Nieuw

Stel jezelf even voor en vertel wat over je Mitsubishi Outlander PHEV.
Plaats reactie
Marconi
Nieuw forumlid
Berichten: 5
Lid geworden op: 28 aug 2019, 14:05

Nieuw

Bericht door Marconi » 29 aug 2019, 15:17

Hoi, ik ben Luuk en nieuw op dit forum. Ik bezit nu een citroen maar zou eigenlijk willen overstappen op een tweedehands outlander phev.

Ik ben nu aan het kijken naar een tweedehandse, ca. 2015 met max 100k op de teller. En daarover heb ik meteen een paar vragen :) :
1. Is er nog veel verschil tussen een ‘oud’ en ‘nieuw’ 2015 model bij ca. dezelfde kilometerstand, anders dan cosmetisch? In prijs in ieder geval wel!
2. Hebben alle uitvoeringen een standkachel ingebouwd?
3. Is er een maatstaf of indicatie hoe goed een accu nog is? Als ik bij een dealer kom en ik zie er twee staan en ik zou willen weten welke accu het best is, kun je dat achterhalen? Ik
Vraag me af of alleen het aantal keer dat ie aan het stopcontact heeft gehangen uitsluitend bepalend is voor de restcapaciteit? Is moeilijk
(althans voor mij) om daar iets over te vinden.
4. Hebben jullie nog tips bij het zoeken naar de geschikte tweedehands outlander phev?

Ik hoop dat ik hier wat wijzer kan worden!

Gr, Luuk
:ugeek:

wouter79
Nieuw forumlid
Berichten: 5
Lid geworden op: 16 jul 2019, 11:40

Re: Nieuw

Bericht door wouter79 » 29 aug 2019, 15:44

Antwoord op punt 3:

Ik heb onlangs zelf ook een tweedehands Outlander gekocht (2014), en om erachter te komen of de accu nog ok is heb ik simpelweg een wat langere testrit gemaakt, bijgehouden hoeveel km ik heb gereden en bijgehouden hoeveel de actieradius naar beneden is gegaan. In mijn geval stond de actieradius toen ik begon op 39 km. En na een rit van 19 km was er nog 23 km actieradius over. Dus er was maar 16 km afgegaan terwijl ik 19 km heb gereden. Dit gaf mij een goed gevoel over de accu en heb de auto toen gekocht. Ik heb hem nu een paar maanden en kan nu ook bevestigen dat de accu het nog steeds goed doet.

PHEVlkj
Forumlid
Berichten: 862
Lid geworden op: 31 aug 2013, 15:22

Re: Nieuw

Bericht door PHEVlkj » 29 aug 2019, 18:16

1.
Weet ik niet.

2.
Nee

3.
De accu wordt door dealer bij iedere beurt nagemeten. Daar is een document van dat in het autodossier zit. Die kun je dus bij de verkopende dealer opvragen. Dan kun je ook het verloop zien. Bij een auto van 4 of 5 jaar oud zou die met 100.000 km rond de 31 Ah of 32 Ah moeten zitten (mijn laatste auto had 32,7 Ah bij 80.000 km). Als de auto bij een universeel bedrijf te koop staat kunnen zij het via een OBD stekker o.i.d. uitlezen. Je moet nooit een auto met een slechte accu kopen. De dealers weten er weinig van, dus laat je niets op de mouw spelden.
Het antwoord van Wouter79 is maar gedeeltelijk waar. De actieradius wordt bepaald door door de software van de auto op basis van je rijgedrag van de vorige rit en wordt gedurende de huidige rit aangepast, als die heel anders is dan de voorgaande.De actieradius van de accu zal bij 100 km per uur sneller teruglopen dan bij 60 km per uur. De software voorspelt dan hoever je nog kunt op basis van je huidige en oudere rijgedrag. Dus na een dagje snelweg staat het bereik bijvoorbeeld op 32 km. Als je dan 60 kmh rijdt gedurende langere tijd zie je dat het bereik tot 36 of zo toeneemt. Als je dan de auto oplaadt en de volgende dag instapt zul je zien dat het bereik bijvoorbeeld 36 km is. Terwijl de accu evenveel stroom bevat.

