Gedeeltelijk tot helemaal niet laden na software update

Laders, kabels, lolo's en nog veel meer om je PHEV op te laden
Plaats reactie
goodfellow
Berichten: 3
Lid geworden op: 01 mar 2014, 08:14

Gedeeltelijk tot helemaal niet laden na software update

Bericht door goodfellow » 08 jul 2018, 19:09

Twee weken geleden is mijn Outlander PHEV (eind 2013) naar de dealer geweest voor een reguliere onderhoudsbeurt (140.000KM). De dealer heeft toen de software geüpdatet, het accupakket gesmoothed en helaas niet aan mij verteld dat ik vanaf dat moment ook een andere app moest gebruiken. De nieuwe app voor mij is de Outlander PHEV I app.

Maar toch. De app gebruik ik niet zo heel erg vaak omdat het bereik van de Wifi nou eenmaal belabberd is. Maar ik laad wel minimaal 2x per dag. Na het smoothen zou ik weer meer moeten kunnen laden. Voor de beurt was het nog maar maximaal 6 KwH als ie helemaal leeg is. De eerste avond thuis heeft de auto zich nog netjes helemaal volgeladen. De volgende dat op het werk kwam de auto nog maar tot bijna de helft. Vanaf dat moment ging het bergafwaarts en na een paar bezoekjes aan de garage (waar die het wel deed met de zwarte laadkabel met het blok eraan) zijn we nu op het punt dat de auto helemaal niet meel wil laden op zowel de oranje (standaard) als de zwarte laadkabel (met blok).

Ik heb altijd timers gebruikt die gekoppeld waren aan mijn thuislocatie, zodat er 's nachts tegen nachttarief geladen wordt. Inmiddels de laadtimers al allemaal uitgezet, de locatie losgekoppeld enz enz. Wat mij opvalt is dat de auto en de laadpaal wel aangeven dat er geladen gaat worden. Maar dat al snel na het starten het sein van de auto lijkt te komen dat deze klaar is. De laadpaal springt op groen. Bij het laden met zwarte kabel gaat charging knipperen. Ofwel... klaar is ie...

Soms start ie ook geheel niet met laden. Truc is dan om de laadtimer aan te zetten (via de app) en daarna de timer uit te zetten. De laadpaal wordt blauw. Het laden start.... en een tijdje later is het weer gedaan met het laden. Mijn 'record' laden van de afgelopen dagen is een geweldige 0,12 KwH. Zo duurt het wel heel lang voor ie vol is...

Resultaat is dat er totaal niet geladen wordt op dit moment en dat ze bij de garage continu zeggen 'ja hier doet ie het wel' (ze hebben daar alleen mogelijkheid tot laden met zwarte laadkabel.. amateurs).

Heeft iemand nog een idee wat het kan zijn? Mij lijkt dit als rasechte ICT-er gewoon een bug in de update die ze geïnstalleerd hebben. Maar dan zouden er toch meer auto's last van moeten hebben?

Alle hulp is welkom! Wie weet is er nog een tip bij die ik niet geprobeerd heb!

Groetjes en dank

Max

Gebruikersavatar
PHEV2014
Forumlid
Berichten: 350
Lid geworden op: 28 aug 2014, 12:49

Re: Gedeeltelijk tot helemaal niet laden na software update

Bericht door PHEV2014 » 09 jul 2018, 11:03

Hoeveel krijg je er nu met de "zwarte kabel" in?

Ik gok op een protocolfout tussen auto en paal. Hebben ze niet per ongeluk software voor een nieuwere PHEV erop gezet?
Geen Outlander meer. Dus over en te koop: standaard Mitsubishi lader - instelbare EVselect laadkabel 6-16A - set complete winterwielen origineel Mitsubishi.
Belangstelling? Stuur dan een berichtje via het forum.

Gebruikersavatar
Anko
Forumlid
Berichten: 5285
Lid geworden op: 21 apr 2013, 14:17

Re: Gedeeltelijk tot helemaal niet laden na software update

Bericht door Anko » 09 jul 2018, 12:15

Lijkt me niet heel waarschijnlijk, want dan zouden alle nieuwere PHEVs problemen moeten hebben. Het protocol is erg recht toe recht aan en is niet iets van Mitsubishi.
Gr., Anko

Afbeelding + stroom

TG Instyle+, Zwart leer, Intro- , Protection- en Sportpack, Skidplate, verbredingsset v/a, zijskirts, trekhaak, parkeersensoren v/a, Cobra klasse 3, BearLock, Charge-Amps mode 2 kabel, Ratio mode 3 kabel, iPhone 5S.

Gebruikersavatar
PHEV2014
Forumlid
Berichten: 350
Lid geworden op: 28 aug 2014, 12:49

Re: Gedeeltelijk tot helemaal niet laden na software update

Bericht door PHEV2014 » 09 jul 2018, 12:48

Ooit verkeerde firmware op een printer gezet ->>>brick :twisted:

Als de software van de PHEV door dezelfde persoon gemaakt is als de software van de MMCS, is het sowieso al een wonder dat de auto rijdt :mrgreen:
Geen Outlander meer. Dus over en te koop: standaard Mitsubishi lader - instelbare EVselect laadkabel 6-16A - set complete winterwielen origineel Mitsubishi.
Belangstelling? Stuur dan een berichtje via het forum.

