Phev ruilen ivm zakelijk naar privé

Heb jij een bestelde PHEV die je wilt annuleren? Of heb je accessoires of ander spul in de aanbieding voor onze PHEV, hier kun je het kwijt. LET OP, commerciele berichten worden verwijderd.
Anko
Super-User

Re: Phev ruilen ivm zakelijk naar privé

Bericht door Anko » 18 aug 2018, 13:20

ictijoos schreef:
18 aug 2018, 01:18
Ook in https://www.autoenfiscus.nl/bijtelling.html staat dat de bijtelling niet hoger kan zijn dan de werkelijke kosten.
In dit stuk hebben ze het over ondernemers en werknemers. Ik denk dat ze. als ze het hebben over ondernemers, dat ze dan echt IB ondernemers bedoelen.

Als IB ondernemer heb je één relatie met je onderneming (eigenlijk ben jij je onderneming, te kunt dan ook niet twee IB ondernemingen hebben):
- Je hebt "winst uit onderneming" en deze winst wordt belast via de IB aangifte in box 1. De werkelijk autokosten verminderd met de bijtelling mag je op deze winst in mindering brengen. Als deze post kleiner dan 0 is dan geldt 0. Gevolg is dat je effectief dus "nooit meer bijtelling hebt dan kosten".

Als DGA heb je twee relaties met je BV:
- Je hebt aandeelhouder van je bedrijf. De opbrengsten hiervan (dividend, koerswinst) worden belast in box 2.
- Je bent werknemer van je bedrijf. De opbrengsten (het loon dat je jezelf toekent) hiervan worden belast in box 1, in eerste instantie via de loonheffing (aangifte gedaan door het bedrijf) en later gecorrigeerd vie de inkomstenbelasting (aangifte gedaan door je zelf). De bijtelling wordt door het bedrijf bijgeteld bij jouw belastbare inkomen in de aangifte loonbelasting.

De autokosten hebben niets met box 1 of box 2 te maken. Deze komen aan de orde bij het bepalen van de winst voor belastingen van de BV zelf. Spelen dus een rol bij de aangifte vennootschapsbelasting.

Nu kun je als bedrijf inderdaad aan jezelf als directeur vragen om een bijdrage in de kosten te leveren. Als je dat op de juiste manier doet kunnen deze kosten in mindering worden gebracht op de bijtelling in de aangifte loonheffing. Maar wat is de zin hiervan? Je hebt minder bijtelling (en betaald dus minder belasting) maar je zakelijke aftrek rond autokosten wordt ook kleiner en dus betaal je meer belasting in het bedrijf. Als eigenaar van het bedrijf schiet je hier dus uiteindelijk niets mee op.

Lees, met dit in het achterhoofd, het aangehaalde artikel nog eens door. Ik denk dat je een IB ZZP-er mag zien als ondernemer, terwijl een DGA (in de context van dit artikel) wordt gezien als een gewone werknemer.
Gr., Anko

Afbeelding + stroom

TG Instyle+, Zwart leer, Intro- , Protection- en Sportpack, Skidplate, verbredingsset v/a, zijskirts, trekhaak, parkeersensoren v/a, Cobra klasse 3, BearLock, Charge-Amps mode 2 kabel, Ratio mode 3 kabel, iPhone 5S.

ictijoos
Forumlid

Bericht door ictijoos » 18 aug 2018, 16:15

Denniss schreef:
18 aug 2018, 12:00
En hoe kun je een auto die op de zaak staat privé betalen? Maak je dan steeds het bedrag van betalingen zoals verzekering en wegenbelasting privé over naar de zaak?
De fiscus verwachtte van mij dat alle kosten in de administratie van De zaak inzichtelijk waren. Dat de btw expliciet niet uit deze kosten uitgesplitst waren, en dat de kosten aantoonbaar privé betaald waren. In boekhoudtermen: alle kosten incl btw boeken op een grootboekrekening en deze grootboekrekening moet aan het begin van het jaar op 0 staan en op her einde van het jaar ook weer op 0. De tegenboekingen komen vanuit de rekening courant die de dag waarschijnlijk ook bij de bv heeft.

ictijoos
Forumlid

Bericht door ictijoos » 18 aug 2018, 16:29

In de categorie wat schiet je ermee op?

Auto nieuw €54000. Bijtelling 25% is ruwweg €13500 en de helft daarvan is dus €6750 die het kosten.

