Welke mobiele thuislader het beste ivm voorverwarmen

Laders, kabels, lolo's en nog veel meer om je PHEV op te laden
Plaats reactie
RoelUtrecht
Forumlid
Berichten: 115
Lid geworden op: 07 jun 2018, 11:52

Welke mobiele thuislader het beste ivm voorverwarmen

Bericht door RoelUtrecht » 13 nov 2018, 17:03

Hallo!

In andere draadjes heb ik onderstaande vraag (nog niet gevonden. Ik wil een nieuwe mobiele lader bestellen met een langere kabel (dan de standaard lengte) en het wordt waarschijnlijk een ratio lader van 6ampere en 10 ampere met Schuko stekker of de ratio lader van 10 ampere en 16 ampere met CEE stekker (deze wil ik aansluiten op een eigen groep in de meterkast).

- Is er iemand bekend mee of je met 16 ampere sneller oplaad tijdens het voorverwarmen dan met 10 ampere? Dit in het geval wanneer de auto al vol geladen is, maar opnieuw gaat laden aangezien het voorverwarmen gaat beginnen. In de basis vind ik 10 ampere opladen prima en vind ik een Schuko stekker makkelijker dan een apart CEE stopcontact. Echter, wanneer dit weer wat scheelt in bereik bij het voorverwarmen dan is 16ampere laden ook niet verkeerd.
- Volgens mij zijn er goede ervaringen met de Ratio laders naar wat ik in andere draadjes gelezen hebt. De Charge Amps SPARK vind ik wat duur (wel mooi) en is volgens mij niet in 10m te bestellen.

Alvast dank voor jullie reactie
gr,
Roel
Mitsubishi Outlander PHEV Instyle '13
2,3 L/100KM

Gebruikersavatar
Anko
Forumlid
Berichten: 5285
Lid geworden op: 21 apr 2013, 14:17

Re: Welke mobiele thuislader het beste ivm voorverwarmen

Bericht door Anko » 13 nov 2018, 18:30

Ik heb de ratio lader met CEE stekker. Deze is overigens 6 / 10 / 16 ampere. Hij bevalt mij heel erg goed. Zowel op 10 ampere als op 16 ampere kun je voorverwarmen niet bijhouden. Dus in beide gevallen heb je aan het eind en deuk in je batterij. Maar met 16 ampere is deze deuk iets kleiner.

10 ampere laden is voor 's nachts inderdaad plenty, maar je zult toch ook nog wel eens 's avonds weg willen? Ook dan is het fijn als je er zoveel mogelijk bij in kunt drukken.

Waar je wel rekening mee moet houden (geldt denk ik voor beide versie) is dat na stroomuitval (kan ook gewoon betekenen stekker even uit het stopcontact) valt de lader terug in de laagste stand. Je moet heb dan weer op 16 zetten voordat je de auto aankoppelt.
Gr., Anko

Afbeelding + stroom

TG Instyle+, Zwart leer, Intro- , Protection- en Sportpack, Skidplate, verbredingsset v/a, zijskirts, trekhaak, parkeersensoren v/a, Cobra klasse 3, BearLock, Charge-Amps mode 2 kabel, Ratio mode 3 kabel, iPhone 5S.

WHB
Forumlid
Berichten: 301
Lid geworden op: 25 jun 2013, 13:38

Re: Welke mobiele thuislader het beste ivm voorverwarmen

Bericht door WHB » 13 nov 2018, 19:06

Thuis laad ik altijd met 10A.
Regelmatig met de standaard laadkabel laden is volgens mij beter.
Dit omdat er intelligentie in de standaard thuislader zit waardoor de cellen beter balanceren.


Groet,
WHB

Gebruikersavatar
PHEV2014
Forumlid
Berichten: 350
Lid geworden op: 28 aug 2014, 12:49

Re: Welke mobiele thuislader het beste ivm voorverwarmen

Bericht door PHEV2014 » 13 nov 2018, 19:19

WHB schreef:
13 nov 2018, 19:06
Dit omdat er intelligentie in de standaard thuislader zit waardoor de cellen beter balanceren.
En hoe zou dat dan moeten werken?
Volgens mij is de stekkerlader “dom” en de feitelijke lader in de auto “slim”
Geen Outlander meer. Dus over en te koop: standaard Mitsubishi lader - instelbare EVselect laadkabel 6-16A - set complete winterwielen origineel Mitsubishi.
Belangstelling? Stuur dan een berichtje via het forum.

