Bericht
door PHEVlkj » 05 aug 2019, 14:06
Er is wel een heel groot verschil met het begin.
Toen kon je zonder starttarief je PHEV aan de externe lader zetten, waardoor het loonde om extern op te laden. Bij een lege nieuwe accu kan er maximaal 9 Ah worden bijgeladen, bij een gebruikte accu dus minder. 7 of 8 Ah erbij is gangbaarder. Je moet bij het opladen de KWh prijs nemen en het starttarief verdelen over het aantal geladen Kwh.
Dan kom je afhankelijk van de laadpas dus op ongeveer € 0,41 tot en met € 0,44 per Kwh uit (totaal 3,52 euro). Als je dat vergelijkt met de € 0,22 cent thuis dan is het verschil te groot en bijna niet rendabel. Stel je laadt volledig op dan kun je binnendoor misschien 36 kilometer rijden, zonder airco. Binnendoor gebruikt de PHEV misschien 1 op 14 op benzine met lege accu (€ 4 aan benzine voor 36 km) en op de snelweg 1 op 12 op benzine (maar dan haal je maximaal 20 kilometer elektrisch als je geluk hebt).
Als je minder laadt dan van volledig leeg naar volledig vol kan het helemaal niet uit. Ik heb een tijdje geleden even de externe lader er aangezet en moest onverhoopt eerder terug. Bam € 0,18 starttarief verdeeld over 1,5 Ah toegevoegde energie. Over dit soort dingen hoor je niemand bij het ophemelen van elektrisch vervoer.
In het verleden deed ik dingen zakelijk. Deze auto staat op privé, dus dan zijn de sommetjes inclusief BTW. Maar exclusief is het niet zo veel anders. In de praktijk laad ik nu eigenlijk niet meer extern op.
lkj
Vanaf mei 2019 tot april 2023 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle. Bouwjaar 2014 (gebruikt gekocht). Zwart metallic.
T/m april 2019 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle Bouwjaar 2013 (nieuw gekocht). Titanium Grey.