Ik wil die 2de hands PHEV! Maar wat zijn de do's en don'ts?

Stel jezelf even voor en vertel wat over je Mitsubishi Outlander PHEV.
Plaats reactie
Robin van Zomeren
Berichten: 2
Lid geworden op: 24 sep 2019, 09:42

Ik wil die 2de hands PHEV! Maar wat zijn de do's en don'ts?

Bericht door Robin van Zomeren » 07 okt 2019, 21:47

Beste Outlander bezitters,
Ik zit al een tijdje te denken over de (particuliere) aanschaf van een 2de hands Outlander (2014/2015) maar heb nog wat vragen.
Nu zijn jullie ervaringsdeskundigen dus hopelijk kan ik jullie helderheid vinden.

-wat moet ik écht op letten als ik de proefrit maak?
-is android auto al mogelijk bij modelreeks 2013-2015? (Navi schijnt niet top te zijn?)
-laadt je wel "over de stoep" op? En hoe heb je dat opgelost wbt rubber matjes Ed?
-lifehack mogelijk om toch de laadkabel te vergrendelen tijdens het opladen?
-wat is de beste en slechtste eigenschap van je Outlander?

Alvast bedankt voor alle tips, trucs en raad.
Ik snuffel ondertussen verder op de occasion sites, opzoek naar die ene!
Robin.

Gebruikersavatar
JohanvdH
Forumlid
Berichten: 561
Lid geworden op: 02 mei 2017, 11:46

Re: Ik wil die 2de hands PHEV! Maar wat zijn de do's en don'ts?

Bericht door JohanvdH » 08 okt 2019, 11:43

Zorg dat je een Bluetooth ODB adapter hebt en PHEV Watchdog geinstalleerd op je telefoon.
Hiermee kan je de status van de HV accu uitlezen tijdens de proefrit.
Je kan ook vaststellen of de accu is "gereset" waardoor de status (tijdelijk?) weer op

Kijk de werking van de airco na.
Zorg dat je de proefrit met een opgeladen accu kan doen.
De aangegeven range op stroom is geen maatstaf want die hangt sterk samen van de rijstijl van de vorige rit.

Zorg dat je zeker weet dat je de uitvoering krijgt die jij wil hebben.
Dus, ken de brochure uit je hoofd en zorg dat je weet waarop je moet letten (de extra knop rechts op het stuur is er alleen maar als de auto is voorzien van adaptive cruise control, wat alleen geleverd is op de Instyle+ uitvoering).

Adaptive cruise control is naar mijn idee de fijnste accessoire (en als je die erop hebt zitten heb je de andere opties vrijwel altijd ook).

Beste eigenschap: Zeer comfortabel elektrisch rijden.
Slechtste eigenschap: Dun plaatmateriaal waardoor je snel deukjes kan oplopen.
Mitsubishi Outlander PHEV Instyle+
11-2013, Amethyst Black
Afbeelding

RoelUtrecht
Forumlid
Berichten: 115
Lid geworden op: 07 jun 2018, 11:52

Re: Ik wil die 2de hands PHEV! Maar wat zijn de do's en don'ts?

Bericht door RoelUtrecht » 08 okt 2019, 21:20

- naast de accu check zoals Johan omschreef is het inderdaad belangrijk om te kijken welke uitvoering je wil. Persoonlijk vond ik de Instyle top (o.a. adaptive cruise control meer nice to have). Instyle en instyle + kan je voorverwarmen (tijdens het laden), waardoor je een maximaal EV bereik hebt in de koudere perioden.
- In de variant 2014/2015 zit standaard volgens mij geen Android in. Dit kan je wel achteraf inbouwen, alleen dan kan je volgens mij niet meer voorverwarmen en gebruik maken van de app.
- laden doe ik vaak over de stoep bij ons voor. Wel eerst overlegd met de buren en vanuit Italie een kabelgootje besteld, aparte groep aangelegd en daar laad ik mee op.
- ik vind het een super fijne auto. Vooral dat je wanneer je er actief mee bezig bent vrij veel electrisch en stil kan rijden (ik rijd buiten vakanties om 1 op 30). Slechtste eigenschap wellicht de navigatie + de app + piepjes in de auto ;)
Laatst gewijzigd door RoelUtrecht op 09 okt 2019, 08:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Mitsubishi Outlander PHEV Instyle '13
2,3 L/100KM

vulcan750
Forumlid
Berichten: 175
Lid geworden op: 09 jan 2018, 11:37

Re: Ik wil die 2de hands PHEV! Maar wat zijn de do's en don'ts?

