Dagelijks bijladen 12volt accu: gaat hij helemaal vol?

Vragen over bepaalde funties van het navigatiesysteem of de standkachel? Vraag maar raak!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Anko
Forumlid
Berichten: 5285
Lid geworden op: 21 apr 2013, 14:17

Dagelijks bijladen 12volt accu: gaat hij helemaal vol?

Bericht door Anko » 06 feb 2018, 07:36

Zoals bekend wordt de 12 volt accu van modellen met WiFi dagelijks om 14:00 uur even opgetopt. Bij die van mij gebeurt dat ook. De afgelopen dagen is dat zeker ook gebeurt. Dit weet ik omdat er steeds vanaf 14:00 een tijdje stroom uit de laadpaal is gehaald. En toch was mijn accu na 5 dagen / 6 nachten stilstand zo ver leeg dat de auto niet meer in Ready mode wilde komen. Even jump-starten en alles was weer in order. Maar toch.

Nu heeft de auto regelmatig een weekend stil gestaan. Zonder dit soort gevolgen. Dan zou je denken dat als een weekend kan, dat langer ook geen probleem mag zijn, vanwege dat automatische optoppen. Het enige wat ik me nu kan bedenken is dat bij het optoppen niet noodzakelijk doorgegaan wordt totdat de accu helemaal vol is, en dat de accu lading ná het optoppen elke dag een beetje minder is. En dat het daardoor na langere tijd wel een probleem kan worden. Wat zijn de ideeen hier over?

PS. De accu is inmiddels doorgemeten en die is in orde bevonden.
Gr., Anko

Afbeelding + stroom

TG Instyle+, Zwart leer, Intro- , Protection- en Sportpack, Skidplate, verbredingsset v/a, zijskirts, trekhaak, parkeersensoren v/a, Cobra klasse 3, BearLock, Charge-Amps mode 2 kabel, Ratio mode 3 kabel, iPhone 5S.

Gebruikersavatar
JanPHEV
Forumlid
Berichten: 1159
Lid geworden op: 28 mei 2013, 11:49
Locatie: Noordelijk randje van Noord-Brabant

Re: Dagelijks bijladen 12volt accu: gaat hij helemaal vol?

Bericht door JanPHEV » 06 feb 2018, 10:58

Als je 12 volt accu na doormeten OK bevonden is, dan is het erg vreemd dat hij na 5-6 dagen een te lage spanning heeft, juist omdat hij elke dag bijgeladen wordt uit de 300 volt accu. Geen idee of hij hem dan helemaal vol maakt, maar je zou verwachten dat hij toch tot ruim 12 volt geladen wordt
Kan jij via de OBD zien of / welke stroom verbruikers er zijn vanuit de 12 volt accu?
Want normaal gesproken zou een goede accu het weken vol moeten kunnen houden als een auto stil staat.
Of de elektronica van de PHEV is erg gevoelig voor een (kleine) 12 volt onderspanning.
Als het weer gebeurd de (te lage?) accu spanning (eest) maar eens meten met een universeel meter, of nu 's morgens na een koude nacht even meten wat de accuspanning is. Als de accu toch slechter is dan gedacht moet je dat kunnen zien na een koude nacht.

phev
Forumlid
Berichten: 160
Lid geworden op: 16 mei 2013, 17:43

Re: Dagelijks bijladen 12volt accu: gaat hij helemaal vol?

Bericht door phev » 06 feb 2018, 21:02

Vandaag ook toevallig de 12v accu te lage spanning om te kunnen starten. Wel mijn eigen schuld: 1,5 uurtje bezig geweest met monteren van de dakkoffer met een muziekje erbij en dan moet hij op contact staan. De combinatie van de kou buiten maakt het wel verklaarbaar. Ik heb een half uurtje een acculader erop gezet en weer ready. De plus pool was wel wat geoxideerd. Het is dat ik morgen naar de sneeuw rij anders had ik een nieuwe accu geplaatst. 1 accu per 4 jaar kan ik mee leven. Al wel vaker bij andere auto`s meegemaakt, dat ondanks een goed bevonden/doorgemeten accu toch problemen geeft

Gebruikersavatar
Anko
Forumlid
Berichten: 5285
Lid geworden op: 21 apr 2013, 14:17

Re: Dagelijks bijladen 12volt accu: gaat hij helemaal vol?

