Nieuw op het forum

Stel jezelf even voor en vertel wat over je Mitsubishi Outlander PHEV.
Plaats reactie
Besouwke
Forumlid
Berichten: 103
Lid geworden op: 20 jul 2019, 20:45

Nieuw op het forum

Bericht door Besouwke » 30 jul 2019, 12:01

Hey allemaal, na altijd VW gereden te hebben (Golf en Passat's), ben ik sinds enkele maanden eigenaar van een Grijze Outlander PHEV instyle uit 2013. Ik rijd deze prive. Ik ben 43 jaar, woon in Tilburg, ben getrouwd en heb 2 kids van 9 en bijna 7. Ik houd van modden, heb dit ook veel gedaan bij mijn VW's. Verder ben ik echt van het detailen (polijsten enz). Ik heb mijn Outlander nog niet onder handen genomen, dit gaat zeker nog gebeuren. Ik heb nog niet veel aangepast, ik heb een rvs beschermstrip op de achterbumper gedaan, de kentekenplaatverlichting voorzien van led's. Ik wil de drl's nog van led's gaan voorzien en wil kijken of het dakraam automatisch dicht kan als het gaat regenen (rain closing). Ook wil ik van een paar rammeltjes af, een heb ik al door dit forum opgelost (bouten bij binnenverlichting). Ik heb mijn voorraam laten polijsten, de vorige eigenaar is nogal ruw geweest met een harde ijskrabber denk ik, de achterraam zit ook behoorlijk onder de krassen.

Ik ben benieuwd welke mod's jullie al hebben gedaan, welke rammeltjes enz jullie ergeren (laten we eerlijk zijn, de Outlander zit minder degelijk in elkaar dan de meeste Duitse auto's) ;)

Mijn eerste post is reeds geplaatst en gaat over de BMU reset, bij mij is de EV range behoorlijk toegenomen..

Als er vragen zijn dan hoor ik het wel!

Gr Maarten

Gebruikersavatar
JohanvdH
Forumlid
Berichten: 561
Lid geworden op: 02 mei 2017, 11:46
Locatie: Wageningen

Re: Nieuw op het forum

Bericht door JohanvdH » 30 jul 2019, 13:30

Hoi Maarten,

Welkom op dit forum!

Die rammeltjes moet ik ook nog wat aan doen. De rammel bij het bedieningspaneel van het schuifdak kwam pas op vakantie naar boven ergens bij Londen. Ook de deurbekleding van de bestuurdersdeur trilt wat bij bepaalde wegoppervlakken en de gordelbevestiging van de passagiersgordel voorin maakt geluid.

Dat schuifdakrammeltje heb ik eerder gezien op dit forum, waren ringen onder de bouten voldoende om dat te fixen?

Groet,
Johan
Mitsubishi Outlander PHEV Instyle+
11-2013, Amethyst Black
Afbeelding

PHEVlkj
Forumlid
Berichten: 862
Lid geworden op: 31 aug 2013, 15:22

Re: Nieuw op het forum

Bericht door PHEVlkj » 30 jul 2019, 17:05

Welkom op het forum.

Het schuifdakrammeltje kon ik oplossen door alleen de bouten aan te draaien. Er hoeft geen ring tussen. Gewoon de twee bouten (gedeeltelijk) los- en aandraaien via de binnenverlichting. Die kun je zo loslaten.

De degelijkheid van Duitse auto's valt volgens mij best tegen. Ik heb in de 6 jaar dat ik nu een Outlander rij geen grote technische problemen gehad, behalve een kapot wiellager. Volgens mij heeft VAG allerlei technische problemen met riemen en automatische versnellingsbakken. Ook de navigatie unit was makkelijk te stelen en hergebruiken. Zo bruin heeft Mitsubishi het nooit gebakken. Ze zetten voor een relatief kleine fabrikant een technisch mooi product neer, waar best wat verbeteringen aan mogelijk zijn, maar dat terzijde.

Ik heb hiervoor een paar dure nieuwe Volvo's gehad. Ook een hoop ellende, technisch. Wel mooi leer :) .

Mijn vorige Outlander is bij een aanrijding betrokken geweest, o.a. met 80 km/h op de trekhaak van een ander. Het frame was nog kaarsrecht. Dus dat zit allemaal ook goed in elkaar. Toch Total Loss door de dure onderdelen, dat dan weer wel.....

Waar je ook over zult lachen zijn de rekeningen voor het onderhoud. Die zijn echt laag.

lkj
Vanaf mei 2019 tot april 2023 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle. Bouwjaar 2014 (gebruikt gekocht). Zwart metallic.
T/m april 2019 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle Bouwjaar 2013 (nieuw gekocht). Titanium Grey.

