Garantie accu
-
- Nieuw forumlid
- Berichten: 8
- Lid geworden op: 15 sep 2019, 10:52
Re: Garantie accu
Nou ik heb mooi nieuws voor mijzelf dan. Mijn Mitsubishi garage heeft alles op zich genomen en de documenten naar de importeur gestuurd. En vandaag kreeg ik het goede nieuws dat alles wordt vervangen!
-
- Forumlid
- Berichten: 869
- Lid geworden op: 31 aug 2013, 15:22
Re: Garantie accu
gefeliciteerd.
lkj
lkj
Vanaf mei 2019 tot april 2023 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle. Bouwjaar 2014 (gebruikt gekocht). Zwart metallic.
T/m april 2019 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle Bouwjaar 2013 (nieuw gekocht). Titanium Grey.
T/m april 2019 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle Bouwjaar 2013 (nieuw gekocht). Titanium Grey.
-
- Forumlid
- Berichten: 35
- Lid geworden op: 01 aug 2013, 17:40
Re: Garantie accu
Gisteren een onderhoudsbeurt laten doen bij mijn Outlander van nov '13.
KM stand 113385 en Battery current capacity: 22,3 Ah.
Volgens de dealer is er geen garantie meer van toepassing (max 5 jaar of 100.000 km) en kost vervanging ongeveer 8000 euro.
Ik zie verschillende reacties op het forum dat er soms toch onder garantie wordt vervangen, ook bij de versie van 2013!
Kan ik nog een beroep doen op deze garantie? iemand dit voor elkaar gekregen?
Ik hoor het graag.
Nb: ik kan op de factuur van november '18 wel zien dat de accu is doorgemeten, maar geen waarde.
Is aan te nemen dat een accu in een jaar van 26 of hoger terug valt naar 22,3?
KM stand 113385 en Battery current capacity: 22,3 Ah.
Volgens de dealer is er geen garantie meer van toepassing (max 5 jaar of 100.000 km) en kost vervanging ongeveer 8000 euro.
Ik zie verschillende reacties op het forum dat er soms toch onder garantie wordt vervangen, ook bij de versie van 2013!
Kan ik nog een beroep doen op deze garantie? iemand dit voor elkaar gekregen?
Ik hoor het graag.
Nb: ik kan op de factuur van november '18 wel zien dat de accu is doorgemeten, maar geen waarde.
Is aan te nemen dat een accu in een jaar van 26 of hoger terug valt naar 22,3?
-
- Forumlid
- Berichten: 869
- Lid geworden op: 31 aug 2013, 15:22
Re: Garantie accu
Dat is balen. RoelUtrecht heeft dat toch op deze pagina beantwoord?
lkj
lkj
Vanaf mei 2019 tot april 2023 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle. Bouwjaar 2014 (gebruikt gekocht). Zwart metallic.
T/m april 2019 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle Bouwjaar 2013 (nieuw gekocht). Titanium Grey.
T/m april 2019 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle Bouwjaar 2013 (nieuw gekocht). Titanium Grey.
-
- Forumlid
- Berichten: 35
- Lid geworden op: 01 aug 2013, 17:40
Re: Garantie accu
Ik heb inderdaad gelezen dat het soms is gelukt om de accu te vervangen onder garantie. Wat ik niet duidelijk heb, geldt het garantiebeleid van Mitsubishi (8 jaar of 160.000 km) als standaard voor bouwjaar 2013 of wordt dit per geval bekeken?
-
- Forumlid
- Berichten: 640
- Lid geworden op: 24 aug 2013, 10:32
Re: Garantie accu
PHEV 2013 heeft 8 jaar garantie op elektrische delen met een grens van 160.000 km. Later kwam er een nota boven water dat Mitsubishi een grens trok voor de nu bekende waarde van de accu. Allemaal te lezen in dit forum. Succes.
OUTLAND(CRUIS)ER
-
- Forumlid
- Berichten: 35
- Lid geworden op: 01 aug 2013, 17:40
Re: Garantie accu
Ik ga morgen contact opnemen met de dealer en met Mitsubishi. Hopelijk krijg ik het voor elkaar.
-
- Forumlid
- Berichten: 200
- Lid geworden op: 30 okt 2013, 13:01
Re: Garantie accu
Succes! Ik heb zelf ook een 2013 versie en dit is al mijn 2e accu niet onder garantie vervangen... ik snap er nu niks meer van.