Bericht door Anko » 07 feb 2018, 11:55

phev schreef:
06 feb 2018, 21:02
Wel mijn eigen schuld: 1,5 uurtje bezig geweest met monteren van de dakkoffer met een muziekje erbij en dan moet hij op contact staan.
Dat kun je voorkomen door er voor te zorgen dat de auto op Ready staat :idea:
Gr., Anko

Afbeelding + stroom

TG Instyle+, Zwart leer, Intro- , Protection- en Sportpack, Skidplate, verbredingsset v/a, zijskirts, trekhaak, parkeersensoren v/a, Cobra klasse 3, BearLock, Charge-Amps mode 2 kabel, Ratio mode 3 kabel, iPhone 5S.

Gebruikersavatar
Anko
Forumlid
Berichten: 5285
Lid geworden op: 21 apr 2013, 14:17

Re: Dagelijks bijladen 12volt accu: gaat hij helemaal vol?

Bericht door Anko » 07 feb 2018, 11:57

JanPHEV schreef:
06 feb 2018, 10:58
Geen idee of hij hem dan helemaal vol maakt, maar je zou verwachten dat hij toch tot ruim 12 volt geladen wordt
Dat is precies hetgeen waarnaar ik op zoek ben.

JanPHEV schreef:
06 feb 2018, 10:58
Kan jij via de OBD zien of / welke stroom verbruikers er zijn vanuit de 12 volt accu?
Nee. En als ik dat wel kon, dan zou hij wsl zeggen "je OBD adapters" :lol:
Gr., Anko

Afbeelding + stroom

TG Instyle+, Zwart leer, Intro- , Protection- en Sportpack, Skidplate, verbredingsset v/a, zijskirts, trekhaak, parkeersensoren v/a, Cobra klasse 3, BearLock, Charge-Amps mode 2 kabel, Ratio mode 3 kabel, iPhone 5S.

Gebruikersavatar
sigmasailor
Forumlid
Berichten: 2110
Lid geworden op: 02 apr 2013, 09:16

Re: Dagelijks bijladen 12volt accu: gaat hij helemaal vol?

Bericht door sigmasailor » 07 feb 2018, 18:05

Old school voltmeter?
Moderator voor de ToDo Polls: http://www.outlanderphevforum.nl/forum/ ... m.php?f=36
Pioneer AVH-X8700BT (zonder Navi) met Iphone 6+ en Alpine MRX-V70 versterker met goede tweeters (German Meister ET20)

Reinier L
Forumlid
Berichten: 640
Lid geworden op: 24 aug 2013, 10:32

Re: Dagelijks bijladen 12volt accu: gaat hij helemaal vol?

Bericht door Reinier L » 07 feb 2018, 20:26

Moet ruim 12 volt aangeven. Zelfs liever 14v +.
Maar dat zegt nog niet alles. Gaat ook om de ampères. En dus de ontlading bij belasting. Accu's begeven het meestal bij dit weer als ze al op het randje zaten. Heb hier regelmatig gehad bij de accu's van mijn hobby auto's dat die alles goed aangaven en aan goede druppelladers lagen maar toch overleden bleken. Succes!
OUTLAND(CRUIS)ER

Gebruikersavatar
sigmasailor
Forumlid
Berichten: 2110
Lid geworden op: 02 apr 2013, 09:16

Re: Dagelijks bijladen 12volt accu: gaat hij helemaal vol?

Bericht door sigmasailor » 08 feb 2018, 21:47

12V is leeg, 12,8 is vol. 14V is laadspanning.
Moderator voor de ToDo Polls: http://www.outlanderphevforum.nl/forum/ ... m.php?f=36
Pioneer AVH-X8700BT (zonder Navi) met Iphone 6+ en Alpine MRX-V70 versterker met goede tweeters (German Meister ET20)

Reinier L
Forumlid
Berichten: 640
Lid geworden op: 24 aug 2013, 10:32

Re: Dagelijks bijladen 12volt accu: gaat hij helemaal vol?

Bericht door Reinier L » 09 feb 2018, 08:03

Precies. En laadspanning (14v) is dan bij " normale" auto om in feite de dynamo te testen. Dit zegt alles dus nog niets over de mate van ontlading in de tijd. Voorgaande kan allemaal in orde zijn bij accu die te snel ontlaadt. Dus aan vevanging toe is. Roept wel een leuke vraag op; om 14:00 als de accessoire accu geladen wordt is dit net als bij een dynamo 14 volt......
OUTLAND(CRUIS)ER

Gebruikersavatar
JanPHEV
Forumlid
Berichten: 1159
Lid geworden op: 28 mei 2013, 11:49
Locatie: Noordelijk randje van Noord-Brabant

Re: Dagelijks bijladen 12volt accu: gaat hij helemaal vol?