Gebruikersavatar
Anko
Forumlid
Berichten: 5285
Lid geworden op: 21 apr 2013, 14:17

Re: Gedeeltelijk tot helemaal niet laden na software update

Bericht door Anko » 09 jul 2018, 13:02

Ik kan me best voorstellen dat SW voor een nieuwe PHEV een oude PHEV bricked (als ik mijn best doe).
Maar ik kan me niet zo goed voorstellen dat SW voor een nieuwe PHEV alleen bij een oude PHEV voor protocol fouten tussen auto en paal zorgt.
Gr., Anko

Afbeelding + stroom

TG Instyle+, Zwart leer, Intro- , Protection- en Sportpack, Skidplate, verbredingsset v/a, zijskirts, trekhaak, parkeersensoren v/a, Cobra klasse 3, BearLock, Charge-Amps mode 2 kabel, Ratio mode 3 kabel, iPhone 5S.

PHEVlkj
Forumlid
Berichten: 869
Lid geworden op: 31 aug 2013, 15:22

Re: Gedeeltelijk tot helemaal niet laden na software update

Bericht door PHEVlkj » 09 jul 2018, 18:31

Maar het is wel apart dat er de nieuwe app gebruikt moet worden, dat lijkt mij wel een indicatie dat er misschien te nieuwe software op staat.

Met mijn 2013 model kan ik daar volgens mij niets mee..

lkj
Vanaf mei 2019 tot april 2023 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle. Bouwjaar 2014 (gebruikt gekocht). Zwart metallic.
T/m april 2019 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle Bouwjaar 2013 (nieuw gekocht). Titanium Grey.

goodfellow
Berichten: 3
Lid geworden op: 01 mar 2014, 08:14

Re: Gedeeltelijk tot helemaal niet laden na software update

Bericht door goodfellow » 17 jul 2018, 22:02

Ik was ook verbaasd door de nieuwe software en het feit dat ik ineens de Outlander PHEV I app moest gaan gebruiken. Met de zwarte laadkabel uiteindelijk de auto vol gekregen, maar het blijft telkens proberen, checken of er geladen wordt en als er niet geladen wordt weer opnieuw beginnen. Wellicht dat ze weer terug kunnen naar een oudere versie software zodat we kunnen checken of alles dan weer werkt!

Bedankt alvast voor de reacties.

goodfellow
Berichten: 3
Lid geworden op: 01 mar 2014, 08:14

Re: Gedeeltelijk tot helemaal niet laden na software update

Bericht door goodfellow » 29 aug 2018, 07:32

Uiteindelijk werd het weer wat koeler weer en tot mijn verbazing laadt mijn outlander phev ineens weer als een zonnetje (duh). Het lijkt er dus op dat na de software update een sensor verkeerde informatie heeft afgegeven omdat het zo warm was. Althans dat is mijn conclusie. Zoals gewoonlijk tasten ze bij de garage en bij Mitsubishi nog geheel in het donker. Mijn vele bezoekjes aan de garage heb ik maar stopgezet, omdat ik niet meer verwacht dat het voor het einde van de looptijd van mijn leasecontract (23 dec 2018) nog een keer zo warm zal worden...

Bedankt voor alle reacties!

Obiwan
Berichten: 2
Lid geworden op: 08 jul 2018, 22:37

Re: Gedeeltelijk tot helemaal niet laden na software update

Bericht door Obiwan » 13 okt 2019, 15:44

Afgelopen vrijdag bij de garage geweest voor de eerste beurt van mijn 2019 PHEV Instyle van oktober 2018. Er was ook een BMU update. Gisteren (zaterdag) werkte het laden niet meer. Garage helaas al gesloten, morgen maar weer terug. Niet echt blij met deze ervaring.

Gebruikersavatar
JohanvdH
Forumlid
Berichten: 565
Lid geworden op: 02 mei 2017, 11:46
Locatie: Wageningen

Re: Gedeeltelijk tot helemaal niet laden na software update

Bericht door JohanvdH » 13 okt 2019, 19:16

Eerdere problemen (2 of 3 keer) die we met onze PHEV ondervonden met laden bleken allemaal terug te voeren te zijn op dat de stekker van de laadkabel niet helemaal aangedrukt was in de auto.
Mitsubishi Outlander PHEV Instyle+
11-2013, Amethyst Black (particulier gekocht in 2018)
Afbeelding

Obiwan
Berichten: 2
Lid geworden op: 08 jul 2018, 22:37

Re: Gedeeltelijk tot helemaal niet laden na software update

Bericht door Obiwan » 14 okt 2019, 16:33

Het "probleem" is opgelost. De timer bleek abusievelijk te zijn aangezet (ik gebruik deze normaal niet), hierdoor ging hij niet over in de laadstand. :o

Gebruikersavatar
JohanvdH
Forumlid
Berichten: 565
Lid geworden op: 02 mei 2017, 11:46
Locatie: Wageningen

Re: Gedeeltelijk tot helemaal niet laden na software update

Bericht door JohanvdH » 14 okt 2019, 19:30

Mooi dat je het hebt achterhaald! :-)
Mitsubishi Outlander PHEV Instyle+
11-2013, Amethyst Black (particulier gekocht in 2018)
Afbeelding

Gebruikersavatar
PHEV2014
Forumlid
Berichten: 350
Lid geworden op: 28 aug 2014, 12:49

Re: Gedeeltelijk tot helemaal niet laden na software update

Bericht door PHEV2014 » 15 okt 2019, 20:07

Mooi hè, al die programmeer-mogelijkheden :mrgreen:
Goed dat je het alsnog gevonden hebt!
Geen Outlander meer. Dus over en te koop: standaard Mitsubishi lader - instelbare EVselect laadkabel 6-16A - set complete winterwielen origineel Mitsubishi.
Belangstelling? Stuur dan een berichtje via het forum.

Plaats reactie