€1500 benzine ruim €1000 houderschapsbelasting verzekering €1100 onderhoud €800 en dan afschrijving en nog stroom. En dit alles moet dus onder de €6750 blijven.

Je hoeft de auto niet voor €12000 of meer aan je privé te verkopen. Hoeft dus ook geen €2500 btw privé af te tikken en de afschrijving loopt door op de auto waardoor overdracht tzt lager zal uitvallen. Auto blijft interessanter voor de export omdat dit ex btw kan voor buitenlandse handelaar.

De zakelijke kilometers die aantoonbaar zijn hoef je niet tegen €0.19 maar kunnen tegen de ecjte kosten geboekt worden, 10000x €0.25 is niet irreëel denk ik. Maar dit stukje zou drijfzand kunnen worden, zeker als je er de btw uit haalt. €1900 eraf houden voor de zakelijke kosten kunnen ze moeilijk iets van zeggen. Betaalt de ondernemer privé €3000-4000 of zo iets ipv €6750.

Het is alweer ruim 10 jaar geleden dat ik deze constructie aangereikt kreeg omdat de houderschapsbelasting grijs kenteken / prive toen al een verschil van €3000 per jaar aan kosten opleverde.

Anko
Super-User

Bericht door Anko » 19 aug 2018, 13:21

ictijoos schreef:
18 aug 2018, 16:29
In de categorie wat schiet je ermee op?
Als je bijtelling inderdaad niet hoger kan zijn dan de werkelijke kosten, ja dan is er een voordeel te halen. Maar zoals gezegd: ik geloof (lees: ben er van overtuigd) nog steeds dat dat alleen opgaat voor een IB ondernemer en niet voor een DGA.
ictijoos schreef:
Auto nieuw €54000. Bijtelling 25% is ruwweg €13500 en de helft daarvan is dus €6750 die het kosten.

€1500 benzine ruim €1000 houderschapsbelasting verzekering €1100 onderhoud €800 en dan afschrijving en nog stroom. En dit alles moet dus onder de €6750 blijven.
Als ik privé bijvoorbeeld 3000,- bijdraag in de kosten van mijn auto die op naam van de zaak staat, dan wordt de bijtelling 3000,- lager en dat scheelt mij (uitgaande van hoogste schijf IB) 1440,- aan netto besteedbaar inkomen. (3000,- meer betaald aan de zaak en 1560,- minder betaald aan de fiscus).

Die 3000,- die ik in de zaak binnen krijg zou ik kunnen gebruiken om mijzelf extra loon uit te betalen. Daarvan houdt ik dan privé weer 1440,- aan besteedbaar inkomen over (3000,- meer ontvangen van de zaak en 1560,- meer betaald aan de fiscus). Dan ben ik toch weer precies terug waar ik begonnen was.
ictijoos schreef:
Hoeft dus ook geen €2500 btw privé af te tikken
Waarom zou je ooit privé BTW af moeten tikken?

Ik denk zelfs dat je, in het rekenvoorbeeld dat ik hierboven gaf, de BTW over die 3000,- (voor zover daar BTW in zit, natuurlijk) zakelijk wsl niet meer af zou mogen trekken, waardoor je mss wel duurder uit bent dan goedkoper of even duur. Natuurlijk, je "correctie aangifte BTW vanwege privégebruik" in het laatste kwartaal zou ook iets lager uit kunnen vallen, maar voor mijn gevoel nooit zoveel.
ictijoos schreef:
Je hoeft de auto niet voor €12000 of meer aan je privé te verkopen. Hoeft dus ook geen €2500 btw privé af te tikken en de afschrijving loopt door op de auto waardoor overdracht tzt lager zal uitvallen. Auto blijft interessanter voor de export omdat dit ex btw kan voor buitenlandse handelaar.
Nu heb je het over voordelen van niet verkopen naar privé. Daar kan ik me denk ik wel in vinden, maar het ging er toch om of de bijtelling hoger kon zijn dan de werkelijke kosten?
ictijoos schreef:
De zakelijke kilometers die aantoonbaar zijn hoef je niet tegen €0.19 maar kunnen tegen de ecjte kosten geboekt worden, 10000x €0.25 is niet irreëel denk ik. Maar dit stukje zou drijfzand kunnen worden, zeker als je er de btw uit haalt. €1900 eraf houden voor de zakelijke kosten kunnen ze moeilijk iets van zeggen.
Als je de auto op de zaak laat staan boek je toch altijd de werkelijke autokosten (eventueel verminderd met de eigen bijdrage van de berijder)? Prijs per kilometer komt dan toch helemaal niet in beeld? Dat is alleen wanneer je een privé auto inzet.
ictijoos schreef:
Het is alweer ruim 10 jaar geleden dat ik deze constructie aangereikt kreeg omdat de houderschapsbelasting grijs kenteken / prive toen al een verschil van €3000 per jaar aan kosten opleverde.
Ik geloof best dat je in het verleden een voordeel hebt kunnen behalen door een grijs kenteken auto zakelijk te houden in plaats van privé. Maar dat speelt voor de PHEV geen enkele rol.