Gebruikersavatar
Anko
Forumlid
Berichten: 5285
Lid geworden op: 21 apr 2013, 14:17

Re: Welke mobiele thuislader het beste ivm voorverwarmen

Bericht door Anko » 13 nov 2018, 19:29

Inderdaad. Zoiets is er niet. 230 volt is 230 volt.
Gr., Anko

Afbeelding + stroom

TG Instyle+, Zwart leer, Intro- , Protection- en Sportpack, Skidplate, verbredingsset v/a, zijskirts, trekhaak, parkeersensoren v/a, Cobra klasse 3, BearLock, Charge-Amps mode 2 kabel, Ratio mode 3 kabel, iPhone 5S.

WHB
Forumlid
Berichten: 301
Lid geworden op: 25 jun 2013, 13:38

Re: Welke mobiele thuislader het beste ivm voorverwarmen

Bericht door WHB » 13 nov 2018, 19:44

Maak hem maar eens open, zit net teveel elektronica in voor een dom ding.
Mijn auto heeft na bijna 160 K door de “battery check” procedure 0,9 Ah gewonnen.
De meeste hier hebben na die procedure een veel grotere toename.
Dus op een of andere manier was mijn BMU meer in sync. met mijn accu dan bij veel anderen.

RoelUtrecht
Forumlid
Berichten: 115
Lid geworden op: 07 jun 2018, 11:52

Re: Welke mobiele thuislader het beste ivm voorverwarmen

Bericht door RoelUtrecht » 13 nov 2018, 19:45

Anko schreef:
13 nov 2018, 18:30
Ik heb de ratio lader met CEE stekker. Deze is overigens 6 / 10 / 16 ampere. Hij bevalt mij heel erg goed. Zowel op 10 ampere als op 16 ampere kun je voorverwarmen niet bijhouden. Dus in beide gevallen heb je aan het eind en deuk in je batterij. Maar met 16 ampere is deze deuk iets kleiner.

10 ampere laden is voor 's nachts inderdaad plenty, maar je zult toch ook nog wel eens 's avonds weg willen? Ook dan is het fijn als je er zoveel mogelijk bij in kunt drukken.

Waar je wel rekening mee moet houden (geldt denk ik voor beide versie) is dat na stroomuitval (kan ook gewoon betekenen stekker even uit het stopcontact) valt de lader terug in de laagste stand. Je moet heb dan weer op 16 zetten voordat je de auto aankoppelt.
Goede punten Anko, thanks! En mogelijkheid om op 3 niveaus te laden is ook wel handig. Laat je de Ratio lader meestal gewoon in 't CEE stopcontact zitten, zodat je 't niet opnieuw moet instellen? Nu ontkoppel ik hem wanneer ik thuis laad
Mitsubishi Outlander PHEV Instyle '13
2,3 L/100KM

Gebruikersavatar
Anko
Forumlid
Berichten: 5285
Lid geworden op: 21 apr 2013, 14:17

Re: Welke mobiele thuislader het beste ivm voorverwarmen

Bericht door Anko » 13 nov 2018, 19:47

Ik heb een plaatstalen kast buiten hangen. In de kast zit een CEE stopcontact + de lader. Losse eind hangt via een kleine opening naar buiten. Wanneer ik op reis ga (lees: naar de camping: daarom wilde ik ook perse 6 ampere mogelijkheid) neem ik de lader mee.
Gr., Anko

Afbeelding + stroom

TG Instyle+, Zwart leer, Intro- , Protection- en Sportpack, Skidplate, verbredingsset v/a, zijskirts, trekhaak, parkeersensoren v/a, Cobra klasse 3, BearLock, Charge-Amps mode 2 kabel, Ratio mode 3 kabel, iPhone 5S.

Gebruikersavatar
PHEV2014
Forumlid
Berichten: 350
Lid geworden op: 28 aug 2014, 12:49

Re: Welke mobiele thuislader het beste ivm voorverwarmen

Bericht door PHEV2014 » 13 nov 2018, 21:35

WHB schreef:
13 nov 2018, 19:44
Maak hem maar eens open, zit net teveel elektronica in voor een dom ding.
Klok, klepel, appels, peren.

Electronica of niet: balanceren doet die lader niet. Die intelligentie zit in de auto.
Geen Outlander meer. Dus over en te koop: standaard Mitsubishi lader - instelbare EVselect laadkabel 6-16A - set complete winterwielen origineel Mitsubishi.
Belangstelling? Stuur dan een berichtje via het forum.

