maanden houdt.
Mijn batterij is dus begin oktober vervangen in zit nu op 34,9 Ah (start was 37,9 Ah)\
Wat wel interessant is is dat de ondergrens ook meebeweegt. De ICE sprong eerst aan bij ongeveer 14 Ah en nu bij 11 Ah. Dit betekend dus dat mijn bruikbaar bereid qua hoeveelheid Ah hetzelfde is gebleven. Dit blijkt ook uit het bereik. Bij stadsverkeer gaat de ICE zelfs pas bij rond de 9 Ah aan.
Als je Watchdog hebt dan zou het wel interessant zijn om te zien hoe je batterij zich de komende weken/maanden houdt.
Mijn batterij is dus begin oktober vervangen in zit nu op 34,9 Ah (start was 37,9 Ah)\
Wat wel interessant is is dat de ondergrens ook meebeweegt. De ICE sprong eerst aan bij ongeveer 14 Ah en nu bij 11 Ah. Dit betekend dus dat mijn bruikbaar bereid qua hoeveelheid Ah hetzelfde is gebleven. Dit blijkt ook uit het bereik. Bij stadsverkeer gaat de ICE zelfs pas bij rond de 9 Ah aan.
-
- Forumlid
- Berichten: 93
- Lid geworden op: 04 mei 2018, 23:47
Re: Garantie accu
Het is mij eigenlijk nog steeds onduidelijk hoe de capaciteitsgarantie op de accu (als de SOH onder de 26 Ah is gezakt binnen 8 jaar of 160k km} omgaat met de smoothing procedure. Ik ga er nu even van uit dat je SOH binnen de capaciteitsgarantieperiode onder de garantiewaarde is gezakt, je hebt netjes melding gemaakt bij de dealer hiervan en de smoothing procedure wordt als eerste toegepast. Als daarna de SoH nog steeds onder de garantiewaarde is dan is het onmiskenbaar garantie en ga ik er vanuit dat dit door MSN gehonoreerd wordt, maar als de SoH na de "smoothing" groter is dan 26 Ah dan is de vraag:
- Wat gebeurt er dan als binnen de garantieperiode (kilometrage of leeftijd) de SOH weer onder de 26 Ah zakt? Dat zou dan automatisch garantie moeten zijn maar dat lees ik nergens.
- Wat gebeurt er dan als na het verstrijken van die garantieperiode de SoH nog (net) boven die 26Ah zit? Dan kom je in een grijs gebied en zal het vermoedelijk van de onderhoudshistorie en tijd afhangen...
Wat schuingedrukt is hier is mijn interpretatie maar ik hoor hier graag jullie mening!
- Wat gebeurt er dan als binnen de garantieperiode (kilometrage of leeftijd) de SOH weer onder de 26 Ah zakt? Dat zou dan automatisch garantie moeten zijn maar dat lees ik nergens.
- Wat gebeurt er dan als na het verstrijken van die garantieperiode de SoH nog (net) boven die 26Ah zit? Dan kom je in een grijs gebied en zal het vermoedelijk van de onderhoudshistorie en tijd afhangen...
Wat schuingedrukt is hier is mijn interpretatie maar ik hoor hier graag jullie mening!
Mitsubishi Outlander PHEV instyle X-line 2015.
-
- Forumlid
- Berichten: 93
- Lid geworden op: 04 mei 2018, 23:47
Re: Garantie accu
Niemand een mening en/of ervaring met mijn vragen en aannames?
Mitsubishi Outlander PHEV instyle X-line 2015.
- PHEV2014
- Forumlid
- Berichten: 350
- Lid geworden op: 28 aug 2014, 12:49
Re: Garantie accu
Als je voor de 160K onder de 26Ah binnenkomt en na de “behandeling” er weer boven zit, heb je pech.
Been there, done that.
Been there, done that.
Geen Outlander meer. Dus over en te koop: standaard Mitsubishi lader - instelbare EVselect laadkabel 6-16A - set complete winterwielen origineel Mitsubishi.