Persoonlijk denk ik nog steeds dat je als DGA niet onder de bijtelling van een zakelijke auto uit kunt, ook niet als het bedrij maar weinig kosten maakt voor deze auto :(
Gr., Anko

Afbeelding + stroom

TG Instyle+, Zwart leer, Intro- , Protection- en Sportpack, Skidplate, verbredingsset v/a, zijskirts, trekhaak, parkeersensoren v/a, Cobra klasse 3, BearLock, Charge-Amps mode 2 kabel, Ratio mode 3 kabel, iPhone 5S.

ictijoos
Forumlid

Bericht door ictijoos » 19 aug 2018, 18:57

In het artikel auto en fiscus staat ook tamelijk boven. In de tekst dat de bijtelling voor ondernemers nooit hoger kan zijn dan de werkelijke kosten En de lasten.

Dus als je het bij houdt mag je gewoon de werkelijke kosten pakken en die gebruiken voor de bijtelling.

Als je de auto zakelijk hebt, kan de afschrijving in jaar 6 best laag zijn. Zo ken ik ook mensen met dure oldtimers die de werkelijke kosten nemen omdat afschrijving 0 is en de oldtimerregeling niet echt voor Bugatti of Rolls of ander duur speelgoed gemaakt is.

Anko
Super-User

Bericht door Anko » 19 aug 2018, 19:43

Natuurlijk, daar zijn we het wel over eens. Maar hoe zit het dan met mijn verhaal over de dubbele relatie tussen een DGA en zijn bedrijf (posting.php?mode=reply&f=17&t=4208#pr50903)? Als het gaat om het onderwerp 'auto van de zaak' is een DGA medewerken en geen ondernemer.

Sterker nog (Google is je vriend), ook Auto en Fiscus zelf ziet het zo (https://www.autoenfiscus.nl/bijtelling- ... osten.html):
Deze DGA beriep zich erop dat de bijtelling op elk van deze auto’s maximaal het bedrag van de daadwerkelijk gemaakte autokosten zou moeten bedragen. Zo’n regeling is er inderdaad, maar dat geldt alleen voor ondernemers in de zin van de inkomstenbelasting. Denk bijvoorbeeld aan ondernemers met een eenmanszaak of aan zelfstandige professionals.
Maar voor DGAs is er dus de andere route:
Anders dan ondernemers hebben DGA’s echter wel de mogelijkheid om een auto waarvan de bijtelling hoger is dan de werkelijke kosten naar privé over te brengen. Ondernemers kunnen dat alleen in uitzonderingsgevallen, maar een DGA is daar vrij in. Na die overbrenging geldt de bijtelling niet meer, en kunnen de zakelijke ritten tegen 19 eurocent per kilometer gedeclareerd worden bij de eigen B.V.
ictijoos schreef:
19 aug 2018, 18:57
Zo ken ik ook mensen met dure oldtimers die de werkelijke kosten nemen omdat afschrijving 0 is en de oldtimerregeling niet echt voor Bugatti of Rolls of ander duur speelgoed gemaakt is.
Als het IB ondernemers zijn, dan kunnen ze dat doen. als het DGAs zijn, dan kunnen ze gebruik maken van de oldtimer regeling: De bijtelling is dan 35% van de dagwaarde (wat overigens niets met de boekwaarde en de fiscale afschrijving te maken heeft).
Gr., Anko

Afbeelding + stroom

Swaluw
Forumlid

Bericht door Swaluw » 03 sep 2018, 12:42

Even terug naar het oorspronkelijke draadje, in plaats van het ruilen van Phevs om privé te kunnen rijden na 5 jaar zakelijk Phev (eenmanszaak), vraag ik me af of het ook mogelijk is om het kenteken een dag op iemand anders zijn naam over te schrijven, en vervolgens weer terug naar mijn privé te kunnen overschrijven.