Gebruikersavatar
Anko
Forumlid
Berichten: 5285
Lid geworden op: 21 apr 2013, 14:17

Re: Welke mobiele thuislader het beste ivm voorverwarmen

Bericht door Anko » 13 nov 2018, 22:59

WHB schreef:
13 nov 2018, 19:44
Maak hem maar eens open, zit net teveel elektronica in voor een dom ding.
Valt heel erg tegen hoor. Het enige wat hij doet is de auto vertellen dat hij met 10 a mag laden en, waneer de auto inderdaad wil laden, de 230 volt vrij schakelen. Dat is het wel zo'n beetje.

WHB schreef:
13 nov 2018, 19:44
Mijn auto heeft na bijna 160 K door de “battery check” procedure 0,9 Ah gewonnen.
Ik heb er bij 153.000 km 0.8 bij gekregen. Kwam op 26.8. Jij?
Gr., Anko

Afbeelding + stroom

TG Instyle+, Zwart leer, Intro- , Protection- en Sportpack, Skidplate, verbredingsset v/a, zijskirts, trekhaak, parkeersensoren v/a, Cobra klasse 3, BearLock, Charge-Amps mode 2 kabel, Ratio mode 3 kabel, iPhone 5S.

WHB
Forumlid
Berichten: 301
Lid geworden op: 25 jun 2013, 13:38

Re: Welke mobiele thuislader het beste ivm voorverwarmen

Bericht door WHB » 14 nov 2018, 08:48

Anko schreef:
13 nov 2018, 22:59
WHB schreef:
13 nov 2018, 19:44
Maak hem maar eens open, zit net teveel elektronica in voor een dom ding.
Valt heel erg tegen hoor. Het enige wat hij doet is de auto vertellen dat hij met 10 a mag laden en, waneer de auto inderdaad wil laden, de 230 volt vrij schakelen. Dat is het wel zo'n beetje.
Daar heb je niet zoveel elektronica voor nodig, dat kan met een relais en een blokgolf dat aangeeft dat je 10A laad.
WHB schreef:
13 nov 2018, 19:44
Mijn auto heeft na bijna 160 K door de “battery check” procedure 0,9 Ah gewonnen.
Anko schreef:
13 nov 2018, 22:59
Ik heb er bij 153.000 km 0.8 bij gekregen. Kwam op 26.8. Jij?
Je vergeet te vertellen dat nog geen 10K daarvoor is jou BMU 2.1 Ah gecorrigeerd is.

Toen ik voor de "Update" in de garage kwam was dat de eerste vraag die gesteld werd.
Waar laad u de auto mee op!

Gebruikersavatar
Anko
Forumlid
Berichten: 5285
Lid geworden op: 21 apr 2013, 14:17

Re: Welke mobiele thuislader het beste ivm voorverwarmen

Bericht door Anko » 14 nov 2018, 10:32

De standaard thuislader kan GEEN cellen balanceren. Geen enkele 230 volt laadkabel / laadpaal kan dat. De garage heeft w.s.l. de klok horen luiden maar weet wellicht niet waar de klepel hangt.

Wanneer je een laadcyclus op 230 volt netjes af maakt en de omstandigheden zijn goed, dan zal de lader die in de auto zit cellen balanceren en met een beetje geluk ook de SoH kalibreren. Wanneer je met een DC lader laadt, dan gebeurt dat niet, omdat de lader die in de auto omzeilt wordt.

Er zijn aanwijzingen dat het moment van cell balanceren / het aantal keren dat dat gebeurt per laadcyclus af zou kunnen hangen van de stroomsterkte waarmee geladen wordt. Maar doorslaggevend bewijs is daar volgens mijn niet voor.

Maar geloof mij, de laadkabel heeft geen electronica voor het balanceren van cellen. Ik heb er ondertussen 2 zelf gebouwd, één m.b.v. een Raspberry PI en één op basis van een SMARTevse module, dus ik heb wel een aardig idee waar ik het over heb ;-)
Gr., Anko

Afbeelding + stroom

TG Instyle+, Zwart leer, Intro- , Protection- en Sportpack, Skidplate, verbredingsset v/a, zijskirts, trekhaak, parkeersensoren v/a, Cobra klasse 3, BearLock, Charge-Amps mode 2 kabel, Ratio mode 3 kabel, iPhone 5S.