Belangstelling? Stuur dan een berichtje via het forum.
Belangstelling? Stuur dan een berichtje via het forum.
-
- Forumlid
- Berichten: 115
- Lid geworden op: 07 jun 2018, 11:52
Re: Garantie accu
volgens mij zit je wel een grijs gebied wanneer je na de kalibratie weer boven de 26Ah zit. Van de verkopende dealer en op het forum had ik begrepen dat wanneer je na kalibratie weer onder de 26Ah valt dan de garantie hoe dan ook in werking treed (en je dus een nieuwe accu krijgt).
M'n huidige dealer geeft aan dat wanneer je na kalibratie weer boven de 26Ah uitkomt, dan er weer onder zakt er opnieuw een kalibratie uitgevoerd moet worden en dat deze dan onder de 26Ah moet blijven voordat je een nieuwe accu onder garantie krijgt. Hier heb ik wat discussie over. Belangrijk is dan i.i.g. dat je wacht met kalibreren totdat je behoorlijk onder de 26Ah zit (denk zelfs onder de 24Ah voor de zekerheid).
Ben benieuwd wat je dealer hierover zegt. Wat ook nog weleens schijnt te helpen in twijfelgevallen is om zelf MNL te contacten hierover.
Hou ons op de hoogte!
M'n huidige dealer geeft aan dat wanneer je na kalibratie weer boven de 26Ah uitkomt, dan er weer onder zakt er opnieuw een kalibratie uitgevoerd moet worden en dat deze dan onder de 26Ah moet blijven voordat je een nieuwe accu onder garantie krijgt. Hier heb ik wat discussie over. Belangrijk is dan i.i.g. dat je wacht met kalibreren totdat je behoorlijk onder de 26Ah zit (denk zelfs onder de 24Ah voor de zekerheid).
Ben benieuwd wat je dealer hierover zegt. Wat ook nog weleens schijnt te helpen in twijfelgevallen is om zelf MNL te contacten hierover.
Hou ons op de hoogte!
Mitsubishi Outlander PHEV Instyle '13
2,3 L/100KM
2,3 L/100KM
-
- Forumlid
- Berichten: 93
- Lid geworden op: 04 mei 2018, 23:47
Re: Garantie accu
Dank voor jullie reacties! Zijn er nog meer mensen met ervaringen rond dit thema ("wat gebeurt er als je na calibratie/cellsmoothing weer onder de 26 Ah zakt")?! Ik ben ook heel benieuwd naar mensen die vaker de cellsmoothing hebben gedaan en wat de resultaten daarvan waren.
Ik krijg de indruk dat die beoordeling nogal verschilt van dealer tot dealer. De vraag is dan: wat is het officiele beleid van MSN?
Ik zit zelf nu op 24,9 Ah ( en 135K km) en ik denk inderdaad dat ik nog maar even wacht met de garantieclaim en cellsmooting....
Ik krijg de indruk dat die beoordeling nogal verschilt van dealer tot dealer. De vraag is dan: wat is het officiele beleid van MSN?
Ik zit zelf nu op 24,9 Ah ( en 135K km) en ik denk inderdaad dat ik nog maar even wacht met de garantieclaim en cellsmooting....
Mitsubishi Outlander PHEV instyle X-line 2015.
-
- Forumlid
- Berichten: 200
- Lid geworden op: 30 okt 2013, 13:01
Re: Garantie accu
Moeilijke keuze.. ze geven bij mijn dealer aan dan de capaciteit kan toenemen of afnemen.
Dus als je nog niet aan de 5 jaar toe zit zou ik het toch proberen, want mijn ervaring is dat het veel tijd neemt...
Ik heb zelf mijn accu laten resetten en heb veel meer bereik/capaciteit.
Dus als je nog niet aan de 5 jaar toe zit zou ik het toch proberen, want mijn ervaring is dat het veel tijd neemt...