4.
Neem er altijd één met standkachel. Daarmee kun je zowel voorverwarmen als voorkoelen.
Zorg dat alle laatste software door de dealer wordt geïnstalleerd, zowel voor de auto als voor bijvoorbeeld de navigatie. De navigatie updates zijn vaak heel duur dus die kun je beter erbij bedingen.
Ik zou alleen een dealer onderhouden auto kopen. Je koopt een high tech ding, dus er moeten nog steeds dingen worden aangepast aan de autosoftware. Ook bij mijn auto's is dat nog gebeurd. Je moet bijvoorbeeld de laatste uitvoering van de WIFI software hebben met een langer wachtwoord. Als het wachtwoord nog 8 posities heeft moet e.e.a. worden gereset en van de nieuwste software voorzien.

Succes met de aankoop.

lkj
Vanaf mei 2019 tot april 2023 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle. Bouwjaar 2014 (gebruikt gekocht). Zwart metallic.
T/m april 2019 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle Bouwjaar 2013 (nieuw gekocht). Titanium Grey.

Marconi
Nieuw forumlid
Berichten: 5
Lid geworden op: 28 aug 2019, 14:05

Re: Nieuw

Bericht door Marconi » 29 aug 2019, 19:21

Bedankt voor de snelle reacties! Aanvullingen altijd welkom maar met deze concrete tips kan ik wel wat. Top. Thanks!

Gebruikersavatar
RX-Men-8
Forumlid
Berichten: 290
Lid geworden op: 09 jul 2019, 21:30
Locatie: Hilversum

Re: Nieuw

Bericht door RX-Men-8 » 29 aug 2019, 21:12

Welkom!

Dat doet me er aan denken mijn OBDII usb adapter die ik nog heb eens op de Outlander te proberen.

Mijn Instyle+ is geloof ik de rijkst uitgeruste al weet ik ook niet exact wat er standaard op zit. Doorgaans herken je ze aan het stuurwiel (Adaptive Cruise Control), Xenon licht e.d. Kachel of koeling kan ik ook op de timer (via de app) bedienen. Lijkt me handig 's winters of 's zomers als ie nog aan de lader hangt. Maar bijvoorbeeld parkeersensoren zaten er niet op, wel een achteruitrijcamera.

Maar hopelijk vind je een mooi exemplaar!
Outlander PHEV: Afbeelding MX-5: Afbeelding Avensis Verso: Afbeelding IS200: Afbeelding

PHEVlkj
Forumlid
Berichten: 862
Lid geworden op: 31 aug 2013, 15:22

Re: Nieuw

Bericht door PHEVlkj » 29 aug 2019, 21:35

Uit de oude doos...

lkj
uitrustingen PHEV 2014.PNG
uitrustingen PHEV 2014.PNG (170.38 KiB) 5661 keer bekeken
lkj
Vanaf mei 2019 tot april 2023 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle. Bouwjaar 2014 (gebruikt gekocht). Zwart metallic.
T/m april 2019 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle Bouwjaar 2013 (nieuw gekocht). Titanium Grey.

WHB
Forumlid
Berichten: 301
Lid geworden op: 25 jun 2013, 13:38

Re: Nieuw

Bericht door WHB » 30 aug 2019, 09:22

Marconi schreef:
29 aug 2019, 15:17

1. Is er nog veel verschil tussen een ‘oud’ en ‘nieuw’ 2015 model bij ca. dezelfde kilometerstand, anders dan cosmetisch? In prijs in ieder geval wel!
Bij mijn weten is het "nieuwe model" beter geluid geïsoleerd.
zullen vast nog meer verbeteringen zijn, waarschijnlijk zijn ze hier op het forum zelfs besproken.