Gebruikersavatar
Anko
Forumlid
Berichten: 5285
Lid geworden op: 21 apr 2013, 14:17

Re: Welke mobiele thuislader het beste ivm voorverwarmen

Bericht door Anko » 14 nov 2018, 10:35

WHB schreef:
14 nov 2018, 08:48
Je vergeet te vertellen dat nog geen 10K daarvoor is jou BMU 2.1 Ah gecorrigeerd is.
Ach vergeten? Dat effect was al lang verdwenen :evil: . Ik was gewoon benieuwd waar je op uitgekomen was bij die KM stand (nog steeds benieuwd naar). Vooral omdat het effect van jouw DBCAM absoluut gezien aardig op die van mij leek (0,9 versus 0,8).
Gr., Anko

Afbeelding + stroom

TG Instyle+, Zwart leer, Intro- , Protection- en Sportpack, Skidplate, verbredingsset v/a, zijskirts, trekhaak, parkeersensoren v/a, Cobra klasse 3, BearLock, Charge-Amps mode 2 kabel, Ratio mode 3 kabel, iPhone 5S.

RoelUtrecht
Forumlid
Berichten: 115
Lid geworden op: 07 jun 2018, 11:52

Re: Welke mobiele thuislader het beste ivm voorverwarmen

Bericht door RoelUtrecht » 14 nov 2018, 10:55

Anko schreef:
13 nov 2018, 18:30
Ik heb de ratio lader met CEE stekker. Deze is overigens 6 / 10 / 16 ampere. Hij bevalt mij heel erg goed. Zowel op 10 ampere als op 16 ampere kun je voorverwarmen niet bijhouden. Dus in beide gevallen heb je aan het eind en deuk in je batterij. Maar met 16 ampere is deze deuk iets kleiner.
Nog een nabrander bij de ratio lader met CEE stekker. Kan je incidenteel een verloopstekker naar Schuko hierop plaatsen wanneer je ergens bent waar geen CEE stopcontact is? Bijv deze: https://www.winparts.nl/camper-motor-fi ... gJWp_D_BwE
Mitsubishi Outlander PHEV Instyle '13
2,3 L/100KM

PHEVlkj
Forumlid
Berichten: 869
Lid geworden op: 31 aug 2013, 15:22

Re: Welke mobiele thuislader het beste ivm voorverwarmen

Bericht door PHEVlkj » 14 nov 2018, 11:10

@Roelutrecht

Ik heb de volgende kabel besteld, voorschrift is draden van minimaal 2,5 mm. Bij de Gamma en dergelijke hebben ze meestal 2 mm op voorraad. Voor de warmte is dat niet goed, dat gaat smelten. Ik weet niet hoe dat ding van jou intern in elkaar steekt.

https://www.allekabels.nl/searchresult. ... rd=1203278

lkj
Vanaf mei 2019 tot april 2023 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle. Bouwjaar 2014 (gebruikt gekocht). Zwart metallic.
T/m april 2019 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle Bouwjaar 2013 (nieuw gekocht). Titanium Grey.

Gebruikersavatar
Anko
Forumlid
Berichten: 5285
Lid geworden op: 21 apr 2013, 14:17

Re: Welke mobiele thuislader het beste ivm voorverwarmen

Bericht door Anko » 14 nov 2018, 11:34

RoelUtrecht schreef:
14 nov 2018, 10:55
Nog een nabrander bij de ratio lader met CEE stekker. Kan je incidenteel een verloopstekker naar Schuko hierop plaatsen wanneer je ergens bent waar geen CEE stopcontact is? Bijv deze: https://www.winparts.nl/camper-motor-fi ... gJWp_D_BwE
Zoiets gebruik ik ook, maar dan met een stukje kabel van plm. 30 cm er tussen. Ik zou nooit op een gewoon stopcontact met 16 a laden, dus dat doe ik ook niet als ik mijn verloopstekker gebruik. Dan is 2.5 mm technische gezien helemaal niet nodig. Maar goed, daar ben je zelf bij / verantwoordelijk voor.
Gr., Anko

Afbeelding + stroom

TG Instyle+, Zwart leer, Intro- , Protection- en Sportpack, Skidplate, verbredingsset v/a, zijskirts, trekhaak, parkeersensoren v/a, Cobra klasse 3, BearLock, Charge-Amps mode 2 kabel, Ratio mode 3 kabel, iPhone 5S.

RoelUtrecht
Forumlid
Berichten: 115
Lid geworden op: 07 jun 2018, 11:52

Re: Welke mobiele thuislader het beste ivm voorverwarmen

Bericht door RoelUtrecht » 14 nov 2018, 11:53

dank weer PHEVlkj en Anko! weet voldoende zo
Mitsubishi Outlander PHEV Instyle '13
2,3 L/100KM

Plaats reactie