Koppelen app in Android 9 (Pie) gelukt

Met een tijdsklok je standkachel bedienen is zóóó 2012
Plaats reactie
PHEVlkj
Forumlid
Berichten: 863
Lid geworden op: 31 aug 2013, 15:22

Koppelen app in Android 9 (Pie) gelukt

Bericht door PHEVlkj » 26 mei 2019, 17:59

Ik heb mijn 2 Nokia 7 plus toestellen succesvol gekoppeld.

Deze toestellen zijn met Android 8 (Oreo) geleverd, maar later automatisch naar 9 (Pie) aangepast door Nokia. Zij leveren op basis van de Android one licentie een standaard Android omgeving zonder allerlei bloatware zoals Samsung.

In het verleden had ik met Oreo ook een goede verbinding, maar na de automatische update naar Pie werkte het niet meer. Maar omdat er toch weer een nieuwe versie van app 1 was heb ik het nog een keer geprobeerd. Ik heb vanuit de playstore gewoon gedrukt bij de link problemen bij de verbinding (in het Engels). Ik heb van daaruit exact alle stappen gevolgd. Uiteindelijk kon ik met wat aanpassingen in de netwerkinstellingen e.e.a. goed voor elkaar gekregen. Belangrijk: deïnstalleer en installeer de app opnieuw en open die pas voor de eerste keer bij het registreren, zet de locatie aan, geef bij de app zelf vanuit het Android menu toestemming voor locatie en telefoon. Het is ook belangrijk om de vliegtuigstand van het toestel aan zetten. Deze dingen bij een latere communicatie met de auto ook zo staan, anders werkt het bij mij niet. Al deze tips noemt Mitsubishi ook bij de installatiehulp, dus je kunt het stap voor stap proberen.

lkj
Vanaf mei 2019 tot april 2023 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle. Bouwjaar 2014 (gebruikt gekocht). Zwart metallic.
T/m april 2019 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle Bouwjaar 2013 (nieuw gekocht). Titanium Grey.

Gebruikersavatar
Duc
Forumlid
Berichten: 233
Lid geworden op: 29 aug 2014, 09:41

Re: Koppelen app in Android 9 (Pie) gelukt

Bericht door Duc » 17 aug 2019, 13:48

Nu zit ik met oud model PHEV (2014) nog op de oorspronkelijke app (dus niet app I of app II). Ik heb dus een wachtwoord met 10 karakters. Het koppelen van mijn Samsung A50 met Android 9 lukt niet. (Daarvoor had ik wel succes met een iPhone).
Is het nu zo, dan ik eerst naar de dealer moet om de autosoftware te laten upgraden, en dat ik daarna app I kan gebruiken?

PHEVlkj
Forumlid
Berichten: 863
Lid geworden op: 31 aug 2013, 15:22

Re: Koppelen app in Android 9 (Pie) gelukt

Bericht door PHEVlkj » 17 aug 2019, 14:39

Ja, het wifi apparaat (de hardware) blijft erin en er komt nieuwe software op, samen met een langer wachtwoord.

Bij mij is het gratis gedaan door dealer, (buiten de onderhoudsbeurt om) het is een voorgeschreven aanpassing door Mitsubishi omdat de eerste invulling van de WIFI kennelijk niet veilig genoeg was. Ik ga in dit soort gevallen niet weg voordat de telefoon is gekoppeld :D , dat weten ze inmiddels. Je moet de oude app even goed van je toestel verwijderen (dus ook uit de bibliotheek van de playstore na het verwijderen) en alle processen en cachegegevens van de app binnen android stoppen, leegmaken en verwijderen). Datzelfde geldt voor het verwijderen van netwerk van je huidige verbinding) Dat staat ook ergens in de beschrijving van MB, maar voor een snelle nieuwe koppeling is dat cruciaal.

De auto heeft ook nog aparte Bluetooth software, die heb je ook nodig voor de laatste versies van Android. Dat zou ik alleen upgraden als het nu niet goed werkt.Je kunt namelijk niet terug naar een oudere versie.

