ETACS regelcomputer verwarming etc overleden

Algemene vragen over de Mitsubishi Outlander PHEV, antwoorden en ervaringen
Plaats reactie
Reinier L
Forumlid
Berichten: 640
Lid geworden op: 24 aug 2013, 10:32

ETACS regelcomputer verwarming etc overleden

Bericht door Reinier L » 27 sep 2019, 09:12

Mijn display verwarming slaat de laatste tijd op blanco. (Reset stand). Iedere keer moet je dan alles opnieuw instellen. Bij controle door dealer bleken er vijf onbekende foutmeldingen. Navraag bij de importeur bleek de computer (ATACS) overleden te zijn. Kosten 2800€ excl.
Herkent iemand dit?
Als dit niet voor minder te repareren is (sloper) gaat de auto weg.
2013 183.000 km.
Wel jammer. Tot nu toe (nog maar net) de wiellagers gedaan. Maar ben bang dat ik van de regen in de drup kom.
OUTLAND(CRUIS)ER

Gebruikersavatar
JohanvdH
Forumlid
Berichten: 568
Lid geworden op: 02 mei 2017, 11:46
Locatie: Wageningen

Re: ETACS regelcomputer verwarming etc overleden

Bericht door JohanvdH » 27 sep 2019, 09:53

Bij de Toyota Prius bleek er na eniog zoekwerk een bedrijf te zijn dat de computerunit in het dashboard die het scherm aanstuurde (a 4500 euro vervangwaarde) kon repareren middels het verbeteren van een aantal soldeerverbindingen voor 250 euro.

Geen idee of dat voor de Outlander ook mogelijk is maar om een auto hiervoor weg te doen lijkt me zonde.
Mitsubishi Outlander PHEV Instyle+
11-2013, Amethyst Black (particulier gekocht in 2018)
Afbeelding

PHEVlkj
Forumlid
Berichten: 869
Lid geworden op: 31 aug 2013, 15:22

Re: ETACS regelcomputer verwarming etc overleden

Bericht door PHEVlkj » 27 sep 2019, 10:11

Het is een dure reparatie, maar in verhouding met de kosten van een andere is het nog wel te overwegen.

Wij maken dergelijke inschattingen ook steeds voor onze oude Peugeot 207, waar de laatste reparatie 25% van de restwaarde was (ABS pomp e.d. kapot). Maar als je er even simpel naar kijkt is repareren bijna altijd goedkoper dan een andere aanschaffen en de afschrijving daarvan. Het lijkt mij dat dat hier ook nog zou kunnen opgaan.

Bij onze Peugeot bleek dat het wel om bruto prijzen gaat bij onderdelen. Misschien wil de dealer er korting op geven, zeker omdat je al lang klant bent (en dan ook nog even blijft :D ). Bij ons ging er toch 15% af.

Onze vorige Outlander PHEV ging Total Loss, de andere was bij aanschaf € 2.000,- duurder dan de dagwaarde van de oude. Maar voor het verschil in dagwaarde voor de verzekering (is hoog vanwege Hybride)en de werkelijke waarde bij inruil (is nu lager door de kapotte computer) kun je volgens mij ook nog ruim geld aan reparaties besteden voordat het de verkeerde kant opgaat.

Succes bij de overwegingen.

lkj
Vanaf mei 2019 tot april 2023 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle. Bouwjaar 2014 (gebruikt gekocht). Zwart metallic.
T/m april 2019 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle Bouwjaar 2013 (nieuw gekocht). Titanium Grey.

PHEVlkj
Forumlid
Berichten: 869
Lid geworden op: 31 aug 2013, 15:22

Re: ETACS regelcomputer verwarming etc overleden

Bericht door PHEVlkj » 02 okt 2019, 11:29

@Reinier L

Nog steeds berijder of toch besloten om wat anders te doen?

lkj
Vanaf mei 2019 tot april 2023 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle. Bouwjaar 2014 (gebruikt gekocht). Zwart metallic.
T/m april 2019 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle Bouwjaar 2013 (nieuw gekocht). Titanium Grey.

Reinier L
Forumlid
Berichten: 640
Lid geworden op: 24 aug 2013, 10:32

Re: ETACS regelcomputer verwarming etc overleden

Bericht door Reinier L » 04 okt 2019, 08:50

Heb het toch opgegeven en een XC60 gekocht. Zes jaar met plezier met de Outlander gereden. Succes allemaal!!
OUTLAND(CRUIS)ER

PHEVlkj
Forumlid
Berichten: 869
Lid geworden op: 31 aug 2013, 15:22

Re: ETACS regelcomputer verwarming etc overleden

Bericht door PHEVlkj » 04 okt 2019, 14:03

Jij ook succes en gefeliciteerd met je nieuwe auto.

lkj
Vanaf mei 2019 tot april 2023 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle. Bouwjaar 2014 (gebruikt gekocht). Zwart metallic.
T/m april 2019 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle Bouwjaar 2013 (nieuw gekocht). Titanium Grey.

erichendri
Forumlid
Berichten: 228
Lid geworden op: 04 aug 2019, 15:08
Locatie: Doorn

Re: ETACS regelcomputer verwarming etc overleden

Bericht door erichendri » 05 okt 2019, 10:23

Ik weet het maar voor degene die in de toekomst de zoekfunctie gebruiken.
Het desbetreffende bedrijf is actronics.
Zijn repareren allerhande auto electronica.

Eric
Nog geen phev bezitter maar wel zoekende naar een mooie instyle in de juiste kleur.
Privé rijdt ik een subaru legacy awd en zakelijk rijdt in een VW id3.

Plaats reactie