Groet,
WHB

Gebruikersavatar
JohanvdH
Forumlid
Berichten: 561
Lid geworden op: 02 mei 2017, 11:46
Locatie: Wageningen

Re: Nieuw

Bericht door JohanvdH » 30 aug 2019, 12:08

1. Is er nog veel verschil tussen een ‘oud’ en ‘nieuw’ 2015 model bij ca. dezelfde kilometerstand, anders dan cosmetisch? In prijs in ieder geval wel!
Er staat me iets bij over een 360 graden camera maar aangezien wij een model 2013 hebben weet ik daar niet veel van.

2. Hebben alle uitvoeringen een standkachel ingebouwd?
Zover ik weet alleen de duurste versies (Instyle en Instyle plus).
De plus heeft adaptieve cruise controle en autobrake wat in mijn optiek de meest handige functies van deze auto zijn.

3. Is er een maatstaf of indicatie hoe goed een accu nog is? Als ik bij een dealer kom en ik zie er twee staan en ik zou willen weten welke accu het best is, kun je dat achterhalen? Ik
Vraag me af of alleen het aantal keer dat ie aan het stopcontact heeft gehangen uitsluitend bepalend is voor de restcapaciteit? Is moeilijk
(althans voor mij) om daar iets over te vinden.

Je kan van een occasion achterhalen wat de status van de accu is door er tijdens de proefrit een Bluetooth ODB stekker op aan te sluiten en via een app op je telefoon (PHEV Watchdog) kan je dan uitlezen wat de status van de accu is, hoeveel lading hij nog kan opslaan en hoevaak de accu is opgeladen.
Er is discussie over de juistheid van de uitgelezen gegevens maar het kan zeker een indicatie geven.
De range die de auto zelf aangeeft bij een volle accu zegt niet zoveel want die houdt rekening met het rijgedrag van de voorgaande rit.

4. Hebben jullie nog tips bij het zoeken naar de geschikte tweedehands outlander phev?
Er komen er een hoop uit de lease. Veel leaserijders gaven niet zoveel om laden via de stekker waardoor de accus in die gevallen minder belast zijn.
Priverijders hebben vaak meer gestekkerd waardoor de accus dan vaak meer slijtage vertonen.
Check bij de proefrit ook de wiellagers. Als daar geluid uit komt moeten ze worden vervangen en dat is een dure reparatie (ongeveer 400 euro per lager).

Succes met het vinden van een goede PHEV!
Mitsubishi Outlander PHEV Instyle+
11-2013, Amethyst Black
Afbeelding

Marconi
Nieuw forumlid
Berichten: 5
Lid geworden op: 28 aug 2019, 14:05

Re: Nieuw

Bericht door Marconi » 31 aug 2019, 22:22

Nou, hij is gekocht hoor. Bij een Mitsubishi dealer, een Heule mooie vind ik, en nou maar hopen dat ie kwalitatief beter is dan de vorige *spuug* citroen. 🤢
T is een model 2014-2015 geworden met 70.000 op de teller en daar ook in onderhoud geweest. Helemaal blij 🤗

vulcan750
Forumlid
Berichten: 175
Lid geworden op: 09 jan 2018, 11:37

Re: Nieuw

Bericht door vulcan750 » 01 sep 2019, 00:14

Goede keuze! Veel plezier en veilige km toegewenst.👍
Mits Outlander PHEV Executive X-line 2015.(niet meer!) Volvo XC40 Recharge EV MY23

Gebruikersavatar
RX-Men-8
Forumlid
Berichten: 290
Lid geworden op: 09 jul 2019, 21:30
Locatie: Hilversum

Re: Nieuw

Bericht door RX-Men-8 » 01 sep 2019, 07:20

Gefeliciteerd! Veel plezier met het verkennen van alle nieuwe features en veel fijne kilometers :)
Outlander PHEV: Afbeelding MX-5: Afbeelding Avensis Verso: Afbeelding IS200: Afbeelding