Ik ga er even vanuit dat je de auto bij de dealer in onderhoud hebt.

Overigens werken onze Nokia's nog steeds met de app, ondanks alle beveiligingsupdates van Android die we maandelijks krijgen. Ik heb gisteren de Android beveiliging patch 1 augustus 2019 geïnstalleerd.

lkj
Vanaf mei 2019 tot april 2023 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle. Bouwjaar 2014 (gebruikt gekocht). Zwart metallic.
T/m april 2019 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle Bouwjaar 2013 (nieuw gekocht). Titanium Grey.

Gebruikersavatar
Duc
Forumlid
Berichten: 233
Lid geworden op: 29 aug 2014, 09:41

Re: Koppelen app in Android 9 (Pie) gelukt

Bericht door Duc » 20 aug 2019, 09:14

Dank voor de duidelijke uitleg! Binnenkort dus even naar de dealer. :D

Gebruikersavatar
Duc
Forumlid
Berichten: 233
Lid geworden op: 29 aug 2014, 09:41

Re: Koppelen app in Android 9 (Pie) gelukt

Bericht door Duc » 06 okt 2019, 17:07

Vorige week bij mijn dealer geweest voor onderhoudsbeurt. Maar mijn dealer heeft de wifi upgrade niet aangedurfd. Volgens hun zijn de risico's te groot dat de hele wifi module daarna niet meer werkt. Ze willen het evt. wel upgraden, maar dan volledig op mijn risico. (En ze vertelden me dat vervanging van de volledige wifi module meer dan 1000 euro kost...). NB: bluetooth hebben we wel ge-upgrade.
Dus ik hou twee opties over:
1 Upgrade op mijn eigen risico
2 Oude smartphone kopen met maximaal Android 8. En die alleen voor de Outlander gerbruiken.

Of zie ik iets over het hoofd?

PHEVlkj
Forumlid
Berichten: 863
Lid geworden op: 31 aug 2013, 15:22

Re: Koppelen app in Android 9 (Pie) gelukt

Bericht door PHEVlkj » 06 okt 2019, 18:56

Heeft de dealer het al met Mitsubishi Nederland besproken dan?

Dit is een link: https://tweakers.net/nieuws/112113/alar ... -hack.html

Volgens mij moet de dealer het gewoon doen. Op mijn beide auto's zijn ze ook uitgevoerd. Geen enkel probleem met de WIFI module.

Mijn dealer heeft het gewoon uit zichzelf gedaan, omdat het vanuit Mitsubishi nog open stond.

Als ze het niet doen zou je nooit meer naar een hogere versie van Android kunnen. Dat lijkt me niet de bedoeling.

Succes.

lkj
Vanaf mei 2019 tot april 2023 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle. Bouwjaar 2014 (gebruikt gekocht). Zwart metallic.
T/m april 2019 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle Bouwjaar 2013 (nieuw gekocht). Titanium Grey.

Gebruikersavatar
Duc
Forumlid
Berichten: 233
Lid geworden op: 29 aug 2014, 09:41

Re: Koppelen app in Android 9 (Pie) gelukt

Bericht door Duc » 07 okt 2019, 11:24

@lkj: dank.

Ik heb Mitsubishi Motors NL laten bellen naar mijn dealer... Nu gaat de dealer komende vrijdag de wifi update uitvoeren (op hun kosten en risico). Maar., aldus mijn dealergarage ''Het gaat wel even duren, dus u kunt er niet op wachten''. Volgens mij hoeft dat klusje niet zo lang te duren...

PHEVlkj
Forumlid
Berichten: 863
Lid geworden op: 31 aug 2013, 15:22

Re: Koppelen app in Android 9 (Pie) gelukt

Bericht door PHEVlkj » 07 okt 2019, 19:25

Mooi.

Bij mij duurde het ook best een tijd. Zo maar 1,5 tot 2 uur meen ik me te herinneren. Ik heb er maar op gewacht en wat gewerkt op m'n laptop.