Ik heb zelf mijn accu laten resetten en heb veel meer bereik/capaciteit.
-
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 18 nov 2018, 13:36
Re: Garantie accu
@appie, is het resultaat nog steeds richting 9 KWH laden? Mijn Accu is redelijk aan zijn eind kan 6,5KWH laden. Is de SOC en SOH ook zelf te resetten? (BMU wel maar daar wordt het werkelijke EV bereik niet groter van).
-
- Forumlid
- Berichten: 93
- Lid geworden op: 04 mei 2018, 23:47
Re: Garantie accu
Ik ben echt nog steeds nieuwsgierig naar ervaringen met het onder garantie vervangen van de accu. Het kan haast niet anders dan dat veel PHEV-rijders dit inmiddels ondergaan hebben en we moeten die ervaringen echt delen omdat MSNL daar geen duidelijkheid over geeft!
Dus:
- Bij wie is de accu vervangen?
- Hoe ging de voorgeschiedenis van cell-smoothing onder de garantiewaarde (26 Ah binnen 8 jaar en/of 160k km)
Dus:
- Bij wie is de accu vervangen?
- Hoe ging de voorgeschiedenis van cell-smoothing onder de garantiewaarde (26 Ah binnen 8 jaar en/of 160k km)
Mitsubishi Outlander PHEV instyle X-line 2015.
-
- Forumlid
- Berichten: 93
- Lid geworden op: 04 mei 2018, 23:47
Re: Garantie accu
Ik snap echt het gebrek aan reacties niet! Er moeten inmiddels veel accu's van de PHEV (onder garantie) vervangen zijn. Waarom worden die ervaringen niet gedeeld?
Mitsubishi Outlander PHEV instyle X-line 2015.
-
- Forumlid
- Berichten: 175
- Lid geworden op: 09 jan 2018, 11:37
Re: Garantie accu
Wellicht is je reactie veels te vroeg., zo druk bezocht is dit forum nou ook weer niet...
Mits Outlander PHEV Executive X-line 2015.(niet meer!) Volvo XC40 Recharge EV MY23
- JohanvdH
- Forumlid
- Berichten: 565
- Lid geworden op: 02 mei 2017, 11:46
- Locatie: Wageningen
Re: Garantie accu
Er zijn nog maar weinig accus vervangen (onder garantie) en dat komt naar mijn idee door:
De meeste PHEV's werden geleased en ik vermoed dat op een enkeling na de leaserijders zich niet veel zorgen maakten over de accu en de actieradius op elektriciteit.
Na de verkoop aan de 2e eigenaar vallen veel PHEV's buiten de garantie (5 jaar en 160.000 km) waardoor er geen claims meer kunnen worden gedaan.
Van de PHEV's die nog wel binnen garantie vallen zal voor het overgrote deel ook geen claim meer binnenkomen omdat de 2e eigenaar niet weet dat hun accu te weinig presteert en veel autobedrijven er ook niets van weten of het stil houden.
Als laatste hebben veel PHEV's weinig aan de laadpaal gestaan bij hun eerste (leaserijder) eigenaren omdat laden voor veel mensen meer moeite koste dan tanken. Die PHEV's hebben dus nog een prima accu!
Allemaal aannames dus als ik ernaast zit hoor ik dat graag
De meeste PHEV's werden geleased en ik vermoed dat op een enkeling na de leaserijders zich niet veel zorgen maakten over de accu en de actieradius op elektriciteit.
Na de verkoop aan de 2e eigenaar vallen veel PHEV's buiten de garantie (5 jaar en 160.000 km) waardoor er geen claims meer kunnen worden gedaan.
Van de PHEV's die nog wel binnen garantie vallen zal voor het overgrote deel ook geen claim meer binnenkomen omdat de 2e eigenaar niet weet dat hun accu te weinig presteert en veel autobedrijven er ook niets van weten of het stil houden.