Mijn accu was stuk @ 163000 in 4,5 Jaar.
- De accu defect garantie van 5 jaar en tot 100.000 km.
- De accu capaciteits garantie van 8 jaar en tot 160.000 km.
Mijn accu was stuk @ 163000 in 4,5 Jaar.
- De accu defect garantie van 5 jaar en tot 100.000 km.
- De accu capaciteits garantie van 8 jaar en tot 160.000 km.
- case
- Forumlid
- Berichten: 245
- Lid geworden op: 02 apr 2013, 12:21
Re: Garantie accu
Die 3000 km voorbij de 160000 hebben je waarschijnlijk de das omgedaan.neuroticz schreef: ↑17 nov 2019, 10:26Succes! Ik heb zelf ook een 2013 versie en dit is al mijn 2e accu niet onder garantie vervangen... ik snap er nu niks meer van.
Mijn accu was stuk @ 163000 in 4,5 Jaar.
- De accu defect garantie van 5 jaar en tot 100.000 km.
- De accu capaciteits garantie van 8 jaar en tot 160.000 km.
Outlander PHEV Instyle 2013.
KIA e-Niro executive line 64 kWh 2019.
KIA e-Niro executive line 64 kWh 2019.
-
- Forumlid
- Berichten: 35
- Lid geworden op: 01 aug 2013, 17:40
Re: Garantie accu
Begin van de week contact opgenomen met Mitsubishi en kreeg ik de bevestiging dat, mits aan een aantal voorwaarden wordt voldaan, ook op de 2013 modellen 8 jaar of 160.000 km garantie zit op de accu. Zij vonden het wel vreemd dat de dealer hier nier van op de hoogte was en hebben contact opgenomen met de dealer. Deze belde mij een half uur later terug om een afspraak te maken om de accu te optimaliseren. Aan de hand hiervan zou dan mogelijk vervangen kunnen worden.
Gisteren de auto gebracht en vanochtend opgehaald. Het optimaliseren had een kleine verbetering opgeleverd (van 22,3 naar 24). De dealer gaat nu een rapport opmaken en naar Mitsubishi sturen, met de verwachting dat aan de voorwaarden om te vervangen wordt voldaan (<26).
Even afwachten nu, maar ik ben uiteindelijk erg blij met de info vanuit het forum.
Gisteren de auto gebracht en vanochtend opgehaald. Het optimaliseren had een kleine verbetering opgeleverd (van 22,3 naar 24). De dealer gaat nu een rapport opmaken en naar Mitsubishi sturen, met de verwachting dat aan de voorwaarden om te vervangen wordt voldaan (<26).
Even afwachten nu, maar ik ben uiteindelijk erg blij met de info vanuit het forum.
-
- Forumlid
- Berichten: 105
- Lid geworden op: 20 jul 2019, 20:45
Re: Garantie accu
Das goud! Ik ga die van mij na de winter ook ff laten meten.
Welke garantie geven ze op de nieuwe accu?
Welke garantie geven ze op de nieuwe accu?
-
- Berichten: 3
- Lid geworden op: 17 nov 2013, 22:27
Re: Garantie accu
Bij onderhoudsbeurt gevraagd of zij de accu wilden checken bij 159.500 km model 2013-12, de accu laad nog maar op tot 20 km. In januari 2020 komt de nieuwe accu binnen, valt nog onder garantie.
-
- Forumlid
- Berichten: 115
- Lid geworden op: 07 jun 2018, 11:52
Re: Garantie accu
Mooie berichten over de nieuwe accu's! Op de nieuwe accu blijft wsl de oude garantie van kracht, die logischerwijs niet opnieuw (a 8jaar) van kracht wordt. Staat hierboven ook al ergens
Mitsubishi Outlander PHEV Instyle '13
2,3 L/100KM
2,3 L/100KM
-
- Forumlid
- Berichten: 28
- Lid geworden op: 30 jun 2016, 08:29
Re: Garantie accu
Ik neem aan dat maar een klein percentage van de outlander rijders hier op dit forum aanwezig is.
Anders zou MMSN het toch wel heel druk krijgen met accu claims...
Anders zou MMSN het toch wel heel druk krijgen met accu claims...