Bericht door vulcan750 » 09 okt 2019, 01:31

De Executive (in ieder geval van 2015) heeft ook de App en een standkachel. Zomers voorkoelen en 's winters voorverwarmen.
Voor de Executive is sowieso ook wat voor te zeggen, want je wordt i.t.t. de luxere versies niet doodgegooid met allerlei piepjes. (nog wel een paar hoor) en gaat de achterklep handmatig open, dus niet zo langzaam als automatisch.
Ook heeft deze versie het supergoede Rockfort audiosysteem met 6 speakers en subwoofer.
Fijne auto, erg comfortabel en zuinig (als je tenminste niet al te hard rijd). Verder goed overzichtelijk, mede dankzij achtercamera en grote buitenspiegels is strak parkeren een fluitje van een cent.
Mits Outlander PHEV Executive X-line 2015.(niet meer!) Volvo XC40 Recharge EV MY23

Robin van Zomeren
Berichten: 2
Lid geworden op: 24 sep 2019, 09:42

Re: Ik wil die 2de hands PHEV! Maar wat zijn de do's en don'ts?

Bericht door Robin van Zomeren » 09 okt 2019, 09:21

Dank jullie wel voor de reacties.
Ik heb een Honda Insight gereden (viel me onderaan de streep tegen), rij nu in gezinsbak Astra station (presteer wel een prachtige 1 op 14,9 gem) dus je kan begrijpen dat een PHEV andere koek is.
En ja, dan moet je je dus even flink verdiepen in alle voor- en nadelen.
Nogmaals bedankt voor alle info.

Gebruikersavatar
PHEV2014
Forumlid
Berichten: 350
Lid geworden op: 28 aug 2014, 12:49

Re: Ik wil die 2de hands PHEV! Maar wat zijn de do's en don'ts?

Bericht door PHEV2014 » 09 okt 2019, 10:07

Voor de trage elektrische achterklep is een trucje: als je de klep met de hand opent, kun je tijdens de eerste piep nog een keer op het knopje drukken. De klep is dan vrij en alsnog met de hand open te zwiepen.

Zeker de moeite waard:
- Rockford Fosgate (neem wel de tijd om in te stellen)
- Schuifdak
- Verwarmde stoelen

ACC vond ik destijds nogal harkerig en abrupt reageren. Niet genomen, maar ieder z’n ding uiteraard.

Verder echt een heerlijke reisauto. Nogal vaag sturend, maar daar wen je wel aan.

En check de accu! Android App: PHEV Watchdog

Oja...

En check de accu! En check de accu! En check de accu!
En check de accu! En check de accu! En check de accu!
Geen Outlander meer. Dus over en te koop: standaard Mitsubishi lader - instelbare EVselect laadkabel 6-16A - set complete winterwielen origineel Mitsubishi.
Belangstelling? Stuur dan een berichtje via het forum.

Reinier L
Forumlid
Berichten: 640
Lid geworden op: 24 aug 2013, 10:32

Re: Ik wil die 2de hands PHEV! Maar wat zijn de do's en don'ts?

Bericht door Reinier L » 09 okt 2019, 12:10

Voor de trage elektrische achterklep is een trucje: als je de klep met de hand opent, kun je tijdens de eerste piep nog een keer op het knopje drukken. De klep is dan vrij en alsnog met de hand open te zwiepen.

Of achterklep uitzetten via knopje onder middenconsole op plek waar ook afstandsbediening kan. Deze druk je soms per ongeluk in en dank denk je: waarom doet de achterklep het niet meer 😱
OUTLAND(CRUIS)ER

Gebruikersavatar
JohanvdH
Forumlid
Berichten: 561
Lid geworden op: 02 mei 2017, 11:46

Re: Ik wil die 2de hands PHEV! Maar wat zijn de do's en don'ts?

Bericht door JohanvdH » 09 okt 2019, 12:44

RoelUtrecht schreef:
08 okt 2019, 21:20
Slechtste eigenschap wellicht de navigatie + de app + piepjes in de auto ;)
Ik was de piepjes vergeten... Moet je tegen kunnen want de auto piept wat af.
Dat is op te lossen door het isoleren van de betreffende speakertjes maar dan mis je ook de piepjes die wel van nut zijn.

Navigatiesysteem is niet handig maar sowieso ingehaald door je smartphone die altijd up to date is (en helaas niet via het scherm van de auto kan weergeven, tenminste nog niet in 2013).
Mitsubishi Outlander PHEV Instyle+
11-2013, Amethyst Black
Afbeelding

Gebruikersavatar
PHEV2014
Forumlid
Berichten: 350
Lid geworden op: 28 aug 2014, 12:49

Re: Ik wil die 2de hands PHEV! Maar wat zijn de do's en don'ts?

Bericht door PHEV2014 » 09 okt 2019, 14:17

Reinier L schreef:
09 okt 2019, 12:10
Of achterklep uitzetten via knopje onder middenconsole op plek waar ook afstandsbediening kan.
Ja, maar dan staat ie op hand. Met het “trucje” heb je het beste van 2 werelden. 8-)
Geen Outlander meer. Dus over en te koop: standaard Mitsubishi lader - instelbare EVselect laadkabel 6-16A - set complete winterwielen origineel Mitsubishi.
Belangstelling? Stuur dan een berichtje via het forum.

Plaats reactie