Als laatste hebben veel PHEV's weinig aan de laadpaal gestaan bij hun eerste (leaserijder) eigenaren omdat laden voor veel mensen meer moeite koste dan tanken. Die PHEV's hebben dus nog een prima accu!
Allemaal aannames dus als ik ernaast zit hoor ik dat graag
-
- Forumlid
- Berichten: 868
- Lid geworden op: 31 aug 2013, 15:22
Re: Garantie accu
@Oudekem.
Ik ben altijd erg uitgebreid in alle antwoorden op dit forum, maar nu zeg ik kort: zoek even het forum door. Er is genoeg te vinden. Neem even zelf de moeite.
lkj
Ik ben altijd erg uitgebreid in alle antwoorden op dit forum, maar nu zeg ik kort: zoek even het forum door. Er is genoeg te vinden. Neem even zelf de moeite.
lkj
Vanaf mei 2019 tot april 2023 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle. Bouwjaar 2014 (gebruikt gekocht). Zwart metallic.
T/m april 2019 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle Bouwjaar 2013 (nieuw gekocht). Titanium Grey.
T/m april 2019 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle Bouwjaar 2013 (nieuw gekocht). Titanium Grey.
- RX-Men-8
- Forumlid
- Berichten: 291
- Lid geworden op: 09 jul 2019, 21:30
- Locatie: Hilversum
Re: Garantie accu
Ook om een idee te geven, mijn 2013 PHEV heb ik 2e hands gekocht en een half jaar geleden gaf de PHEV Watchdog 31,7 Ah aan, en nu in de winter 32,2 Ah. Ik haal ook 30+ km op een lading, als ik onder de 100km/h blijf.
Ik maak er een sport van om wanneer het kan te laden en geen geld te geven aan de fossiele industrie, elke werkdag 2x een volle lading. Niet alle accu's gaan misschien dus hard achteruit.
Ik maak er een sport van om wanneer het kan te laden en geen geld te geven aan de fossiele industrie, elke werkdag 2x een volle lading. Niet alle accu's gaan misschien dus hard achteruit.
-
- Forumlid
- Berichten: 93
- Lid geworden op: 04 mei 2018, 23:47
Re: Garantie accu
Sorry, ik ben wat te ongeduldig wellicht... Ik heb echt het forum goed doorzocht op garantieervaringen met (herhaalde) cellsmooting en vond daar weinig van.
Misschien overschat ik inderdaad het aantal garantiegevallen wel.
Ik zal mijn ervaringen in ieder geval blijven delen:
ik volg mijn accu, via de PHEV-watchdog, sinds een half jaar en ben daarin gedaald van 26,5 naar 24,8 Ah (nu net gemeten). Ik rijd ca. 30k km per jaar, laad 2x per dag ('s nachts thuis aan de "Granny" en overdag op mijn werk aan een 11 KW) en regelmatig daartussen nog een extra keer via een snellader.
Bij lokaal en stadsgebruik haal ik nog wel de 30 km bereik maar dat is dan ook te danken aan maximale regeneratie (zo'n 10 - 20% van de verbruikte stroom komt daarbij volgens de watchdog uit regeneratie) in B5. Op de snelweg haal ik zo'n 20-25 km...
Als de degeneratie-trend zich voortzet zal ik over zo'n 3 maanden rond de 24 Ah zitten en dat lijkt mij een goed moment om het garantieproces in werking te zetten. Op basis van wat ik nu lees is de kans dat de accu dan na cellsmoothing dan boven de 26 Ah uitkomt niet zo groot.... maar dat blijft wel de spannende vraag.
Ik heb de PHEV gekocht om maximaal elektrisch te rijden, zo presenteert MSN deze auto ook ( "Electric and more") en voorziet hem daarvoor van een snellaad mogelijkheid en dan ga ik er vanuit dat de accu daar ook tegen bestand is.
Misschien overschat ik inderdaad het aantal garantiegevallen wel.