- JohanvdH
- Forumlid
- Berichten: 568
- Lid geworden op: 02 mei 2017, 11:46
- Locatie: Wageningen
Re: Garantie accu
5232 gebruikers op dit forum hoor!
Tenminste zoveel gebruikersaccounts zijn er in totaal aangemaakt.
Een groot deel was leaserijder uit 2013/2014 maar vooral nu die auto's uit de lease komen zie je weer nieuwe mensen (waaronder ook ik).
Van de lease rijders zullen er niet veel zich zo druk om de accu hebben gemaakt dat het tot een vervanging leidde maar bij de tweede eigenaren is dat al iets anders.
Als je dat in gedachten houdt valt het aantal vervangen accu's (hier bekend op het forum) best mee.
Ik vermoed dat er nog veel mensen rondrijden met een accu die eigenlijk vervangen zou moeten worden maar de onderhoudende garage/dealer staat daar niet zo om te springen dus als de eigenaar niets aangeeft doen zij ook niets.
Als laatste blijkt de accu alleen maar zo te degraderen als er veel op stroom gereden (en dus veel geladen!) wordt.
5 jaar lang elke dag 30 km heen en weer terug en dan zowel thuis als op kantoor laden, dat maakt het zwaar voor de accu.
Gewoon een hoop snelweg km's en alleen laden bij de Efteling (want vooraan parkeren) en de accu heeft niks te lijden.
Tenminste zoveel gebruikersaccounts zijn er in totaal aangemaakt.
Een groot deel was leaserijder uit 2013/2014 maar vooral nu die auto's uit de lease komen zie je weer nieuwe mensen (waaronder ook ik).
Van de lease rijders zullen er niet veel zich zo druk om de accu hebben gemaakt dat het tot een vervanging leidde maar bij de tweede eigenaren is dat al iets anders.
Als je dat in gedachten houdt valt het aantal vervangen accu's (hier bekend op het forum) best mee.
Ik vermoed dat er nog veel mensen rondrijden met een accu die eigenlijk vervangen zou moeten worden maar de onderhoudende garage/dealer staat daar niet zo om te springen dus als de eigenaar niets aangeeft doen zij ook niets.
Als laatste blijkt de accu alleen maar zo te degraderen als er veel op stroom gereden (en dus veel geladen!) wordt.
5 jaar lang elke dag 30 km heen en weer terug en dan zowel thuis als op kantoor laden, dat maakt het zwaar voor de accu.
Gewoon een hoop snelweg km's en alleen laden bij de Efteling (want vooraan parkeren) en de accu heeft niks te lijden.
- RX-Men-8
- Forumlid
- Berichten: 291
- Lid geworden op: 09 jul 2019, 21:30
- Locatie: Hilversum
Re: Garantie accu
Tja, als particulier is het juist de bedoeling elke dag thuis en op het werk te laden. 2 volle ladingen per werkdag. Ik hoop dat het meevalt.
-
- Forumlid
- Berichten: 175
- Lid geworden op: 09 jan 2018, 11:37
Re: Garantie accu
Dat aantal forumleden zegt niet zoveel hoor! Het grote gros komt hier niet meer en stamt vooral uit de begintijd van de PHEV en had nog veel te vragen en uit te wisselen. Ik ben zelf admin van een fotografieforum en in de hoogtij-jaren hadden we bijna 3000 forumleden. Door alle opgekomen digitale media mogelijkheden (instagram, facebook ect..) is medialand nu meer versnipperd. Eens per jaar schudden we het forum wat op en iedereen die meer dan een jaar niet ingelogd is geweest wordt verwijderd. Nu zitten we op 650 leden...
Ik weet zeker dat het aantal nog enigszins actieve leden hier zeker niet hoger is, eerder lager.
Het is zeker een mooie ontwikkeling dat er nu steeds meer particuliere phev-rijders bijkomen (ben ik ook).
Mits Outlander PHEV Executive X-line 2015.(niet meer!) Volvo XC40 Recharge EV MY23
-
- Forumlid
- Berichten: 16
- Lid geworden op: 09 okt 2013, 07:11
Re: Garantie accu
Aanvulling; voor MY14, 15 en 16 is de grenswaarde 26Ah (65%), voor MY17 en 18 is de grenswaarde 27Ah (70%).
Dealers zijn hierover geïnformeerd in het MMC Service bulletin 18-54-05 van 23 maart 2018. Welke grenswaarde MY19 en 20 heeft weet ik niet.