Gebruikersavatar
JohanvdH
Forumlid
Berichten: 561
Lid geworden op: 02 mei 2017, 11:46
Locatie: Wageningen

Re: Nieuw

Bericht door JohanvdH » 01 sep 2019, 09:19

Veel plezier met de nieuwe auto!
Mitsubishi Outlander PHEV Instyle+
11-2013, Amethyst Black
Afbeelding

Reinier L
Forumlid
Berichten: 640
Lid geworden op: 24 aug 2013, 10:32

Re: Nieuw

Bericht door Reinier L » 01 sep 2019, 12:14

Marconi schreef:
31 aug 2019, 22:22
Nou, hij is gekocht hoor. Bij een Mitsubishi dealer, een Heule mooie vind ik, en nou maar hopen dat ie kwalitatief beter is dan de vorige *spuug* citroen. 🤢
T is een model 2014-2015 geworden met 70.000 op de teller en daar ook in onderhoud geweest. Helemaal blij 🤗
Gefeliciteerd!!
Foto’s?!
OUTLAND(CRUIS)ER

Marconi
Nieuw forumlid
Berichten: 5
Lid geworden op: 28 aug 2019, 14:05

Re: Nieuw

Bericht door Marconi » 08 sep 2019, 19:47

Foto’s zijn niet zo spannend, gewoon generieke grijs metallic. Geen extra’s anders dan standaard bij pakket zat. Indicatie accustaat klopte overigens behoorlijkste wat jullie hadden door gegeven. 32,7 Ah bij 70km, lijkt me dus vrij normaal. Jullie input gaf me we wat zelfvertrouwen, want auto’s kopen... ik ben gewoon erg achterdochtig geworden in de loop der jaren....

PHEVlkj
Forumlid
Berichten: 862
Lid geworden op: 31 aug 2013, 15:22

Re: Nieuw

Bericht door PHEVlkj » 08 sep 2019, 19:57

Mooi dat gelukt is en dat de accu in ieder geval niet erg slecht is. Dat is gewoon een goed begin.

lkj
Vanaf mei 2019 tot april 2023 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle. Bouwjaar 2014 (gebruikt gekocht). Zwart metallic.
T/m april 2019 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle Bouwjaar 2013 (nieuw gekocht). Titanium Grey.

Marconi
Nieuw forumlid
Berichten: 5
Lid geworden op: 28 aug 2019, 14:05

Re: Nieuw

Bericht door Marconi » 15 sep 2019, 12:09

Hij doet het hardstikke fijn. Eerste week met paar keer opladen voor korte ritten en enkele langere ritten ‘normaal’ rijden (130 kmh) kom ik op 5,3 L/100 km. Vind ik wel ok.

Er is me echter nu wel een ding opgevallen. Opladen gaat thuis prima met de schuko stekker. Betaald opladen gaat ook prima. Echter, ik heb nu 2 situaties gehad (Ikea en op het werk) waar je blijkbaar gratis kunt opladen. Ik steek dan de stekker erin, lampje gaat groen branden op laadpaal, maar uiteindelijk is er niets geladen. Snap het niet. Doe ik iets fout? Moet je bij zo een gratis laadpaal toch nog ergens een laadpas tegen houden? Iemand een idee?
De eerste keer dacht ik dat het kwam door de ingestelde laadtimer, maar die had ik niet aan staan bij de tweede keer. Dus een groot raadsel...

Reinier L
Forumlid
Berichten: 640
Lid geworden op: 24 aug 2013, 10:32

Re: Nieuw

Bericht door Reinier L » 15 sep 2019, 16:51

In de bijna zes jaar dat ik de Outlander heb en veel van laadpalen gebruik gemaakt heb (ook gratis) was dit ALTIJD met laadpas!
Dus, ja, altijd laadpas gebruiken!
Ps meeste lampjes worden bij het laden blauw
OUTLAND(CRUIS)ER

Plaats reactie