Bericht door JanPHEV » 09 feb 2018, 11:41

Laadspanning meten met een universeel-meter na 14 uur tijdens het bijladen..... :idea:

Gebruikersavatar
JohanvdH
Forumlid
Berichten: 568
Lid geworden op: 02 mei 2017, 11:46
Locatie: Wageningen

Re: Dagelijks bijladen 12volt accu: gaat hij helemaal vol?

Bericht door JohanvdH » 09 feb 2018, 13:11

Reinier L schreef:
09 feb 2018, 08:03
Precies. En laadspanning (14v) is dan bij " normale" auto om in feite de dynamo te testen. Dit zegt alles dus nog niets over de mate van ontlading in de tijd. Voorgaande kan allemaal in orde zijn bij accu die te snel ontlaadt. Dus aan vevanging toe is. Roept wel een leuke vraag op; om 14:00 als de accessoire accu geladen wordt is dit net als bij een dynamo 14 volt......
Een Outlander PHEV heeft toch helemaal geen dynamo?
Mitsubishi Outlander PHEV Instyle+
11-2013, Amethyst Black (particulier gekocht in 2018)
Afbeelding

Gebruikersavatar
JanPHEV
Forumlid
Berichten: 1159
Lid geworden op: 28 mei 2013, 11:49
Locatie: Noordelijk randje van Noord-Brabant

Re: Dagelijks bijladen 12volt accu: gaat hij helemaal vol?

Bericht door JanPHEV » 09 feb 2018, 15:09

Ik dacht laat ik de daad bij het woord voegen en even meten, voor en na 14 uur.
Maar dat viel tegen :(
De minpool kan je zo bij door het kapje te verwijderen, maar de pluspool kom ik zo maar niet bij.
Ik had dus geen zin om de halve kunststof bodemafdekking hiervoor los te gaan slopen.
Jammer, was zelf ook wel geïnteresseerd hoe de accuspanning van mijn PHEV zou zijn voor en tijdens het bijladen.

Reinier L
Forumlid
Berichten: 640
Lid geworden op: 24 aug 2013, 10:32

Re: Dagelijks bijladen 12volt accu: gaat hij helemaal vol?

Bericht door Reinier L » 09 feb 2018, 15:37

JohanvdH schreef:
09 feb 2018, 13:11
Reinier L schreef:
09 feb 2018, 08:03
Precies. En laadspanning (14v) is dan bij " normale" auto om in feite de dynamo te testen. Dit zegt alles dus nog niets over de mate van ontlading in de tijd. Voorgaande kan allemaal in orde zijn bij accu die te snel ontlaadt. Dus aan vevanging toe is. Roept wel een leuke vraag op; om 14:00 als de accessoire accu geladen wordt is dit net als bij een dynamo 14 volt......
Een Outlander PHEV heeft toch helemaal geen dynamo?
Lees bovenstaande nog een keer goed!!
OUTLAND(CRUIS)ER

Reinier L
Forumlid
Berichten: 640
Lid geworden op: 24 aug 2013, 10:32

Re: Dagelijks bijladen 12volt accu: gaat hij helemaal vol?

Bericht door Reinier L » 09 feb 2018, 15:38

JanPHEV schreef:
09 feb 2018, 15:09
Ik dacht laat ik de daad bij het woord voegen en even meten, voor en na 14 uur.
Maar dat viel tegen :(
De minpool kan je zo bij door het kapje te verwijderen, maar de pluspool kom ik zo maar niet bij.
Ik had dus geen zin om de halve kunststof bodemafdekking hiervoor los te gaan slopen.
Jammer, was zelf ook wel geïnteresseerd hoe de accuspanning van mijn PHEV zou zijn voor en tijdens het bijladen.
Goed initiatief. Jammer dat het zo lastig is.
OUTLAND(CRUIS)ER

Gebruikersavatar
Anko
Forumlid
Berichten: 5285
Lid geworden op: 21 apr 2013, 14:17

Re: Dagelijks bijladen 12volt accu: gaat hij helemaal vol?

Bericht door Anko » 10 feb 2018, 10:43

Ben al ruim een week gedeeld door een heel hardnekkige griep dus kan helaas zelf niet heel actief mee experimenteren, maar onder de motorkap zit links (in rijrichting gezien) een zekeringen kast. In deze kast zit een 12v terminal onder en klein afdek klepje. Deze terminal is rechtstreeks met de 12v pool van de accu verbonden. Deze zou je dus kunnen gebruiken om de accu weer bij te laden als hij echt plat was. Of om .... :idea:
Gr., Anko

Afbeelding + stroom

TG Instyle+, Zwart leer, Intro- , Protection- en Sportpack, Skidplate, verbredingsset v/a, zijskirts, trekhaak, parkeersensoren v/a, Cobra klasse 3, BearLock, Charge-Amps mode 2 kabel, Ratio mode 3 kabel, iPhone 5S.