Zorg dat je telefoon geen gegevens in de cache heeft van de app, ook niet van het netwerk van de auto. Dus de oude app keurig netjes verwijderen zoals beschreven in de handleiding van Mitsubishi. Even van te voren doen zodat je het niet kunt vergeten in de haast.

Kijk even hier op de internationale pagina, daar staat alles https://www.mitsubishi-motors.com/en/pr ... pp/remote/. En gewoon dom alle stappen volgen en het niet zelf beter weten :D

lkj
Vanaf mei 2019 tot april 2023 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle. Bouwjaar 2014 (gebruikt gekocht). Zwart metallic.
T/m april 2019 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle Bouwjaar 2013 (nieuw gekocht). Titanium Grey.

Gebruikersavatar
Duc
Forumlid
Berichten: 233
Lid geworden op: 29 aug 2014, 09:41

Re: Koppelen app in Android 9 (Pie) gelukt

Bericht door Duc » 07 okt 2019, 22:28

@PHEVlkj: naar welk document refereer jij als je schrijft 'handleiding van Mitsubishi.'?

PHEVlkj
Forumlid
Berichten: 863
Lid geworden op: 31 aug 2013, 15:22

Re: Koppelen app in Android 9 (Pie) gelukt

Bericht door PHEVlkj » 08 okt 2019, 09:51

Het linkje wat ik erbij heb gezet.....

lkj
Vanaf mei 2019 tot april 2023 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle. Bouwjaar 2014 (gebruikt gekocht). Zwart metallic.
T/m april 2019 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle Bouwjaar 2013 (nieuw gekocht). Titanium Grey.

PHEVlkj
Forumlid
Berichten: 863
Lid geworden op: 31 aug 2013, 15:22

Re: Koppelen app in Android 9 (Pie) gelukt

Bericht door PHEVlkj » 08 okt 2019, 09:53

Je kunt gewoon even er doorheen bladeren. Het wachtwoord in de nieuwe situatie is dus 14 posities. Ik heb geen Nederlandse link.

lkj
Vanaf mei 2019 tot april 2023 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle. Bouwjaar 2014 (gebruikt gekocht). Zwart metallic.
T/m april 2019 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle Bouwjaar 2013 (nieuw gekocht). Titanium Grey.

Gebruikersavatar
Duc
Forumlid
Berichten: 233
Lid geworden op: 29 aug 2014, 09:41

Re: Koppelen app in Android 9 (Pie) gelukt

Bericht door Duc » 08 okt 2019, 19:08

Ah, de basispagina's kende ik al, maar niet de pagina's hoe de oude meuk te verwijderen. :D

Gebruikersavatar
Duc
Forumlid
Berichten: 233
Lid geworden op: 29 aug 2014, 09:41

Re: Koppelen app in Android 9 (Pie) gelukt

Bericht door Duc » 11 okt 2019, 10:56

Ik zie nu in de Google Play Store (dus voor Android telefoons), dat de app 'OUTLANDER PHEV' een update heeft gekregen op 30 sept 2019 (app versie A.3.0.0).
Bij de omschrijving staat dat deze app de apps 'OUTLANDER PHEV' en 'OUTLANDER PHEV I' vervangt. In de Google Play Store kan ik inderdaad de app 'OUTLANDER PHEV I' niet meer vinden.

Iemand al ervaring met de nieuwste versie?