Dan hoef je niet te ruilen, of je auto (met verlies) te verkopen om een andere 2e hands Phev weer terug te kopen.
Iemand dit al gecheckt? Kan niet terugvinden dat dit niet zou mogen.

Anko
Super-User

Bericht door Anko » 03 sep 2018, 14:15

Als het de bedoeling is om op die manier de regels te ontwijken, dan mag dat uiteraard niet. Vraag is of ze er achter komen.
Gr., Anko

Afbeelding + stroom

PHEV2014
Forumlid

Bericht door PHEV2014 » 03 sep 2018, 19:16

Het kan, het “mag”, maar bij een belastingcontrole is het vast voldoende aanleiding om de rest van de administratie nog eens extra grondig door te nemen. Jij alleen weet of dat een goed idee is :mrgreen:
Geen Outlander meer. Dus over en te koop: standaard Mitsubishi lader - instelbare EVselect laadkabel 6-16A - set complete winterwielen origineel Mitsubishi.
Belangstelling? Stuur dan een berichtje via het forum.

Anko
Super-User

Bericht door Anko » 03 sep 2018, 19:44

PHEV2014 schreef:
03 sep 2018, 19:16
..., maar bij een belastingcontrole is het vast voldoende aanleiding om de rest van de administratie nog eens extra grondig door te nemen. Jij alleen weet of dat een goed idee is :mrgreen:
Dat ook. Maar of het echt mag?

https://www.bc.nl/kennisbank/financiele ... -niet.html
Strijd met doel en strekking van de wet
Bovendien kan belastingontwijking slecht uitpakken. Indien je een constructie zo hebt opgezet, dat er in feite geen sprake is van schending van de wet, maar het verminderen of voorkomen van belasting wel het duidelijke motief is, kan de wetgever door deze constructie heen prikken. Er is dan namelijk geen strijd met de wet, maar wel strijd met het doel en de strekking van de wet.
Een ieder kan dat op zijn eigen manier interpreteren, natuurlijk. En inschatten hoe groot de kans is dat er daadwerkelijk doorheen geprikt wordt. 't Is denk ik een beetje een soortgelijk verhaal als mensen die zonnepanelen aanschaffen vanuit hun BV (wat zakelijk gezien heel onlogisch is, omdat de opbrengsten dan belast zijn), deze in 5 jaar naar 0 afschrijven en ze dan voor een symbolisch bedrag overhevelen naar privé.
Gr., Anko

Afbeelding + stroom

PHEV2014
Forumlid

Bericht door PHEV2014 » 03 sep 2018, 19:52

Daar zijn naheffingen voor uitgevonden.
Geen Outlander meer. Dus over en te koop: standaard Mitsubishi lader - instelbare EVselect laadkabel 6-16A - set complete winterwielen origineel Mitsubishi.
Belangstelling? Stuur dan een berichtje via het forum.

Anko
Super-User

Bericht door Anko » 03 sep 2018, 20:06

En boetes :mrgreen:
Gr., Anko

Afbeelding + stroom

Swaluw
Forumlid

Bericht door Swaluw » 10 sep 2018, 15:29

Ja, dank je allen!

Inderdaad is deze constructie van even overschrijven op iemands naam en weer terug op eigen naam niet handig, wordt mij afgeraden door mijn fiscaal adviseur. Het kan gezien worden als trucje en inderdaad is dan (hoewel kans klein) een naheffing + boete mogelijk.

Maar ruilen kan nog steeds wel, je hebt dan een andere auto met ander kenteken, dit is geen trucje maar dezelfde constructie als je de auto verkoopt, en dezelfde auto 2e hands weer (in prive) koopt.

Bij de garages zie ik echter een verschil bij soortgelijke bouwjaar/kilometrage tussen garage verkoopprijs en mijn inruilprijs van ongeveer 3.000 tot 4.000 euro.
Dus als iemand zelfde situatie heeft en nog wil "ruilen"(prijsverschil verrekenen), dan hoor ik het wel via Priveberichtje.

Het liefste ga ik naar vol elektrisch, maar vind de Kona nog net te klein achterin en bagageruimte t.o.v. onze Outlander Phev, de IPace te duur, Tesla model 3 te onzeker en kleine kofferbak en Leaf te kleine actiradius. Gemiste kans van Mitsubishi om de Outlander of Eclipse met full electric edtition te komen. Misschien de Kia Niro EV, dan nog zit je met tussenjaartje voordat ze geleverd worden.

Plaats reactie