Ik zal mijn ervaringen in ieder geval blijven delen:
ik volg mijn accu, via de PHEV-watchdog, sinds een half jaar en ben daarin gedaald van 26,5 naar 24,8 Ah (nu net gemeten). Ik rijd ca. 30k km per jaar, laad 2x per dag ('s nachts thuis aan de "Granny" en overdag op mijn werk aan een 11 KW) en regelmatig daartussen nog een extra keer via een snellader.
Bij lokaal en stadsgebruik haal ik nog wel de 30 km bereik maar dat is dan ook te danken aan maximale regeneratie (zo'n 10 - 20% van de verbruikte stroom komt daarbij volgens de watchdog uit regeneratie) in B5. Op de snelweg haal ik zo'n 20-25 km...
Als de degeneratie-trend zich voortzet zal ik over zo'n 3 maanden rond de 24 Ah zitten en dat lijkt mij een goed moment om het garantieproces in werking te zetten. Op basis van wat ik nu lees is de kans dat de accu dan na cellsmoothing dan boven de 26 Ah uitkomt niet zo groot.... maar dat blijft wel de spannende vraag.
Ik heb de PHEV gekocht om maximaal elektrisch te rijden, zo presenteert MSN deze auto ook ( "Electric and more") en voorziet hem daarvoor van een snellaad mogelijkheid en dan ga ik er vanuit dat de accu daar ook tegen bestand is.
Mitsubishi Outlander PHEV instyle X-line 2015.
-
- Forumlid
- Berichten: 11
- Lid geworden op: 09 mar 2019, 00:40
Re: Garantie accu
Mijn Outlander PHEV uit 2014 met bijna 160 k op de teller. Rangebereik tussen 27 en 32. Volgend week afspraak bij de dealer voor een reset. Kosten: uitlezen batterij € 40,- en volledig resetten accu € 399,-. Ik hoop op een bereik van boven de 45 uit te komen.
- JohanvdH
- Forumlid
- Berichten: 565
- Lid geworden op: 02 mei 2017, 11:46
- Locatie: Wageningen
Re: Garantie accu
Stevig prijskaartje maar als je er structureel meer kilometers meer elektrisch kan rijden zie ik de meerwaarde wel.
Heb je een goede nulmeting (dus zijn die 27-32km echte gereden km's of is dat wat de guessometer aangeeft aan actieradius op het dashboard?)?
Ik hoop dat je ons op de hoogte wil houden hoe eea verlopen is en wat je ervaringen zijn!
Heb je een goede nulmeting (dus zijn die 27-32km echte gereden km's of is dat wat de guessometer aangeeft aan actieradius op het dashboard?)?
Ik hoop dat je ons op de hoogte wil houden hoe eea verlopen is en wat je ervaringen zijn!
-
- Forumlid
- Berichten: 11
- Lid geworden op: 09 mar 2019, 00:40
Re: Garantie accu
Dit is inderdaad de actieradius op het dashboard. Ik houd jullie uiteraard op de hoogte van het verloop.
- JohanvdH
- Forumlid
- Berichten: 565
- Lid geworden op: 02 mei 2017, 11:46
- Locatie: Wageningen
Re: Garantie accu
De actieradius die de auto weergeeft is een inschatting die op basis van de eerdere rit(ten) wordt gemaakt.
Rij je alleen in de stad dan loopt deze op, rij je alleen snelweg dan zal het minder worden.
Wat belangrijk is is de echte actieradius, dus wat je echt haalt aan km op een lading.
Kan je nu een test doen waarbij middels de dagteller bijhoudt hoever je komt op een lading en die rit "overdoen" na de behanding door de dealer?
Rij je alleen in de stad dan loopt deze op, rij je alleen snelweg dan zal het minder worden.
Wat belangrijk is is de echte actieradius, dus wat je echt haalt aan km op een lading.
Kan je nu een test doen waarbij middels de dagteller bijhoudt hoever je komt op een lading en die rit "overdoen" na de behanding door de dealer?