Besouwke
Forumlid
Berichten: 103
Lid geworden op: 20 jul 2019, 20:45

Re: Nieuw op het forum

Bericht door Besouwke » 31 jul 2019, 08:43

@ Johan, ik heb sinds die bouten ongeveer 240 km gereden en geen gerammel meer gehoord. Ik heb niet echt slechte wegen bereden. Wij gaan volgende week naar Frankrijk daarna kan ik wel uitsluitsel geven denk ik.. zal we weer een nieuw rammeltje verschijnen,,

@LJK, Ik heb mijn share van ellende ook wel gehad met een Passat. Ik heb er twee gehad, een 2 liter TDI met pompverstuivers, een grote ellende. Mijn laatste was een 2 liter TFSI met 200 pk, echt een heerlijke auto. Daar heb ik helemaal niets aan gehad. Ook mijn Golfje die ik voor de Passat's had heeft het perfect gedaan. Het onderhoud doe ik altijd zelf. Ik vind dat de dealers echt te veel rekenen. Ik weet met de Outlander nog niet wat het elektrische gedeelte aan onderhoud nodig heeft.
Ik doelde meer op het gebruik van materialen interieur en hoe alles in elkaar zit. veel zacht plastic. Als je ergens op duwt veert het in, je trekt de Outlander zo uit elkaar, dat is op zich wel handig maar het heeft voor mij toch iets goedkoops. Mijn vrouw rijdt een Toyota en die heeft dat ook. Technisch zeer goed, qua interieur net niet. De toekomst zal het uitwijzen, ik heb in de paar maanden dat ik hem heb, al een paar ker naar een Mercedes Cla shooting brake zitten kijken :o . Dit komt puur door de rammeltjes, daar kan ik echt niet tegen..

PHEVlkj
Forumlid
Berichten: 862
Lid geworden op: 31 aug 2013, 15:22

Re: Nieuw op het forum

Bericht door PHEVlkj » 31 jul 2019, 11:15

Ik heb al sinds 2013 een dergelijke auto. Er zijn zijn vaste prijzen voor het onderhoud, voor jouw auto is dat € 289 (ik heb even mijn eigen vorige auto ingetikt met jouw kilometerstand). Als je zelf het onderhoud kunt doen dan wordt het dus zeker niet duurder. Deze prijs is inclusief een jaar pechhulp, dus dat (jouw eigen kosten voor ANWB of Routemobiel) zou je er voor het goede vergelijking dan weer af moeten halen.

https://onderhoud.mitsubishi-motors.nl/kies-onderhoud

https://onderhoud.mitsubishi-motors.nl/ ... cklist.pdf

Bij beurten worden in principe alle software-updates gedaan, dus niet alleen voor de auto maar ook voor de Bluetooth en de app.

Heb je de updates nodig? Mijn ervaring van 6 jaar leert dat er nog steeds updates komen, zowel voor de auto als voor de telefoon.
Ik houd samen met dealer bij wat wel of niet wordt geïnstalleerd. Bijvoorbeeld bij een nieuwe versie van Apple of Android komt er software beschikbaar (over de snelheid daarvan gaat het nu even niet) voor Bluetooth. Ook voor de app. Die laatste moet je pas installeren als je een nieuwe telefoon hebt, anders werkt het misschien niet meer op je oude telefoon. Maar andersom werkt het ook. Als je telefoon een nieuwe versie van besturingssysteem software krijgt moet je misschien wel updaten om de boel werkend te houden op je huidige telefoon. Ook voor de auto zelf zijn er nog updates zoals het kunnen gebruiken van de snel lader of het moment van inschakelen van de rechtstreekse motoraandrijving op de vooras. Dat soort aanpassingen komt regelmatig voor.

Ik heb even een link naar de checklist erbij gedaan, daar zie je veel controlepunten waarvan je moet uitzoeken of je het zelf kunt uitlezen en kunt oplossen met een reparatie. Ook zul je moeten uitzoeken waar alle hoogspanning loopt, is alles oranje of zijn ze wat vergeten? :D Ik heb bij het aanschaffen van de laatste ook gekeken bij een goed bekend staande lokale autohandelaar en garagebedrijf. Ik heb een diepgaande discussie met de monteur (een jonge gast die echt wilde leren) gehad over hoe ze mijn eventuele problemen tijdens de garantie gingen oplossen. Hij zei toen zelf dat het universele autobedrijf nog niet toe is aan het hybride onderhoud en reparatie. Bezint eer ge begint is mijn welgemeende advies. En is niet denigrerend bedoeld...., daar gaat het niet om.

Ik heb geen aandelen MB hoor.

lkj
Vanaf mei 2019 tot april 2023 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle. Bouwjaar 2014 (gebruikt gekocht). Zwart metallic.
T/m april 2019 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle Bouwjaar 2013 (nieuw gekocht). Titanium Grey.

Besouwke
Forumlid
Berichten: 103
Lid geworden op: 20 jul 2019, 20:45

Re: Nieuw op het forum

Bericht door Besouwke » 31 jul 2019, 16:57

@LJK, er zitten idd veel voordelen aan om hem ff weg te brengen. Vooral de updates en de mobiliteitsgarantie vind ik belangrijk. En idd, deze auto zit wel wat ingewikkelder in elkaar als een "normale". Ik heb de halve achterkant uit elkaar gehaald om de achterbank er uit te krijgen. Kwam een paar oranje jongens tegen.. daar heb ik geen kaas van gegeten.. breng hem wel gewoon naar de dealer..

PHEVlkj
Forumlid
Berichten: 862
Lid geworden op: 31 aug 2013, 15:22

Re: Nieuw op het forum

Bericht door PHEVlkj » 31 jul 2019, 19:39

Dat is een verstandige beslissing.

lkj
Vanaf mei 2019 tot april 2023 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle. Bouwjaar 2014 (gebruikt gekocht). Zwart metallic.
T/m april 2019 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle Bouwjaar 2013 (nieuw gekocht). Titanium Grey.

Plaats reactie