Belangrijk: begin als klant met het indienen van een klacht bij de dealer betreffende de actieradius, dus laat dat uitdrukkelijk op de werkorder zetten. De dealer moet vervolgens eerst een Battery Quick Check uitvoeren en vaststellen dat de batterij daarna nog onder deze waardes blijft om een garantieclaim in te mogen dienen bij MMC mét jouw klacht.
-
- Forumlid
- Berichten: 14
- Lid geworden op: 19 aug 2018, 06:19
Re: Garantie accu
Heb inmiddels goede ervaringen met een reset van de BMU. Daarbij is het belangrijk dat zowel de state of charge (SOC) en de state of health (SOH) parameters gereset worden. Op de PHEV watchdog zie je dit terug doordat de capaciteit weer op 38Ah staat en de leeftijd van de accu slechts enkele dagen is. Ook het totaal aantal Ah staat weer dichtbij nul. De BMU gaat daarna tijdens een aantal laad/ontlaad cycli de werkelijke capaciteit van de accu herberekenen. Het is handig om de rijaccu daarbij een aantal keren van vol tot leeg te gebruiken en daarna weer helemaal op te laden.
Waarschijnlijk is de software van de BMU zo ingesteld dat hij altijd een veilige waarde berekent. Omdat die waarde referentie voor de volgende berekening is, wijkt de berekende capaciteit na verloop van tijd steeds verder van de werkelijkheid af. Overigens heb ik de afgelopen jaren ook een paar keer een 104% lading gezien, wat erop wijst dat de SOH in principe ook kan stijgen.
In mijn geval (2015, 185000 km) is de capaciteit 2000 km na de reset van ca 27,2 Ah op 36,7Ah gestabiliseerd en is het elektrisch rijbereik van 32 naar 46 km gestegen. Op de laadpaal zie je dat in plaats van ca. 6,8kW nu ca 9 kW wordt geladen. Tot nu toe houdt de Outlander deze waarde goed vast
De reset is uitgevoerd bij de Mitubishi dealer. Ik heb 'm met zo vol mogelijke accu ingeleverd en het was met 30 minuten klaar. Wel expliciet aangegeven dat zowel de SOC als de SOH gereset moesten worden..
Hierbij aangetekend: ik gebruik altijd de PHEV-box die ervoor zorgt dat in Eco-stand de elektrische vermogensafgifte beperkt wordt tot ca 60 KW. Daarmee verlaag je piekstromen uit de rijaccu, wat vermoedelijk beter is voor de levensduur. Heb je een keer vermogen nodig (steile parkeergarage etc), dan zet ik 'm even op 'normaal'.
Waarschijnlijk is de software van de BMU zo ingesteld dat hij altijd een veilige waarde berekent. Omdat die waarde referentie voor de volgende berekening is, wijkt de berekende capaciteit na verloop van tijd steeds verder van de werkelijkheid af. Overigens heb ik de afgelopen jaren ook een paar keer een 104% lading gezien, wat erop wijst dat de SOH in principe ook kan stijgen.
In mijn geval (2015, 185000 km) is de capaciteit 2000 km na de reset van ca 27,2 Ah op 36,7Ah gestabiliseerd en is het elektrisch rijbereik van 32 naar 46 km gestegen. Op de laadpaal zie je dat in plaats van ca. 6,8kW nu ca 9 kW wordt geladen. Tot nu toe houdt de Outlander deze waarde goed vast
De reset is uitgevoerd bij de Mitubishi dealer. Ik heb 'm met zo vol mogelijke accu ingeleverd en het was met 30 minuten klaar. Wel expliciet aangegeven dat zowel de SOC als de SOH gereset moesten worden..
Hierbij aangetekend: ik gebruik altijd de PHEV-box die ervoor zorgt dat in Eco-stand de elektrische vermogensafgifte beperkt wordt tot ca 60 KW. Daarmee verlaag je piekstromen uit de rijaccu, wat vermoedelijk beter is voor de levensduur. Heb je een keer vermogen nodig (steile parkeergarage etc), dan zet ik 'm even op 'normaal'.
-
- Forumlid
- Berichten: 869
- Lid geworden op: 31 aug 2013, 15:22
Re: Garantie accu
Dat is mooi.