Pejoen1969
Nieuw forumlid
Berichten: 6
Lid geworden op: 04 mei 2019, 16:02

Re: Koppelen app in Android 9 (Pie) gelukt

Bericht door Pejoen1969 » 11 okt 2019, 11:30

Ja, app heet nu 'Remote Ctrl' maar ik vind t niet per se een verbetering. ;)
Uiterlijk is wel iets moderner, witte achtergrond en zo. Maar de teksten zijn in Aliexpress- Nederlands. Lachen!
Verer geen verbeteringen in bestaande opties of nieuwe opties aangetroffen. Wifi bereik nog steeds slecht, de sleutel reikt verder. Gemiste kans dus MM, duidelijk weinig aandacht aan besteed.
Gr Jeroen

PHEVlkj
Forumlid
Berichten: 863
Lid geworden op: 31 aug 2013, 15:22

Re: Koppelen app in Android 9 (Pie) gelukt

Bericht door PHEVlkj » 11 okt 2019, 14:49

@Duc
Ik heb nu nog verbinding met de PHEV1 app. Dat werkt nu in ieder geval nu nog goed voor zover ik kan beoordelen. Zolang er geen functionaliteit bij komt of dat er nieuwe software op de auto wordt gezet die het gebruik van de nieuwe app noodzakelijk maakt blijf ik deze gebruiken.

Ik zou het van de dealer laten afhangen welke app hij wil koppelen, want misschien is het ook wel afhankelijk van de laatste software op de auto.. Zoals ik eerder heb gezegd: ik ga niet weg bij de dealer voordat de app werkt.

@Pejoen1969: je zou ook kunnen zeggen: mooi dat ze zelfs bij een wat oudere auto (vanaf november/december 2013 zijn er veel afgeleverd) nog de software aanpassen. Het voordeel van de Mitsubishi oplossing is dat auto zelf het modem en router is, waardoor het bereik net zo ver is als een modem/router van maximaal een jaar of 6 oud (en dat is niet zo ver). Desnoods sloop je het er op een gegeven moment uit (bv via de zekering), dan ben je er vanaf. Bij veel andere oplossingen van merken die standaard een internet verbinding hebben (die in feite een simkaart in de auto hebben) moet je in de toekomst maar afwachten hoe veilig dat blijft. Wat als je een auto van 12 jaar oud hebt die door jan en alleman gekraakt kan worden? Zijn die SIM kaarten 2G, 3G, 4G of 5G en hoe zijn ze beveiligd? Als je hoort dat er nu al makkelijk wachtwoorden worden gekraakt die 5 jaar geleden veilig leken en nu met een standaard Server zijn te berekenen. Los van alle data die ongevraagd naar de fabrikant worden opgestuurd op de achtergrond.
Dan heb ik na 8 of 12 jaar liever de verbinding die ik zelf in de hand heb en uit kan zetten wanneer ik het wil. :D
Overigens heeft Mitsubishi nu Android Auto of Apple car (of zo) voor dit model, ik weet niet precies vanaf wanneer. Daar geldt dus hetzelfde bezwaar. Werkt dat straks nog met de nieuwere Android? Werkt dat met je 5, 6 en 7G telefoon nog? Blijft de Bluetooth nog werken? Wat gebeurt er met je data?

lkj
Vanaf mei 2019 tot april 2023 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle. Bouwjaar 2014 (gebruikt gekocht). Zwart metallic.
T/m april 2019 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle Bouwjaar 2013 (nieuw gekocht). Titanium Grey.

Gebruikersavatar
Duc
Forumlid
Berichten: 233
Lid geworden op: 29 aug 2014, 09:41

Re: Koppelen app in Android 9 (Pie) gelukt

Bericht door Duc » 11 okt 2019, 23:03

Koppelen van de nieuwe auto-software met de nieuwe Android app ging bij mij zonder problemen. En het lijkt erop dat het bereik een heel klein beetje is verbeterd (paar meter extra binnenshuis). Dus voor mij een kleine vooruitgang.

PHEVlkj
Forumlid
Berichten: 863
Lid geworden op: 31 aug 2013, 15:22

Re: Koppelen app in Android 9 (Pie) gelukt

Bericht door PHEVlkj » 13 okt 2019, 17:14

Goed om te horen!!!

lkj
Vanaf mei 2019 tot april 2023 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle. Bouwjaar 2014 (gebruikt gekocht). Zwart metallic.
T/m april 2019 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle Bouwjaar 2013 (nieuw gekocht). Titanium Grey.

Plaats reactie