Gebruikersavatar
JanPHEV
Forumlid
Berichten: 1159
Lid geworden op: 28 mei 2013, 11:49
Locatie: Noordelijk randje van Noord-Brabant

Re: Dagelijks bijladen 12volt accu: gaat hij helemaal vol?

Bericht door JanPHEV » 10 feb 2018, 22:22

Ik hoop dat het geveld is en niet in tweeën gedeeld door de griep.... :lol:
Beterschap gewenst!

Morgen eens kijken of ik die vinden kan. ;)

Gebruikersavatar
Anko
Forumlid
Berichten: 5285
Lid geworden op: 21 apr 2013, 14:17

Re: Dagelijks bijladen 12volt accu: gaat hij helemaal vol?

Bericht door Anko » 11 feb 2018, 11:59

:lol: :lol:
Gr., Anko

Afbeelding + stroom

TG Instyle+, Zwart leer, Intro- , Protection- en Sportpack, Skidplate, verbredingsset v/a, zijskirts, trekhaak, parkeersensoren v/a, Cobra klasse 3, BearLock, Charge-Amps mode 2 kabel, Ratio mode 3 kabel, iPhone 5S.

Gebruikersavatar
JanPHEV
Forumlid
Berichten: 1159
Lid geworden op: 28 mei 2013, 11:49
Locatie: Noordelijk randje van Noord-Brabant

Re: Dagelijks bijladen 12volt accu: gaat hij helemaal vol?

Bericht door JanPHEV » 11 feb 2018, 14:20

Goed, 5 voor twee, motorkap open.
Zekering-doos linksvoor.......ehhh onder de motorkap dus rechtsvoor, got it! :oops:
Kapje open en inderdaad een pluspool met een extra roodkapje erover (en dat is geen sprookje). :D

Analoge universeel meter, accuspanning zwalkt wat tussen ± 11,8 en 12 volt precies.
Effe wachten......
Effe wachten nog...... :?
5 over twee, geen laad piepjes......
10 over twee..... nog niks...... :?:

Of is dat 2 uur zomertijd en nu in de winter dus 1 uur...... :idea: :roll:
Morgen om 1 uur nog maar eens proberen ;)

Gebruikersavatar
sigmasailor
Forumlid
Berichten: 2110
Lid geworden op: 02 apr 2013, 09:16

Re: Dagelijks bijladen 12volt accu: gaat hij helemaal vol?

Bericht door sigmasailor » 11 feb 2018, 18:53

Misschien 'ziet' de PHEV dat de motorkap open is en doen dan.... niets :D
Misschien metertje aansluiten, draadjes naar buiten leiden en met gesloten motorkap nog eens proberen?
11,8-12 is behoorlijk 'leeg' voor een loodaccu. Veel stroom zal er ook niet afgenomen worden in rust.
Moderator voor de ToDo Polls: http://www.outlanderphevforum.nl/forum/ ... m.php?f=36
Pioneer AVH-X8700BT (zonder Navi) met Iphone 6+ en Alpine MRX-V70 versterker met goede tweeters (German Meister ET20)

Gebruikersavatar
JanPHEV
Forumlid
Berichten: 1159
Lid geworden op: 28 mei 2013, 11:49
Locatie: Noordelijk randje van Noord-Brabant

Re: Dagelijks bijladen 12volt accu: gaat hij helemaal vol?

Bericht door JanPHEV » 11 feb 2018, 23:51

ja, dat heb ik ook staan te denken.....
Morgen dat maar proberen.
Maar de vraag is om 1 of om 2 uur.

Inderdaad, ik vond de spanning ook wel laag :(

Gebruikersavatar
sigmasailor
Forumlid
Berichten: 2110
Lid geworden op: 02 apr 2013, 09:16

Re: Dagelijks bijladen 12volt accu: gaat hij helemaal vol?

Bericht door sigmasailor » 12 feb 2018, 18:05

14.00 gaat mijn blauwe laadlampje altijd aan (als ik toevallig eens thuis ben).
Moderator voor de ToDo Polls: http://www.outlanderphevforum.nl/forum/ ... m.php?f=36
Pioneer AVH-X8700BT (zonder Navi) met Iphone 6+ en Alpine MRX-V70 versterker met goede tweeters (German Meister ET20)

Plaats reactie