Er blijven 3 vragen:
1. Wat kost deze procedure bij de dealer?
2. Hoe snel loopt het werkelijke bereik weer terug? Dan kun je inschatten of het investeringstechnisch haalbaar is om het regelmatig te laten doen.
3. Hebben ze het als dealer enthousiast uitgevoerd of heb je hemel en aarde moeten bewegen voordat ze het wilden doen?
lkj
Er blijven 3 vragen:
1. Wat kost deze procedure bij de dealer?
2. Hoe snel loopt het werkelijke bereik weer terug? Dan kun je inschatten of het investeringstechnisch haalbaar is om het regelmatig te laten doen.
3. Hebben ze het als dealer enthousiast uitgevoerd of heb je hemel en aarde moeten bewegen voordat ze het wilden doen?
lkj
Vanaf mei 2019 tot april 2023 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle. Bouwjaar 2014 (gebruikt gekocht). Zwart metallic.
T/m april 2019 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle Bouwjaar 2013 (nieuw gekocht). Titanium Grey.
T/m april 2019 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle Bouwjaar 2013 (nieuw gekocht). Titanium Grey.
-
- Forumlid
- Berichten: 115
- Lid geworden op: 07 jun 2018, 11:52
Re: Garantie accu
@AppieAppie schreef: ↑14 dec 2019, 18:18In mijn geval (2015, 185000 km) is de capaciteit 2000 km na de reset van ca 27,2 Ah op 36,7Ah gestabiliseerd en is het elektrisch rijbereik van 32 naar 46 km gestegen. Op de laadpaal zie je dat in plaats van ca. 6,8kW nu ca 9 kW wordt geladen. Tot nu toe houdt de Outlander deze waarde goed vast
De reset is uitgevoerd bij de Mitubishi dealer. Ik heb 'm met zo vol mogelijke accu ingeleverd en het was met 30 minuten klaar. Wel expliciet aangegeven dat zowel de SOC als de SOH gereset moesten worden..
Dit is wel enorme stijging na reset BMU en gaat wel in tegen de resultaten van alle testen van een oud forum lid (meest actie oud forum lid ANKO, die volgens mij alles onderzocht met grafieken etc. op dit gebied). Die gaf aan dat zo'n reset alleen een tijdelijk positief effect geeft en daarna weer bijtrekt naar het oude niveau. Hoe heet de methode bij de dealer?
ter dubbelcheck verder, heb je nog nooit een nieuwe accu laten plaatsen? Dit laatste zou wel iets zonde zijn, aangezien je daar al aardig naar op weg was en daar nu ondanks de mooie extra kilometers wel weer verder van af zit. Maar goed nu heb je wel eerder meer kms dan wachten totdat AH verder weggezakt is.
Dank alvast voor je reactie!
Mitsubishi Outlander PHEV Instyle '13
2,3 L/100KM
2,3 L/100KM
-
- Forumlid
- Berichten: 640
- Lid geworden op: 24 aug 2013, 10:32
Re: Garantie accu
Wat ik in de discussie mis is thema milieu. Milieu wordt vaak genoemd als reden veel elektrisch te rijden. Maar wat kost het maken en recyclen van een accu aan CO2 en de rest.....
De ecologische footprint van de auto wordt wel een paar maten groter.
De ecologische footprint van de auto wordt wel een paar maten groter.
OUTLAND(CRUIS)ER
-
- Forumlid
- Berichten: 160
- Lid geworden op: 16 mei 2013, 17:43
Re: Garantie accu
Dan zou ik een nieuwe topic beginnen Reinier L
-
- Forumlid
- Berichten: 14
- Lid geworden op: 19 aug 2018, 06:19
Re: Garantie accu
Nee, er is geen nieuwe accu geplaatst. Misschien ben ik een uitzondering, maar gisteren weer 9,91 KWh geladen. Dus het proberen waard, zou ik zeggen.
Qua kosten: de reset is onderdeel van een reguliere beurt uitgevoerd. Is in ieder geval veel minder dan een nieuwe akku.
Qua kosten: de reset is onderdeel van een reguliere beurt uitgevoerd. Is in ieder geval veel minder dan een nieuwe akku.
-
- Forumlid
- Berichten: 14
- Lid geworden op: 19 aug 2018, 06:19
Re: Garantie accu
Heb overigens veel gehad aan de bijdragen op dit forum. Was anders niet op het idee gekomen om deze parameters te laten resetten. Dank!